Wie heeft ervaring met acute hoefbevangehmheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekie10

Wie heeft ervaring met acute hoefbevangehmheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:16

Op de afdeling voor dit probleem kan ik de bomen door het bos niet zien.
Mijn IJslander heeft sinds gisteren acute hoefbevangenheid.
Ze had dit al eerder bij de vorige eigenaresse, maar bij ons nog nooit gehad (de laatste 4 jaar dus)
Ze staat samen met shet vriendin 24/7 buiten. Het is duidelijk waarom ze het heeft inmiddels, het gras was dit jaar overdadig.
De veearts is geweest en heeft haar spuitje tegen de pijn en tegen ontstekingen gegeven, hoefjes worden gekoeld en maandag komt de hoefsmid kijken. Verder heeft de VA nog een pijnstiller achtergelaten.het gras is er ondertussen af. Is er verder nog iets wat ik kan doen voor haar, heeft iemand ervaring met misschien alternatieve pijnbestrijding?
Graag hoor ik jets van jullie!
Laatst bijgewerkt door miekie10 op 15-06-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Re: Wie heeft ervaring met acute hoefbevangehmheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:25

Op nat zand zetten werkte bij mijn shet heel goed. Koelt de hoeven en staat prettiger voor het paard.
Stukjes lopen, voor zover dit gaat, om de doorbloeding te stimuleren.
Oud hooi voeren, kleine porties verspreid over de dag.

En als straks de ergste periode voorbij is bespreken met je DA wat de beste optie is. Strookbegrazing, graasmasker, aanpassen voer ed.
Aangezien dit de 2e keer is moet je heel voorzichtig zijn, dat het niet chronisch wordt..
Veel succes en sterkte!

miekie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:31

Dankjewel Karin,
Nat zand is een beetje moeilijk, want we hebben geen bak, alleen wei. Strookbegrazing is een goed idee en dat wordt de optie. Ik had zo graag nog iets extra gevonden voor de pijn. Ze is super stoer, maar ik voel dat ze echt zo veel pijn heeft.
Ik heb haar zo veel mogelijk laten liggen vandaag, maar zal morgen klein stukje lopen.
Goed advies!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:35

Staat ze nu in een box? Ik heb toen destijds zand in mn box geschept en sproeide dat 3x per dag nat.
Het natte zand icm bloedverdunners en pijnstillers was het enige wat ik kon doen tegen de pijn, helaas. Altijd moeilijk om je paard met pijn te zien.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:38

wel echt van het gras afhalen. paardlief weet niet dat gras de 'boosdoener' is.
idd ruimte geven om te lopen en oud hooi.
heb je buut gekregen?

oh en natuurlijk geen wortels,appels oid geven.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 01:21

GP-->BEH

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 01:23

Van het gras af, op een natte zandbodem en alleen oud hooi. In de beginfase werken aspirines hier ook nog wel als verlichting.

Wel echt van het gras af, wij hebben 10 jaar terug met spoed een paddock laten aanleggen voor mijn pony, die mag van de VA nooit meer op het gras.

De eerste 2 weken mocht ze niet verplicht bewegen, daarna 3x per dag 10 minuten over een zachte ondergrond.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 01:28

Hou het fructaangehalte van gras in de gaten (er staat een dagelijkse index op www.paardnatuurlijk.nl)
Rondom de waterbak/voerbak kun je een modderpoeltje maken. Nat zand werkt verkoelend.

miekie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 09:50

Heel weg bedankt allemaal. Ze staat nu op reepje gras, maar ik ga morgen direct zand bestellen en dan maar met prikpaaltjes stukje afzetten. Asperines had ik nog niet aan gedacht, ze krijgt nu 2 x 4 ml quadrisol.
Het is echt een tragisch gezicht. Ik hoop ook dat de hoefsmid nog iets kan doen.
Nogmaals bedankt en fijne zondag.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:55

wilgentakken geven zit volgens mij(als ik goed herinner natuurlijke pijnstilling in)

effe op gezocht

Wilg bevat een stofje waar aspirine ook van gemaakt is namelijk Acetylsalicylzuur. Dit werkt pijnstillend en koortsverlagend. Ik heb het zelf al menig maal gegeven aan paarden die zich niet helemaal lekker voelen, en als je een wilg in de wei hebt staan zal je zien dat paarden van de bast eten zodra ze ergens pijn hebben. In het begin zal het paard de takken achter elkaar opeten, of alleen de bast eraf kauwen, maar zodra de koorts afneemt zal ook de behoefte aan de takken afnemen. Het diertje regelt zo zelf hoeveel ‘medicijn’ het nodig heeft. Ook paarden die aan het wisselen zijn en dus pijn hebben aan hun tanden en kiezen vinden het vaak lekker om op een stukje wilg te kauwen. Het verdooft de pijn en ze kunnen weer normaal eten.
www.paardenmiddel.nl

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:00

Inderdaad op zand, verder lekker afspuiten met koud water.
Zeker van het gras af, dus prikweitje met zand is een goed idee. Hou de fructaanindex in de gaten en in de tussentijd vooral oud hooi voeren, geen krachtvoer.
Jaren geleden zette ik mijn verzorgpony gewoon met zijn voeten in een emmertje water.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:26

miekie10 schreef:
Heel weg bedankt allemaal. Ze staat nu op reepje gras, maar ik ga morgen direct zand bestellen en dan maar met prikpaaltjes stukje afzetten. Asperines had ik nog niet aan gedacht, ze krijgt nu 2 x 4 ml quadrisol.
Het is echt een tragisch gezicht. Ik hoop ook dat de hoefsmid nog iets kan doen.
Nogmaals bedankt en fijne zondag.

Krijgt ze alleen quadrisol ? Geen metacam of buut ? Die laatste twee zijn naast (beter) pijnstillend ook ontstekingsremmend. Wilg is natuurlijke aspirine. Ik zou niet zo aspirine geven voor mensen. Je kan dan beter ascal geven, bij de apotheek gewoon te koop. Het wordt tegenwoordig onder de stofnaam verkocht, maar de meesten kennen ascal nog wel.

En idd, van het gras af en er rekening mee houden dat ze waarschijnlijk ruim een jaar ook beter helemaal niet op het gras kan, en daarna beperkt, zowel in uren als in hoeveelheid (bv door graasmasker in combi met strookbegrazing).

Wat iemand hier boven al zei, zorg dat ze de ruimte heeft om zelf te bewegen, maar dwing haar niet om te lopen. Behalve dat dat heel pijnlijk kan zijn, kan je daardoor ook dingen in de hoef stuk maken die door de ontsteking daar nu gevoelig voor zijn.

Heel veel sterkte!

miekie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:49

De arts heeft haar een spuitje met pijnstiller n ontstekingsremmer gegeven, maar weet niet hoe dat heette. Hij heeft verder alleen de quadrisol. Wilgentakken zal ik zo eens gaan zoeken, super advies!
Ze heeft vandaag zelf wel wat kleine stukjes gelopen al. Hoe lang duurt dit als ik alles goed doe?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:47

Echt van al het gras afhouden! Ook niet op een strookje. Op zand is het best. Want rondscharrelen in een paddock is ook veel beter dan op stal.

Hoe lang het duurt is afhankelijk van hoe snel je er bij was (ik heb in de praktijk mee gemaakt dat ieder half uur eerder of later aan medicatie beginnen echt een groot verschil kan maken!), hoe heftig de ontsteking is, hoe scherp ze op dieet gehouden worden, hoe groot de schade van de vorige keer is enz. Daar is dus niets nuttigs over te zeggen.

miekie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:22

Bedankt!
Een stal hebben we sowieso niet, maar het stukje waar ze nu op staan is vrijwel kaal en morgen laat ik er zand op gooien.
Ze lijkt het te begrijpen, want er is totaal geen protest, zelfs niet van gezonde shetje.
Ik heb inmiddels ook wat wilgentakken .
Het lijkt alsof ze het iets gemakkelijker heeft dan gisteren, toen lag ze de hele dag, nu scharrelt ze wat rond, heel voorzichtig
Bedankt voor alle goede raad.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:39

wel even opletten dat ze nu niet uit verveling of iets zand gaat eten..

je kan ook kleine beetjes stro voeren of berm gras zelf maaien met bos maaier (zit vrijwel niks in en wel veel stengel voor kauw plezier en bezigheid en vol gevoel voor paard)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:43

Ik zou niet teveel gaan rommelen met medicijnen en pijnstillers. Je dierenarts zal toch wel weten wat hij doet.

Je zou ook je smid kunnen laten komen. Die kan de hoef zo bewerken dat er wat druk af gaat.
http://img816.imageshack.us/img816/999/grietje.jpg
Hier is een stuk van de hoefwand weggeveild.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:53

In de acute fase tegen de pijn " frog pads "" onder de straal plakken ! Is een soort rubberen driehoek die je onder de straal met van die stevige tape vastplakt, zodat er minder druk op de diepe buiger komt en dus ook minder aan het hoefbeentje getrokken wordt, wat de pijn echt aanzienlijk vermindert ! Bij mijn merrie, die zelfs niet op eigen kracht tot aan haar eetbak geraakte, was er hiermee na 30min al verbetering te zien. Verder heb ik haar 10 dagen Equioxx gegeven...werkte veel beter als buut.
Die frog pads zijn hier in belgie te verkrijgen via de DA, of anders via internet bestellen. Als je ze niet direct kan hebben, kun je eventueel zelf iets in elkaar knutselen wat de straal tegendruk geeft en de achterkant van de hoef iets of wat verhoogt....kijk even via google, dan vind je er afbeeldingen van !
Hoefsmid in deze fase kan, denk ik, niets tot weinig doen...poown heeft veel te veel pijn om op 3 benen te blijven staan. Best wachten tot het ergste voorbij is en dan eventueel een dikke deken op de grond leggen waar hij zijn voetje kan opzetten, is wat zachter dan beton of aarde.

Shelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:55

Op stal in nat zand zetten,werkt ook goed.
En bij de paardendrogist druppels bestellen(even hoefbevangenheid in toetsen).

miekie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:28

Wat een hoop goede adviezen weer, hiervoor bedankt.
De da had ons aanbevolen de hoefsmid te laten komen en die heeft vanmorgen idd ruimte gemaakt zodat de druk minder wordt.
Die frogpads zal ik opzoeken, klinkt interessant.
Gelukkig eet ze goed van het oude hooi en de wilgentakken af en toe. Inmiddels heb ik een stuk wei afgezet en vanmorgen hebben we drie kiepers zand gestort en verspreid. Een stuk ervan goed nat gemaakt voor verkoeling.
Ze heeft wel duidelijk nog veel pijn, want ze ligt best wel veel.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:44

De pijn zal er nog wel even zijn vrees ik. Wel helemaal top dat je gelijk een paddock hebt laten aanleggen. Meer dan je nu gedaan hebt kan je niet doen.

miekie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 09:45

Ze staan nu gezellig op hun eigen privé strand onder een grote parasol hooi te eten.
De paddock houden we erin, ook voor de toekomst. Ik heb er een wijze les door geleerd, super bedankt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:57

Alesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:15

Sterkte, nat zand helpt goed. Houdt moed.

miekie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:22

Dankjewel!