Stuk kalk tegen de diepe buiger en peesschede

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Stuk kalk tegen de diepe buiger en peesschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 21:05

Hallo bokkers!

Vandaag heb ik dan toch besloten om een topic te openen.
Toen ik de diagnose van mijn pony kreeg heb ik op internet gezocht naar ervaringen ect maar die zijn helaas weinig te vinden.
Ik denk dat mocht iemand hier nog eens tegen aan lopen het toch fijn is om een topic met voorderingen te lezen?
Wellicht is het voor andere ook intressant om de voorderingen mee te lezen :)?

info:
Pride and Joy
1.55
7 jaar
Merrie
Door oude peesblessure een stuk kalk over de diepe buigpees en tegen de peesschede

zondag 5 mei
Joy begon in galop een onzuivere pas te laten zien rechts achter.
Ik was helaas op vakantie en mijn staleigenaresse heeft haar super verzorgt!
Joy is iedere dag afgespoten en gewandeld; echt kreupel was ze niet.. maar meer onregelmatig.

vrijdag 10 mei
Dierenarts komt langs, eerder lukte niet ivm de drukte om hemelvaart en ik kwam op vrijdag thuis van vakantie en zo kon ik erbij zijn.
Op het harde draven en stappen zag hij nog niet echt iets.
Op de buigproef van de hak rechtsachter liep ze bijna op 3 benen -O- ..
Hij verwachte een lichte peesblessure of ontsteking, maar wilde voor de zekerheid echo maken.

donderdag 16 mei
Joy meegenomen naar de kliniek bijgestaan door mijn goede vriendinnetje Kayleigh (capriootje @ bokt)
Op de scan zag ik wel wat "vreemde" dingen maar ik snap die plaatjes nooit..

Uit de echo kon de dierenarts nog net te weinig opmaken en dus waren rontgenfoto's nodig.
Op de foto's was het probleem duidelijk te zien, een stuk kalk van 6 cm bij 9 mm..
Heel even voel je je dan zo machteloos.. mijn kleine meisje heeft een stuk kalk ter grote van je pink in haar achterbeentje.

Er komen dan zoveel vragen in je op:
Heeft ze pijn?
Hoe kan dit opgelost worden?
Kan dit uberhaupt opgelost worden?
Zal ze ooit nog gelukkig kunnen lopen?
Zal ze ooit nog onder het zadel kunnen? ect ect..

Het stuk zit tegen de peesschede aan, dit irriteerd (wrijving) en zorgt voor de kreupelheid en pijn.
Er werden 2 opties voorgelegd waar ik tussen kon kiezen (voor mij was de keuze al gemaakt voor hij uitgesproken was)

Optie 1 Inspuiten, hiermee zou ik het kunnen rekken: de pijn zal tijdelijk weg gaan maar de oorzaak blijft zitten
Optie 2 Een operatie

De arts heeft contact opgenomen met bodegraven (al heel snel was besloten dat daar de operatie ging plaats vinden) en de foto's doorgestuurd.

dinsdag 21 mei
Mijn eigen arts heeft contact gehad met Bodegraven:
Ze zien een operatie opzich positief in maar willen de peesschede eerst uitverdoofd zien om zeker te weten dat de operatie zin heeft.

Die middag komt direct mijn dierenarts langs op uit te verdoven, de uitslag hiervan bleek positief:
Ze liep geheel zuiver na het verdoven *\o/*
Dit hielt ook in dat ik contact op kon nemen met Bodegraven om de operatie in te plannen!

maandag 27 mei
Mijn kleine meisje naar de kliniek gebracht.
Jeetje wat is het daar toch onrustig met paarden die constant over het erf rondjes stappen en mensen die in en uit stappen over het erf..
Joy vindt het maar helemaal niks maar ze zal toch even moeten doorbijten.

Met de arts gesproken:
Hij wil niet het hele stuk kalk weghalen, daarmee zou hij teveel (onnodige) schade aanrichten.
Hij gaat het stuk kalk weghalen wat irriteert op de peesschede en de peesschede zelf iets verbreden.
Omdat de pees verdikt is heeft hij op die manier weer gewoon ruimte om door de schede te glijden.

dinsdag 28 mei
Joy is goed wakker geworden uit de operatie.
Tijdens de operatie bleek dat er nog flink bloed zat van het verdoven en dat zat de arts flink in de weg.
Hij is veel langer bezig geweest dan hij in eerste instantie dacht, maar hij heft alles gedaan wat hij wilde doen *\o/*
Hij heeft wel al gezegt dat er nog erg veel spanning op de pees zelf staat dus dat inspuiten daar waarschijnlijk wel beter is om de genezing te verspoedigen.

Zojuist lekker bij haar langs geweest, ze eet weinig (stresskip is het) maar drinkt wel en is allert.
Ze was al weer erg ontdeugend en speels :')

Morgen of overmorgen ga ik even met de dierenarts zitten om de beelden van de operatie te bekijken en het vervolg van de behandeling op te zetten :j
Ze zal ongeveer 14 dagen op boxrust moeten nu (wellicht minder om verkleving te voorkomen) en daarna 6 weken enkel mogen stappen.
Dierenarts was wel al positief over thuis lekker op een afgezet stukje weide.

*wordt vervolgd*

Sanne_com

Re: Stuk kalk tegen de diepe buiger en peesschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:09

Wat enorm fijn dat de operatie goed is gegaan!

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:48

Op zich goede vooruitzichten dus! hopelijk is ze snel weer de oude. Sterkte met de komende periode!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 16:05

Dankjullie meiden! De steunende woorden doen me erg goed!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:06

Fijn dat de operatie goed verlopen is. Ze is in Bodegraven in goede handen. De artsen daar zijn erg kundig. Heel veel beterschap en veel succes met de revalidatie.

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:27

Gelukkig maar.

Sterkte met de laatste loodjes (herstel)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:33

Dat zal een opluchting zijn dat de operatie goed is gegaan!
Nu nog zien dat je haar rustig weet te houden, das altijd het lastigste als ze zich beter voelen.
Sterkte en beterschap!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 23:03

aukelizzy @ jaa zeker :j ik breng haar het aller liefste naar bodegraven!
Het is ook fijn dat bodegraven zo heerlijk dichtbij is, maar ook de artsen daar ben ik erg over te spreken.
In gesprekken vind ik ze ook erg veel fijner dan de arts die eerder langs gekomen is: ze vertellen het me in jip en janneke taal :o snap ik het teminste haha.

Haar rustig houden tijdens herstel.. -O-
Opzich gedraagd ze zich netjes :j ze staat nu al 4 weken stil en lijkt ze het steeds meer te accepteren.
Maar eenmaal inn haar box is ze vrij rustig nu (ik twijfel zelfs of ze muisjes oid krijgt).
Wandelen met haar is nog even een ander verhaal, toen we haar maandag brachten heeft Joy de vriendin die mee was een rondleiding over bodegraven gegeven :Y)...

Bedankt voor jullie berichtjes! :)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:35

Voor het wandelen, op horse event was ik bij een presentatie van een soort hulp teugel, die liep achter de oren via de bikringen - voorbenen en dan over de rug. Hierdoor blijven de paarden rustiger. Twas speciaal voor drukke paarden die lang rust moesten houden... Heb alleen even geen idee hoe het heet

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 09:28

Hee San, lief dat je zo mee denkt!
Echter zijn dergelijke dingen vaak erg slecht voor de goede spieren als je paard de druk probeert te ontwijken..
Daarom heb ik even kalmeringsmiddelen mee van de kliniek voor het geval ze mij boven mijn hoofd uit gaat stijgen.

Momenteel wandel alleen ik met haar en dat gaat nog prima!

joy is thuis *\o/*

Ze staat weer blij op haar eigen stalletje en eet alsof ze uitgehongert is.
Ook mogen we nu al beginnen met stappen :) wellicht maar 5 minuten maar het is wat!

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:14

kijk dat is goed nieuws dat ze weer thuis is.
Fijn zeg

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:28

Wat fijn dat ze thuis is!!

Ah, dat snap ik wel. Maar ik dacht ik zeg het even :D
Kalmerings middel werkt ook goed

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 11:22

Joy staat we zijn ongeveer 3 weken na de operatie en het gaat erg goed met joy!

Na de operatie zat er enkel verband rond de hak en dat bleef niet heel erg goed zitten.
Daarom hebben ze er een zelfklevend verband omheen gedaan en dit ging erg goed.
Afbeelding

Donderdag 30 mei
S'middags op de kliniek gevraagt wanneer ze mee naar huis zou mogen; ze moet eerst een dagje zonder medicatie doen en daarna mag ze mee naar huis vermoedelijk dus op vrijdag middag.

Foto op de kliniek, ze eet erg slecht..
Afbeelding

Om half 6 krijg ik een telefoontje van de kliniek: opererend arts vroeg zich sterk af waarom ze mijn pony niet lekker naar huis gestuurd hadden omdat ze weinig eet en erg veel stress toon dus of ik haar niet wil komen ophalen.
Voor dit telefoontje afgelopen was zat ik geloof ik al in de auto.
Joy twijfeld wat over de trailer maar mag lekker mee naar huis en staat daar direct lekker te knabbelen :)!

zondag 2 juni
Joy haar pijp en kogel zijn zeer sterk verdikt, ze lijkt er niet gevoelig op.
Spoed overleg met de DA gehad maar zolang ze geen koorst heeft en niet gevoelig is zullen dit de naschokken van de operatie zijn.

maandag 3 juni
Joy op 3 benen uit stal gehaald :\ |( Direct de da gebeld dat ze moesten komen checken.
Verband eraf gehaald en eigenlijk zag je direct de zwelling iets af nemen maar de hechtingen zagen er super uit.
Door de druk en de warmte is het haar beentje toch net even te veel geworden dus wordt ze nu van boven haar hak tot haar hoef in het verband gezet zodat de onderkant van het been meer steun heeft.
Ook zetten we haar terug op de metacam om haar een beetje te helpen :)!

Afbeelding

Detail foto hechtingen even in link:
http://i1348.photobucket.com/albums/p72 ... f1cd20.jpg

Been tot beneden aan toe verpakt:

Afbeelding

zondag 9 juni
Het verband mag eraf en te hechtingen eruit *\o/* stalgenootje werkt zelf ook op een kliniek en heeft toestemming gekregen om het voor me te doen.
Dit mede omdat zij er veeeeel makkelijker bij komt zonder praam/verdoving dan een vreemde.

Beentje zonder hechtingen:
Afbeelding

Hierna is het redelijk rustig gebleven, hoefsmid is geweest en daarvan is ze eventjes gevoeliger dan normaal maar dat is begrijpelijk.
Ook blijft de peesschede aardig gevuld.

maandag 24 juni heb ik de eerste afspraak om een echo te laten doen en haar te laten inspuiten.
Ik duim natuurlijk voor een goede echo! _/-\o_

Nog een foto'tje in het geheel van ons samen?
Afbeelding
Met dank aan sa-dyoshots!

Edit: sorry te vroeg op versturen ipv voorbeeld gedrukt
Laatst bijgewerkt door smurffie op 17-06-13 12:07, in het totaal 4 keer bewerkt

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:39

Klinkt goed! Ik volg, veel succes met je paardje!

Ik gebruik als longeerhulp een touw (om de rug, tussen de voorbenen aan het bit).
Dit vind ik een heel fijn hulpmiddel om te longeren, het schijnt dat het ook fijn is voor met paarden aan de hand te stappen, vooral als ze rustig aan moeten doen. Misschien helpt het :) ?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 12:14

BAStable @ Waarschijnlijk bedoel je ongeveer hetzelfde als sanne.
Ik gebruikte de longeerhulp altijd wel met longeren, echter vraagt die heeeel veel rug en achterbeen gebruik en moet joy nu zo veel mogelijk "op eigen benen" lopen zodat de pees en peesschede niet over belast wordt.

In eerste instantie zou ze na de operatie 2 weken op boxrust moeten maar gelukkig mocht ik 2 dagen na de operatie al beginnen met wandelen. Ze staat nu in een stukje weide van 3,5 bij 3,5 die mijn lieve staleigenaresse elke 2 dagen verzet.
Zo blijft ze en gematigd in eten en kan ze toch lekker buiten tussen haar vriendjes.

Ook heb ik tussendoor de foto's van de operatie mogen inkijken en dit bleek heel anders te zijn dan van te voren gedacht:
Niet de peesschede was onzuiver maar de pees zelf, hier zaten "flibertjes" aan (zo noemde zei het athans?). De flibertjes zijn harde uitstulpingen aan de pees, waarschijnlijk ontstaan door de wrijving rond de pees.
Daarom heeft hij tijdens de operatie de gehele pees gefreesd ipv de peesschede.
Het herstel richt zich nu dus ook op de pees; die heeft een opdonder gehad en moet nu herstellen zonder nieuwe flibertjes aan te maken.

Daarom is het nu ook sneller stappen (wat ik nu dus enkel op het terrein doe en dat gaat prima als ik haar zelf maar vasthoudt) en inspuiten :j

Leuk & heel lief dat jullie zo meedenken! Als het zover is dat ik weer langer mag gaan stappen ga ik ook zeker dit soort tips nodig hebben!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:07

Klinkt echt enrom goed!!! Zo fijn dat het beter gaat!

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:55

Fijn dat het beter gaat

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:53

Vandaag 23 juni

Ik ben nu onderweg vanaf de kliniek naar huis.
Joy liet zich niet inspuiten zonder morfine, dat is bevestigd door de hoefafdruk op mijn dierenarts.
Na een verdovende zalf en morfine ging het prima.

Dierenarts was erg tevreden over haar herstel.
Ik mag nu dagelijks een half uur tot 3 kwartier stappen met haar! Erop :)
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:12

Klink echt heel goed! Mooi dat het zo goed gaat

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 18:50

Na lange tijd een update van joy!
We rijden nu vanaf de kliniek waar we hopelijk vandaag een van de laatste controles hebben gehad!!

Op de foto is het kalk en de peesschede nuhard, dat betekend dat dat niet meer zal veranderen.
Verder is joy vrijwel zuiver, af en toe nog een misstapje maar met de flinke onderbespiering aan die kant is dat niet raar.

Op de buigproef blijft ze slecht en zal dat waarschijnlijk ook blijven. Dit komt omdat daarbij er druk wordt gezet op de pees waar het kalk tegen zit, dit maakt verder voor de sport niet uit en ondervind ze geen pijn aan!

Over 10 dagen nog een filmpje sturen naar hem en telefonisch contact, is ze dan goedihoeven we voorlopig niet meer terug.

Ik kan iedereen ook de zorg in bodegraven aanraden, er staat daar echt een top team voor je klaar dat erg eerlijk is en niet alleen op geld uit.

Ik ga nog even verder feesten, helemaal blij!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:44

Gefeliciteerd!!!

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:08

Goed nieuws :D! Gefeliciteerd! Blijf je ons wel op de hoogte houden, TS :)?

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:41

Kijk gaat de goede kant op. Super!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:37

Hierbij het filmpje dat ook richting de DA is gegaan. (let wel.. ruim 7 minuten film haha)
http://www.youtube.com/watch?v=dYGU8Zzs ... e=youtu.be

Hierop ook te zien dat ze niet te best loopt op de harde volte. Dit is in bespreking met de DA en we gaan kijken wat het vervolgtraject gaat doen..

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:09

Ik ben benieuwd.