Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Polly schreef:Ik heb een 16-jarige shet die dit al een jaar of 4 heeft, vermoedelijk langer.
Zelfde beeld als jij schetst, is 1x echt neergevallen. Cushingtest is negatief ook geen verdere aanwijzingen voor cushing. Is na de zwaarste aanval bevangen geweest maar staat inmiddels weer op de wei, niet meer bevangen geweest. Pony werkt niet meer, stondvoor de wagen maar dat vind ik te gevaarlijk, loopt wel in de winter voor de slee.
Ik heb ervoor gekozen haar niet meer in een wei grenzend aan water te zetten.
fargo schreef:Polly schreef:Ik heb een 16-jarige shet die dit al een jaar of 4 heeft, vermoedelijk langer.
Zelfde beeld als jij schetst, is 1x echt neergevallen. Cushingtest is negatief ook geen verdere aanwijzingen voor cushing. Is na de zwaarste aanval bevangen geweest maar staat inmiddels weer op de wei, niet meer bevangen geweest. Pony werkt niet meer, stondvoor de wagen maar dat vind ik te gevaarlijk, loopt wel in de winter voor de slee.
Ik heb ervoor gekozen haar niet meer in een wei grenzend aan water te zetten.
Het feit dat ze ook bevangen is geweest is eigenlijk een hele hele sterke aanwijzing voor cushing.
En er zijn paarden die ondanks dat ze cushings hebben dit niet in het bloed zichtbaar laten zien en ook paarden die in een voorfase van cushing zitten en dan toont het bloed het ook (nog) niet..
Nammie schreef:Dus op de shet na wel elke keer Cushing.
Polly , hoe heet de aandoening van jouw shet?
Nammie schreef:Dank Polly , krijgt de shet nu ook medicatie tegen de epilepsie?
Midas , weet je toevallig hoe die aandoening aan het hart heet? Is het een ritmestoornis? of een infarct? of een geleidingsstoornis?of....
Nammie schreef:Helaas , de dierenarts gaat uit van zuurstofgebrek in het hoofd , door wat voorn oorzaak dan ook.
Hij gaf wel aan dat dit foute boel was...
Vanmiddag nog even bloedtrekken en nogmaals hart beluisteren , maar met het verhaal wat ik hem vertelde door de telefoon , was hij weinig hoopvol.
Nammie schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Dus op de shet na wel elke keer Cushing.
Polly , hoe heet de aandoening van jouw shet?
En wat doen/deden jullie zoal om de schade aan het paard zoveel mogelijk te beperken?
Hadden jullie bv wel altijd de stroom op de omheining staan? Ik heb er slecht van geslapen afgelopen nacht , het idee dat hij met zoon aanval op een draad komt te liggen , en hij voortdurend de schokken krijgt zonder weg te kunnen komen...
Ook speelt nog steeds de gedachte van een tijdelijke zenuwblokkade door mijn hoofd. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik hoorde vandaag van iemand dat paarden tijdens een behandeling van een osteopaat een vergelijkbaar beeld kunnen tonen...Heeft iemand daar ervaring mee?
Polly schreef:In welke regio zit je?
Ik heb geen idee of het stress gerelateerd is, denk het niet omdat ze het ook zomaar als ze vaststaat een keer gehad heeft. De keren erna was met voeren, nadat ze tegen de draad was gelopen en met binnen zetten.
Ik zie het aankomen doordat ze met haar ogen gaat draaien, achteruit lopen, vervolgens gaat ze draaien (en hard!), meestal kan ik het dan enigsinds in de hand houden door haar bij haar hoofd vast te houden en rustig te praten, ze gaat dan wel wankelen en door haar achterbenen zakken terwijl ze staat te flemen als een gek. Duurt maar een paar seconden en dan is ze er weer. Pak ik haar niet bij het draaien dan draait ze tot ze door haar achterbenen zakt en gaat ze wel neer.
fargo schreef:[