Mijn 7 jarig ruintje had gistermiddag koliek. Dierenarts laten komen, pijnstiller en darmontspanner gespoten, opgevoeld, geen verstoppingen of draaiingen, wel erg droge mest.
Ik had wel gemerkt dat hij minder dronk, maar weet dat aan het natte gras.
Vanmorgen vroeg was er nog niks verbeterd, dus ingeladen en naar de dierenarts. Daar een sterkere pijnstiller gespoten en parafinne via een neussonde gegeven.
Hierna voelde hij zich duidelijk beter en mocht daar de paddock in. Vanavond mocht ik hem weer mee nemen, hij staat nu weer op de uitloop en is erg moe van alles.
Vanmiddag at hij wel redelijk goed gras en nu redelijk goed hooi, maar hij drinkt nog steeds niet. Dierenarts had hem vanmiddag wel zien drinken, maar toen werkte die pijnstiller waarschijnlijk nog. Ze heeft even vlug in zijn mond gekeken, maar kon zo snel niets vinden.
Met het hardvoer heeft hij moeite, ook als ik het nat maak. Snoepje wat hij altijd zo lekker vindt, pakte hij helemaal blij aan, ging toen moeilijk staan doen en spuugde het weer uit.
Ik vermoed echt dat hij pijn in zijn mond heeft en dat dat vooral op speelt als hij water wil drinken of flink moet kauwen. Het malen van hooi en gras gaat wel. Hij prolt met het water, hapt er wat in en spuugt het weer uit. Gisteren heb ik met een spuit water in zijn mond gegeven, dat houdt hij in zijn mond en laat het dan weer vallen.
Klinkt dit voor iemand bekend of heeft iemand een idee wat er kan zijn?
Want als hij niet gaat drinken, heeft hij zo weer koliek.
Geen idee waardoor het zou komen, maar zou het niet helpen als je wat appelsap doorheen het water mengt? Dan heeft hij wat meer motivatie en zal hij misschien meer moeite toen om toch wat te drinken...
Ik heb al suiker opgelost in water, dat hield hij een hele tijd in zijn mond, maar liet uiteindelijk los. Hij wil echt wel drinken, maar het lukt hem niet, hij geeuwt dan van het ongemak.
Niet om je aan te vallen, maar waarom haal je er niet meteen een tandarts bij? Hij laat overduidelijk merken dat er iets met zijn mondje is. Dus zelfs als die vandaag de slobber lekker naar binnen slurpt (en er dus verbetering merkbaar is) zou ik toch willen weten wat er allemaal in de mond gaande is.
onley
Geplaatst: 20-05-13 10:37
ik zou ook gewoon uitsluiten dat het het gebit is en een tandarts laten komen dus geen DA maar een echte paardentandarts
Het lek bij Nathan is boven, hij heeft een deuk in z'n tong.
Als ik water achter die deuk spuit, kan hij het wel doorslikken. Vast voedsel is veel makkelijker naar achter te sturen dan vloeistof, vandaar dat die slobber niet wou. De brok die ik gister met water had vermengd tot bikssoep lukte ook niet, maar was vanmorgen wel op omdat het weer was gaan uitharden.
Ik denk dat ie klem heeft gezeten ofzo, nu overleggen wat te doen.
De dierenarts is net geweest, hij heeft dus een soort deuk in z'n tong met een bult erachter en hij draait z'n tong een slag.
DA vermoedt een probleem in de zenuwen in de tong en heeft pijnstiller gespoten om te kijken of de tong ontspant. Het lijkt een soort onbewust samentrekken. Morgenochtend komt ze weer om te kijken of de tong meer ontspant.
De DA is vanmorgen weer geweest, we hebben tot ver achterin z'n mond gekeken. Gebit was ok, maar helemaal achterop de tong zit een flinke zwelling, wat waarschijnlijk een zenuw verder naar voren afklemt. Het kan door iets scherps komen wat ie maanden terug misschien wel heeft binnengehad of door een kneuzing als hij klem heeft gezeten met z'n tong.
Ik was zo blij dat die man die bult vond, niet dat ik wil dat er een bult zit, maar dat er in ieder geval iets gevonden is.
Hij heeft nu AB gekregen die ook de zwelling aanpakt, penicilline en vitamine B om de zenuwen te stimuleren. Vanavond krijgt ie nog Metacam en dan zou ook de zwelling al moeten verminderen.
Je wil niet weten hoe hard ik aan het duimen ben. En hoe blij ik ben met dit natte weer, als het nu droog en 25 graden was geweest, hadden we echt een probleem, nu kan hij nat gras eten.
Ik had vanavond het idee dat z'n tong platter lag, draaide hem minder. Maar hij drinkt nog niet, kan zijn dat die zwelling achterin nog niet genoeg geslonken is, of dat een deel van z'n tong 'slaapt', dat ie gewoon niet voelt dat hij weer bijna plat kan.
Vanmiddag was Nathan toch wat minder fit, dus weer de DA laten komen. Z'n tong was verbeterd, beweeglijker en de zwelling was meer geslonken dan de DA verwacht had. Hij kan echter nog niet drinken en omdat het hier vandaag niet geregend had heeft hij via het gras niet voldoende vocht kunnen opnemen. Hij heeft een sonde met 30 liter water, mineralen en zouten en paraffine gehad, anders zou hij morgen weer koliek hebben. Morgen gaan we naar de praktijk voor foto's om te zien of er iets in zijn tong zit. Op de zwelling kon de DA een ruwe plek voelen, dat zou een verwonding kunnen zijn die de zwelling veroorzaakt en daar kan nog iets in zitten.
Hij beweegt wel veel meer met z'n tong, likken, kauwen, gapen, misschien dat hij er toch wat meer gevoel in begint te krijgen.
Hij heeft zichzelf niet gebeten, voor het begon niet en daarna ook niet, wat wel wijst op gevoel in de tong.
Hij haalt regelmatig z'n neus door het water en hapt er wat in.
Er zijn net foto's en een echo van zijn tong gemaakt, er zit niks (meer) in, er heeft wel een abces gezeten. Z'n tong is weer verbeterd en zou helemaal moeten herstellen. Hij moet nog wel AB en Metacam.