slechte bloeduitslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

slechte bloeduitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 11:54

Heb een paard op proef, ben er via via bij terecht gekomen, paard is zeer mager.
Heb vorige week bloed laten nemen.

kort omschreven:
hoeveelheid rode bloedcellen zijn goed, maar witte bloedcellen zijn hoger dan rode, dit blijkt niet goed te zijn.
glucose was maar 36 (moet tussen 70 - 115 liggen)
geen bloedwormen
wel verhoogde lever en nierwaarde.

De papieren krijg ik vanavond.

Paard heeft niet de juiste en zeker niet genoeg voeding gehad. Hij is ook aan het wisselen (4jaar).
Ik spreek vanavond de DA nog, maar wilde via hier misschien ook wat ervaringen.

Moet nu echt wel gaan beslissen of ik het paard (en het risico) neem... en wat raden jullie aan van voeding? Is moeilijke eter. Hij krijgt nu onbeperkt hooi, maar eet geen grote hoeveelheden. Bietenpulp met spelt gaat er wel in. Op wortels en pavo fit koeken is hij verzot.
Gewone mengeling, krachtvoeder mengeling vindt hij maar niets. Ook slobber vindt hij maar niks.

Korte achtergrond info: plaats, geld heb ik. prijs van paard is ook in functie van zijn toestand, ik wist dat hij niet gezond zou zijn, komt 24/24 op de weide bij 2 andere paarden. Besef dat het een risico is. Volgens DA zou het met juiste voeding en medicatie in orde komen en het nodige geduld natuurlijk.

Jullie mening?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:07

Ik mis nog waarom je graag dit paard zou willen hebben?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:08

Hoge waarde van witte bloedcellen duidt op ontstekingen in het lichaam.
Er is een kans dat het goed komt met dit paard. Maar het blijft een gok. Aan jou de keuze of je het de moeite waard vind om te proberen en of je een gokje durft te wagen.

Sammyoo

Re: slechte bloeduitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:18

Kan je hem niet een paar weken op proef krijgen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:20

Hier heeft het een jaar lang geduurd voor de bloedproeven eindelijk goed waren na slechte en weinig voeding op de vorrige plek.
Waarom wil je graag dot paard hebben en wat is je doel ermee. je loopt een risico, maar als je er tijd en geld in wilt steken, moet je het doen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 12:44

Paar weken op proef zie ik niet zitten. Dan steek ik er geld in en ziet de eigenaar misschien na een paar weken wel een kans om hem naar iemand anders duurder door te verkopen. Nadat osteo en tandarts en alles geweest is.

Waarom ik hem wil, het is een goed paard, mooie bloedlijnen, een koopje als de genezing goed gaat, enorm lief en mooi dier. Heb foto's van hem als hij 2 is, kan me voorstellen hoe hij eruit zou kunnen zien.
Heb hem al gereden, valt allemaal mee, maar je kan natuurlijk niet veel vragen of verwachten van een paard in die staat.
Plus, als ik hem niet neem, komt hij in een manegeleven terecht waar niemand kijkt naar bloedwaarden of medicatie...

Doel? Kijken hoe hij opknapt, welke disciplines hij aan kan en zien waar we komen. Gewoon een leuk paard erbij.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:56

Doen dan ...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:01

Als de da er vertrouwen in heeft dat het goed komt, jij er vertrouwen in hebt dat dit een leuk paard voor je zal worden en je de tijd, energie en het geld er voor over hebt zou je imo best de gok kunnen wagen...

Bloeduitslagen ben ik niet heel goed in, ik ben geen dierenarts :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:59

Ik heb dan toch maar besloten hem een kans te geven, hij eet al een stuk beter.

Heb suppl voor lever en nieren, vanaf morgen start ik ermee.

DA raadde aan van bietenpulp met spelt en natuurlijk ruwvoeder, hooi en gras.
Niet te veel krachtvoeder ivm bevangen te worden.

Alle tips zijn dus welkom.

Vanaf vrijdag gaat hij 24/24 uur op de weide, waarbij we gaan opbouwen voor de grasweides. Zodat zijn maag/lichaam, kan wennen.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:10

Je kunt ook in overweging nemen om probiotica bij te voeren. Daar heb ik zelf hele goede resultaten mee behaald. Mijn paard had ook wat moeite deze winter om op gewicht te blijven en ook door die eeuwig durende koude. Het voer wat erin ging zou er eigenlijk toe moeten leiden dat ze tonnetje rond zou worden, maar dat gebeurde niet (15 kg hooi per dag, 3 kg bietenpult, 1 kg muslie, 3 scheppen luzerne verdeeld over meerdere voerbeurten uiteraard). Heb toen ook een bloedje laten trekken, de waardes van de rode bloedcellen zaten net onder het minimum en het eiwit zat net op het randje. De DA wist eigenlijk niet wat het beste was en had het over prednison + gastrocare.

Op advies van mijn instructrise heb toen een pot probiotica van equimins gekocht en dat 2x daags door haar pulp gedaan (begonnen met 1 schepje en na een week opgebouwd tot 2 schepjes). Binnen 1 week kreeg ze meer glans en binnen 2 weken kwam de kilo's er dan eindelijk bij. Nu ben ik 6 weken verder en ze is al een heel eind bijgetrokken. DA was gisteren toevallig op stal en die was met stomheid geslagen ze had nooit verwacht dat een 'poedertje' zo'n resultaat zou geven.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:18

heb je een foto van hem? Ben benieuwd hoe 'ie eruit ziet.

hopelijk komt het weer goed met 'm !

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:46

Ik geloof dat mijn DA standaard die probiotica in zijn mengsels steekt. Hij stelt de medicatie zelf samen.
Dus ik kan het sevens even op de pot nakijken. En anders is het een goede tip!

Zal zo even wat foto's nemen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:28

Als je problemen hebt met het vinden van spelt (schijnt schaars te zijn), kan je op zoek naar een verkooppunt van Bio-Ron. Onze paarden doen het er erg goed op.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:50

Spelt vinden is hier geen probleem, gelukkig.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 23:06

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:01

Ik vind'm op de foto er idd best oke uitziet..Maar in het echt is hij toch wel een stuk fragieler! Oke, hij is al 4, heeft op zich een goede bouw, maar hij is een stuk magerder dan op de foto lijkt...

Echt fijn dat je hem een kans geeft! Die lichte palominokleur maakt hem heel speciaal. Ik denk dat je hem al binnen een maand of twee helemaal niet meer herkend.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:05

Je zou hem ook Senior Priores kunnen voeren. Hoge voedingswaarde en word voor oudere paarden ook gebruikt voor (deels) vervanging van ruwvoer.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:46

Als ik zo die foto bekijk zie ik eigenlijk een best wel gezond paard staan!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:51

Schijn bedriegt ;-)
Ik denk dat de TS hem net op tijd heeft gevonden :-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 13:15

Zoals ik zei, ziet hij er in het echt een stuk erger uit.

Plus als je ziet hoe hij er als 2jarige uitzag en nu op 4, dan zie je toch alles behalve een gezonde evolutie volgens mij.

En hij hoe er ook uitziet, de bloedresultaten zijn wat ze zijn, slecht dus....

Ik bekijk die senior, maar zit daar ook niet teveel krachtvoeder in?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:11

Voor zover ik het begrepen is de Senior Priores enkel om de paarden op gewicht te houden en als (deels) vervanging van de ruwvoeder. Het moet ook gevoerd worden als slobber, het is geen brok, dus over de energie zou ik mij geen zorgen maken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:13

Ik ken het niet, maar slobber is ook krachtvoer??? Dus ik denk dat het wijselijk is je eerst een beetje inzicht krijgt op wat je voert.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:39

Wow super dat je hem een kans geeft. Hij ziet er op de foto inderdaad oké uit, maar foto's kunnen bedriegen.
Ik kan je helaas geen tips geven qua voer, misschien dat slobber een uitkomst bied?

Ben wel benieuwd naar foto's en info van de vooruitgang

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:39

Het gaat niet over energie, het gaat over het omzetten van eiwitten ed... ben er niet goed genoeg in om het uit te leggen.

slobber is krachtvoeder en krijgt hij dus ook niet..

Ik lees op de site, perfecte balans tussen kracht en ruwvoeder.
Maar later ook, ideaal voor snel bevangen paarden.
Beetje tegenstrijdig klinkt me dat.

Paard kan perfect eten en heeft voldoende ruwvoeder, dus die senior lijkt me geen goede oplossing in deze situatie.

Voorlopig blijft het dus hangen op bietenpulp met spelt, om de verhouding calc fosfor recht te trekken. En daarnaast dus gras en hooi.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:47

Misschien luzerne?

Voor zover ik weet is dat geen krachtvoer, maar het zou kunnen dat hier wel teveel eiwit in zit.