Informatief: Onderzoek-> operatie cornage (met foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Informatief: Onderzoek-> operatie cornage (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 12:29

N.a.v. dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1698516, open ik dit topic.
Korte omschrijving:
Mijn pony heb ik gekocht in juni 2012. Uit een endoscopie bleek dat hij stembandverlamming rechts had. In overleg met de arts hebben we conditie opgebouwd en gekeken of zijn problemen met uithoudingsvermogen en hijgen zouden verminderen.
In de winter is hij 2x geschoren geweest en was het erg koud, hierdoor leek hij vrijwel geen last te hebben. Zodra het boven de 5/8 graden werd, kwamen de problemen terug.
Hierom hebben wij besloten om de kliniek in Bodegraven te bezoeken. Zij hebben een uitgebreid onderzoek gedaan en uit de resultaten bleek dat mijn pony nog geen 25-30% zuurstof bij inspanning binnen krijgt, en zonder arbeid verrichting kreeg hij ook veel minder zuurstof binnen.
Dit was dan ook de reden dat de cornage operatie in dit geval wél toegestaan is.
-----

Verloop:
Bij aankomst moest mijn pony nog even op de trailer wachten, op de trailer vind hij het erg leuk mits we aan het rijden zijn, als de auto stil staat en uit staat vind hij er niets aan.
Toen wij na 20 minuutjes terug kwamen stond hij ineens omgedraaid in de trailer, want ja baas, het zonnetje is toch veel lekkerder?! :+
Hij had dus op een of andere vreemde manier, zelf zijn touwtje los gekregen..
Afbeelding

Vervolgens werd hij op de grond opnieuw gescoopt en werd nog eens bevestigd dat hij cornage had, wel bleek dat het niet om een BAD4 vorm ging, wat maakte dat het mogelijk operabel was.
Hierna werd mijn pony opgezadeld en werd er opnieuw een scoop ingebracht.
De scoop was bevestigd aan een kastje op het 'zadeldek'. Dit zendde een wifisignaal uit naar de monitor die de dierenarts bekeek op het moment van inspanning.
De dierenarts had een kleine afstandsbediening waarmee zij vloeistoffen kon toedienen en het beeld kon versnellen, vertragen en kon opnemen.
Het zag er zo uit:

Zadeldekje
Afbeelding
Met dit kastje kon de dierenarts de scoop inzoomen en uitzoomen.
[IMG]http://i50.tinypic.com/35cjst3.jpg[img]
Toevoegingsapparaat vloeistof om de lens schoon te houden.
Afbeelding
De scoop in zijn neus over zijn hoofd vastgemaakt met een soort 'halster' onder het hoofdstel. (let niet op mijn hoofd).
Afbeelding
Uit de onderzoeken bleek dat mijn pony dus cornage had, het was overduidelijk te zien op het filmpje die wij later op de computer hebben teruggekeken. Ook tijdens het rijden zelf is het heel duidelijk gebleken, van de arts moest ik steeds doorrijden tot aan een middengalop welke mijn pony na 2 rondjes niet meer kon uithouden ondanks zijn conditie.
Na het terugkijken van het filmpje is er ook nog een röntgenfoto gemaakt om te kijken of er bepaalde afwijkingen waren of mogelijk iets in zijn luchtpijp.

Na dit alles werd hij gelabeld en op stal geplaatst.
Afbeelding
http://i48.tinypic.com/ejc5qs.jpg
http://tinypic.com/r/s6kwgx/6

Hij is 2 april opgenomen en 4 april was het dan de dag van de operatie.
Ze zijn begonnen met het sufmaken van mijn pony en het alvast inbrengen van het infuus.
Ziet er misschien vreemd uit, maar op dat moment was hij aan het briesen.
Afbeelding
Nadat hij ‘suf’ gemaakt was, hebben ze zijn mond gespoeld zodat hij zeker niets in de keel zou hebben zitten.
Afbeelding

Hierna kreeg hij zijn antibiotica en narcoseprik ingespoten.
http://i45.tinypic.com/rs93wm.jpg
Daarna werd hij naar binnen gebracht en tussen een wand vast gezet om te gaan slapen.
Voor de mensen die het heel interessant vinden heb ik daar een filmpje van gemaakt welke ik best wil delen.
Let wel op, het is voor sommigen heel heftig om te zien.. het ziet er een beetje uit alsof hij dood is, maar gelukkig slaapt hij gewoon.. Mijn moeder heeft niets met paarden en barstte in huilen uit na het zien van het filmpje, wat 15 minuten duurde voor zij gekalmeerd kon worden.. Dus afgeraden voor de (over)gevoelige mensen!

Na het binnenbrengen is hij heel rustig door zijn benen gezakt en hebben zij een tube ingebracht waar hij doorheen kon ademen.
Hij werkte een klein beetje tegen met de tube en hield daarom zijn adem even in, uiteindelijk hebben ze een kleinere ingebracht wat wel goed heeft gewerkt.
Vervolgens maakten ze een soort hoefschoenen vast waar ringen aan zitten. Daarna komt er een grote takel met 4 kettingen waar de benen van mijn pony aan vastgeklikt worden, waarna ze hem naar binnen takelen en op de operatietafel leggen.
Let op, kan als schokkend ervaren worden!
http://i49.tinypic.com/sw8mmf.jpg

Eenmaal op de operatietafel deden ze handschoenen om zijn hoeven, volgens mij was dat vanwege besmetting en infectiegevaren? :=
Let op, kan tevens als schokkend ervaren worden!
http://i50.tinypic.com/hwkaqu.jpg

Hier nog 2 foto’s van de operatiekamer zelf:
Afbeelding
http://i50.tinypic.com/11ad1ea.jpg

Vervolgens zijn ze aan de operatie begonnen, het heeft 2 uur geduurd waarna ze hem naar de recovery box verplaatst hebben.
Toen ik aan kwam lag hij nog op de grond, ik ben tegen hem gaan praten en toen stond hij op.
Hij heeft nog iets langer dan een uurtje in de recovery box moeten staan tot hij stabiel genoeg op benen stond om naar stal te kunnen.
http://i50.tinypic.com/vg0as7.jpg
Hij staat vast aan een halster en aan zijn staart, wat voorkomt dat hij naar voren valt en zijn nek breekt.
http://i48.tinypic.com/dfueqd.jpg
En het lieve paardje reageerde op mijn stem, was eigenlijk best sneu.. hij hief zijn hoofd op in mijn richting en viel daardoor bijna om. :=
Afbeelding

Na meer dan een uur op de recovery box, mocht hij dan eindelijk naar zijn stalletje toe.
En blij dat hij was! De artsen zeiden zelfs dat hij er zoveel zin in had dat het eigenlijk niet nodig was om zijn staart voor evenwicht beet te houden. Uiteraard namen ze wel liever het zekere voor het onzekere.
Afbeelding

Uiteraard in stal direct op zoek naar voedsel.. :Y)
http://i49.tinypic.com/34taav4.jpg

Hier de hechtingen te zien en de wond zelf. Let op, kan als schokkend ervaren worden!
http://i45.tinypic.com/ourxjt.jpg
http://i50.tinypic.com/20kf149.jpg
Dit is de wond op zondag, dus 3 dagen na de operatie. Let op, kan ook als schokkend ervaren worden!
http://i48.tinypic.com/5ahlhg.jpg

De operatie was goed verlopen, de zelfde avond kreeg hij te eten, wat hij direct en geheel op at.
Tevens had hij geen koorts gekregen, ondanks dat werd vermeld dat hij minimaal tot een week na de operatie moest blijven.
Maandagmorgen, 8 april kreeg ik een telefoontje van de dierenarts. Het ging onwijs goed met Djodjo, en hij mocht vervroegd naar huis!
Maandagavond hebben we hem dus opgehaald, hij staat thuis en ook hier eet hij goed en tot nu toe is zijn temperatuur dagelijks in orde, verder is hij erg vrolijk!
Over 2 weken moeten wij terug voor controle en om de hechtingen eruit te halen.
Elke week na de operatie (dus donderdag weer) zal ik een foto plaatsen van de wond, om zo te zien en bij te houden hoe hij hersteld.

Ik wilde dit graag met medebokkers delen, het heeft mij emotioneel een hoop gedaan maar tevens vond ik dit erg interessant.
Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag. :)

Ik hoop ook dat dit topic goed staat, anders graag verplaatsen in plaats van sluiten. :)

demike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:35

Heey,
mooi verhaal ! ik heb een halfjaar terug het zelfde mee gemaakt met dezelfde operatie.. maar bij het paard wat ik rij heeft dit niet geholpen door een fout van de kliniek. Nu is heeft ze een 2de operatie gehad, maar dit was een totaal andere.. nu werden er 2 diepe sneede gemaakt in de keel en hals die open lagen en nu langzaam genezen. Hopelijk helpt dit anders is ze niet meer rijdbaar omdat ze bijna geen lucht meer kreeg.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:38

Interessant.
Wel jammer dat je foto's gedraaid staan

Ik heb ook een cornagepony die met wat warmer weer meer te horen is dan met minder warm weer.
Die van mij zit op niveau II-III
Ik ervaar het niet als storend maar wel als zijn gezondheid in gevaar zou komen.

Sterkte en ik hoop dat hij snel opknapt

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 12:42

demike: Waar heb je die operaties uit laten voeren? Lijkt me trouwens vreselijk dat je dit mee hebt gemaakt. Bij mijn pony moet ook nog blijken of het daadwerkelijk geholpen heeft, maar ze hebben hem maandagmorgen gescoopt en dat zag er goed uit.. Ben zelf dus ook heel benieuwd omdat de operatie inderdaad geen 100% garantie geeft dat het werkt.

Mando: Ja ik had ze teruggedraaid maar helaas heeft het uploadprogramma dit niet gepakt (ik zit op school, misschien daardoor?).
En klopt, ik vond het ook totaal niet storend, maar vorig jaar zomer was het 20 graden en toen stond hij in de schaduw op stal.. helemaal nat van het zweet en echt naar lucht te happen.. heel zielig.
Nu heeft hij een enorme conditie opgebouwd, maar helaas bleef hij het benauwd krijgen.
Daarom heb ik ook actie ondernomen. :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:45

wat hebben ze uiteindelijk weg gehaald of open gemaakt voor zijn cornage??
ziet er wel heel apart en intressant uit :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:50

mooi verhaal,.. flinke jaap. Maar ik zie geen fimpje. Of is dat per pb?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:57

mooi dat het goed gegaan is. veel sterkte

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 13:06

Knert schreef:
mooi verhaal,.. flinke jaap. Maar ik zie geen fimpje. Of is dat per pb?

Klopt, ik zet hem niet zomaar online (moet ik thuis even doen sowieso) omdat het gewoon emotioneel voor mij een zwaar filmpje is en daarnaast ook voor anderen als heel heftig kan worden ervaren.
Ik heb ook een filmpje dat hij in de recovery box stond en probeerde te hinniken, wat dus niet te herkennen was als het geluid van een hinnikend paard.
Mocht je hem willen hebben dan hoor ik het wel. :)

NathalietjeB schreef:
wat hebben ze uiteindelijk weg gehaald of open gemaakt voor zijn cornage??
ziet er wel heel apart en intressant uit :j

Ze hebben het slijmvliesje aan de onderkant van de rechter stemband weggehaald, het gat wat je ziet is als enige open gemaakt en de hechting aan de zijkant is zijn stemband die op die plaats binnenin dus vastgehecht is. :j

demike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:28

Gowlan schreef:
demike: Waar heb je die operaties uit laten voeren? Lijkt me trouwens vreselijk dat je dit mee hebt gemaakt. Bij mijn pony moet ook nog blijken of het daadwerkelijk geholpen heeft, maar ze hebben hem maandagmorgen gescoopt en dat zag er goed uit.. Ben zelf dus ook heel benieuwd omdat de operatie inderdaad geen 100% garantie geeft dat het werkt.

Mando: Ja ik had ze teruggedraaid maar helaas heeft het uploadprogramma dit niet gepakt (ik zit op school, misschien daardoor?).
En klopt, ik vond het ook totaal niet storend, maar vorig jaar zomer was het 20 graden en toen stond hij in de schaduw op stal.. helemaal nat van het zweet en echt naar lucht te happen.. heel zielig.
Nu heeft hij een enorme conditie opgebouwd, maar helaas bleef hij het benauwd krijgen.
Daarom heb ik ook actie ondernomen. :j

Ik heb dit in de kliniek van luik laten doen

Gowlan

Re: Informatief: Onderzoek-> operatie cornage (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:39

België toch? In België gebruik(t)en ze een oude niet werkende methode heb ik me laten vertellen, misschien dat de eerste keer daarom niet werkte.
Ik heb ook gewoon zoiets gehad van: ik laat het onderzoeken in Nederland, het is niet voor niets verboden.
Uiteindelijk gebleken dat hij wel onder de categorie viel, dus nu hopen dat het geholpen heeft. :)

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:55

Interessant om je verhaal te lezen en de foto's te zien!
Je vorige topic even vluchtig doorgelezen en nu geef je ook weer aan dat cornage operaties verboden zijn.
Waarom is dat?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:51

Mooi en interessant verslag joh. Ben blij dat Djo weer lekker naast Storm staat te staan. Nu hopen dat hij voorspoedig hersteld en de operatie ook echt heeft geholpen!!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:00

Interessant om te lezen! Hopelijk heeft de operatie nut!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:06

Interessant voor anderen om dit met foto's te zien. Ik heb dit ook meegemaakt 2 jaar geleden, niet zo een groot onderzoek vooraf. Zelf geen foto's van gemaakt en ook niet bij de operatie aanwezig geweest, dan kon mijn hartje niet aan haha. Maar verder ziet het er gelijk uit, nu moet je zeker ook iedere dag de smurrie van de rand van de wond afhalen? Smerig klusje, en ik dacht iig na 3 weken...jeetje is er nou nog geen vordering...maar toen is het in 1 week echt heel snel gegaan met het naar elkaar groeien van de wond. Na 4 weken zat er nog maar een heel klein gaatje en daarna na 2 weken was hè helemaal dicht en netjes. Dierenarts was nog voor iets anders langs geweest en keek toen naar de wond, en het verbaasde hem dat er nauwelijks littekenweefsel was aangemaakt. Ik hoefde niet terug vanwege de oplosbare hechtingen.
En en natuurlijk het resultaat, hij heeft nergens meer last van! Waar z'n conditie eerst nooit beter werd dan de bepaald niveau, kunnen we nu uren rijden. Voor de operatie werd die bij hindernis 7 in het parcours zo uitgeput dat die zowat niet meer de lucht in kwam, nu staat die na 2 parcoursen nog onder me te springen of die meer mag. En hij is het zeker waard geweest, omdat er toch wel wat risico's en kosten aan verbonden zitten.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 07:48

M_Vainqueur schreef:
Interessant voor anderen om dit met foto's te zien. Ik heb dit ook meegemaakt 2 jaar geleden, niet zo een groot onderzoek vooraf. Zelf geen foto's van gemaakt en ook niet bij de operatie aanwezig geweest, dan kon mijn hartje niet aan haha. Maar verder ziet het er gelijk uit, nu moet je zeker ook iedere dag de smurrie van de rand van de wond afhalen? Smerig klusje, en ik dacht iig na 3 weken...jeetje is er nou nog geen vordering...maar toen is het in 1 week echt heel snel gegaan met het naar elkaar groeien van de wond. Na 4 weken zat er nog maar een heel klein gaatje en daarna na 2 weken was hè helemaal dicht en netjes. Dierenarts was nog voor iets anders langs geweest en keek toen naar de wond, en het verbaasde hem dat er nauwelijks littekenweefsel was aangemaakt. Ik hoefde niet terug vanwege de oplosbare hechtingen.
En en natuurlijk het resultaat, hij heeft nergens meer last van! Waar z'n conditie eerst nooit beter werd dan de bepaald niveau, kunnen we nu uren rijden. Voor de operatie werd die bij hindernis 7 in het parcours zo uitgeput dat die zowat niet meer de lucht in kwam, nu staat die na 2 parcoursen nog onder me te springen of die meer mag. En hij is het zeker waard geweest, omdat er toch wel wat risico's en kosten aan verbonden zitten.

Wauw super dat het zo is verlopen, hopelijk bij deze pony ook :j
Klopt, ik moet de smurrie en de korsten er dagelijks afhalen, 1e keer dacht ik echt van: "ohhh dat is best vies" maar als je het een keer gedaan hebt kun je er wel tegen!

@marielle82: de cornage operatie is in Nederland verboden omdat vele paarden in zo'n kleine mate last hebben van de cornage. Meestal werd voorheen de operatie uitgevoerd als schoonheidsoperatie en dat terwijl het een behoorlijke ingreep is voor het paard. Waarom de benaming schoonheidsoperatie? De ruiter stoorde zich aan het geluid dat geproduceerd werd en het paard had er zelf geen last van.
Daarom zijn ze in Nederland zo streng geworden, ook met de beoordeling of het dier wel of niet in grote mate hinder ondervind.

Maar ik denk dat een verschil tussen een cornage geval met graad 3, 3/4 en 4 wel degelijk beter onderscheid tussen een 1, 1/2, of 2. Bij twijfel dus altijd je dier laten scopen of verder onderzoeken.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:57

Heel interessant om te lezen, zo'n operatie. En de test onder zadel is ook wel professioneel! Goed dat je paardje geholpen is, ik blijf dit topic volgen...

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:07

Interessant zeg! Toch echt leuk dat je dit met ons wilt delen :) maar nou vroeg ik me af, liep er constant pus en troep uit die wond? Omdat ie nog open is..?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:23

Erg interessant om het te lezen en te zien.
En ook dat je het wil delen voor jou ook heftig

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:47

Dankjewel allemaal, sorry dat ik niet zo actief post op het moment door wat prive omstandigheden..
Ik zal morgen proberen wat foto's van de wond erop te zetten en van wanneer ze dan zijn.. Voor mijn idee is sinds gister de zwelling een stuk afgenomen en lijkt de wond daardoor al kleiner te worden :j

Het is voor de vraag hier boven inderdaad allemaal pus en troep die uit de wond loopt.
Ik heb nog foto's gemaild naar de dierenarts en die was er erg tevreden mee heeft hij telefonisch gezegd.
Er kwam van het weekend namelijk wit slijm uit en sindsdien ziet de wond er steeds beter uit.
De wond moet dus ook open blijven zodat alle troep er uit kan, en niet binnenin kan gaan broeien.
Djodjo is verder ook erg vrolijk en vind het helemaal niet erg als ik dagelijks zijn wond schoon maak.
Verder houd hij van lekker kroelen en gepoetst worden en vind hij het nu ook heerlijk als hij lekker mee mag wandelen!
Natuurlijk mag hij voorlopig nog niet veel, vandaar dat het zo merkwaardig is dat hij ondanks dat toch alles op prijs stelt.
Djo is een echte levensgenieter! :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 00:22

Hierbij even op een rijtje de foto's van de wond, let op: kan als schokkend ervaren worden!
De dag van de operatie zelf, donderdag 4 april.
De wond 3 dagen later, zondag 7 april
De wond 8 dagen later, nog niet schoongemaakt, vrijdag 12 april
De wond 8 dagen later, schoongemaakt, vrijdag 12 april
Tevens vrijdag 12 april, 15 minuten na het schoonmaken kwam er al weer lekker slijm uit :=

In het weekend is er een hoop van de zwelling afgenomen en lijkt het nog harder dicht te groeien!
En dan nu *tromgeroffel*
De wond 12 dagen later, dinsdag 16 april, na het schoonmaken

Ook zat er een klein korstje op de hechting zelf welke er af viel, weet niet of dat normaal is maar de hechting zelf zit nog helemaal goed en is dicht..

Als je het mij vraagt sluit het gat nu dus redelijk snel. :j
En voor de liefhebbers wil ik nog steeds de filmpjes uploaden, maar ik moet even uitvogelen hoe ik die vanaf mijn mobiel op de computer krijg want iCloud gooit ze niet automatisch erop, alleen de foto's. :=

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:40

wond ziet er mooi uit. super dat het allemaal zo goed verloopt

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:23

Wat een leerzaam en interessant verslag. Wel heftig om mee te maken volgens mij

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 22:47

Ja het is zeker heftig! Ik ben benieuwd naar 29 april, dan moeten we terug om de hechtingen te verwijderen en voor controle (opnieuw scopen).
Als het goed is krijg ik ook de röntgenfoto per email toegestuurd dan.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:18

Wat heelt dat snel en dat slijm is niet erg?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 10:00

Nee dat slijm is juist goed, dat zijn de afvalstoffen die uit het paardenlijfje moeten. :j
Dat slijm was eerst veel dikker, taaier en erger.
Nu hij eigenlijk bijna dicht is en er geen ontsteking in zit word het alsmaar minder. :j