Paard te dik van lucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicanina

Paard te dik van lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:32

Hallotjes,

Ik heb een pony, een kruising tussen een welsh en tinker. Ze staat in de winter op stal, emt natuurlijk een losgooibak, en in de zomer staat ze op de wei, waar niet veel gras op staat. Ze kijgt hooi en wat peentjes.
Op het begin was ze wel te dik, maar zelfs toen kreegt ze een handje biks, omdat ik vaak reed, maar daar zijn we nu op afgestapt. Ze staat nu op de wei dag en nacht, en we halen haar een keer binnen, en dan krijgt ze wat hooi en als we 't hebben wat peentjes. Maar ze is echt te dik.
Ze heeft een superdikke en harde nek, en een aardig rond buikje. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ze een kruising tinker welsh is, en de beentjes van een welsh heeft en misschien de bouw van een tinker.
Maar heb geen idee wat ik hier aan kan doen, ookal zou ik geen eten geven blijft ze zo, en heb geen idee waar die nek ineens vandaan komt, want zo vaak rij ik niet en als ik rij is het recreatief.

Vaak zeggen wij dat ze dik word door de lucht, omdat we echt geen idee hebben waar 't vandaan komt.

Kaspar

Re: Paard te dik van lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:34

Harde manenkam kan wijzen op insuline resistentie.
Dik worden van lucht is vaak een gebrek aan koper in de voeding.
Wellicht even laten bloedprikken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:36

En ik zou haar ook niet dacht en nacht op de wei laten lopen :n

Er staat niet veel gras op, nee ... dat eet zij allemaal op natuurlijk :))

Heb je niet de mogelijkheid haar 's nachts in een paddock te zetten met wat hooi ?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:37

Graaskorf omgeven op de wei ? Volgens mij zit er inmiddels al aardig veel voeding in ( vooral het jonge korte ) gras.. Lang gras zou veel beter zijn omdat hier minder suikers inzitten.
Ik vraag me af of terug halen voor hooi wel slim is dan prop je er dus eigenlijk nog meer eten in terweil je wil dat ze afvalt ?

De peentjes zijn ook nutteloos en hoewel hier weinig inzit is het toch voer 1 worteltje als ze lief geweest is lijkt me genoeg ?

Hooi verdelen over meerdere porties per dag ipv een grote hoop die ze in 1 keer opkan eten en misschien voeren in een slow feeder zodat ze er lang over moet doen :). (Swinters )

En tsja dag en nacht op de wei is voor een dikkerd niet zo slim
En beweging lijkt me toch wel heel erg belangrijk voor de gezondheid ( we kunnen nog zo gezond eten maar als we niets doen worden we vanzelf dik )
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 08-05-13 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:38

De harde verdikking boven op de hals (bij de manenkam) is vet. Zeker wanneer dit erg hard wordt kan dit een teken zijn van naderende hoefbevangenheid of insuline resistentie. Dus wel een teken dat je een beetje op moet gaan passen.

Dag en nacht op de wei is gewoon niet voor alle paarden weggelegd. Is het niet mogelijk hem 's nachts op de paddock te houden? En dan overdag lekker een graasmaskertje op. Verder geen hooi of penen geven, paard doet geen noemenswaardige arbeid dus daar heeft hij niks voor nodig.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:47

VSW -> VS

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:56

kennis van me had een welshje die ook dit werd van lucht, uiteindelijk op zaagsel gezet en droog hooi (niet onbeperkt) geen bix en op de wei alleen op een schraal stuk, was het maar iets rijker dan zag je haar bijna dik worden, nu was ze ook gevoellig voor hoefbevangenheid dus dat zal ookwel mee hebben gewerkt. Ze liep 2 uur per dag met 2 kinderen maar je merkte er niets van dat ze zo schraal werd gehouden, was gewoon energiek.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:22

magnesium bijvoeren wil ook nog wel eens goed werken bij harde manenkam etc. Magn waarde laten testen in bloed kan, maar is totaal niet betrouwbaar.