Raadsel!! Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
korbakimmy8

Berichten: 2243
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:49

Vandaag wilde ik gaan rijden op me vz Epony.
Ik had haar zoals altijd opgezadeld en stapte op in stal om haar daar nog even aan te singelen (ze kan nooit stil staan buiten stal)
Toen ik dus met me kont in het zadel kwam (zachtjes) zakte ze door al haar 4 benen heen. (ze lag dus op dr buik) Ze probeerde om hoog te komen, en door al dat gespartel kon ik moeilijk afstappen, uiteindelijk is het me wel gelukt om af te stappen en hielt ik haar hoofd omhoog en toen stond ze op. Maar toen zette ik een stap en toen zakte ze nog 3 keer in elkaar.
Zadel en hoofdstel er meteen af gegooit en ben daarna naar de eigenaar gerend.
Paardje deed daarna niet anders dan ze normaal doet.
Ze ging eten en hebben haar even op het land gezet om te kijken wat ze deed.
En daar rende ze ook op.

Heeft iemand hier ervaring mee? We houden het paardje nu goed in de gaten!

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:53

ik zou het niet weten, ik hoop dat heet goed komt. mijn pony is een keer door zijn voorbeen gezakt toen ik zijn hoef aan het uitkrabben was.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:54

Hoe oud is je paard?
Ik zou de DA even bellen in ieder geval voor overleg.
Denk zelf aan epilepsie oid.

LauraT

Berichten: 169
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:04

hmmm..
Ik zou morgen eens een DA bellen
Het gebeurd wel eens dat ze per ongeluk inzakken doordat ze aan het 'dromen' zijn of uit balans. Maar als ze daarna nog 3 keer in elkaar zakt zou ik zeker overleggen met de DA.

korbakimmy8

Berichten: 2243
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 15:13

Het paardje is in april 18 geworden.
Is heel gek, want ze was daarvoor helemaal normaal deed niks gek at gewoon.
En inderdaad opeens zakte ze totaal 4x in elkaar.
Dacht eerst aan koliek toen het gebeurde, maar na 4x deed ze gewoon weer normaal en begon weer te eten.
Ik zal een de eigenaar doorgeven dat hij beter over voor overleg de DA kan bellen.
mensen die hier wel ervaring mee hebben, graag nog reactie! Ben heel benieuwd wat het echt is.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:55

Wat apart?
Als ik vragen mag, heeft je paardje singelnijd?
(want mijn paard heeft weleens de neiging om gewoon te gaan liggen na het aansingelen, maar da's dus in feite niets ernstigs, het is gewoon een reactie op het aansingelen).

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:33

Ik vraag me ook af of het paard geen zadeldwang heeft. Vooral omdat je al zegt dat je haar in stal aan moet singelen omdat ze niet stil wil blijven staan... Is ze gevoelig op haar rug?

AlineC
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:48

mijn vriendin heeft dit ook gehad, (met een shetlander) dat paardje had toen niet genoeg vitamine (of iets anders) binnengekregen en die zakte ook gewoon in elkaar als de andere shetlanders met hem wilde spelen, mischien is het wel pijn aan de benen of rug dat hij t alleen heeft als er iemand op zit?

Utixo

Berichten: 6622
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:51

Dit klinkt mij ook in de oren als zadeldwang. Wanneer is het zadel voor het laatst nagekeken? Een 18 jarige wil nog wel eens een andere vorm rug krijgen.
Ook even een osteopaath erbij.

korbakimmy8

Berichten: 2243
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 08:52

HannahFrouk@ Ik denk niet dat ze singelnijd heeft. Ze is nooit boos tijdens het aansingelen. Trekt zich er helemaal niks van aan. En ik had nog niet aangesingelt toen ze neerstorte.

Aukelizzy@ Ik denk ook niet dat er spraken is van zadeldwang. Ze zet haar buik uit tijdens het opzadelen meer niet (zoals bij vele paarden) en dan stap ik vaak even op in stal, zodat ze haar buik weer ''intrekt''. dan singel ik aan en dan neem ik haar mee naar buiten om te rijden.
Ze heeft nooit problemen gehad met opzadelen. kijkt er niet van op of om.

korbakimmy8

Berichten: 2243
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 08:55

Schatjecindy@ het is smiddags gebeurt, en ik ben savonds weer even geweest en ben toen zonder zadel opgestapt. Ze zakte toen niet in één. Maar toen begon ze enorm te trillen. Alsof ze het heel koud had, maar ze had een temp van 37,9 en ze voelde heel warm aan. Ze reageerd ook niet pijnlijk op dr rug.

Utico@ Zadel ligt goed. Die heb ik net een maand of 2. En ik heb daar misschien pas 3x kort mee gereden dus denk niet dat het daar door komt.

lucaa2
Berichten: 1338
Geregistreerd: 15-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:58

Ik lees even mee, mijn pony is voordat ik kwam heel lang (jaar of 10) niet meer bereden en ik heb soms ook het gevoel dat zijn zadel niet helemaal lekker zit en dat,hij dan wil zakken.
Hij is nu 20 jr oud.

gupje
Berichten: 501
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: Den Helder

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:58

Ik zou inderdaad even een check door veearts laten doen. Paardje op leeftijd bij ons op stal vertoonde ook dit gedrag, dachten dat het aan het zadel lag, na een maand liet ze zich vallen in haar box en op het land. Ze blijkt epilepsie te hebben

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:37

En? wat is eruit gekomen?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:35

Ben ik ook wel benieuwd naar..

korbakimmy8

Berichten: 2243
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:45

Dierenarts is gebelt . Eerst alleen de syptomen via de telefoon aan gegeven, en de dierenarts (dat is echt een hele goede) dacht nu nog aan niks ergs. Ondevroed of het zadel. Ondervoed is ze zeker niet. Zelfs te dik en ze eet veel. Zadel kan ook bijna niet. Afgelopen tijd wel veel bezig geweest met verschillende zadels. In juli komt er dus ook een kraker haar rug nakijken en eventueel kraken. Als ze nog een toeval krijgt moeten we opnieuw bellen en komt er een groot onderzoek. Momenteel gaat alles heel goed met dr.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Raadsel!! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:11

mooi! succes!