Kort uitgelegd:
Mijn pony (Zippo, ruin, 5 jaar) heeft vanaf half januari ernstige diarree (lees waterdun). Uit verschillende bloed- en mestonderzoeken is uitgekomen dat hij geen wormen, bacterie, virus of schimmel heeft. Zijn bloed geeft aan hij te weinig eiwit heeft en zijn algemene bloedbeeld is ronduit slecht. We hebben hem 14 dagen behandeld met Prednisolon, heeft 3 weken op diarreeremmers gestaan, is 4 dagen ingespoten geweest met Rapidexon, heeft 3 dagen(totaal 9 zakjes) infuus gehad, maar dit alles heeft tot geen enkel resultaat geleid (niet verbeterd, niet verslechterd).
Afgelopen woensdag heb ik hem naar Universiteits kliniek in Utrecht gebracht. Daar is geconstateerd dat hij chronisch ontstoken darmen heeft(zowel dunne als de dikke- en blinde darm). Nu twijfel ik eraan om door te gaan. Hij is vrolijk, alert, eet in grote lijnen goed (ene dag wat beter als de andere dag) en beschikt over veel vechtlust. Dit maakt mij aan het twijfelen, omdat de rest van zijn lijf aangeeft dat het niet goed is.
Ben ik egoïstisch om de behandeling door te zetten of moet ik hem uit zijn lijden verlossen. Moet ik hem beschermen tegen zichzelf door te beslissen om dat het niet langer meer kan, of moet ik deze beslissing aan hem overlaten?? Ik weet het niet meer en ik hoop dat jullie mij een klein beetje in de goede richting kunnen laten denken/voelen. Ik weet dat ik uiteindelijk de beslissing zelf moet nemen, maar nu weet ik gewoon niet of ik naar mijn gevoel of naar mijn verstand moet luisteren....
Alvast bedankt