Leeftijd laten ruinen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KArijntjuh

Leeftijd laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:06

Hallo allemaal,

ik heb een NRPS enter hengst, genaamd Khastiyel, met een welsh moeder en 87,5% arabische vader. Dit is Khastiyel

Mijn plan is om hem te laten castreren, maar ik hoor veel verschillende verhalen over de effecten van castratie bij jonge paarden. Ik was benieuwd naar jullie mening hier over, en speciaal omdat jullie ervaring hebben met paardjes met ongeveer het zelfde ras type.

Zoals ik nu van plan ben, ga ik hem op 1,5 jaar laten castreren. Mijn overwegingen zijn als volgt: ik wil graag met hem bezig, in de zin van oefenen met wandelen enzo, zodat hij daar op jonge leeftijd aan went. Ik heb zelf het idee dat in verband met complicaties 1,5 jaar een mooie leeftijd is. Daarnaast is hij al mooi aan de maat.

Wat denken jullie hier van? :)

Josien_

Re: Leeftijd laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:11

Dat ligt er ook aan wat je plannen zo'n beetje zijn met hem.
Je kunt van alles doen met een hengst hoor, maar waarom zou je hem hengst laten als je daar geen specifieke plannen mee hebt. :)

Echter zeggen ze meestal wel dat het voorjaar de voordeligste tijd is om te castreren. Maar het is natuurlijk niet zo dat het in een andere tijd niet kan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:55

Ze kunnen een flinke 'knauw' krijgen van een castratie, dus ik zou het doen zodra hij straks goed in zijn vel zit, dus absoluut niet in de onderkleren, zodat z'n lichaam het goed op kan vangen.

Je zegt dat hij al mooi aan de maat is, je weet wel dat ze na een castratie zeker niet stoppen met groeien? Integendeel, vaak groeien ze meer door dan wanneer ze hengst waren gebleven. :)

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:01

Mijn hengst is vorige week gecastreerd! Super gegaan. Hij was 2 jaar en 1 maandje oud. Je hoort vaak als je ze castreerd voor dat ze 1 zijn, ze wat klungelig kunnen blijven. Ik merk na een week al verschil! De operatie is 100% goed gelopen en het is me meegevallen. Ook de prijs :=

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:05

Ik heb destijds mijn pony net een maand voor zijn 3e geruind en dat was precies in de periode dat hij hengstengedrag begon te vertonen, dus een prima keuze.
Had geen behoefte aan een pony die constant op mijn merrie wilde springen of die mijn gezag wilde ondermijnen.

Edit; zie net dat dit op het subforum wpc staat, denk niet dat dat uitmaakt in de discussie? :)

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 19:07

Muzefee schreef:
Ze kunnen een flinke 'knauw' krijgen van een castratie, dus ik zou het doen zodra hij straks goed in zijn vel zit, dus absoluut niet in de onderkleren, zodat z'n lichaam het goed op kan vangen.

Je zegt dat hij al mooi aan de maat is, je weet wel dat ze na een castratie zeker niet stoppen met groeien? Integendeel, vaak groeien ze meer door dan wanneer ze hengst waren gebleven. :)

Ja, ik bedoelde hiermee aan te geven dat hij geen achterstand heeft en goed in zijn velletje zit :D Niet helemaal duidelijk neer gezet zie ik.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:26

Voor- en najaar worden aangeraden om te castreren omdat er dan minder of geen vliegen zijn.

Dit hoort eigenlijk bij Medisch thuis; ik ga het even voor je verplaatsen.

WPC-->MD

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:53

Mijn Lusitano is vorig voorjaar gecastreerd toen hij ruim 2 jaar oud was.
Hij was op dat moment kerngezond en zat prima in zijn vel.
Het is op een stukje gras bij de stal gebeurd, liggend onder narcose, en dat is super gegaan.

Heel vlot en netjes allemaal, geen complicaties, de eerste dag nog alleen in de wei gehad en de dag erna is hij alweer bij zijn maatjes gegaan.
Hij heeft totaal geen terugval gehad, niet mager geworden, en alles is vlot en netjes hersteld.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:13

Mijn pony is pas gecastreerd op 10 jarige leeftijd, erg laat maar toen heb ik hem pas gekregen.
Ik vind hem nu wel mooi met een brede borst ;)

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 10:26

Dankjulliewel :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:37

Ik laat meestal castreren in het voorjaar van het tweedde jaar. Mocht een hengst al eerder hengstengedrag vertonen dan gaat hij eerder. Later heb ik liever niet, dan gaan de hormonen me teveel werken. Belangrijk vind ik wel dat de hengst (dan ruin) veel kan bewegen na de castratie.

wefelu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:32

Ik denk dat het wel verstandig is, als ze jonger zijn geneest het allemaal veel sneller en zijn de balletjes nog klein! Heb absoluut geen spijt van de castratie van mijn tinker ( op 1,2 ongeveer laten doen volgens mij ) hij is namelijk alles behalve slungelig... (eh, mega tank) maar moet wel zeggen dat hij ook al snel erg dol was op de dames anders had ik het misschien nog een paar maandjes laten wachten!

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:36

wefelu schreef:
Ik denk dat het wel verstandig is, als ze jonger zijn geneest het allemaal veel sneller en zijn de balletjes nog klein! Heb absoluut geen spijt van de castratie van mijn tinker ( op 1,2 ongeveer laten doen volgens mij ) hij is namelijk alles behalve slungelig... (eh, mega tank) maar moet wel zeggen dat hij ook al snel erg dol was op de dames anders had ik het misschien nog een paar maandjes laten wachten!

Mega tank zoals gespierd? Of zoals dik trommetje? :Y)

Ik denk dat ik er inderdaad uit ben. Zoals het er nu uit ziet mag hij tot het eind van het weide seizoen lekker compleet blijven en daarna gaat hij als ruin door het leven :o

wefelu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:35

KArijntjuh schreef:
wefelu schreef:

Mega tank zoals gespierd? Of zoals dik trommetje? :Y)

Ik denk dat ik er inderdaad uit ben. Zoals het er nu uit ziet mag hij tot het eind van het weide seizoen lekker compleet blijven en daarna gaat hij als ruin door het leven :o

Haha van allebei een beetje :')
Maar ik ben van mening dat meer bespiering ook komt door trainen, een vriendin van mij heeft haar puppy paard nu een maand onder het zadel en je ziet echt al een wereld van verschil!

Komt vast goed dus, veel succes +:)+

LauraT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:41

Op de kliniek deden we het meestal rond een jaar of 2. Hangt natuurlijk ook een beetje van het dier zelf af ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:47

Nou mijn shethengstje heb ik met 11 maanden laten castreren.
Hij had toen mijn merrie al gebombardeerd tot klimrek, zo gauw zij ging liggen kroop hij erop.
En contineu langs de draad staan klooien.
Heb da laten voelen, alles zat er en was goed ingedaalt, dus heb hem laten castreren.
Hij is op de plek waar hij stond te grazen gaan slapen, gecastreerd, en gechipt en is daar ook weer opgestaan en later stond hij weer vredig te grazen.
Binnen een week was alle zwelling weg, terwijl het ook niet heel dik is geweest.
Hij heeft er amper vanaf geweten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:50

Mocht je het dit najaar willen doen zorg dan dat hij daarna nog wel een paar weken op de wei kan blijven.
Hij moet flink bewegen tegen de zwelling en buiten blijft de wond ook schoner.
Het voorjaar voor er vliegen komen is de beste periode.

sharonaida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:34

De mijne is in april gecastreerd. Hij was toen 22 maanden.
Het werd wel tijd ook, hij begon wel hengstengedrag te vertonen.

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 15:52

ambre schreef:
Mocht je het dit najaar willen doen zorg dan dat hij daarna nog wel een paar weken op de wei kan blijven.

Ja, dit was ik sowieso van plan. Dat hij nog lekker even kan bewegen daarna. Hoelang denken jullie dat nodig is om de zwelling zo veel mogelijk af te laten nemen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:16

KArijntjuh schreef:
ambre schreef:

Ja, dit was ik sowieso van plan. Dat hij nog lekker even kan bewegen daarna. Hoelang denken jullie dat nodig is om de zwelling zo veel mogelijk af te laten nemen?

Meestal is een weekje of 2 a 3 al meer dan genoeg.

Wij laten ze meestal tussen de 2 en de 4 jaar ruinen.