Wat moet ik hier toch mee aan??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wat moet ik hier toch mee aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 10:26

Ik open dit topic omdat ik met een vervelend probleem zit. Het verhaal is zo, dat het paard dat ik 10 jaar heb gehad (van veulen af aan) 3 jaar geleden is verkocht, omdat ik andere ambities had. Ze had een goed huisje gevonden en ik had er vrede mee dat ze niet meer bij ons was. Af en toe hield ik contact met haar nieuwe eigenaar en alles ging zo zn gangetje...

totdat ik een paar weken geleden een rotbericht kreeg. Namelijk dat het paard niet helemaal regelmatig liep en dat ze is onderzocht op de kliniek. Nu blijkt ze spat te hebben (botoplossende variant) aan 1 achterbeen. Hoe de prognose precies is, is me nog niet helemaal bekend. Wel weet ik, dat de eigenaresse nu afstand van haar wil gaan doen.

Ik heb dus de mogelijkheid gekregen om haar weer terug te nemen. Nu weet ik echt niet wat ik ermee aan moet. Enerzijds was mijn eerste gevoel, meteen die kant op en paard ophalen, maar aan de andere kant heb ik ook iets van, ja het is hartstikke sneu en domme pech, maar niet mijn verantwoordelijkheid (paard was rondom gekeurd bij aankoop ook en destijds 100% gezond) en wat haal ik me in vredesnaam op mijn hals als ik haar weer op zou halen. Ze is 3 jaar weg geweest, ik weet niet wat er allemaal met haar is gedaan en hoe en of die spat ooit beter wordt (in ruste komt/bandjes aan elkaar groeien enz).

Ik ben net een tijdje bezig om mijn eigen stal op te zetten en mijn andere paard staat op dit moment ook al stil en in behandeling bij de D.A. Ik kan toch slecht een ziekenboeg gaan beginnen? Maar aan de andere kant, weet ik ook dat de kans dat ze nu een plek als grasmaaier gaat vinden voor dit paard in deze crisistijd zo klein is, dat ik bang ben dat ze bij de slager eindigt (en ze is pas 13). Dat wil ik ook niet op mijn geweten hebben, niet voordat ze alle kansen op herstel heeft gekregen.

Wat zouden jullie doen in dit geval?? Graag advies

Rosa_

Re: Wat moet ik hier toch mee aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:35

Heel hard, niks mee doen. Het is super rot, maar ze is al drie jaar bij je weg. Kan maar zo dat je een ander paard terug krijgt. Daarnaast is het onduidelijk welke kant het op zal gaan in de toekomst. Ja, het is sneu, maar als jij je paard verkoopt kan er van alles mee gebeuren. Jij bent nu niet meer degene die haar alle kansen op herstel moet gaan bieden (vind ik dan hé).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 10:42

Ja, daar heb je gewoon helemaal gelijk in.. theoretisch. Maar kan ik ermee leven? dat betwijfel ik en dat maakt het zo lastig..

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:43

Dat is een afweging die jij voor jezelf zal moeten maken. Daar kan niemand jou hier mee helpen, het moet voor jou goed voelen. Dan kan de hele wereld hoog en laag springen, maar het gaat er uiteindelijk om hoe jij je erbij voelt. :j

Edit, mijn vorige paard zal ik bijvoorbeeld niet meer terug halen. Daar heb ik destijds zooooveel werk in gestoken en die is geweldig opgeknapt en later verkocht. Daarmee heb ik het heel moeilijk gehad, maar bij hem zou ik een gevoel hebben van, het is klaar, dit is nu het pakkie an van de nieuwe eigenaar en zijn keuzes. Mijn pony net zo. Echter, stel dat Winchester ooit verkocht zal worden (wat echt nooooit zal gebeuren, zo een vind ik nooit weer) dan zal ik lang niet zo rationeel erin kunnen staan. Sterker nog, dan zal ik direct na zo'n telefoontje in de auto springen en haar ophalen, maarja dat is Winchester. Voor andere paarden zal ik dat, heel hard, niet doen.
Laatst bijgewerkt door Rosa_ op 24-04-13 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:44

Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Mijn gezonde paard (van 12 jaar) en pony onder contract weggegeven omdat ik er (door loopproblemen; kapotte enkels) niet goed meer voor kon zorgen. Ze zijn naar een nieuwe eigenaresse gegaan hier op bokt. Ik ging geregeld kijken en alles ging goed... twee jaar lang. Het derde jaar (2012) zei ze wel dat alles goed ging, maar achteraf is anders gebleken. Ze had geen tijd meer voor de paarden en reageerde uiteindelijk zelfs niet meer op noodkreten van de stalhouder en verzorgster (die ze had aangesteld). Via facebook kreeg ik te horen dat mijn paard dood was (kerst 2012), maar dat het met de pony goed ging.
In januari werd ik gebeld door een vriendin van haar, dat de pony in een klein stalletje stond te verkommeren en dat de stalhouder haar eigenlijk weg wilde doen, omdat ze geen contact konden krijgen met de nieuwe eigenaresse. Ze was al maanden niet meer geweest, er werd niet betaald en de pony was helemaal zuur geworden (ze was haar hele leven gewend om overdag buiten te staan en stond nu 24/7 binnen). Ik heb me niet bedacht en ben haar meteen gaan ophalen. Deze (welsh)pony is nu weer hier. De verzorging is niet heel gemakkelijk voor mij, maar met wat hulp gaat het wel. Ze is nu 21 jaar en ik hoop dat ze niet te veel kwaaltjes gaat krijgen, want we hebben verder allerlei oude dieren die voor huizenhoge dierenartskosten zorgen ( oude katten, oude geiten, etc).

Het is dan moeilijk, maar ik ben toch heel blij dat we haar hebben opgehaald. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om haar ergens te laten verkommeren. Ze is 3 jaar weggeweest en heeft duidelijk een en ander meegemaakt. Langzamerhand begint ze echter weer 'de oude' te worden.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:46

Thja het is hard.
Maar net als je zelf zegt kun jij 2 zieke paarden veroorloven?
Zeker als je een eigen stalling wilt gaan oprichten is het niet de meest goedkoopste start.
Uiteraard wel weer een plus punt dat je de kennis hebt bij ziektes en de juiste verzorging kunt bieden.

Maar mijn mening is om je gevoelens en emoties uit te zetten en rot genoeg moet omdraaien.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:53

Hevonen
toch vind ik dat een wat ander verhaal... Pony is in de steek gelaten maar verder wel gezond.

Dit paard met spat is niet meer gezond en ik denk dat er een kleine kans is op herstel.
Snap dat TS veel van het dier heeft gehouden, maar andermans ellende op je hals halen? Niet slim om te doen denk ik.

Daarbij vind ik dat nieuwe eigenaar haar verantwoording moet nemen. Ben zelf ook niet zozeer tegen de slacht, er zijn genoeg gezonde dieren te redden die anders geslacht worden. Een paard met spat, tja dan is het je eigen keuze TS. Maar ik denk dat je het jezelf erg moeilijk gaat maken.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:59

Bij een 8-jarig paard van mij werd jaren geleden op de röntgenfoto's door de dierenarts spat geconstateerd. De dierenarts zei: hij kan nog drie maanden mee gaan maar het kan ook met drie weken gebeurd zijn. Het paard is er nooit kreupel aan geworden en heeft nog vele ruiters naar de dressuur klasse Z2 en zelfs eentje ZZ-L gebracht.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 11:01

Bedankt voor de reacties. Ik weet zelf niet heel veel van spat en heb contact opgenomen met de kliniek waar ze in behandeling is. Ze bellen me vandaag terug, zodat ik meer over het ziektebeeld en de prognose kan horen. Rationeel is het gewoon heel simpel, maar zo simpel is het ook weer niet. Waar ze nu staat, heeft ze het goed hoor, daar geen klagen over. Maar ze blijft daar niet en wat blijft er dan over voor haar, in de conditie waarin ze nu verkeert? In deze tijd heeft toch niemand interesse in een paard dat wellicht nooit meer bruikbaar wordt? En dat is waar ik zoveel moeite mee heb.. als ze kansen heeft op herstel, of in ieder geval een pijnloos leven, dan moet ze die kans toch krijgen? :(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:05

Leorah schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik weet zelf niet heel veel van spat en heb contact opgenomen met de kliniek waar ze in behandeling is. Ze bellen me vandaag terug, zodat ik meer over het ziektebeeld en de prognose kan horen. Rationeel is het gewoon heel simpel, maar zo simpel is het ook weer niet. Waar ze nu staat, heeft ze het goed hoor, daar geen klagen over. Maar ze blijft daar niet en wat blijft er dan over voor haar, in de conditie waarin ze nu verkeert? In deze tijd heeft toch niemand interesse in een paard dat wellicht nooit meer bruikbaar wordt? En dat is waar ik zoveel moeite mee heb.. als ze kansen heeft op herstel, of in ieder geval een pijnloos leven, dan moet ze die kans toch krijgen? :(

Voor hoeveel kan je haar terugkopen?
Wat zijn de opties voor haar/medische kosten?

Wat gaat de eigenaar doen. Paard met spat is geen drol waard. Als je het paard voor een prikkie kan kopen en nog enkele jaren op eigen weide kan zetten zonder teveel medische kosten is het een overweging waard. Mits pijnvrij. Wellicht dan een verzorgster zoeken. Anders zou ik er geen tijd/energie in steken. Hard? Ja....Maar ja.

Goed dat je je eerst eens medische goed laat voorlichten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:09

hoe gek ben je op dat paard?
Als je haar bijna voor niets kunt overnemen zou ik het doen.Dan gewoon een jaar op de wei zetten en bij wijze van...niet naar kijken.Ik geloof altijd in het zelfherstellend vermogen van mens en dier.
Bij spat is trouwens al zelfherstellend vermogen aan de gang...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:26

Tis een keuze tussen twee kwaden, de ziekenboeg bij jou of slacht (want ik vrees dat je inschatting correct is, niemand wil tegenwoordig een grasmaaier daar zijn er al genoeg van). Wat vind jij vervelender?

Natuurlijk is er een kans dat het dier weer wat zal kunnen maar dat weet je niet zeker dus voorlopig zou ik van het slechtste uitgaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:32

Als je heel erg twijfelt en er slecht van gaat slapen als ze daar weg is en je geen idee hebt hoe het verder met haar gaat....dan is je nachtrust toch echt heel wat waard hoor :=

Heb je de tijd en ruimte ervoor en is het bij de nieuwe eigenaar echt "afgelopen" zeg maar, dan zou je kunnen overwegen om het dier van haar over te nemen (bij voorkeur gratis), een jaar op de wei te gooien, en na dat jaar verder kijken.

Dan geef je het in ieder geval nog een kans, en kun je op zijn minst het inslapen nog een jaar uitstellen en het dier een laatste mooie zomer gunnen plus je eigen goede nachtrust zeker stellen omdat je weet wat er met het dier gebeurt en je het nog een kans gegeven hebt :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 11:50

Ik weet zelf gewoon heel weinig van spat, heb het nog nooit van dichtbij meegemaakt. Je leest zoveel verschillende dingen over beslag (positief en negatief), medicatie en gewoon weiderust. Daarom wil ik graag van de kliniek horen hoe zij het nu zien met haar. Als er een reëele kans bestaat dat ze verder kan, dan denk ik dat ik haar inderdaad ophaal.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:51

En natuurlijk belt de arts dan niet terug om uitleg te geven terwijl hij dat vandaag zou doen. Pff :N

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 20:32

ik heb de arts gesproken. Het is gewoon echt niet te zeggen hoe het zich gaat ontwikkelen. Opdit moment is de spat heel actief en daardoor heeft ze er nu veel last van. Ik heb mijn optie met de dierenarts besproken (tildren infuus en dan een jaar het land in) en volgens hem was dit het enige juiste daat ik kon doen, ALS ik het inderdaad ga wagen. Zelf een duidelijke streep trekken en geen bakken met geld in stoppen. Wel tijd geven..Ik hoef er overigens niks voor te betalen als ik haar terug neem. Dan zou ik het ook zeker niet gedaan hebben eerlijk gezegd. Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Muronia op 25-04-13 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:33

Je hebt zelf land? Hoeveel pijn heeft ze nu en hoeveel pijn zal ze hebben na het infuus?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 20:35

Ze zou dan bij bekenden op het land komen (heel geschikt adres waar mn jaarling ook naar tevredenheid heeft gestaan)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:35

ligt eraan wat je voor dit paard moet gaan betalen. ik zou het niet overkopen maar overnemen. anders lekker laten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 20:45

staat in mn vorige reactie. Overnemen dus.. Het is gewoon een gevecht tussen gevoel en verstand eigenlijk.. pff

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:17

Als je twee paarden financieel kunt onderhouden dan zou je het kunnen overwegen, waarbij je wel in je achterhoofd moet houden dat het om een lange periode gaat. Stel dat de tildren aanslaat dan is dat heel erg mooi, maar je kunt haar niet meer voor "goed" verkopen. Mogelijk wel verleasen met als voorwaarde dat ze bij jou op stal blijft staan.
Zelf zou ik het niet doen, eens verkocht, blijft verkocht. Dan is het mijn probleem niet meer maar die van de nieuwe eigenaar. Klinkt hard, maar paarden zijn verschrikkelijk duur en kwetsbaar. Voor je het weet is de bodem van je portemonnee in zicht.
Wens je in ieder geval veel wijsheid toe en bedenk wel: je hoeft je niet schuldig te voelen als je beslissing negatief uitvalt. Je bent goed voor het paard geweest toen het nog van jou was, meer kun je niet doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 21:53

Nee dat begrijp ik. Misschien inderdaad een maximumbedrag met mezelf afspreken daarvoor. Als het nu over een ander haar-zijn paard ging in dit topic had ik denk ik precies hetzelfde geadviseerd, en ja eigenlijk is dat ook zo, maar als het jezelf betreft, is het misschien anders. We hebben haar zoon nog op stal en ik zou er elke dag aan denken als zij niet een eerlijke kans had gekregen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:01

ik zou geen tildren doen,gewoon speciaal beslag door een hoefsmid die er veel verstand van heeft.
Desnoods naar Van Nassau.
Dan het land op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 22:17

speciaal beslag zijn ze heel tegenstrijdig over geerke. Sommigen zweren erbij, maar aan de andere kant dwing je een paard daarmee in een hoefstand die hij juist niet graag heeft op dat moment. Ik heb gisteren de kliniek in Wolvega gesproken en vandaag mn eigen DA en de eerste raadt tildren infuus aan en de tweede heeft het over injecties, maar beslag hebben ze het eigenlijk niet over gehad.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:25

Ik zou persoonlijk kiezen voor het land.
Na herstel kan zo'n dier nog goed door als lespaard of recreatiepaard.
Ga er wel vanuit dat ie ook daarmee niet veel oplevert, maar zo geef je het dier nog wel een kans.