Help ! Dik oog, wat kan ik er aan doen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Help ! Dik oog, wat kan ik er aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 14:22

Ik kwam op de wei en zag dat mijn paard een beetje traande aan zijn oog.
Ik kwam dichter en hij hield zijn oog toe als ik eraan wou komen.
Van wat kan dit zijn ? Hij staat op de wei en kan zich eventueel wel gestoten hebben aan de schuilstal of aan een tak ofzo maar voor de rest weet ik niks..

Zijn ooglid is dik en zijn oog zag wat rood maar dit kan ik niet goed zien omdat hij zijn oog dichthoud :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daisy01

Re: Help ! Dik oog, wat kan ik er aan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:35

Kun je zijn oogleden niet even uit elkaar halen met je vingers? Dan kun je al wat meer zien aan de oogbol bijvoorbeeld. Verder zou ik het gewoon even schoonmaken met gekookt water en het even een nachtje aankijken, is het morgen nog zo dik zou ik toch maar de DA erbij halen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:38

Ik zou toch proberen om de oogleden wat open te doen om te kijken of het oog er normaal uit ziet. Als het oog normaal is zou ik me niet te druk maken. Voel ook eens of het ooglid warm is of gewoon en of het hard aanvoelt of dat er vocht in lijkt te zitten?

Als het oog er normaal uitziet zou ik het een paar dagen aankijken, zo niet dan zou ik meteen een dierenarts bellen.

Gekookt water zou ik niet zo gauw doen, daar maak je het toch niet beter mee en je doet je paard wellicht pijn door er steeds aan te zitten.
Die zwelling gaat trouwens echt niet in 1 nachtje weg zijn, dus als je wil afwachten of het morgen nog gezwollen is kun je net zo goed meteen de DA bellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:40

meteen ab oogzalf er in(zonder corticosteroiden!)Hoe eerder des te beter.
6 dagen blijven doen.
(Maar dit mag ik niet schrijven. :+ ...)Haal de da erbij!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:40

Gekookt water kan ook geen kwaad toch? Zo kun je het een beetje schoonmaken evt dacht ik.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:43

Wij hebben dat een tijdje geleden ook gehad. Je kunt het een beetje vergelijken met een strontje bij ons. We hebben een zalfje gehaald bij de DA (ga me niet vragen welk zalfje). Drie dagen 2x per dag onder het ooglid smeren en het was over :j

Ik zou dus wel even de DA in ieder geval bellen. Beetje lastig nu alleen met Pasen voor de deur (dit soort dingen gebeuren altijd op de verkeerde momenten!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:46

Daisy01 schreef:
Gekookt water kan ook geen kwaad toch? Zo kun je het een beetje schoonmaken evt dacht ik.

nee maar het doet ook niets.
Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat de da de volgende ochtend pas werd gebelt maar dus te laat.Twee paarden aan 1 oog blind.
Als er een beschadiging zit op het vlies dringt een bacterie snel naar binnen en is het leed niet te overzien.
Het kan ook een allergische reactie zijn,die zijn erg pijnlijk!
ab oogzalf moet je gewoon in huis hebben.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 14:48

Zou terramicine erin mogen ? heb juist geprobeert met warm water erin maar hij knijpt zijn oog heel hard weer dicht :s
En ja de binnenkant van de oogleden zien wel heel rood en het ziet er zo wat glazig uit.. denk nog veel traanvocht ofzo
Maar mag terramicine erin ofniet ? (het is voor mensen wel..)

Ik ga zien of ik nog een dierenarts kan bereiken

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:50

Ik denk aan een ontstoken oog. Dit had mijn pony praktisch elke week door de stof etc.
Wij hebben toen ook gekookt water gebruikt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:51

furioso schreef:
Zou terramicine erin mogen ? heb juist geprobeert met warm water erin maar hij knijpt zijn oog heel hard weer dicht :s
En ja de binnenkant van de oogleden zien wel heel rood en het ziet er zo wat glazig uit.. denk nog veel traanvocht ofzo
Maar mag terramicine erin ofniet ? (het is voor mensen wel..)

Ik ga zien of ik nog een dierenarts kan bereiken

Terramycine kun je er in doen....je weet zeker dat het oogzalf is?En er alleen maar dat inzit als werkzame stof?
Heb je genoeg zalf om het een dag of 6 te doen?Ga anders even naar de da?Of moet hij het paard zien?
Een fluor test kan altijd later nog.Dat is nu een gedoe met verdoven enzo omdat het oog zeer pijnlijk is.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 14:52

Maar hij staat alle dagen gewoon buiten op de wei..
En gisteren heb ik niks gemerkt (ik kom zeker 2x per dag op de weide)
Stof in het hooi is er ook niet

Ik ga eerst even een da bellen of terramycine erin mag en evt laten komen als het echt nodig zou zijn

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 14:55

ik heb gebeld en ik mag er 2x per dag terramycine erin doen voor een aantal dagen, als het niet beterd dan da erbij laten komen

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:56

Ik zou toch ook graag willen weten of er niet een splinter of zoiets in zijn oog zit als ik jou was.
Als hij het oog steeds dichthoudt kan er natuurlijk een beschadiging zijn.En daar wil je niet te lang mee doorlopen....

Edit;lees net je update en zie dat je het even aan gaat kijken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:59

Even kijken of er niks inzit, en anders gewoon even afwachten. Heel sneu, mijn merrie kreeg dit standaard eens in de zoveel tijd door haar hengstigheid, was niks tegen te doen. Was met 2 dagen altijd weer over/zo goed als.

En als het langer blijft, even telefoontje naar de DA. :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:00

@ geerke: Zomaar zelf beginnen met antibiotica in een oog zou ik toch niet willen aanraden op een forum. Veel mensen weten niet goed wat ze doen, herkennen cortico's niet op de verpakking of gebruiken producten met voor paarden totaal verkeerde formulaties. Dan loop je ook nog eens het risico dat er iets in het oog terecht gekomen is dat de irritatie veroorzaakt.
Als je niet af wil wachten zou ik een DA laten komen, verdoven en grondig onderzoeken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:01

Traber schreef:
Ik zou toch ook graag willen weten of er niet een splinter of zoiets in zijn oog zit als ik jou was.
Als hij het oog steeds dichthoudt kan er natuurlijk een beschadiging zijn.En daar wil je niet te lang mee doorlopen....

dat kan maar de kans is klein.De da zegt toch na twee dagen moet het beter zijn.
Zoniet neem ik aan dat hij er fluor in doet.
Normaalgesproken merk je al na drie uur verschil na het zalven.

TS je weet hoe je er zalf in moet doen?Onderste ooglid naar beneden en een streepje zalf over de lengte van het ooglid.
Is je paard lastig omdat het hem pijn doet,was dan je handen heel goed en doe de zalf op je vinger.
Wel snel zijn want het smelt :)
Dit om te voorkomen dat het tuutje van de zalf een beschadiging geeft in het oog als je paard het niet echt toe laat.
Na 1x zalven zal hij het wel beter toelaten omdat de pijn minder is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:03

Aurora3 schreef:
@ geerke: Zomaar zelf beginnen met antibiotica in een oog zou ik toch niet willen aanraden op een forum. Veel mensen weten niet goed wat ze doen, herkennen cortico's niet op de verpakking of gebruiken producten met voor paarden totaal verkeerde formulaties. Dan loop je ook nog eens het risico dat er iets in het oog terecht gekomen is dat de irritatie veroorzaakt.
Als je niet af wil wachten zou ik een DA laten komen, verdoven en grondig onderzoeken.

zou het?De meeste kunnen toch lezen?
Het beste is inderdaad de zalf bij de da te halen voor in geval van nood.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:06

Het is wel offtopic misschien ,maar TS wat heb je een leuk paard!
Heerlijk zo'n donkere schimmel en een koppie om op te vreten.mooi hoor! :o

@ Geerke,vandaar mijn reactie daaronder.TS en ik reageerden bijna tegelijkertijd ,had haar nieuwe post nog niet gelezen,vandaar.
Als ze er zelf ok mee is om het aan te kijken is het toch goed?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 15:07

Ik heb het eerst op mijn vinger gesmeerd omdat hij echt zijn oog niet gewillig open doet
De zalf zit in zijn oog en ik ga hem weer op de weide gaan zetten en straks weer zalf erin smeren.

Dank jullie allemaal voor het meedenken ! Ik zal jullie op de hoogte houden :)

Haha dankjewel Traber :D hij is inderdaad heel leuk ! en wou dus gaan rijden of longeren maar dat ga ik dus niet doen vandaag :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:17

Er kan gewoon 'koud' op zitten dan helpt gekookt water afdoende, maar het ooglid kan ook beschadigd zijn, zoals een van mijn paarden laatst had, dan is het zaak dat de da er zo snel mogelijk bij komt en kun je gaan behandelen. In het ergste geval heb je maanblindheid.. Dus het is niet altijd onschuldig! Wees zuinig op die ogen, liever een keer te veel een da als één keer te weinig.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 17:37

Hij opent zijn oog wel, maar alleen als ik er niet aankom.
Voor de rest doet hij normaal maar als het morgen niet wat beter is ga ik waarschijnlijk wel de dierenarts erbij halen.
Ik wil het niet riskeren dat hij een blijvend letsel eraan over houd..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:42

geerke schreef:
TS je weet hoe je er zalf in moet doen?Onderste ooglid naar beneden en een streepje zalf over de lengte van het ooglid.

Niet 'strepen' met de tube zalf!! Zo krijg je krassen op je slijmvlies, wat alleen nog maar meer gaat irriteren. De tube mag het oog of slijmvlies niet raken, ook ivm bacteriën.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:45

Mijn pony heeft dit ook ongeveer gehad.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LMXR8W4D-D.jpg
Ik heb gewoon water gekookt en laten afkoelen. met een steriel gaasje het oog 2/3 keer per dag schoonmaken. :)
Komt vanzelf weer goed. succes.
Edit, zorg dat je het van achter naar voor schoonmaakt, is me toen verteld.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 17:50

Ik heb het zalfje gewoon eerst op mijn vinger gedaan en dan in het oog gesmeerd.
Met die tube in het oog zelf, nee dat doe ik niet en ging ook niet omdat ik zijn oog moest open krijgen :p

En dankje sharontucker :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:51

Mijn jongste heeft zo'n oog ook wel eens, heeft ie weer een optater van de ander gehad. Ik smeer OP het bovenste ooglid koel-gel, van dat blauwe spul. Zorgt voor een goede doorbloeding en koelt. De volgende dag is er niks meer te zien, is het weer normaal.........tot de volgende stoei ronde -O-