voedingsadvies van Mijten (boerenbond): iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

voedingsadvies van Mijten (boerenbond): iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 10:29

ik heb 3 verzorgpaarden die altijd hetzelfde gevoerd zijn. Aangezien we sinds kort les hebben op 2 paarden en de andere in aan het rijden zijn, zie je hun lichamen veranderen qua spieren, maar ze zijn ook zeker afgevallen. dat is niet de bedoeling en mijn instructrice raadde mij aan om een gratis voedingsadvies aan te vragen bij Mijten, via de boerenbond.
ik vroeg me af of dat iemand hier ervaring mee heeft?

zoniet, dan zal hieronder van 1 paard het advies bijzetten en de info over het paard, vinden jullie dit een goed advies? zonee, waarom niet?

------------

Voor uw paard komen de Gerste-Mix (zonder haver) of Herba-Mix (met haver) in aanmerking:
1) Gerste-Mix bevat geen haver en is gebaseerd op gerst en spelt zodat ze niet te explosief zijn. Bevat voldoende vitamines en mineralen voor een gezond en sterk paard.
2) Herba-Mix, deze doordachte samenstelling met haver is verrijkt met een uitzonderlijk kruidenmengsel. Deze perfect uitgebalanceerde formule werkt bloedzuiverend en bevordert de spierstofwisseling. Het ondersteunt het lichaam tegen inwendige ontstekingen, gewrichtsaandoeningen en vermoeidheid. Herba-mix bevorder t de eetlust en stabiliseert de darmflora. Bovendien wordt het bronchiaal systeem gereactiveerd en de ademhalingswegen gezuiverd.

2 - 2,5 kg muesli gespreid per dag is voldoende gezien de arbeid en grootte, om het paardenlichaam te voorzien in alle nodige voedingsstoffen. Uiteraard het krachtvoer steeds aanvullen met voldoende hooi voor een goede darmactiviteit en vertering. (6-7kg gespreid per dag)
Brood is niet zo'n goed voermiddel voor paarden. Zeker een heel brood op een dag is te veel. Als snoep of extraatje kan je dan bijvoorbeeld een wortel geven.

-------------

informatie over het paard:
TYPE/RAS: NRPS
BOUW : Normaal
GROOTTE: 1,57 m
LEEFTIJD: 12 jaar
GESLACHT: Merrie
TEMPERAMENT: pittig, werkwillig. staat regelmatig in het zweet na het rijden
(mede omdat ze voor het eerst in haar leven écht goed gereden wordt).
DISCIPLINE: Recreatief
ARBEID : Middelmatige arbeid
KRACHTVOER PER DAG: Brok
HOEVEELHEDEN KRACHTVOER PER DAG: 3 scheppen
RUWVOER PER DAG: Hooi
HOEVEELHEDEN RUWVOER PER DAG: +-3 kwart van een 'etage' van een baal hooi
ANDERE BIJZONDERHEDEN: we rijden elke dag. de ene keer een bosritje van +- 3 kwartier,
dan een uurtje stevig les, dan weer een uurtje wat rustiger aan.
ze staat in een bak van 20 bij 30, wat bestaat uit zand.
dus over een dag verdeeld krijgt ze nu hooi, 3 scheppen krachtvoer en
+-1 brood.
OVERIGE VRAGEN: wat zou het advies zijn? op dit eten zitten ze al lang en nu met
het meer rijden (ook les) valt ze af/ontwikkelt ze spieren en zie je
haar veranderen. dunner worden is niet de bedoeling.

bedankt als je dit helemaal hebt gelezen!

Safiera

Re: voedingsadvies van Mijten (boerenbond): iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:40

Ziet er voor mij zo uit als een goed advies. Ik begrijp niet helemaal hoeveel hooi je voert nu, maar als het echt maar 3/4 van zo'n grote plak is lijkt het me te weinig.
Met meer brok ga je het afvallen niet oplossen, waarschijnlijk wordt ze dan alleen maar heter. Voor een klein paardje is 3 scheppen brok al best wat.

Zelf heb ik ook wel voederadvies gevraagd van Mijten en was erg tevreden. Maar wat ik een nog fijner voederadvies vond was van de mensen van mijn lokale paardenvoerhandelaar. (Verkoopt Mijten, Hartog, Havens, Marstall en meer) Deze paardenmensen zitten al jaren in de voerbuisness en hebben natuurlijk ook baat bij tevreden klanten, dus zullen niet zomaar een advies, gebonden aan maar één merk, geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:44

Wat ik zelf een nadeel vind van de voedingsadviezen van eigen merk is dat ze vaak teveel krachtvoer adviseren. Als het paard dunner word kun je beter je ruwvoer verhogen dan meer krachtvoer. Het paard krijg nu 3 scheppen krachtvoer zeg je ik zou eerst eens wegen hoeveel dat precies is in kilo's(want je hebt kleine scheppen en grote scheppen). Bij ons is 1 schep nog geen halve kilo.
Als ik het zo zie vind ik 2-2,5 kilo krachtvoer best veel. Ik zou kiezen voor onbeperkt ruwvoer en dan eens kijken of het paard wel op gewicht blijft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:51

Ik ken Ben via een vriendin en Jumping Mechelen en hij heeft bij mij op stal voeradvies gegeven voor mijn paarden. Ik ken hem als een vriendelijke toegankelijke man met veel kennis van zaken. Hij heeft uitgebreid de tijd genomen om mijn paarden te bekijken, vroeg naar andere relevante informatie als het uitzicht van de urine etc. en heeft niet alleen advies gegeven maar me ook een heleboel geleerd over paardenvoeding in het algemeen. Hij legde ook veel nadruk op ruwvoer, dat moet in de juiste verhouding tot krachtvoer gegeven worden en ondersteunt zo de opname van het krachtvoer, anders kun je er wel tien kilo ingooien zonder dat het iets doet.
Ik heb geen ervaring met advies van internet af en ik weet ook niet wie de adviezen geeft dus daar doe ik geen uitspraken over. Ik heb dus wel veel vertrouwen in Mijten als bedrijf.

Ik heb wel een mager stressy sportpaard wat ik eerst ander voer van Mijten gaf en daarna na het advies van Ben de Gerstemix omdat hij ondanks onbeperkt voordroog en veel krachtvoer geen gram bijkwam, integendeel. Die deed het beter na de aanpassing van voer (waarvan ik dus juist minder ben gaan voeren dan voorheen), nu nog hou ik hem dikker door aanvullend gerst voor hem te koken (hij blijkt gerst in gewone vorm toch moeilijk op te nemen door darmproblemen die weer het gevolg zijn van een zware worminfectie in de veulentijd, dus vandaar dat ik het kook)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:52

hmm ik vind gezien de grootte vanje paard het eigenlijk vrij veel. Heb je al eens bij Mijten zelf geprobeerd? Die raden zelfs meestal aan om de 2kg niet te overschrijden voor een paard van 600kg tenzij het zwaar in training staat voor de sport...

Ruwvoer is het belangrijkst en eventueel iets om de darmwerking te stimuleren. Dus vaak gaan ze de optiform erbij aanraden (luzerne met kruidenhooi waaraan een gist is toegevoegd voor een betere darmwerking)
Mijn vriendin haar 4-jarige loopt nu op 2scheppen/dag paarden-diner van Mijten wat zo'n 1.5kg is. Alleen in aanloop van een wedstrijd krijgt hij enkele dagen op voorhand 1 schep extra. maar wordt dan ook wel 1-2x extra geredendie week

edit: Ben is DA en geeft les aan het NAC over voer. Ik heb die les bij hem gevolgd en daarna nog eens telefonisch contact gehad over een specifiek probleem, vandaar dathet mij verwonderd dat er zoveel wordt aangeraden en zo weinig onderbouwing.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:31

Ik voer al verschillende jaren de gerste-mix en ben daar zeer tevreden over, alleen de hoeveelheid die zij voorschrijven vind ik erg hoog.

0,5 tot 1,5 schep voor een paard vond ik al meer dan genoeg, paarden lopen endurance dus maken de nodige kilometers per week.
Liever wat meer hooi/kuil geven om je paard wat voller te krijgen en wat ook super helpt is seniorus priorus (van subli) erbij voeren (1 hele schep op een halve emmer water)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:25

Tigra_ schreef:
Wat ik zelf een nadeel vind van de voedingsadviezen van eigen merk is dat ze vaak teveel krachtvoer adviseren. Als het paard dunner word kun je beter je ruwvoer verhogen dan meer krachtvoer. Het paard krijg nu 3 scheppen krachtvoer zeg je ik zou eerst eens wegen hoeveel dat precies is in kilo's(want je hebt kleine scheppen en grote scheppen). Bij ons is 1 schep nog geen halve kilo.
Als ik het zo zie vind ik 2-2,5 kilo krachtvoer best veel. Ik zou kiezen voor onbeperkt ruwvoer en dan eens kijken of het paard wel op gewicht blijft.

Om aan de benodigde vitaminen en mineralen te voldoen is het raadzaam de aangegeven dagelijkse hoeveelheid te voeren. met een halve kg per dag kom je er niet aan, vandaar dat dat geadviseerd wordt. Wil je minder krachtvoer geven zou je het aan moeten vullen met een vitaminen en mineralen supplement.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:27

Mja, Ben Mijten raad zelf minder aan dan ze op de zakken zetten...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:40

Ik voer al jaren gerstemix en vind het nog steeds heel mooi voer.
Wel voer ik mijn paint nu sportmix inplaats van gerstemix omdat hij daar wat vlotter van wordt

goed ruwvoer is het halve werk daarom heb ik ook jaren dat grasmengsel van mijten, optiform door mijn meusli gevoerd, eten ze langzamer en verteren het krachtvoer nog beter

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:09

Herbamix van mijten . Was er zeer tevreden over .
Echter voerde ik maar 1 schep per dag aangevuld met een volledig vit/min supplement .
Verder royaal hooi en stro .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:25

previr schreef:
Tigra_ schreef:

Om aan de benodigde vitaminen en mineralen te voldoen is het raadzaam de aangegeven dagelijkse hoeveelheid te voeren. met een halve kg per dag kom je er niet aan, vandaar dat dat geadviseerd wordt. Wil je minder krachtvoer geven zou je het aan moeten vullen met een vitaminen en mineralen supplement.

Mijn inziens kun je beter een volledig supplement bijgeven voor de vitamine en mineralen. Dus ze kunnen beter dat adviseren. En dan krachtvoer aanvullend niet andersom.
Maar goed dat is mijn mening dat er gewoon vaak te veel krachtvoer gegeven wordt en geadviseerd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:44

Omdat halve schep kracht voer de adh vit/min niet afdekt . Heb je al gauw behoorlijk wat krachtvoer nodig .

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:38

Zinzi_jewel schreef:
Omdat halve schep kracht voer de adh vit/min niet afdekt . Heb je al gauw behoorlijk wat krachtvoer nodig .

Idd en als je paard niet hard hoeft te werken of je wilt graag minder krachtvoer voeren dan kun je dit aanvullen met een vit/min supplement om in de dagelijkse behoefte hierin te voorzien.

lieseriksson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:31

Heeft iemand ervaring met het Opti-form hooi?
Ik had het mijn paard gegeven nadat ze behandeld werd voor maagproblemen en om haar terug aan het eten van hooi te krijgen maar nu wil ze geen ander hooi meer eten dat het opti-form hooi!!
Ik heb heel goed en degelijk hooi maar mevrouwtje wil alleen nog opti form hooi. Ik kocht ook een ander pak hooi, net zo fijn gesneden als het Opti form hooi maar dat eet ze niet!
Zit er iets in dat misschien extra lekker is, melasse bvb? Of iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:54

weet iemand of er luzerne in de optiform zit? of iig genoeg aandeel eiwit??

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:57

Anoniem schreef:
weet iemand of er luzerne in de optiform zit? of iig genoeg aandeel eiwit??

Opti form is een luzerne mix. Ik kan vanmiddag op stal wel even voor je kijken wat er precies inzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:12

Graag!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:48

Anoniem schreef:
Graag!

Ben ik het nog vergeten ook haha.

Op de site voer vergelijk heb ik het volgende lijstje gevonden en dit is wat inderdaad ook op het pak staat: Luzerne, lijnzaad, kruiden, gras, gist, tarwezemelen en melasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:22

Melasse zit er iig niet
Meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:45

Mijten zelf heeft mij laten weten dat er idd luzerne inzit.
Ga het proberen,ben erg benieuwd ernaar.
Tevens ga ik herbamix geven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:54

Volgens mij hebben ze de melasse ook uit de gerstenmix gehaald, het lijkt nu verdacht veel op sportmix en vroeger kon je aan de kleur goed het verschil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:51

Meer herbamix voerders hier ook?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:39

Geef gewoon voldoende goed hooi en vul evt aan met een balancer of vitaminekorrel. Al die voeders die granen bevatten, zijn slecht voor je paarden.
Moet je paard echt aankomen, voer dan pulp-luzerne-zemelen bij. Allemaal ruwe vezels.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:30

ik voer standaard de dressuurmix maar Bruno krijgt er nu ook herbamix bij voor meer energie. Ik vind het fijn spul, maar mijn vorige pony kon er niet tegen. Die werd er verschrikkelijk heet en zeikerig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:27

Ik zal er ook max 1 kilo van geven. Aangevuld met optiform.
Als ie te heet wordt ga ik minderen of iets anders geven.

T ruikt iig lekker, mijn hele auto ruikt naar kruiden nu :+