bang voor hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadineTos

bang voor hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:43

Halloo,

Mijn D-pony is heel erg bang voor de hoefsmid, volgens de oude eigenaaresse hebben ze heb als veulen bij de hoefsmid met een hamer geslagen.
als de hoefsmid komt moet ik al zorgen dat hij in de stal staat want als hij in de wei staat en de hoefsmid komt krijg ik hem echt NIET te pakken.
De voorvoetjes gaan meestal redelijk goed. maar de achter voetjes is een ramp.
wel vast zetten/niet vastzetten/belonen/oefenen/praam het helpt allemaal niet als het even kan gaat meneer zich er gewoon lekker bij zitten!!
hij heeft me al een keer in mijn duim gebeten en al vaak zat op mijn voet gaan staan waar ik dan een gekneusde voet van over hield.

wat moet ik hiermee?? ooit wil ik er graag ijzers onder maar heir wil mijn hoefsmid niet aan beginnen en ik als het zo moet ook liever niet.

wie oh wie heeft een gouden tip voor mij??

Anoniem

Re: bang voor hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:47

Hoe reageert hij als hij tevoren een licht roesje heeft gehad?

NadineTos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:49

Ik heb hem 1 keer een roesje gegeven (weet zo de naam even niet) maar hier ging hij gewoon doorheen

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:49

Andere smid nemen. Een die hier wel mee om kan gaan en niet van te voren al zegt dat iets niet kan of niet wil proberen.

En je kan natuurlijk altijd nog domosedan spuiten of iets dergelijks. Dan wel voordat de hoefsmid er is en niet als het beest al over stuur is.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:52

Hm, misschien niet de leukste en beste oplossing, maar gedacht aan een praam?
Ons paard doet ook heel moeilijk met achterbenen, voor gaat nog wel, maar ze gaat dan hangen en steigeren.
Er is nog nooit iets ergs gebeurt, maar aangezien het er altijd druk is en er andere mensen en paarden zijn, gebruiken we als het te erg wordt een praampje en dan gaat gewoon goed.

Eerst maar even kijken wat anderen zeggen, en ik weet overigens niet of het wel goed is omdat je paardje iets heeft meegemaakt in het verleden.

NadineTos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:53

waar kan ik die domosedan krijgen?

NadineTos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:53

een praam heb ik er elke keer omheen zitten maar het geeft geen effect

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:54

Bij de dierenarts. :) En sommige hoefsmeden hebben het ook. Mijn vriend heeft ze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:55

NadineTos schreef:
Ik heb hem 1 keer een roesje gegeven (weet zo de naam even niet) maar hier ging hij gewoon doorheen

Zelf gegeven (muisjes oid?) of veearts laten spuiten?
Ik zou in zo'n extreem geval de veearts inschakelen, zodat je evt ook nog iets bij kunt spuiten indien nodig.

En dit stelt idd ook wel eisen aan je hoefsmid.
Denk ook bv eens aan een vrouwelijke smid ipv een man. Of als eerste op de planning op een dag, zodat je smid nog niet die geur van warm bekappen bj zich heeft. Zulke kleine dingen kunnen een groot verschil maken.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:56

Ik geef Barney altijd Domesedan, anders gaan de ijzers er niet goed onder. Dit in overleg met vaste dierenarts die het zelf aangaf, het is via de da te krijgen. Mits zij het natuurlijk goedkeuren. Het is niet zomaar iets om een paard/pony te sederen, ik vind het een laatste middel om de rust en veiligheid te bewaren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:10

Kan je zelf de achterhoeven nemen? Oefenen totdat perfect gaat. Dan zoveel mogelijk mensen laten hoeven nemen.
Niet sederen.. Eerst met rust en geduld proberen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:13

Hoe doet hij met hoeven krabben, geeft ie netjes voetje en houdt ie 'm zelf op? Dat is vaak al iets waar het mis gaat namelijk, dat is de eerste basis. Als ie dat netjes doet moet je hem gewoon gaan conditioneren, dus hoef eens tussen je benen doen zoals de hoefsmid dat doet. Als dat netjes gaat een stukje vijlen of ergens mee op de hoef tikken. Dat regelmatig oefenen en dan zal het meestal al beter gaan. Vervolgens kun je hem er ook eens gewoon bij zetten op het moment dat een ander paard bekapt wordt zonder dat hij ook hoeft, laat HS een keer een aai of snoepje geven, dan haal je de negatieve associatie weg.

Als blijkt dat ie bij jou geen problemen geeft en bij de hoefsmid wel, dan zou ik gaan kijken naar een ander.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:22

1 Van mijn shetjes is ook als de dood voor de hoefsmid, maar bij haar werkt het heel goed
om zelf de hoeven op te pakken, en de smid ze dan over laten pakken. Misschien kan jij dit ook proberen?

NadineTos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 18:56

ik heb dit allemaal al een keer geprobeerd maar hij geeft niet bij.
de hoefsmid of ik of wie dan ook hoeft zijn voet maar aan te raken en hij begint al te schoppen. maar met hoeven krabben is er niks aan de hand. dat is juist het vervelende

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:08

Toen ik mijn paardje kocht was ze ook panisch bij het optillen van haar achterbenen.
Ze moet echt heel veel vertrouwen in je hebben wil dit lukken, dus bekappen was helemaal een drama.

Uiteindelijk na heel veel oefenen en belonen (ja met snoepjes waar ik eigenlijk een hekel aan heb) en een super hoefsmid (deze kwam wekelijks oefenen, maar scheelt dat het ook een vriendin is) is dit uiteindelijk goed gekomen.
En na een half jaar was ze eindelijk zo ver dat ze bekapt kon worden, en zelfs toen heeft het me 2 handjes snoep gekost maar is gelukt.
Ondertussen zijn we een jaar verder, spannend vind ze het nog steeds.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:37

Ik zal jouw topic van WWW naar BEH verhuizen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:21

Oefenen.
Als ze met gewoon uitkrabben het allemaal braaf toelaat, dan zelf eens op de hoeven tikken. Begin gewoon met de hoevenkrabber. En wellicht niet de handigste voor de smid, maar bekap haar eens op de plaats waar jij hoeven krabt. Dat is een vertrouwde plek om de beentjes op te tillen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:06

Bij mijn shet hoeft ook geen shet in de buurt te komen, zelfs met lichte sedatie niet. Het ene moment staat hij te slapen, tot de smid wil bekappen, dan staat'ie al zwalkend om zich heen te meppen. Ik heb nu besloten om hem zelf te gaan bekappen. Ik zou inderdaad eerst zelf krabben, dan tikken erop, beetje rommelen aan de hoef.

NadineTos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:18

bedankt voor de tips allemaal ik zal zelf eens flink gaan oefenen!!!

lindavanluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:37

Ik zou zelf proberen steeds de hoeven op te tillen zonder druk en zonder spanning van een Hoefsmid Zodra dit goed gaat kan je de hoefsmid erbij halen en het rustig proberen en opbouwen. Ik zou niet direct kiezen voor sederen. Probeer eerst muisjes en doe desnoods een praam om en pak ze oor stevig vast.