Paard te water!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Paard te water!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:01

Vandaag kwam ik weer bij me vz paardjes.
De eigenaar kwam naar me toe (oudere meneer)
Hij vertelde dat Ginger (de grote pony) donderdag aan de rand van het land is uitgegleden (waarschijnlijk) en zo de sloot in gegleden is.
Daarna is ze er aan de andere kant weer uit gekomen (kan kom je in een woonwijk)
De buurman heeft haar te pakken gekregen, en haar naar huis gebracht.
Ik schrok wel.
Maar ben blij dat ze er zelf is uitgekomen.
Ze is bijna koppie onder gegaan, terwijl het een heel ondiep slootje is!
Mensen hebben deze foto van dr gemaakt toen ze er net uit was: (rechterkant is het land, waar ze er dus ook uitgekomen is)
Afbeelding

Nu is de eigenaar niet zo bezorgt, maar hij heeft haar helemaal niet gecheckt op verwondingen.
De andere 2 ''verzorgsters'' zijn ondertussen ook die donderdag geweest en hebben ook niet gecheckt en ook niet geborsteld terwijl ze onder de modder zat.

Vandaag heb ik gecheckt en ze heeft 3 wondjes en een enorme bult op dr buik.

Dit is het wondje op dr achterbeen. deze valt mee.
Afbeelding

Dit is een wond op dr buik.
Is groter dan hij lijkt:
Afbeelding

Dit is toch wel een vieze. Zn vleeswond.
Wat vinden jullie ervan?
Afbeelding

Ik heb het heel goed schoon gemaakt.
dit had natuurlijk meteen moeten gebeuren, maarja.
Ook ingespoten met speciale spray voor wondjes.
Van de bult heb ik geen foto. vergeten te maken.

Ook wil ze eigenlijk niet draven of galoperen.
Loopt niet mank, maar stijf.

Wat vinden jullie ervan?

elinesikko

Re: Paard te water!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:06

ik zou zeker de komende dagen de wondjes goed in de gaten houden en schoonmaken.
Dat het paard niet gepoetst of schoongespoten is snap ik niet, paard staat nu helemaal vies in wei/stal, zou hem zeker minimaal poetsen als je hem daarmee schoon krijgt want hij ziet er wel heel vies uit. Zou het ook zeker tegen de eigenaar zeggen van de wondjes, bult en dat hij behoorlijk stijf is (logisch dat hij stijf is als hij helemaal nat is en niet droog gemaakt is) dat stijf zijn gaat er in de loop der dagen denk wel uit, maar wel in de gaten houden

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:08

elinesikko schreef:
ik zou zeker de komende dagen de wondjes goed in de gaten houden en schoonmaken.
Dat het paard niet gepoetst of schoongespoten is snap ik niet, paard staat nu helemaal vies in wei/stal, zou hem zeker minimaal poetsen als je hem daarmee schoon krijgt want hij ziet er wel heel vies uit. Zou het ook zeker tegen de eigenaar zeggen van de wondjes, bult en dat hij behoorlijk stijf is (logisch dat hij stijf is als hij helemaal nat is en niet droog gemaakt is) dat stijf zijn gaat er in de loop der dagen denk wel uit, maar wel in de gaten houden

ik heb haar vandaag ook helemaal onder handen genomen.
Eerst flink gepoetst en toen lekker gewassen.
Ze ziet er weer spik en span uit.
De eigenaar weet van de wondjes en ook van de bult.
Wil haar de komende week rust geven.
Alleen lekker stappen aan de hand.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:09

bibstertje schreef:
laat de dieren arts er naar kijken

Ja dat is een beetje een probleem.
De eigenaar laat niet zo snel een DA komen helaas.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:09

Gewoon even aankijken de eerste paar foto's zijn schaafwonden de laatste foto denk ik dat de da weinig kan doen. Goed schoon houden en laat haar aangeven wat ze wilt. Van een fikse val partij zijn wij mensen ook geschaafd en soms wat dieper en stijf. Die bult kan een blauwe plek zijn. Gewoon de tijd geven en in de gaten houden en schoon houden

Zou zelf voor dit geen da er gelijk bij halen als je je echt zorgen maakt kun je vragen om advies aan de hand van een foto
Laatst bijgewerkt door wumdydumpy op 22-04-13 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:10

Goed schoonhouden, elke dag er op letten, en eventueel de DA bellen!

Edit: zie net dat de DA niet kan komen.
Misschien dewondjes even aan de eigenaar laten zien?

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:10

het ziet er niet al te best uit maar als je ze goed schoon houd moet het goed komen lijkt mij.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:12

Goed dat je even gecontroleerd hebt op wondjes :j

Als ik jou was zou ik het even goed schoonmaken en dan blauwspray op alle wondjes spuiten. (heeft de eigenaar vast en zeker wel ergens liggen!)
Vervolgens goed de wondjes in de gaten houden en als er dan geen korsten op gaan zitten,
of het heelt niet goed, echt even met de eigenaar gaan overleggen om dan toch nog even naar de DA te gaan.
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 22-04-13 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:12

Ik zou sowieso alles héél goed ontsmetten, wie weet wat voor ratten of andere dieren/bacteriën er in dat water zitten of hebben gezeten... En erg goed in de gaten houden of het niet gaat ontsteken of zwellen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:15

elinesikko schreef:

Waarom moet een vies paard dat nat en onder de modder zit gelijk gewassen worden?
Krijgen ze niks van hoor!

ik zou mij niet te snel zorgen maken om de wondjes.
Gewoon in de gaten houden.
De dierenarts doet toch preventief antibiotica wat misschien helemaal niet nodig is.
Blijf haar wel bewegen zodat ze weer soepel word.
Misschien longeren en draven kan geen kwaad.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:18

Is ze wel geënt? Dit ivm met evt. tetanus.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:19

LisaB schreef:
Is ze wel geënt? Dit ivm met evt. tetanus.

Ze is een jaar geleden geent volgens mij.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:21

Gewoon wondjes verzorgen en wat stappen aan de hand lijkt me meer dan genoeg. Pas als het paard slechter gaat eten of de stijfheid niet overgaat zou ik er een DA bijroepen. En de sloot wat beter afzetten.

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:21

Ik zou het gewoon eens een paar dagen aankijken. Dierenarts erbij halen kan altijd nog als het erger wordt of niet overgaat.

Mijn paard heeft regelmatig zulk soort wondjes omdat ie gewoon er lomp is en ik behandel ze dan alleen met betadine.

Succes

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:23

Ufurio4e:
Ging er meer om dat de eugenaar dat had gevraagd aan de meide ondat die er smiddgs waren. Maar dat doen ze.dua gewoon niet.
Paardje was nu vies van donderdag tot vandaag.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:24

korbakimmy8 schreef:
Ufurio4e:
Ging er meer om dat de eugenaar dat had gevraagd aan de meide ondat die er smiddgs waren. Maar dat doen ze.dua gewoon niet.

Sorry, maar snap niet wat je bedoelt met deze zin

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:39

Ufurio4e schreef:
korbakimmy8 schreef:
Ufurio4e:

Sorry, maar snap niet wat je bedoelt met deze zin

Jij zei tch van waarom meteen poetsen?

Ik had in de opening gezet dat ze niet was gepoets daarna.
Dit is wel door de eigenaar gevraagt, maar hebben ze gewoon niet gedaan haha.
Kan ff niet uitleggen:p moeilijk op tel:p

LiptonLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:42

Als ik jou was zou ik voor de zekerheid toch maar ens de dierenarts laten komen want het kan ook zijn dat ze vanbinnen misschien wondjes heeft op zich pijn gedaan je weet het maar nooit maar ik zou toch de dierenarts bellen en haar es helemaal laten nakijken voor de zekerheid!!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:48

LiptonLover schreef:
Als ik jou was zou ik voor de zekerheid toch maar ens de dierenarts laten komen want het kan ook zijn dat ze vanbinnen misschien wondjes heeft op zich pijn gedaan je weet het maar nooit maar ik zou toch de dierenarts bellen en haar es helemaal laten nakijken voor de zekerheid!!

Ja de eigenaar laat niet zomaar een da komen helaas:(
Dan moet ze echt wel ieta heel ergs hebben wat goed te zien is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:50

Beetje paniek word er hier gezaaid.

Wondjes zijn denk ik al lang dicht dan hoef je niks meer te schrobben en smeren. Geef paard gewoon een paar dagen rust en kijk het even aan.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:05

Je kan er ook groene leem op doen is natuurlijk schoonmaakmiddel wat de groei ook bevordert. Wel elke dag weer losweken met water en nieuwe aanbrengen. Link naar een veel ergere wond die ook helemaal goed is gekomen met groene leem. Je kan haar ook wat groene leem voeren dan worden alle bacteriën etc uitgescheiden. http://www.stalcounotte.nl/Wond%20Xini.htm

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:15

Schoonmaken en koudgeslagen honing erop. Dood bacteriën.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:08

Wondjes zien er niet heel ernstig uit en voor zulk soort plekjes zou ik dus echt niet gelijk een DA bellen :=
Zonde van je geld

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:12

Inderdaad, hoef je niet de dierenarts voor te bellen. Gewoon in de gaten houden zodat het niet gaat ontsteken.

Die 'vleeswond' waar je het over hebt goed in de gaten houden ivm eventuele wildgroei. Ik geloof dat je daar een zalf voor hebt? Wildgroei geldt geloof ik als een schoonheidsfout en is dus niet gunstig met de verkoop.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 11:02

Nu ongeveer 5 weken na deze gebeurtenis, heeft het paardje toch wat meer aan de val overgehouden dan we dachten.

Paard heeft een bactirie in dr hoef gekregen door waarschijnlijk de smerige sloot.
Paard loopt niet meer optimaal maar erg voorzichtig.
paard haar rug is pijnlijk en dat zie je tijdens het rijden. (met of zonder zadel)

Hoefsmit is geweest voor dr hoef. Er moet speciaal teer in de hoef gedaan worden.
Eerst komt er een kraker voor dr rug. Misschien dat ze daarom ook niet optimaal loopt.
Hebben jullie ervaring met een kraker voor de rug van een paard?