glimmende hoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

glimmende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 19:30

vandaag viel mij ineens op dat mijn paard zulke glimmende hoeven had! Het leek wel of ze ingesmeerd waren met hoevenvet ofzo.
Ik doe verder nooit iets aan de hoeven (uitkrabben en bekappen natuurlijk wel). Hoe kan het dat de hoeven ineens ze glimmen en is dit een gezond/goed teken of.....?!

Perryx

Re: glimmende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:43

dan hebben ze er waarschijnlijk hoevenvet opgesmeerd. dit is goed voor de hoeven, voor dat ze niet uitdrogen, maar voordat je hoeven vet er op smeert moet je eerst de hoeven nat maken anders drogen ze juist uit !!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:46

Mijn paard heeft ook weleens van die glim hoeven maar ik weet niet waar het vandaan komt of wat het betekend.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:48

Linnx schreef:
dan hebben ze er waarschijnlijk hoevenvet opgesmeerd. dit is goed voor de hoeven, voor dat ze niet uitdrogen, maar voordat je hoeven vet er op smeert moet je eerst de hoeven nat maken anders drogen ze juist uit !!

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn ook erg veel meningen over hoefvet, daar niet van. Maar hoefvet is dus een vet. Wat doen vetten? Deze sluiten de hoef af en stoten alles wat vochtig is af. Je zult dus krijgen dat paardenhoeven geen vocht kunnen opnemen voor een langere tijd en daardoor uitdrogen. Hierdoor kun je te harde hoeven krijgen, hoeven die scheuren etc.
Hoefvet is dus niet persee goed. Het kan geen kwaad zo nu en dan. Als je bijvoorbeeld je paardje mooi wilt maken oid. Maar opzich is het niet het meest geweldige spul. (Dit pluk ik trouwens niet zo uit de lucht. Heb het hier ook met mijn hoefsmid over gehad die ook geen voorstander is van vet).

Maar het zou ook kunnen dat je paard in een vochtige wei heeft gestaan of door het bos heeft gelopen waar het vochtiger is. Hierdoor verdwijnd de viezigheid en krijg je de hoef met iets een glansje.

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:52

je kunt hoefvet wel gebruiken een tip is om de hoeven eerst vochtig te maken en het er dan op te smeren op deze manier zullen de hoeven niet uitdrogen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:53

Bij ons mensen is het een gezond teken. Je haar en je nagels worden lelijk als je ziek bent of geweest bent. Ik denk dat dat bij paarden net zo is!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:53

Hoefvet werkt alleen als je eerst 20 minuten weekt in lauwwarm water alvorens je invet. Op iedere andere manier sluit je de droogte in en word het probleem alleen maar groter.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:54

over hoefvet, mijn paardjes staan nu in het natte gras. dan zuigen ze zich goed vol met water en worden ze goed van kwaliteit. als ik ze eerst in zou smeren met vet zouden ze niets op kunnen nemen. Vochtig gras (ochtenddauw bijvoorbeeld) werkt super!!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:56

Het is heel droog buiten, zand van de wei en de bak ed schuren de hoeven zeg maar.. Heeft dit van mij nu ook.

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:00

ik heb er ok met mijn hoefsmid overgehad maar hij is er ook geen voorstander van omdat ze dan idd uitdrogen.
die glans kan idd komen zoals hierboven al is gezegd door ochtenddauw of nat gras

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:06

Ik denk niet dat er hoevenvet op zijn hoeven zit hoor TS! Maar inderdaad, door het droge weer en het zande/aarde krijgen ze mooi glimmende hoeven. Je kan dit vergelijken met nagels bij de mens, als je die vijlt met een goeie vijl blinken ze ook :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:14

Moderatoropmerking:
Zullen we even de sarcastische opmerkingen achterwege laten? De TS stelt een vraag, antwoord daar dan ook naar! Ik heb een aantal berichten verwijderd. Graag weer ontopic

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:16

VSW->BEH

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:14

Lotte_Wessel schreef:
Maar hoefvet is dus een vet. Wat doen vetten? Deze sluiten de hoef af en stoten alles wat vochtig is af. Je zult dus krijgen dat paardenhoeven geen vocht kunnen opnemen voor een langere tijd en daardoor uitdrogen. Hierdoor kun je te harde hoeven krijgen, hoeven die scheuren etc.

Hoeven kunnen sowieso geen vocht opnemen.

TS, je paard heeft gewoon gezonde hoeven.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:33

ben ik het niet helemaal mee eens. Paarden kunnen wel degelijk vocht onttrekken vanuit de bodem. De blootstelling moet langere tijd zijn (minimaal 20 minuten meende ik), maar dan zullen hoeven wel degelijk vocht opnemen en hierdoor verbeteren van kwaliteit. Als dit niet zo was, wat zou het dan uitmaken hoeveel je de hoeven vet? Het doet toch niets? Als hoeven toch geen vocht opnemen, dan kunnen ze ook niet droger worden door vet. Echter, het is door menig mens en hoefsmid te beamen dat vet wel degelijk de hoef afsluit en droger maakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:14

Ja? En hoe zie je dat dan aan de hoeven? Veranderen ze van kleur? Zwellen ze wat op?

Hoeven zijn geen lichaamsdelen die vocht kunnen opnemen. Ze kunnen wel vocht uitscheiden. Maar hydratatie van de hoef komt van binnen.

Uiteraard kun je de hoeven wel laten glimmen met vet. Ze lijken dan op hoeven die van zichzelf, dus zonder vet, er gezond uitzien. Hoefvet is eigenlijk een soort cosmetica. Maar de hoef zelf neemt echt niets op.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:01

Nou koper.... jouw huid neemt ook vocht op. Verkleurd deze? zwelt deze op na een douche? nee..... maar het neemt wel vocht op....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:22

Als horvrn geen vocht kunnen opnemen, hoe zit het dan met bacteriële ontstekingen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:28

Koper schreef:
Ja? En hoe zie je dat dan aan de hoeven? Veranderen ze van kleur? Zwellen ze wat op?

Hoeven zijn geen lichaamsdelen die vocht kunnen opnemen. Ze kunnen wel vocht uitscheiden. Maar hydratatie van de hoef komt van binnen.

Uiteraard kun je de hoeven wel laten glimmen met vet. Ze lijken dan op hoeven die van zichzelf, dus zonder vet, er gezond uitzien. Hoefvet is eigenlijk een soort cosmetica. Maar de hoef zelf neemt echt niets op.

Oh, dan vind ik het wel vreemd dat mijn paard enorm harde, nauwelijks snijdbare en snel(ler) scheurende hoeven heeft in de winter en bij droogte, terwijl die in de vochtige (geen blubber, douw en laag water) zachtere hoeven (makkelijker te snijden, van onder als het ware in te drukken en go on) heeft?
Geen idee, kan best door verandering in vitamines etc komen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:30

Hoeven nemen wel zeker vocht op. Ik werk ze zelf bij met een vijl en dit gaat het makkelijkst als het een paar dagen nat is geweest. Dan zijn ze iets zachter en heeft de vijl meer grip. Als het weken droog is geweest kost het meer moeite en stuitert de vijl alle kanten op. Dan zijn de hoeven knetterhard!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:33

Dat had ik ook al door, was ze vorige winter aan het snijden, kwam niet de hoef in als het ware, schiet uit richting mijzelf en snij me in mijn arm. Voortaan laat ik het dus swinters aan de hoefsmid over.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:53

:+ Is mij ook al is gebeurd. Dat is dus waarom je altijd van je af moet snijden. (Net of ik mijn moeder hoor :o )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:55

haha ja dat deed ik ook altijd, maar het ging zo stug dat ik op een andere manier te werk ging om door die rot zool te kunnen komen, maar te vergeefs, is die dag net 1 vierkante cm vanaf gekomen van 0.1 mm dik ... :+