paard wordt volledig kaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xiu

paard wordt volledig kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 19:41

Ik zit met mijn handen in mijn haar. Mijn merrie begon een goeie anderhalve maand geleden hier en daar wat kale plekken te vertonen. Ik dacht niet gelijk aan schimmel aangezien ik dat al vaker gezien heb en daar leek het niet op. Nu, op die plekken kwam steeds terug haar dus ik maakte mij niet meteen veel zorgen. Plots is dat fel beginnen verergeren, en ging het om grotere kale plekken. De dierenarts is toen langsgeweest, er is een schraapsel van de huid gemaakt omdat hij het ook maar vreemd vond (het zijn volledig kale plekken zonder wondjes of schilfers, de huid zit er totaal niet geïrriteerd uit en het is ook enkel het haar dat loslaat) en er is bloed getrokken. Beiden brachten niets aan het licht, haar bloedwaarden vertoonden hier en daar lichte tekorten maar dat zijn we al gewoon na de winter- dit jaar viel het eigenlijk al beter mee dan de laatste jaren het geval was. Ze heeft ook geen wormen of dergelijke. Conclusie eerste dierenarts: je paard wordt kaal, afwachten.

Sinds een week is dit nog fel verergerd. Ze wordt nu overal kaal, enkel bovenop haar achterhand precies nog niet. Er is inmiddels ook een tweede dierenarts gekomen die helaas ook exact hetzelfde zei als de eerste: afwachten hoe dit uitdraait. Een soort alopecia dus, maar in dit geval blijven manen en staart wél onaangetast. Verder is er ook geen periode van ziekte of stress geweest die dit kan verklaren. Ze is 18 en heeft altijd wel al een iets slechtere weerstand gehad, dus daar moet ik het voorlopig aan wijten.

Heeft er iemand hier ervaring mee, met het kaal worden van zijn paard zonder duidelijke oorzaak dan? Kan ik *iets* doen (behalve biotine bijgeven)? Wat als het plots weer kouder wordt, wat als het hevig gaat regenen, wat als de zon fel schijnt? Mijn paarden staan altijd buiten en komen nauwelijks in hun schuilstal. Zij kan ook niet op stal door haar artrose.

Dit is hoe het eruit ziet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moet wel zeggen dat het op de foto's nog lijkt mee te vallen, in werkelijkheid ziet het er wel degelijk nog wat extremer uit. Binnenkant benen vertoont ook heel wat kale plekken, idem voor hoofd en hals. Op de binnenkant van haar achterbenen zijn er echter wél wondjes en korstjes bij op sommige kale plekken.

charissiej

Re: paard wordt volledig kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:42

Luis?? Is nu de tijd voor!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:43

Jeukt ze erg? Ik denk aan luizen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:45

Luis ziet er niet zo uit, en de jeuk/kale plekken beginnen met luis ook vaak bij de hals en buiknaad, niet zo op de achterhand en flanken.

TS kan het met de weerstand te maken hebben? Dat het probleem van binnenuit komt en niet vanuit de huid zelf?

Jayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:47

Idd ook als hierboven met die luizen?
bij ons in de buurt by een stall heerst het ook met luizen.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:49

Nou Koper, ik heb laatst 2 paarden aangekocht die allebei kaal werden, 1 bij de benen (we dachten eerst aan schurft) en de ander bij de flanken. Dit was absoluut luis, en het zag er precies zo uit. Ik deel je mening dus niet!

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:51

TS, kijk eens dicht bij de vacht, zie je daar hele kleine witachtige stipjes/beestjes? Dan is het namelijk luis.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:52

Misschien heeft ze moeite met de verharing en gaat het straks weer beter?
Hetzelfde gebeurde met mijn geit en die zit inmiddels alweer aardig in de zomervacht nu.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:02

Er wordt nu wel luis gezegd, maar als de Dierenarts dat over het hoofd zou hebben gezien, dat zou me toch écht verbazen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:03

Dat wil ik nét gaan typen! Echt topveearts die de luis niet ziet :Y)

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 20:43

Twee dierenartsen gaan inderdaad die luizen niet gemist hebben hoor. Ik ook niet trouwens ;) Ze heeft ook niet echt jeuk, het borstelen doet haar wel meer deugd dan anders maar als je ziet wat er dagelijks afkomt aan plukken vacht lijkt dat mij heel normaal. Mijn twee pony's staan altijd bij haar, zij krijgen niets en ruiven gewoon normaal zonder kale plekken dus het is alleszins niets wat overgedragen kan worden.

Het kan met haar weerstand te maken hebben, zoals gezegd zijn er geen echt grote tekorten in haar bloedwaarden maar het is wel altijd al een paard geweest dat vrij gevoelig is. Vooral voor manken dan, qua ziektes heb ik er twee jaar mee gesukkeld maar da's ook alweer zo'n 7 jaar geleden. Wel is het een paard dat altijd moeilijk op gewicht te houden is, ook nu is ze nog wat te mager, dat is altijd in periodes bij haar, momenteel gaat ze wel weer de goede kant op qua gewicht. Ze krijgen onbeperkt hooi en Xiu krijgt daarnaast maisvlokken en zupa bijgevoerd. Tanden zijn altijd netjes onderhouden, is nu ook maar drie weken geleden dus niet daaraan te wijten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:47

Ik zou toch eens goed naar luis kijken, DA kan dit over het hoofd zien omdat de meeste paarden met luis er niet zo uit zien.
Toch heb ik een paard gekend met luis, en was precies zo!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:48

Weet niet of het kan hoor, maar hormonen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:49

Er is een tijd geleden een keer een topic geweest van iemand waarvan de pony ook ineens helemaal kaal werd. Die had bleek een 1 of andere afwijking te hebben waardoor het haar ineens uitviel en een paar weken later weer terug kwam. Misschien dat je die nog ergens hier op bokt kan vinden?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:51

Is het geen idee haar lichaam volledig te reinigen met speciaal spul? Misschien dat er iets op de huid zit wat niet lekker zit... Dan doe je daarna een deken op en wacht je af. Het is maar een idee, baat het niet dan schaadt het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:52

Als TWEE dierenartsen en TS zelf er naar gekeken heeft .. lijkt het mij heel stug als het toch luis blijkt te zijn. Dan heeft de opticien er wat klanten bij denk ik :+ Het ziet eruit zoals de geiten hier verhaarde .. met veel kale/kalere plekken en daarna pas de zomervacht. Ik denk dat je niet veel kan doen als afwachten, nog een derde DA erbij laten komen schiet denk niks op. Eventueel eens goed wassen met onschuldig spul. Ze heeft er voorlopig iig niet veel last van dat is fijn, alleen vervelend met felle zon. Is een dunne deken een optie?

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:54

Ik dacht dat een tekort aan koper en/of zink kaalheid kan veroorzaken.
Misschien even een detox kuurtje er tegenaan gooien?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:55

Sorry ik weet niet wat het is, ik hoop dat je er snel achter komt.
maar over het gewicht senioren slobber van masters helpt top.
Hebben we op stal bij de senioren goede ervaringen mee.
Elke dag een bak slobber verder krijgen ze gewoon hun hooi enz

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:57

Mijn paard heeft het ook gehad. Trok hele plukken eraf.. 2 DA laten kijken, vonden het vreemd.
Gewassen met speciaal spul, hielp niets. Het leek wel of dat ze geen zomervacht onder haar wintervacht had. Ze laten immers die wintervacht los. Ik moest ook afwachten..

andere paarden hadden nergens last van, geen schilfers te bekennen bij haar of korsten.. Kortom ook met de handen in het haar. Wat nu? Ik heb ze helemaal geschoren. Gewoon poetsen, keer met baby shampoo gewassen op advies van dierenarts.. en eigenlijk kwam er langzaam aan meer vacht terug. Ze heeft nu bijna weer al het haar terug..

Misschien een idee.. ik hoop voor je dat ze snel weer haar terug krijgt..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:00

ik zit ook aan weestand te denken, ook omdat ze er verder ook niet zo best uitziet (mager, dof).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:00

Bij een pony hier in de buurt waren ze ook 3 DA's verder voor er luis gezien werd.
Zoek niet op de kale plekken, maar in het haar, ook rond oren en manenkam.

Hoewel ik het hier vind lijken of ze de wintervacht loslaat, maar vergeten is zomervacht aan te maken.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:03

bloedtesten worden enkel de gangbare waarden bekeken, wil je op alles gaan testen moeten ze wel n liter bloed aftappen... dus t kan nog steeds van alles zijn, ik lees hierboven misschien de hormonen... ook dat kan t zijn, de nierwaarden zullen wel getest zijn, toch zou ik haar 2 weken lang om de dag 1 flesje bier geven, dan spoelt ze lekker door, en kwaad kan t niet. luis zou ook kunnen, maar lijkt me inderdaad dat 2 dierenartsen t toch wel moeten zien.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:04

Zou het misschien ook iets met voer te maken kunnen hebben?

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 21:07

@Daphne: lijkt me sterk, ze is nog niet hengstig geweest dit jaar en heeft daar sowieso nooit problemen mee eigenlijk.

@MarjanB: zal een keer moeten zoeken, was het nog niet tegengekomen.

@Baltow: heb haar volledig gewassen met betadine-shampoo, al de rest is minder onschuldig dus gebruik ik liever niet.

@Myrthe: als het luis zou zijn dan is er met mij ook wel flink wat mis. Dat één dierenarts dat niet zou zien lijkt me al vreemd, dat twéé dierenartsen dat niet zien zou helemaal bij z'n haren getrokken zijn maar dat ik het dan ook nog steeds niet zie na haar dagelijks te borstelen... Nee, het is écht geen luis.

@Idinn: waar ik bang voor ben is dat ik dan een waterdichte ongevoerde deken op moet leggen aangezien je het hier nooit weet met het weer (en ik niet altijd thuis ben om snel van deken te verwisselen), en dat het juist zou kunnen verergeren mocht ze ook nog eens gaan zweten. Daarom dat ik niet goed weet of ik dit nu wel of niet moet doen. Voorlopig schijnt de zon nog niet fel genoeg, maar ze is daar anders ook al wat gevoelig aan (verbrandt neus en witte kootholte altijd en bij felle zon een allergische reactie wat zich uit in bultjes met korstjes op), vandaar mijn twijfel wat ik nu moet doen.

@Merries: dat had in haar bloedonderzoek naar boven moeten komen, aangezien we voor een uitgebreid onderzoek gegaan zijn. Wat voor detoxkuur zou ik dan moeten doen, aangezien alles gewoonlijk nogal voor een bepaald deel lijkt te werken (iets voor de lever, iets voor de maag, iets voor de darmen,...). Kan moeilijk alles tegelijk beginnen geven denk ik...

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:08

Weerstand lijkt mij ook de oorzaak. Even anti oxidanten voeren! Echinicea, probiotica, yea sacc, zink, bijenpollen, organisch zwavel, gist, lijnzaad zijn dingen die haar zouden kunnen helpen met de weerstand/algehele gezondheid...
Een goed product met een deel van deze dingen in is ImmuForte van Naf en kan je bestellen op paardendrogist.
D-tox of opkikker zijn ook producten waar ik goede ervaringen mee heb.