Paard flauwvallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1994

Paard flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 14:32

Gisteren toen wij bij ons paardjes waren, heb ik de schrik van mijn leven gehad.
Onze pony (die gisteren ook 10 jaar werd *\o/* ) kwam naar ons afgestapt al wankelen en viel toen ineens om met zijn tong uit zijn mond. We hebben hem meteen rechtgeholpen en uiteindelijk is hij maar enkele seconden niet bij bewustzijn geweest. Direct mondje opengedaan en naar tandvlees gekeken, maar dat was gelukkig mooi roze ( had ooit eens paard gezien die hartaanval kreeg en die haar tandvlees werd helemaal blauw/zwart). Daarna toch maar DA gebeld al deed de pony van zodra hij weer rechtstond terug normaal. DA zei dat hij waarschijnlijk gewoon was flauwgevallen door de warmte ( hij is zwart) en omdat hij wat overgewicht heeft. We moesten hem de rest van de dag in de gaten houden en moest het opnieuw gebeuren gaan er voor het zekerste toch wat harttesten gedaan worden.

Nog mensen die hier ervaring mee hebben? Ik was er enorm van geschrokken

Bubbleee

Re: Paard flauwvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:33

Wat apart! ik wist niet dat een paard ook flauw kon vallen...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:47

Wow wat raar!
Heb wel een keer gehad dat mn pony zo omviel, maar niet dat ze even foetsie was.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:53

Klinkt wat als een epileptische aanval.. Ik heb een tijdje een paard gereden die daar ook
last van had. Dit paard viel dan in de paddock ook ineens om, bij dit paard draaiden alleen de ogen ook weg. Epileptische aanvallen komen vaker voor bij paarden.
Ik snap dat je geschrokken bent! Geen leuk gezicht..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:57

Iets dat te maken heeft met suikerziekte, te hoge of te lage suikerspiegel ? Omdat je schrijft dat hij wat overgewicht heeft....
Meen ergens gelezen te hebben dat dit ook bij paarden kan voorkomen....

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:06

Wat apart!
Ik wist niet dat een paard ook flauw kon vallen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:08

Ik heb wel ooit een paard out zien gaan van de warmte maar toen was het bijna 40 graden en stond het diertje zonder schaduw. Lijkt me bij deze temperaturen nog wat 'vroeg'. Hopelijk toch een rare reactie van de weersovergangen en niet iets ernstigs.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:44

Ik wist dus ook niet dat het kon...
@woppie, zijn oogjes bleven gewoon open met een blik op oneindig... , dus niet wegdraaien
@pandora, dat is inderdaad mss wel mogelijk! De DA moet toch nog komen om mijn merrie te scannen, ga dan meteen ook bloed laten afnemen bij hem

Hier was het gisteren 30°c , inderdaad nog niet zo extreem warm, maar voor een zwart paard is het toch wel afzien. Hij had trouwens ook niet genoeg gedronken, er was bijna niks van drinken weg uit zijn waterton

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:47

Jeetje, snel op dieet dus en uit die felle zon halen.
Ik dacht zelf gelijkaan ataxie?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:49

Hé bah! Wat zul je geschrokken zijn! Ik wist ook niet dat paarden zo'n flauwte kunnen hebben. Maar het geheel klinkt inderdaad wel logisch. Ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:53

Wat naar zeg! Ik heb dit ook een keer meegemaakt (nouja eigenlijk gehoord) en die pony was ook in een keer gevallen en ik geloof dat die pony (ik dacht) een hersenbloeding heeft gehad.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:55

Wow! Mijn verzorg pony is ook zwart en heeft ook overgewicht... Ik ga nu extra veel op haar letten! :\

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:09

@Liespower, ik dacht ook eerst aan ataxie, maar is dat niet aangeboren? Hij is nu 10 jaar en heeft het hiervoor nog nooit gehad ( tenzij hij het al nog heeft gehad de momenten dat ik er niet was ) , hij is niet echt moddervet ofzo he, maar heeft toch wel een dikke grasbuik, zou ietsje mogen vermageren.

@Heleenzz2 oei hoop niet dat dat het is, maar dan zou hij nu toch niet gewoon normaal doen, toch?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:13

@Maaike1994,

Ja, ataxie is erfelijk en nee dat hoeft niet te betekenen dat ze er ooit eerder lastvan heeft gehad.
Ons paard kreeg het pas op 11-jarige leeftijd.
Echter volgden de aanvallen daarna elkaar snel op...

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:19

phu hoop niet dat het dat is :(, hoe kan je laten testen of hij t heeft? Kunnen ze dat ook in het bloed zien?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:21

maaike1994 schreef:
phu hoop niet dat het dat is :(, hoe kan je laten testen of hij t heeft? Kunnen ze dat ook in het bloed zien?

Je kan het laten testen dmv fysieke testen, dit hebben wij toen gedaan.
Of het via het bloed te testen is weet ik niet,
Daarvoor moet je echt bij je da zijn :)

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:31

maaike1994 schreef:
@Liespower, ik dacht ook eerst aan ataxie, maar is dat niet aangeboren? Hij is nu 10 jaar en heeft het hiervoor nog nooit gehad ( tenzij hij het al nog heeft gehad de momenten dat ik er niet was ) , hij is niet echt moddervet ofzo he, maar heeft toch wel een dikke grasbuik, zou ietsje mogen vermageren.

@Heleenzz2 oei hoop niet dat dat het is, maar dan zou hij nu toch niet gewoon normaal doen, toch?

Ik denk inderdaad ook niet dat dat het is, het zou natuurlijk wel kunnen maar hij zou dan waarschijnlijk inderdaad nu niet normaal doen. Die pony is er wel weer bovenop gekomen toen en redelijk snel ook weer maar daar ging het wel eerst een poosje slecht mee, dat is bij jouw paard niet dus waarschijnlijk zal het dat dus ook niet zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:14

Is een goed idee Maaike om dat bloed op eventuele suikerziekte te laten testen ! Moet wel, voor zover ik denk, nuchter afgenomen worden. Misschien op voorhand even bellen met je DA om te vragen hoe en wat en een tijdstip 's morgens af te spreken.
Wat betreft ataxie, kunnen ze niet in het bloed terugvinden voor zover ik weet, enkel door fysieke proefjes...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:58

Flauw vallen kan door vanalles en nog wat komen. Misschien epilepsie, hartproblemen, ataxie (maar dan vallen ze alleen om en zijn normaal niet buiten kennis), suikerziekte (maar dan verwacht je niet dat ze zo snel weer wakker zijn en dan drinken ze ook meer).
Ik zou er een goede DA bij halen en uitgebreid laten onderzoeken. Als er op de pony gereden wordt zou ik dat voorlopig even niet doen want flauw vallen als je erop zit kan heel gevaarlijk zijn!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:39

Aurora3 schreef:
Flauw vallen kan door vanalles en nog wat komen. Misschien epilepsie, hartproblemen, ataxie (maar dan vallen ze alleen om en zijn normaal niet buiten kennis), suikerziekte (maar dan verwacht je niet dat ze zo snel weer wakker zijn en dan drinken ze ook meer).
Ik zou er een goede DA bij halen en uitgebreid laten onderzoeken. Als er op de pony gereden wordt zou ik dat voorlopig even niet doen want flauw vallen als je erop zit kan heel gevaarlijk zijn!

Ons paard was wel altijd even van de wereld na een val met ataxie,
Het komt heeel zelden voor volgens mijn da maar het kan dus wel

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:47

Ik had een zwart paard. Als het erg warm was, zette ik hem weleens binnen. Verder spoot ik hem dan af met koud water, dat vond hij heerlijk. Kon hij er weer een tijdje tegen.
Onze witte pony werd op geen stukken na zo warm als hij.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:49

Wel ik ga sowieso een bloedonderzoek laten doen, we zien wel wat daar uit komt :)
daarna kunnen er nog altijd verdere onderzoeken gedaan worden
vandaag en gisteren deed hij trouwens nog steeds normaal :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:16

maaike1994 schreef:

Als je de staart van je paard naar rechts trekt dan moet je paard tegengewicht geven, laat hij zich meetrekken dan is het mis.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 20:48

Gisteren kwam de DA dan om bloed af te nemen bij mijn pony, hij vroeg of het nog was voorgevallen maar nee het was bij die ene keer gebleven.

Da was nog maar 15min weg en mijn pony viel flauw... Ik weer helemaal in paniek, maar opnieuw was hij na enkele seconden weer ' gewoon' en deed hij alsof er niks gebeurd was. Ataxie is het volgens mijn DA niet , maar wat het wel is weten we dus niet :( , eerst maar eens het bloedonderzoek afwachten. Normaal zou ik donderdag de uitslag moeten hebben. Door de warmte was het nu zeker niet, want gisteren was het hier absoluut niet warm. Wat me wel opviel is, de eerste keer dat hij het deed was toen er hier 2 merries kwamen voor dekking, vlak voor hij flauwviel had hij ( met stal tussen) aan hen geroken. En gisteren toen hij flauwviel had hij net daarvoor ook staan ruiken aan een merrie die in de weide naast hen stond. Zou het hier mee te maken hebben?? Nochtans staat hij ook gewoon bij mijn merrie en dan heeft ie niks?

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:51

Ik heb dit ook een keer meegemaakt met mn zwarte shet, het leek alsof hij net uit narcose kwam, viel een paar keer om en kon niet meer lopen.
Hierna heeft hij dit nooit meer gehad.