wat te doen met mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:49

Bij Loky zat de mok in de kootholte, rondom dus 4maal. Maar één achterbeen was op 'n dag helemaal ontstoken (de kootholte dan) en de 2e dag was het al helemaal naar binnen geslagen; giga-dik dat been. Hij kon er nauwelijks op lopen, echt zielig Huilen Dat heb ik eerst met grof geschut (hydrocortiderm, advies DA) behandeld. Na een kleine week was het al behoorlijk weggetrokken en veel stappen zodat het been ook wat dunner werd. Toen ben ik met die cure-mok pillen begonnen en het is nu bij alle 4 de benen he-le-maal weg. Komt ook niet terug terwijl ik wel elke dag benen afspuit (4 witte benen en modderige stapmolen.....is dus echt nodig) echt heel goed. Het was overigens wel droge mok....

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:49

Hoi,

Mijn haflinger heeft ook mok, al sinds ik hem gekocht heb...nu ong. een half jaar. Ik heb echt alles geprobeerd: Mokzalf, biotex, betadinezalf/shampoo, uierzalf, baby-olie, zalfje van de dierenarts....

Maar toen kwam er een andere dierenarts, want het werd alleen maar erger en roder en dikker. Deze dierenarts zei dat ik sudocreme eens moest proberen. Eerst heb ik z'n benen helemaal gewassen met betadineshampoo en de korstjes er zoveel mogelijk afgehaald, daarna elke dag insmeren met sudocreme. Resultaat: Het ziet er een stuk rustiger uit, het is niet meer dik en elke dag verdwijnen er stukjes korsten en open plekjes. Tot nu toen ben ik tevreden...

Je kan de creme bij het kruidvat kopen bij de baby-afdeling voor een paar euro. Ik zou het gewoon priberen, het kan geen kwaad..,.. SUCCES

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:03

simone"]
[quote="Ilindra"][quote="kirstin schreef:
klinkt heeeeel naar... maar het is een uit recept vuile olie. Het werkt heel goed heel snel alleen het klinkt een btje raar!


Nooit doen, is zwaar kanker verwekkend.
Dat het werkt komt omdat het gewoon alle bacteriën doodt maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is

Zelf spuit ik elke dag de kootholtes in met equistar, door de siliconen komt er een water/vuil afstotend laagje op, dit helpt om mok te voorkomen.
Hebben ze toch een keer een plekje smeer ik er hydrocortiderm op.
[/quote]



Je zegt dat het raar klinkt om er olie op te gooien Klinkt het ook wel ja... maar het is wel waar ja maar dan is het geen vuile olie maar verlopen olie. Het help echt heel goed en is binnen No time weer weg.. Dat is het oude recept van de SMIT Lachen
[/quote]

Stond Naar Knipoog

en tjah... ik bedoelde idd dat het naar klinkt omdat het niet het meest vriendelijke recept is. Maar als je echt hardnekkige mok hebt is dat de misschien wel de enige oplossing... Ik heb echt al ontzettend veel geprobeerd, maar niets is sterk genoeg behalve de olie....

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:09

Mok moet zo snel mogelijk behandeld worden voordat het zich uitbreid en zelfs bloedvergiftiging kan veroorzaken. Smeer de plek bij je paard of pony met mokzalf meerdere malen in.
Zorg voor een droge stal.Gebruik zaagsel i.p.v. stro. Zaagsel neemt het vocht beter op.Houdt de benen van je paard goed droog

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:33

benen goed droog houden, zorgen voor een droge bodem
insmeren met hydrocortiderm of socatyl(is vooral het beste bij behoorlijk natte mok), en een enkele keer met betadine shampoo wassen en kijken of je de kortsjes er al kan afkrabben, suc6!
word het niet beter?ff DA belle!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:21

ik smeer alleen uierzalf, die van mij heeft er ook zo'n last van. alleen uierzalf smern, ik heb nog nooit een betere mokalf gehad!!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:36

het kan ook zijn dat je te lang hetzelfde middeltje gebruikt, en dat daardoor de werking minder wordt. mijn twee (ex)verzorgfjorden hadden rasp, dat kwam ook elke keer weer terug, toen ben ik alles door elkaar gaan smeren, elke dag wat anders: 2 soorten mokzalf, sudocreme, uierzalf, tea tree olie. natuurlijk wel elke dag weer met betadine shampoo/scrub wassen, want je weet nooit of het ene zalfje op het andere reageerd...

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:53

afgewerkte olie werkt ook heel goed!
mijn haflinger had ook altijd een beetje mok in de winter, mokzalf hielp ook niet omdat ze toch wel overdag naar buiten ging. Ik heb toen afgewerkte olie gebruikt, en het was zo over! ik geloof verkrijgbaar bij doe het zelf zaken. Nu ze de hele winter buiten staat heeft ze er helemaal geen last meer van, meer weerstand denk ik!
succes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:59

Afgewerkte olie is geen medicijn maar een kankerverwekkend afvalproduct

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:21

Voor alle middelen die je uit een pot haalt geldt dat als je met je vinger een lik zalf uit de pot haalt, de zalf op de mokplek smeert en daarna weer met diezelfde vinger een nieuwe lik zalf pakt je de hele pot weg kan gooien omdat 'ie dan besmet is met de mokbacterie. Dat verklaart ook waarom sommige middelen niet lijken te werken.....je brengt het steeds weer terug.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:15

wij doen altijd, wassen met betadine shampoo(of scrub) en dan inspuiten met acederm spray
werkt vaak erg goed
waar je wel mee moet uitkijken is waar je het mee insmeert/spuit
veel mokzalven zijn dik en sluiten de plekjes af van de buitenlucht, die juist nodig is (zuurstof bevordert genezing)
acedermspray is dun en trekt snel in, waardoor de werking van de spray optimaal is in combinatie met zuurstof

ook is het handig om te weten of de mok een bacteriële oorzaak heeft of schimmel, kan de DA bekijken doormiddel van een huidschraapsel

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:17

Bij de paardendrogist kan je een prima middeltje kopen dat zijn een soort van tabletten die helpen super

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:19

Cure mok Knipoog

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:58

Mijn pony HAD ook mok.. vaak onverklaarbaar Verward . Toen stond ze op zaagsel, nu ze op stro staat heeft ze nooit meer mok Haha! !!! Het schijnt namelijk dat uit zaagsel een zuur kan komen waar een paard/pony overgevoelig voor kan zijn.