Vandaag heb ik dan toch besloten om een topic te openen.
Toen ik de diagnose van mijn pony kreeg heb ik op internet gezocht naar ervaringen ect maar die zijn helaas weinig te vinden.
Ik denk dat mocht iemand hier nog eens tegen aan lopen het toch fijn is om een topic met voorderingen te lezen?
Wellicht is het voor andere ook intressant om de voorderingen mee te lezen

info:
Pride and Joy
1.55
7 jaar
Merrie
Door oude peesblessure een stuk kalk over de diepe buigpees en tegen de peesschede
zondag 5 mei
Joy begon in galop een onzuivere pas te laten zien rechts achter.
Ik was helaas op vakantie en mijn staleigenaresse heeft haar super verzorgt!
Joy is iedere dag afgespoten en gewandeld; echt kreupel was ze niet.. maar meer onregelmatig.
vrijdag 10 mei
Dierenarts komt langs, eerder lukte niet ivm de drukte om hemelvaart en ik kwam op vrijdag thuis van vakantie en zo kon ik erbij zijn.
Op het harde draven en stappen zag hij nog niet echt iets.
Op de buigproef van de hak rechtsachter liep ze bijna op 3 benen

Hij verwachte een lichte peesblessure of ontsteking, maar wilde voor de zekerheid echo maken.
donderdag 16 mei
Joy meegenomen naar de kliniek bijgestaan door mijn goede vriendinnetje Kayleigh (capriootje @ bokt)
Op de scan zag ik wel wat "vreemde" dingen maar ik snap die plaatjes nooit..
Uit de echo kon de dierenarts nog net te weinig opmaken en dus waren rontgenfoto's nodig.
Op de foto's was het probleem duidelijk te zien, een stuk kalk van 6 cm bij 9 mm..
Heel even voel je je dan zo machteloos.. mijn kleine meisje heeft een stuk kalk ter grote van je pink in haar achterbeentje.
Er komen dan zoveel vragen in je op:
Heeft ze pijn?
Hoe kan dit opgelost worden?
Kan dit uberhaupt opgelost worden?
Zal ze ooit nog gelukkig kunnen lopen?
Zal ze ooit nog onder het zadel kunnen? ect ect..
Het stuk zit tegen de peesschede aan, dit irriteerd (wrijving) en zorgt voor de kreupelheid en pijn.
Er werden 2 opties voorgelegd waar ik tussen kon kiezen (voor mij was de keuze al gemaakt voor hij uitgesproken was)
Optie 1 Inspuiten, hiermee zou ik het kunnen rekken: de pijn zal tijdelijk weg gaan maar de oorzaak blijft zitten
Optie 2 Een operatie
De arts heeft contact opgenomen met bodegraven (al heel snel was besloten dat daar de operatie ging plaats vinden) en de foto's doorgestuurd.
dinsdag 21 mei
Mijn eigen arts heeft contact gehad met Bodegraven:
Ze zien een operatie opzich positief in maar willen de peesschede eerst uitverdoofd zien om zeker te weten dat de operatie zin heeft.
Die middag komt direct mijn dierenarts langs op uit te verdoven, de uitslag hiervan bleek positief:
Ze liep geheel zuiver na het verdoven

Dit hielt ook in dat ik contact op kon nemen met Bodegraven om de operatie in te plannen!
maandag 27 mei
Mijn kleine meisje naar de kliniek gebracht.
Jeetje wat is het daar toch onrustig met paarden die constant over het erf rondjes stappen en mensen die in en uit stappen over het erf..
Joy vindt het maar helemaal niks maar ze zal toch even moeten doorbijten.
Met de arts gesproken:
Hij wil niet het hele stuk kalk weghalen, daarmee zou hij teveel (onnodige) schade aanrichten.
Hij gaat het stuk kalk weghalen wat irriteert op de peesschede en de peesschede zelf iets verbreden.
Omdat de pees verdikt is heeft hij op die manier weer gewoon ruimte om door de schede te glijden.
dinsdag 28 mei
Joy is goed wakker geworden uit de operatie.
Tijdens de operatie bleek dat er nog flink bloed zat van het verdoven en dat zat de arts flink in de weg.
Hij is veel langer bezig geweest dan hij in eerste instantie dacht, maar hij heft alles gedaan wat hij wilde doen

Hij heeft wel al gezegt dat er nog erg veel spanning op de pees zelf staat dus dat inspuiten daar waarschijnlijk wel beter is om de genezing te verspoedigen.
Zojuist lekker bij haar langs geweest, ze eet weinig (stresskip is het) maar drinkt wel en is allert.
Ze was al weer erg ontdeugend en speels

Morgen of overmorgen ga ik even met de dierenarts zitten om de beelden van de operatie te bekijken en het vervolg van de behandeling op te zetten

Ze zal ongeveer 14 dagen op boxrust moeten nu (wellicht minder om verkleving te voorkomen) en daarna 6 weken enkel mogen stappen.
Dierenarts was wel al positief over thuis lekker op een afgezet stukje weide.
*wordt vervolgd*