Rhino virus weer in het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Rhino virus weer in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 23:01

Hoi bokkers! Ik weet niet of hier ondertussen al een topic over bestaat, zo ja, sorry!

Maar ik lees zojuist op paardendokters.nl dat het Rhino virus weer in ons land oprukt. Gatsie, stom virus.
Hier het artikel (ook te vinden op www.paardendokters.nl):

Helaas hebben we op een kleine stal in Aerdenhout de neurologische vorm van EHV-1 (rhino) geconstateerd. Het vermoeden is donderdag 21 maart 2013 ook verder bevestigd via het lab, de maatregelen die we namen tegen verspreiding waren dit keer helaas dus niet voor niets. Het betreft hier een groepje met drie paarden, die in een buitenweide staan met een overkapping. We hebben helaas 1 paard in moeten laten slapen. De andere twee paarden staan al vanaf het begin af aan goed geisoleerd en zijn beide van een goed geinformeerde eigenaar. De kans op verspreiding naar andere stallen blijven door de specifieke factoren (geen vervoerde paarden, direct genomen maatregelen, geen in- en uitloop van verschillende verzorgers, paarden staat geisoleerd op een weide) gelukkig heel klein.

Zighenya
Blogger

Re: Rhino virus weer in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:03

Ja helaas is het in wijdewormer ook bevestigd, hier gaat het echt niet om de neurologische vorm. Bij hun zijn inmiddels 2 veulens verworpen :( Goed opletten dus allemaal

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:04

ai jakkes, elk jaar weer he. Dit jaar wel laat trouwens.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 23:04

Gatver. Dan is het dus waar. Opletten geblazen dus..

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:05

Rhino is er toch altijd....?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:07

Hier inderdaad in de buurt ook eentje.. al denk ik dat ik het over dezelfde stal heb als Bonnieaw

Sientje

Was al te lezen in het centrale topic: [MD] Rhinovirus
De betreffende dierenartsenpraktijk heeft al voor bevestiging door het lab isolatiemaatregelen laten nemen. Lees de informatie goed, neem je voorzorgsmaatregelen en zaai vooral geen nodeloze paniek. ;)
Laatst bijgewerkt door Sientje op 22-03-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Rhino is er altijd idd.
Maar nu openbaart het zich dus om het maar zo te zeggen, en dan spreek je van een uitbraak.

__Eva

switt schreef:

Ja maar meestal in het voor en na jaar dacht ik. Hoorde dat er ergens in Vogelenzang ook wat heerst..

Is er niet hier al een topic van??

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:08

Ja, er bestaat altijd een kans dat het virus weer opsteekt door paarden met minder weerstand met het virus onder de leden. Er is dus altijd wel ergens rhino in deze tijd van het jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:08

PANIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEK.

Zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:10

Sientje

Eva_Toby schreef:
switt schreef:

Ja maar meestal in het voor en na jaar dacht ik. Hoorde dat er ergens in Vogelenzang ook wat heerst..

Is er niet hier al een topic van??

Lees mijn eerdere bericht. En nee, niet in Vogelenzang, maar in Aerdenhout. Wel beiden gemeente Bloemendaal, maar ach, het scheelt maar een paar km. ;)

Lous

De eerste keer dat ik ermee te maken kreeg was ik wel in paniek ja. Maar goed al vrij snel wist ik dat het gewoon goed komt en gewoon rustig blijven. Met panieken, daar heb je alleen jezelf maar mee :).
Laatst bijgewerkt door Lous op 22-03-13 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:11

Bizzybijtje schreef:
PANIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEK.

Zo :D

OT maareh... Leukste thuis...? :D

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 23:12

Klopt, ik paniek ook niet, vroeg t mij alleen af waar t nog meer is enzo zodat we het in de gaten kunnen houden.
Rhino is er idd altijd maar elk jaar wel echt een 'uitbraak'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:13

precies TS, ook mijn doel met het topic wat ik opende, helaas kunnen sommige mensen alleen maar grapjes maken, en zien kennelijk niet de ernst van deze ziekte in...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 23:14

Frederieke_ schreef:
precies TS, ook mijn doel met het topic wat ik opende, helaas kunnen sommige mensen alleen maar grapjes maken, en zien kennelijk niet de ernst van deze ziekte in...

Inderdaad, jij begrijpt het. Ik wil het alleen maar in de gaten houden. Voorkomen is beter dan genezen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:16

Met die 'uitbraak' waar jij op doelt, lijkt het dus nogal mee te vallen, want de DA heeft tijdig laten isoleren, als ik het zo lees. Ken dat landje van een afstand, er staan echt geen andere paarden dan die er staan, en die zijn vanaf de eerste verdenkingen geïsoleerd gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:17

Rhino is zeker ernstig :j Echter de commotie en de paniek eromheen ieder jaar, daar word je ook ziek van.
Natuurlijk moet er rekening mee gehouden worden. Echter is er rond deze tijd van het jaar altijd wel een geval van Rhino, en ik neem aan dat die stallen er zelf ook goed rekening mee zullen houden om verdere verspreiding te voorkomen. Want één geval van Rhino betekent nog niet dat heel 4-hoevig Nederland/België straks met de beentjes omhoog ligt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:18

@TS en Frederieke, hoe wordt dit virus verspreid?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 23:18

Ja daar ben ik blij mee. Maar ik het is dus ook al in Wijdewormer? (Bij Purmerend).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:21

Sientje schreef:
@TS en Frederieke, hoe wordt dit virus verspreid?

contact met andere paarden, besmette kleding (onder zeer korte afstand ook door de lucht)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:21

In Wijdewormer is er een andere variant dan die in het gelinkte bericht in deze openingspost wordt genoemd...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 23:23

Sientje schreef:
In Wijdewormer is er een andere variant dan die in het gelinkte bericht in deze openingspost wordt genoemd...

Okee. Ja dat begreep ik ook al. Maar eigenlijk wil ik gewoon weten waar t allemaal is, haha. Ik wil, zoals ik al zei, het een beetje in de gaten kunnen houden.