Mijn paard had bij aankoop vorig jaar een kleine sarcoid bij haar oor.
Deze is helaas niet klein gebleven maar gaan groeien en werd zo groot dat hij open ging barsten. DA er bij gehaald en toen heeft hij de sarcoid middels een operatie verwijderd. Paard leeft nu met een misvorm oor maar het genas goed en leek over te zijn.
Helaas kwam er een sarcoid terug op een lastige plaats.
Weer de DA er bij. Weer wegsnijden middels een operatie was erg riskant op deze plaats. Behandelen met stikstof ook (schroeit alles weg).
Hij had een zalf uit Amerika waar hij goede verhalen over gehoord heeft. Hij had zelf nog niet met de zalf gewerkt maar stelde voor dit te proberen. Zo gezegd zo gedaan, iedere dag smeren met de XX Terra.
Helaas is het allemaal iets anders uit gepakt dan gedacht/gehoopt.
De saroid voor de zalfbehandeling:

Op 11-4-2013 zijn we begonnen met de XX Terra zalf.
13-4-2013

Zondag tijdens een fotoshoot mocht ik ábsoluut niet aan haar oor komen en daar flipte ze dan ook 3x toen ik het hoofdstel om wou doen. Gelukkig is dit op stal wel gelukt.
Haar halster kan alleen om en af gedaan worden door de riem achter de oren los te maken. Het hoofdstel is alleen om te doen door het bit er helemaal af te halen en het kopstuk heel voorzichtig zonder haar oor te raken om te doen, hierna kan je het bit er weer aan maken.
De tumor is 15-4 open gesprongen, de foto is van 16-4-2013.
Er kwam bloed en pus uit de wond. Het open springen kon door de zalf komen, daar hoefde ik me niet druk om te maken.

http://s606.photobucket.com/user/Uckfie ... 4.jpg.html
Haar oor moest schoongemaakt worden maar dit liet ze niet zomaar doen.
Gelukkig lukte dit met een praam wel aardig.
17-4 Erg vies en opgedroogd

Na het schoonmaken;

Het leek de goede kant op te gaan!
19-4-2013 Weer een hoop pus. De pus liep over haar huid weg en droogde hier op/in.

20-4-2013 Rond 12:00. Helaas zorgde waarschijnlijk de pus in combinatie met de zalf voor een snee onder haar oor.

20-4-2013 Rond 16:00

Heb iedere keer wat foto's via WhatsApp naar de dierenarts toe gestuurd en afgesproken dat deze maandag zou komen.
21-4-2013 rond 09:00

21-4-2013 rond 13:00

Zoals op de foto te zien heb ik gisteren nog op haar gereden, zelfs op wedstrijd geweest.
Als ze aan zou geven dat ze ook maar ergens last van zou hebben zou ik meteen afstappen en was het afgelopen met rijden.
21-4-2013 rond 19:00

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=AnIHrukG ... e=youtu.be
Na het zien dat de snee onder haar oor groter geworden was in die paar uurtjes en het goed aan het bloeden was de DA gebeld dat ik niet tot morgenochtend wou wachten. Daarbij keek Chickie ook sloom uit haar ogen en bewoog ze haar oor amper.
Ze had nog niet laten merken dat ze er echt last van had buiten om dat je er niet aan mocht komen. Maar nu was erg het duidelijk dat ze er veel last van had.
De DA wou het oor goed schoon maken en kon zo een lap huid vanaf de snee richting haar oor optillen. Die lap huid en andere viezigheid o.a. ook de troep in haar oor is er af gehaald/geknipt.
Waarschijnlijk is het onder de huid gaan broeden door alle troep en misschien hebben er in de huid ook tumorcellen gezeten waardoor de zalf ook hier zijn werking heeft gehad.
Chickie heeft een pijnstiller ingespoten gekregen, wondspray op haar oor en toen kwam er een lading voor de verdere zorg.
Antibiotica voor een week of 3 2 x per dag, pijnstillers voor de komende dagen en wondspray voor 2 x per dag. (De zalf mag nu niet meer gesmeerd worden)
Na het da bezoek: http://s606.photobucket.com/user/Uckfie ... 7.jpg.html
Vanmorgen:

Eerst moet dit genezen voor we verder iets kunnen. Of de tumor nu weg is? En als hij weg is of het dan niet toch weer terug komt?
Geen idee de tijd zal het leren.
Eind van de week komt de dierenarts weer kijken hoe het er voor staat.
Sommige mensen vragen zich misschien af waarom ik dit op bokt plaats.
Misschien zijn er mensen die hetzelfde/iets vergelijkbaars mee gemaakt hebben, tips hebben of misschien goede vragen weten te stellen over dingen die ik zelf over het hoofd zie

Ook lijkt het mij interessant voor anderen om te zien wat er kan gebeuren met zoiets 'onschuldigs' en wat er eventueel mee gedaan kan worden.
Overigens heb ik geen spijt dat ik de zalf gebruikt heb. De tumor die terug gekomen is was al weer aan het groeien wat betekende dat het een kwestie van tijd was tot hij uit zichzelf open zou gaan barsten.
Ondanks dat ze nog niet heeft aangegeven last met rijden te hebben heb ik wel besloten de komende dagen niet te rijden. Gaan we wel weer aan de slag dan gaat de frontriem van het hoofdstel zodat ze daar iig ook geen last van kan gaan krijgen. Dit allemaal hangt helemaal af van hoe ze zich voelt en gedraagt. Zo lang ze onder de pijnstilling zit kruip ik er sowieso niet op

Op naar hopelijk blijvende genezing