Er kwam een worm uit de huid.... met foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Er kwam een worm uit de huid.... met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 22:41

Heeft iemand hier ervaring mee:

Het is niet mijn paard, maar het paard van een klant van me:

Paard heeft enorme jeuk, had eerst ook luis geloof ik bij binnenkomst.
Paard lijkt ook een eiwitallergie te hebben... of is het wat anders??

eigenaar was de manen aan het borstelen, even lekker kriebelen tegen de jeuk - vind het paard natuurlijk heerlijk... maar toen zag ze schilfers of iets, en toen ze daar wat aan krabbelde; zag ze een worm, en die trok ze zo uit de huid....

de plek
Afbeelding

de worm
Afbeelding

Wie o wie weet er wat er hier aan de hand is.... of heeft hier al ervaring mee??

Dierenarts is er al bij geweest. Heeft de worm ook al gezien maar kon het ook zo niet zeggen..!! Er wordt ondertussen natuurlijk onderzoek gedaan aan de hand van deze gegevens, en foto's.

gitje65

Re: Er kwam een worm uit de huid.... met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:44

Ie, wat goor, zou die de jeuk veroorzaken? Ik ben heel benieuwd wat dit nu is!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:45

Woow wat vaag. := Ik volg.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:45

Geen talgsliert? Echt een beest? :wow:

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:46

Dat vroeg ik me ook af :j
Bewoog het ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:46

een larve van een of ander insect dat er eitjes in heeft gelegd?

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:47

Is het inderdaad wel echt een worm? :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:47

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:48

Nouvel schreef:
een larve van een of ander insect dat er eitjes in heeft gelegd?

Ja dat lijkt mij ook het beste verklaarbare.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:53

runderhorzel? Geen idee of die zich ook bij een paard thuis voelt. De naam doet vermoeden van niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:54

Nou kan dat wel degelijk horzels of een ander soort leggen eitjes en die larven kunnen ook via de huid naar buiten kruipen. horzels leggen eitjes onder de huid

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:54

Anne_GTI schreef:
runderhorzel? Geen idee of die zich ook bij een paard thuis voelt. De naam doet vermoeden van niet.

Nou ja, misschien zien die ook het verschil niet meer tussen rundvlees en paardenvlees :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:57

Snadrem schreef:
Anne_GTI schreef:

Nou ja, misschien zien die ook het verschil niet meer tussen rundvlees en paardenvlees :')

_O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:59

Snadrem schreef:
Anne_GTI schreef:

:')

Heb hier nog nooit van gehoord :n

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:16

wat raar heb er nog nooit van hehoord ik volg even ben benieuwd wat het is

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:25

Runderhorzel kan inderdaad wel paarden infecteren en komt er via de huid uit. Het komt alleen niet veel meer voor. In dat geval zal de dierenarts een wormmiddel voorschrijven of inspuiten.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:28

Nog nooit gezien, ben benieuwd wat het is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:30

Ieuw, als je gaat googlen op worm+skin krijg je echt gore plaatjes....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:32

Snadrem schreef:
Anne_GTI schreef:

_O- _O- _O-

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:33

Goh, dat lijkt verdomd veel op wat mijn paard in haar staart heeft.

Daar hebben al meerdere dierenartsen naar gekeken en ze hebben allemaal geen flauw idee.

Alleen betreft het geen worm zoals je zegt, maar het is een enorm verdikte haar. Is ook niet doormidden te drukken met je nagel bv. Ik noem het altijd olifantsharen. Zo dik en stug. Sommige trek je er heel makkelijk uit, andere weer niet en groeien mee met de rest van de haren.

Het jeukt wel idd, maar volgens mij is dat meer van de droge huid, waardoor ook de schilfers komen. Ik hou het redelijk in toom, door de staartwortel eens in de zoveel weken goed te wassen met betadine en daarna vet te houden met babyolie en daarmee gaat het bij die van mij goed.
Alleen wordt de staart door de olie wel vies, dus ook daarom moet je eens in de zoveel weken wassen.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:34

Er zijn wel wormen die via de huid zich verplaatsen en die dan een gigantische jeuk geven en het idee geven van een allergische reactie. Mijnwormen bijvoorbeeld.(ook wel haakwormen genoemd) Maar ik weet niet of er ook een soort is die bij paarden voorkomt. (wel bij mensen, katten en honden) En ik geloof dat mijnwormen niet zo veel meer voorkomen in Nederland. (maar goed, zou dus ook een ander type worm kunnen zijn)
Laatst bijgewerkt door Omaro op 21-04-13 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:35

hmm, talgklier lijkt me mogelijk, als het niet bewoog etc... waren er verder nog vreemde dingen aan op te merken? (plek er omheen etc)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:35

Bah wat vies! Heb er wel eens over gehoord bij mensen die terug kwamen van een tropische vakantie en dat een beest een eitje onder de huid had gelegd waar na een tijd dan 'ineens' een larve uit kwam, maar nog nooit bij een paard gezien. Kan me voorstellen dat het paard er jeuk aan heeft als er iets onder je huid beweegt.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:37

Mijn pony had melanomen(waren gewoon goedaardig, haar staartwortel was vergroeid en haar ''geslachtsdelen'' weet eigenlijk niet hoe je dat noemt) ze had dat al zo'n vier jaar zonder er last van te hebben, totdat er op een dag allemaal maden/wormen in haar staartwortel zaten.
Heb er nog steeds een trauma van gewoon, vind die beesten zo vies en dat dan op je pony vinden, echt verschrikkelijk.
Ik weet nog steeds niet hoe het kwam, maar we hebben haar in laten slapen(ze was 22 en was al met pensioen, had ook artrose). Twee dagen daarvoor kwam er wel een beetje vocht uit de melanomen dus misschien dat er daardoor vliegen werden aangetrokken ofzo en die eitjes hebben gelegd?
Ik weet niet of je hier wat aan hebt waarschijnlijk niet maar ik dacht zeg het toch maar.

Edit: Maar die waren niet zo dun als die van jouw, meer zoiets:
Waarschuwing, vieze foto als je niet van vieze beestjes houdt! Krijg er zelf de kriebels van.
http://2.bp.blogspot.com/_--8EYRcz_no/THPAg-dNOBI/AAAAAAAAANw/fOUSqX-qjNs/s1600/maden.jpg

Was die van jou geen talgklier ofzo? Bewoog het? Of was het gewoon een sliertje ''iets''?
Laatst bijgewerkt door Kingie op 21-04-13 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:39

Zit dit plekje in de staart? Je hebt dan ook nog hertenhorzels en aarsmaden die als verdachten op het lijstje kunnen.