ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik heb een vraag over ijzers. ik wil wat vaker met mijn pony buitenritten over de weg maken, en dan zijn ijzers toch wel fijn ! maar die dingen zijn toch aardig duur zo elke 8 weken ! mijn vraag is: ik zie vaak ijzers alleen voor, is dit ook nuttig voor de op de weg rijden ? dat die hoeven dan niet scheuren/afbrokkelen ? kan iemand mij hier meer informatie over geven ?
alvast bedankt !
Tigra_
Geplaatst: 03-05-13 21:52
Als je paard gewoon goede hoeven heeft hoeft deze niet op ijzers ook niet als je veel op de weg rijdt. Gewoon even advies vragen aan jouw hoefsmid. Die kent jouw paard z'n hoeven het beste.
je hoeft niet alltijd hoefijzers op te doen als je buitenritten gaat maken dat doe ik ook met mijn pony en daar brokkelde haar hoeven toen af en toen hebben we eerst zalf gebruikt dat er vocht in komt en het minder snel afbrokkelt en we hebben ook de hoef smid er bij gehaalt en die heeft een sneetje in haar hoef gezet dat het zoiezo niet veder afbrokkeld en dat was al een tijdje geleden en we hebben toen geen ijzers gebruikt wand je kan het ook met andere dingen op lossen
Het ligt aan de kwaliteit van de hoeven van je pony. Is die goed en probeer je zoveel mogelijk in de berm te rijden, dan zijn ijzers niet nodig. Zijn ze wat zachter, dan kunnen de hoeven snel slijten en zijn ijzers aan te raden. Ook als de hoeven wat kort zijn kunnen ijzers handig zijn, soms kunnen ze namelijk van elk steentje of oneffenheidje in de weg last hebben (een pasje kreupel lopen).
Mijati
Geplaatst: 06-05-13 17:36
ElianneV schreef:
en door ijzers kan die ook sneller uit glijden
Yep, zeker als ze er al even onder liggen, worden ijzers glad.