Graag input over paard met insult-achtige aanval

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Graag input over paard met insult-achtige aanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 10:22

Lang verhaal...
Ik heb alles gelezen wat ik zo kon vinden op i-net over epilepsie/insult-achtige aanval bij een paard.
Wat mij opviel , buiten de cushing gevallen om , was dat het altijd een kleiner paard betrof [shet/fjord etc] en de jongste leeftijd wat ik zo kon vinden was 19 jaar.
Dat veelal een schrikreactie de trigger is , en dat sommige paarden gewoon gereden worden.
In dit geval gaat het om een kwpn ruin van 180 cm , en 12 jaar oud.
Zover als we weten heeft hij nu 3 van deze aanvallen gehad.
De eerste 5 maand geleden , de tweede begin april , en gisteren de derde.
De eerste 2 keer was het tijdens een trainingsmoment , gisteren stond hij gewoon bij de waterbak.
Een beschrijving; ogenschijnlijk vanuit het niets[eerste keer kwam bakstuk in het oog , en de tweede keer schopte hij tegen een singel aan die op de grond lag] staat paard stil en probeert uit alle macht zijn evenwicht te houden , zakt daarbij door zijn achterbenen , en probeert dit uit alle macht te voorkomen. Hij dreigt stijl achterover te vallen , maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Hij staat met zijn benen zo wijd mogelijk verschrikkelijk ingespannen , trillende spieren , zijn evenwicht te behouden. Het lijkt wel alsof hij zich enorm verzet tegen een narcose spuit , en uit alle macht probeert te voorkomen dat hij neergaat.Dronken en ongecontroleerd. Om zijn evenwicht proberen te houden heeft hij zijn hoofd en hals erg hoog in de lucht , ook omdat hij bijna op zijn sprongen zit als het ware.
Je ziet ook veel wit in zijn ogen. Gisteren duurde dit zeker 20 sec.[de keren hiervoor was echt seconde werk , zeg 5 sec ongeveer]
Hij lijkt niet te reageren op stemgeluid.
Daarna is hij wat van slag , maar niet dramatisch of zo. Gisteren zocht hij direct zijn maatje die hij even niet in het oog had , hinnikte en ging er dravend vandoor , met een goed gecontroleerde beenzetting.

Is er iemand die dit herkent? Zijn er ook ''jonge'' paarden die dit laten zien?
Kan dit vanuit een vastzittend si gewricht komen?
Is er überhaupt ooit wat uit een mri scan gekomen behalve cushing?

Ik probeer te overzien wat er allemaal kan gebeuren , en probeer in ieder geval zijn leefomgeving zo veilig mogelijk te maken voor hem.
Maar stroom moet er wel op de afrastering blijven , want hij heeft feilloos door waneer de stroom er af is en kruipt er onderdoor.Ik moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren...En kan dus ook echt niet begrijpen dat er op sommige paarden nog relatief veilig gereden kan worden...
Uiteraard is dierenarts gebeld ,maar mijn eigen dierenarts is er pas woensdag weer, en voor zijn rug was er al een afspraak gepland bij de osteopaat.
Woensdag wil ik met eigen dierenarts verder overleggen , en aan de hand van wat ik tot nu toe heb gelezen hierover , zijn magnesium laten bepalen.
Ik hoop dat jullie mee willen denken , en misschien mij een beetje op weg kunnen helpen met wat ik nu moet en kan doen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Graag input over paard met insult-achtige aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:40

Ik heb een 16-jarige shet die dit al een jaar of 4 heeft, vermoedelijk langer.
Zelfde beeld als jij schetst, is 1x echt neergevallen. Cushingtest is negatief ook geen verdere aanwijzingen voor cushing. Is na de zwaarste aanval bevangen geweest maar staat inmiddels weer op de wei, niet meer bevangen geweest. Pony werkt niet meer, stondvoor de wagen maar dat vind ik te gevaarlijk, loopt wel in de winter voor de slee.
Ik heb ervoor gekozen haar niet meer in een wei grenzend aan water te zetten.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 10:47

Oww , dus ook 12 jaar dat het begon , mogelijk eerder...
Mijn ruin schijnt de eerste keer met ruiter en al gevallen te zijn , maar toen stond hij nog niet bij mij.
Toch heb ik het idee dat een vallende shet wat overzichtelijker is dan een reus van 180...
Gelukkig geen sloot bij de wei , maar wel een grote schuur als inloopstal met beton op de vloer , en stalen palen.
Is jouw shet nooit vast komen te zitten in een hek , of in de afrastering?
En hoe vaak heeft hij het nog?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:23

Hier een eigenaar van een Cushing patient met "aanvallen".

De eerste keer heeft een stalgenootje het gezien, waarbij ze opeens haar evenwicht verloor toen ze een plukje hooi van de grond wilde pakken, daarbij zakte ze ook door haar achterhand en viel ze meteen om. Zij kon niet meer omhoog komen, bleef wel proberen. Uiteindelijk na wat spartelen is ze weer in de benen gekomen. Ze was heel geschrokken en durfde weinig te bewegen maar na 10 minuten toch gaan lopen en toen was er niks meer aan de hand. Mijn stalgenootje vertelde inderdaad ook dat ze de ogen wegdraaiden en niet reageerde op (stem)geluid.

De twee andere keren hebben we het niet gezien, maar vonden we haar 's ochtends onder de wonden, dus was ze ergens tegenaan gevallen.

Toen wist ik nog niet dat ze Cushing had, en wist me eigenlijk geen raad. Ze had toen 3 aanvallen in 3 maanden gehad en ik zat met m'n handen in het haar omdat ze zulke verwondingen ervan kreeg (ze viel tegen weidepalen om en tegen haar schuilstal, konden we later zien aan de bloedsporen).

Door omstandigheden kwamen er steeds meer symptomen van Cushing naar boven, en op de medicatie gezet. (Ze is niet getest omdat het klinisch beeld erg duidelijk was en in de beginfase paarden vaak negatief worden getest, terwijl ze al wel Cushing hebben). Sinds ze op de medicatie staat geen een aanval meer gehad (even afkloppen ;) ). Dus van 1 per maand naar al 9 maanden zonder *\o/* *\o/*

Mijn paard is overigens 1.52 en was 17 toen de aanvallen begonnen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:03

ze heeft het regelmatig denk ik, maar ben er ook niet de hele dag bij.
het is bij een shet idd te overzien, maar evengoed niet fijn. De afspraak hier is dat als ze vaker komen dat ik haar laat gaan.
ik zou zeker niet gaan rijden en weet ook niet wat ik zou doen als het mijn paard van 1,80 zou treffen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:36

Polly schreef:
Zelfde beeld als jij schetst, is 1x echt neergevallen. Cushingtest is negatief ook geen verdere aanwijzingen voor cushing. Is na de zwaarste aanval bevangen geweest maar staat inmiddels weer op de wei, niet meer bevangen geweest. Pony werkt niet meer, stondvoor de wagen maar dat vind ik te gevaarlijk, loopt wel in de winter voor de slee.

Het feit dat ze ook bevangen is geweest is eigenlijk een hele hele sterke aanwijzing voor cushing.
En er zijn paarden die ondanks dat ze cushings hebben dit niet in het bloed zichtbaar laten zien en ook paarden die in een voorfase van cushing zitten en dan toont het bloed het ook (nog) niet..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:42

Ons paard met cushings had ook aanvallen, dit was van voordat hij officieel cushings had.

Hij had soort van angstaanvallen en ging zitten als hij bang was of hij viel - zelfs bij het verlaten van zijn box in de deuropening een keer. Verder kon hij echt op zijn plek staan tollen in de paddock en is hij ook een keer in de paddock gevallen en onder een stroomdraadje terecht gekomen waardoor hij niet meer op of neer kon.

Ik vermoedde dat hij cushings had en de DA die zijn rug kwam behandelen na de val in de paddock, zag hem ,vroeg zijn leeftijd (toen zo'n 24) en zei - dat paard heeft cushings.
Niemand kon me zeggen indertijd of de toevallen en angstaanvallen cushingsgerelateerd waren, maar ik had zelf wel sterk het gevoel van wel en we zijn hem gaan behandelen.
Zowel met magnesium om de stress en angst waardoor hij vaak getriggerd werd aan te pakken - cushing paarden overproduceren het stresshormoon cortisol. Je zag hem per dag rustiger worden.
En met provarium breeding - bevat een kruid voor ondersteuning van paarden met cushings en hormonale problemen en later toen we het op recept konden krijgen ook pergolide.

Al heel snel - binnen een maand ofzo waren er geen toevallen en angstaanvallen meer en wij zijn hem uiteindelijk weer gaan berijden.

Daar waren we uiteraard mee gestopt want het was een zwaargebouwd Gelders paard van 1,72m daar wil je niet mee omvallen.

Tijdens zo'n aanval ging hij soms staan wankelen en was helemaal in zichzelf gericht en hoorde je stem ook niet en naderhand was hij echt geschrokken en wist dan even niet waar hij was. Hij hield dan ook een tijdje angst voor de plekken waar het gebeurd was, alsof die "schuld" waren aan de aanval. Hij onthield de angst voor die plek waar hij gevallen was of waar hij een aanval had gehad.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:39

fargo schreef:
Polly schreef:

Het feit dat ze ook bevangen is geweest is eigenlijk een hele hele sterke aanwijzing voor cushing.
En er zijn paarden die ondanks dat ze cushings hebben dit niet in het bloed zichtbaar laten zien en ook paarden die in een voorfase van cushing zitten en dan toont het bloed het ook (nog) niet..

Dat was ook mijn idee maar pony is compleet binnenste buiten gekeerd en DA achtte cushing zeer onwaarschijnlijk.
Overigens is ze 4jr geleden bevangen geweest en daarna niet meer.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:41

Bedankt voor jullie reacties!

Dus op de shet na wel elke keer Cushing.
Polly , hoe heet de aandoening van jouw shet?

En wat doen/deden jullie zoal om de schade aan het paard zoveel mogelijk te beperken?
Hadden jullie bv wel altijd de stroom op de omheining staan? Ik heb er slecht van geslapen afgelopen nacht , het idee dat hij met zoon aanval op een draad komt te liggen , en hij voortdurend de schokken krijgt zonder weg te kunnen komen...

Ook speelt nog steeds de gedachte van een tijdelijke zenuwblokkade door mijn hoofd. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik hoorde vandaag van iemand dat paarden tijdens een behandeling van een osteopaat een vergelijkbaar beeld kunnen tonen...Heeft iemand daar ervaring mee?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:45

Nammie schreef:

pony is meermalen helemaal binnenstebuiten gekeerd (o.a. kliniek in Utrecht) en voorlopig houden we het op epilepsie.
Toevallig had de pony van mijn DA dat ook dus toen ik haar na de eerste keer om half 7 's morgens compleet in paniek belde kon ze me n.a.v. wat er gebeurd was en hoe het meteen na de aanval ging redelijk 'gerust stellen'. Ik ben wel hele tijden 'bang' geweest om alleen op de wei te zijn, doodsbang dat er iets gebeurd.
INmiddels is dat meermalen voorgevallen en kan ik er nu wel mee omgaan maar leuk word het nooit.

Midas123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:54

Het lijkt verdacht veel op problemen met het hart.
We hebben dit zelf met een oudere zéér grote ruin meegemaakt.
Deze heeft het in totaal 3 keer gehad, waarvan de laatste fataal.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 23:00

Dank Polly , krijgt de shet nu ook medicatie tegen de epilepsie?

Midas , weet je toevallig hoe die aandoening aan het hart heet? Is het een ritmestoornis? of een infarct? of een geleidingsstoornis?of....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 23:02

Ik merk aan mezelf dat ik bang van hem wordt. Masseer zijn rug en si gewricht 1 keer daags met compagel , maar bij elke beweging die hij maakt schrik ik weer...
straks krijg ik het nog aan mijn hart!

Midas123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:08

Nammie schreef:
Dank Polly , krijgt de shet nu ook medicatie tegen de epilepsie?

Midas , weet je toevallig hoe die aandoening aan het hart heet? Is het een ritmestoornis? of een infarct? of een geleidingsstoornis?of....

De eerste twee keer was het een ritmestoornis, de laatste moet een infarct zijn geweest...
We zagen het voor onze ogen gebeuren :(

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 23:18

Oww , verschrikkelijk! Wat naar om te zien!
Maar , misschien dat je juist ook wel een beetje ''blij'' was dat je erbij was?!
De twee keer dat ik het nu zelf heb gezien , dacht ik ook aan een hartstilstand , het zal er dus geheid hetzelfde uitgezien hebben.

Heb ooit een shet gezien , van 22 jaar ,met epilepsie. Dit duurde een eeuwigheid! maar zag er toch anders uit.
we zijn er met 3 man bovenop gaan liggen , want ze sloeg haar hele hoofd kapot tegen de stalmuur , terwijl ze langs de stalmuur rondjes achteruit aan het lopen was. Veel schuim uit de mond , en ze was van boven tot onder helemaal nat van het zweet.
Wat ik weet van mensen met epilepsie is dat het altijd zoon beetje hetzelfde patroon is. Het lijkt er bij paarden toch verschillend uit te zien...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 06:51

Nee er is (of: was toen ze het ontdekten) geen medicatie tegen epilepsie, we hebben toen bekeken om medicatie voor honden te proberen maar ze wisten niet of dat zou werken en dat kost echt een fortuin.

Omdat wij ook bang waren voor het hart is mijn merrie in Utrecht uitgebreid onderzocht en is er dus ook een hartecho gemaakt waar geen bijzonderheden op zijn aangetroffen.

Het heeft bij mij heel lang geduurd voor ik weer een beetje rustig bij haar in de buurt kon zijn, die angst slijt echt wel. De eerste aanval (die ik gezien heb) van mijn merrie was het hevigst maar er vielen wel een hoop puzzelstukjes op hun plek. Ik heb de afspraak gemaakt met de DA dat als het haar functioneren als gepensioneerde pony gaat beperken dat ik haar laat inslapen.
Deze DA heeft me ook heel erg geholpen om er nuchter tegenaan te kijken, in het begin deed ik helemaal niks meer met haar terwijl ze altijd fanatiek voor de wagen en aan de fiets heeft gelopen, toen ze mij vroeg waarom ik niet meer fietste en ik aangaf dat ik dat eng vond en vooral het 'wat als ze onderweg een aanval krijgt...?" waarop de DA glimlachte en zei: "dan valt ze om, dan wacht je tot het over is en daarna ga je weer rustig verder", toen vond ik dat echt belachelijk maar zo werkt het wel. Ze heeft na een aanval nergens meer last van en loopt idd gewoon verder.
Afgelopen winter heeft ze ivm mijn zwangerschap bij een vriendinnetje gestaan en daar heeft ze helemaal niks gehad terwijl ze op de eerste dag dat ze weer thuiskwam wel weer een insult krijgt. Het is niet te voorspellen en ik zie het wel aankomen maar niet zo lang van tevoren dat ik haar zou kunnen uitspannen als ze voor de wagen staat.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 08:24

Polly ,Is het bij de shet dan toch ook stress gerelateerd?
Hoe zie jij zoon aanval van te voren aankomen? Wat laat de Shet zien waardoor jij weet dat ze weer een aanval krijgt?

Ik weet dat ze tegenwoordig een eeg apparaat in utrecht hebben.
Zou dat een zinvol onderzoek kunnen zijn?
Hoe vervoer ik een kasteel van 180 in een 2 paards trailer die zulke aanvallen kan krijgen? Kan beter een vervoersbedrijf bellen dan vrees ik.[ plus hij is niet te laden.....]

Misschien ligt het ook wel aan mij , of aan het feit dat hij nu al bijna een week stilstaan , maar hij is onrustig.
Hij komt geïrriteerd op mij over. Erg onrustig tijdens het eten van zijn prakje , bewegelijk met benen. Het lijkt wel of hij niet stil kan staan...Dierenarts belt me zo terug.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:38

Je hebt het over een vastzittend SI gewricht, maar dat verklaart toch niet het hele plaatje? Ik zou meteen aan een beroerte denken of wat cushing met zich meebrengt: het (tijdelijk) wegvallen van zenuwsignalen door verdrukking.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 09:34

Ik ook , maar wil niet direct van het ergste uitgaan...
Ik ben al zo labiel als een deur momenteel , heb afgelopen vrijdag besloten om mijn ''oude'' ruin in te laten slapen.
Dit moet op 15 mei gaan gebeuren. Ik zag er al 2 liggen op de dam voor de rendac....

Had mijn osteopaat gemaild met het verhaal , en zij geeft ook al aan dat ze niet denkt dat het daarvan kan komen. Ze is met vakantie , afspraak staat voor 14 mei gepland.
Dierenarts heeft nog steeds niet gebeld...hij is druk met scannen en belt me terug.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:32

Helaas , de dierenarts gaat uit van zuurstofgebrek in het hoofd , door wat voorn oorzaak dan ook.
Hij gaf wel aan dat dit foute boel was...
Vanmiddag nog even bloedtrekken en nogmaals hart beluisteren , maar met het verhaal wat ik hem vertelde door de telefoon , was hij weinig hoopvol.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:44

Nammie schreef:
Helaas , de dierenarts gaat uit van zuurstofgebrek in het hoofd , door wat voorn oorzaak dan ook.
Hij gaf wel aan dat dit foute boel was...
Vanmiddag nog even bloedtrekken en nogmaals hart beluisteren , maar met het verhaal wat ik hem vertelde door de telefoon , was hij weinig hoopvol.

Maar eh wat voor verhaal heb je dan verteld? Ik denk nog steeds sterk aan cushings, omdat de dingen die ik tot nu toe heb gelezen heel sterk overeen komen met de dingen die onze willy overkwamen en deed. En die heeft nog 5 jaar probleemloos geleefd. Waar ga je het bloed op laten onderzoeken? Als het voor cushings is, kan dat beter in de ochtend omdat dan over het algemeen de ACTH in het bloed het hoogste en dus beste meetbaar is.

Ik zou het zo snel nog niet opgeven eerlijk gezegd en eerst wat dingen nagaan en uitproberen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 01-05-13 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:47

In welke regio zit je?

Ik heb geen idee of het stress gerelateerd is, denk het niet omdat ze het ook zomaar als ze vaststaat een keer gehad heeft. De keren erna was met voeren, nadat ze tegen de draad was gelopen en met binnen zetten.
Ik zie het aankomen doordat ze met haar ogen gaat draaien, achteruit lopen, vervolgens gaat ze draaien (en hard!), meestal kan ik het dan enigsinds in de hand houden door haar bij haar hoofd vast te houden en rustig te praten, ze gaat dan wel wankelen en door haar achterbenen zakken terwijl ze staat te flemen als een gek. Duurt maar een paar seconden en dan is ze er weer. Pak ik haar niet bij het draaien dan draait ze tot ze door haar achterbenen zakt en gaat ze wel neer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:49

Nammie schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

En wat doen/deden jullie zoal om de schade aan het paard zoveel mogelijk te beperken?
Hadden jullie bv wel altijd de stroom op de omheining staan? Ik heb er slecht van geslapen afgelopen nacht , het idee dat hij met zoon aanval op een draad komt te liggen , en hij voortdurend de schokken krijgt zonder weg te kunnen komen...

Ook speelt nog steeds de gedachte van een tijdelijke zenuwblokkade door mijn hoofd. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik hoorde vandaag van iemand dat paarden tijdens een behandeling van een osteopaat een vergelijkbaar beeld kunnen tonen...Heeft iemand daar ervaring mee?

Wij hadden wel stroom op de omheining staan. Mijn ervaring is dat ze meer ontzag voor dat soort zaken hebben, banger zijn voor stroomdraadjes dan voorheen e.d. dus de kans dat ze daarin de buurt zullen vallen minder groot is- omdat er uit de weg blijven. We hebben gewoon toen 1 keer pech gehad..

Ik gaf in ieder geval magnesium omdat dat helpt tegen lichamelijke en geestelijke stress. En daardoor zie je het paard ook echt kalmer worden, in blik, maar ook in spierspanning - dit werd ook door DA/osteo opgemerkt!
Ik heb geen ervaring met soortgelijke reacties door de behandeling van een osteopaat

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:51

Polly schreef:
In welke regio zit je?

Ik heb geen idee of het stress gerelateerd is, denk het niet omdat ze het ook zomaar als ze vaststaat een keer gehad heeft. De keren erna was met voeren, nadat ze tegen de draad was gelopen en met binnen zetten.
Ik zie het aankomen doordat ze met haar ogen gaat draaien, achteruit lopen, vervolgens gaat ze draaien (en hard!), meestal kan ik het dan enigsinds in de hand houden door haar bij haar hoofd vast te houden en rustig te praten, ze gaat dan wel wankelen en door haar achterbenen zakken terwijl ze staat te flemen als een gek. Duurt maar een paar seconden en dan is ze er weer. Pak ik haar niet bij het draaien dan draait ze tot ze door haar achterbenen zakt en gaat ze wel neer.

DAt is toch wel heel erg het zelfde beeld als dat willy van ons ook had, je zag het aan zijn ogen, hij keerde zich dan ook meer naar binnen.
Maar hij stond ook regelmatig te tollen in de paddock, als hij ergens van geschrokken was in die tijd.
En hij ging ook zitten meestal..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:15

fargo schreef:
[

Maar eh wat voor verhaal heb je dan verteld? Ik denk nog steeds sterk aan cushings, omdat de dingen die ik tot nu toe heb gelezen heel sterk overeen komen met de dingen die onze willy overkwamen en deed. En die heeft nog 5 jaar probleemloos geleefd. Waar ga je het bloed op laten onderzoeken? Als het voor cushings is, kan dat beter in de ochtend omdat dan over het algemeen de ACTH in het bloed het hoogste en dus beste meetbaar is.

Ik zou het zo snel nog niet opgeven eerlijk gezegd en eerst wat dingen nagaan en uitproberen.[/quote]

Exact zoals ik het hierboven beschreven heb. Het lijkt alsof hij vecht tegen een narcose , alsof hij een hartstilstand krijgt[ dat heb ik 1 keer meegemaakt plus op you tube zijn er filmpjes van, zijn niet leuk om te zien!]
Hij is 12 jaar , ruin , heb hem sinds 3 maand in bezit. Weet vrijwel niks van zijn voorgeschiedenis , alhoewel er nu mondjesmaat wat komt , zoals de attack van 5 maand geleden waarbij paard met ruiter is omgevallen.
Ik zie geen aanleiding om aan cushing te denken , steengoede hoeven [en ik denk er een beetje verstand van te hebben] en ook geen andere symptomen.
Ik denk een goede paardenarts te hebben , die heeft hem afgelopen vrijdag nog gezien , en zei net door de telefoon ook al dat het geen cushing zou zijn , omdat hij geen symptomen ervan heeft.
Ik neem geen overhaaste beslissing , maar ben erg verdrietig en dat speelt geheid nu mee in mijn reacties...