ijzers eronderuit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

ijzers eronderuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:57

Hallo allemaal
Ik heb een paard gekocht, wat rondom op ijzers stond. Ik wil ze eronderuit hebben. Ten eerste omdat ik wil zien hoe hij loopt zonder, hoe snel zn hoeven slijten, en omdat hij bij mij vooral in de berm en bak zal rijden. Hij stond, is me verteld, op ijzers omdat dat een beetje gewoonte was bij hun.
De instructrice waarvan ik 1 keer les heb gehad, maar die niet op dezelfde golflengte zat als ik, vond dat ik ze er niet onderuit moest halen want al haar paarden stonden altijd op ijzers, en hij zou er niet voor niets op staan, en hij had witte hoeven.
Is het nou zo gek dat ik niet van die dingen hou als ze niet ECHT noodzakelijk zijn?

Dabo

Re: ijzers eronderuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:01

Nee hoor, helemaal niet gek. Als er geen medische reden is, waarom zou je ze er niet onderuit halen? Je merkt zelf snel genoeg hoe hij loopt, en hoe snel zijn hoeven slijten of misschien brokkelen. Dan kun je er toch altijd weer voor kiezen hem (evt alleen voor) te beslaan?
Gewoon doen hoor :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:03

ik heb ze er ook onder uit gehaald.
stond op een stal waar hij dagelijks in de molen stond en een paar uur buiten.
nu gewoon hele dagen buiten en geen molen te zien.
heb ze in juni er onder uit gehaald. en nu zijn de hoeven pas echt zover dat je niet meer kan zien
dat er ijzers onder zaten.
veel geduld en een goede hoefsmid kan je prima op weg helpen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:03

Ik zou ze er onder vandaan halen, vind het zonde van je geld als je geen medische reden heb dat paard niet zonder kan of je moet graag kalkoenen er onder hebben met wedstrijd. Als het inderdaad niet gaat, dan kan je altijd proberen alleen voor ijzers

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:06

Nee hoor is idd niet gek. gewoon eronderuit halen als het niet nodig is. Aan je verhaal te lezen hadden ze niet echt een reden waarom hij op ijzers stond. Dus als het niet nodig is.
Ik heb mijne ook al 3 jaar niet meer op ijzers staan omdat het niet nodig is. In April gaat ze weer op ijzers want ik ga dit jaar veel buitenrijden en wil niet dat haar voeten te snel slijten, want na 1x buiten rijden begon ze al gevoelig te lopen. Daarom zou ik een paard op ijzers zetten en ik ga weer fanatiek en regelmatig op wedstrijd, de wendingen worden steeds korter dus vind die grip wel belangrijk. Ook ga ik springen, dan geeft me het wel een fijn gevoel dat ik een stift in kan draaien als ik op cc ga en de bodem is niet optimaal.

Onnodig ijzers laten zetten is ook nog eens zonde van het geld :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:12

Ik volg dit topic even.

Het paard wat ik nu rij (en als mijn eigen mag beschouwen, dus ook keuze over alles heb) staat al sinds zijn 4e op ijzers. 15 jaar nu. Is het mogelijk om deze er nog onderuit te halen?
In het begin stond hij enkel in de zomer met ijzers, winter zonder. Maar na enkele jaren bleken zijn hoeven te brokkelen in de winter. Ik heb hem nu 4 jaar en toen ik de eerste winter vroeg om ze er onderuit te halen bleken zijn hoeven op 2 weken helemaal te brokkelen ed. Is het mogelijk om deze te laten wennen zodat hij toch zonder ijzers kan?
Hij is 19, gaat maar een 2 a 3 keer per jaar op wedstrijd, een 10 keer per jaar wandelen (met straat) en voor de rest weidegang en in de bak rijden. Vind het een beetje zonde als het helemaal niet nodig is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:13

Iedere hoef waar ijzers onderuit worden gehaald zal in meer of mindere mate brokkelen op de nagelgaten. En als ze wat harder groeien dan ze afslijten kan er ook best eens wat afbrokkelen. Brokkelen is in principe een normaal fenomeen om hoeven kort te houden. Dat is helemaal niet zo erg. In de natuur moet je geen hoeven hebben die zonder brokkelen maar door en door blijven groeien tot je van die puntsandalen hebt.
Gewoon doen dus. Ik heb soms paarden tijdens het drukke seizoen op ijzers (of kunststof) staan, maar 's winters staan ze (op de orthopedisch beslag "patienten" na) allemaal bloot.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:15

Ibbel schreef:
Iedere hoef waar ijzers onderuit worden gehaald zal in meer of mindere mate brokkelen op de nagelgaten. En als ze wat harder groeien dan ze afslijten kan er ook best eens wat afbrokkelen. Brokkelen is in principe een normaal fenomeen om hoeven kort te houden. Dat is helemaal niet zo erg. In de natuur moet je geen hoeven hebben die zonder brokkelen maar door en door blijven groeien tot je van die puntsandalen hebt.
Gewoon doen dus. Ik heb soms paarden tijdens het drukke seizoen op ijzers (of kunststof) staan, maar 's winters staan ze (op de orthopedisch beslag "patienten" na) allemaal bloot.

:j Het ene paard brokkelt meer als de ander, maar so what.. Als het een 'gewoonte' is je paard op ijzers te hebben, nee niet mijn ding :n Lekker op de blote voeten :D

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:52

In een ander topic vraag je of je pony misschien een gangenpaard is.
En dan kan dat een reden zijn dat hij ijzers onder heeft gekregen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:56

Voor meer informatie over de overgang van hoefijzers naar blote voeten, kun je goed op deze site: http://www.hoefnatuurlijk.nl/ kijken. :j
Zo leer je de anatomie van de hoef begrijpen, en snap je welke dingen belangrijk zijn als je naar de hoeven staat te turen om te kijken of het nog wel goed gaat.

Ik heb er ook een boek over, dus als je nog specifieke vragen hebt, roep maar. :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:00

Je kan t altijd proberen, toch? Ik heb het ook geprobeerd toen ik mijn paard net had, hij stond alleen voor op ijzers, maar meneer bleef katskreupel lopen twee weken lang zonder enige vorm van verbetering, dus ik heb er toen weer ijzers onder laten slaan. :-)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:19

Ja die site ken ik goed. Het enige waar ik wat moeite mee heb zijn de horrorverhalen die ik heb gelezen over natuurlijk bekappen en de gevolgen, en daar maakt hoefnatuurlijk natuurlijk reclame voor....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:22

Het enige horrorverhaal dat ik ken is dat van ivanhoe. Zijn hoeven zijn door wel 4 of 5 verschillende mensen, dierenartsen en hoefsmidden bekapt, en aan het eind van het verhaal roept ze dat natuurlijk bekappen de hoeven van haar paard vernield heeft.

Maar als jij verhalen kent waarbij het puur om het natuurlijk bekappen gaat zou ik die graag lezen, altijd interessant, ik ben ze nog niet tegengekomen alleen.

Overigens is het min of meer volgen van deze methode wel aan te raden, wanneer je een hoefsmid neemt die de hoeven bekapt alsof er een ijzer onder moet zul je waarschijnlijk maar weinig van plezierige buitenritjes kunnen genieten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 08:50

Hoi Gypsy
Het kan zijn dat dat verhaal zoveel is doorgegeven dat het nu net lijkt of er miljoenen zo zijn verziekt... dat weet ik eerlijk niet. Ik heb het na het lezen van dat verhaal en van mensen op bokt eigenlijk overboord gegooid. Mijn hoefsmid is een hele goede en kundige man. Hij is helemaal niet pro-ijzers, zet ze er echt onder als mensen het perse willen of als het echt nodig is. Hij heeft me altijd alles heel goed uitgelegd, waarom hij bepaalde stand wil verkrijen met bekappen, hoe hij denkt dat we dat het beste kunnen bereiken etc. Ik vertrouw hem volkomen, en ga ervanuit dat hij zometeen dat helemaal goed gaat aanpakken:-)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:56

Als jou hoefsmid het paard op ook op de zool en de straal laat lopen, en praat over de hoefwand ipv draagwand, dan weet je dat het wel een eind goed zit. :j
Roept hij op het moment dat je een buitenritje hebt gedaan, en de hoefwand daardoor naar een normale lengte gesleten is en gelijk is aan de zool, al dat de hoeven te kort staan, dan heeft hij het niet helemaal begrepen. :n

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:54

VSW-->BEH

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:00

Nou vandaag is hij bekapt, ijzers eronderuit. Hij was scheef en te lang bekapt. Hij is netjes bekapt nu, niet al te kort, en hij liep als een zonnetje zo de straat uit (over de steentjes...) dus hij liep niet gevoelig. Hopelijk kunnen we het zo houden!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:39

Ik hoop het ook voor je! :j
Die van mij begon na een week niet meer goed te lopen..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 16:47

ok dat hoop ik dan maar niet:-)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:54

Heb de mijne ook een tijd zonder ijzers gehad, maar nu waren zijn hoeven toch echt te kort geworden helaas weer op ijzers. Let dus goed op de lengte van de hoeven van je paard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:43

@Ostra: De lengte van de buitenkant van een hoef verteld vrij weinig, het gaat om de onderkant en hoe het paard er zelf op loopt.

Gevoelig lopen kan in de eerste periode voorkomen, dat is heel normaal. Je zou hoefschoenen aan kunnen schaffen om deze periode te overbruggen, voor buitenritten bijvoorbeeld. Lijkt duur, maar ijzers is ook weer 90 euro voor vierkant beslaan dus dat geld heb je er in een paar maanden uit.

Laat je dus niet ontmoedingen als je paardje gevoelig loopt, dat komt vanzelf weer goed. :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:17

Mijnes liep er ook eerst heel goed op maar ging nu op zijn verzenen lopen dat is niet goed. Af en toe een rondje buiten zonder ijzers deed ik ook hoor ging altijd lekker. Hoefschoenen heb ik helaas slechte verhalen over gehoord maar nog nooit zelf uitgeprobeerd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:18

Ik heb er een poosje over nagedacht om ze aan te schaffen, heb toen juist veel positieve verhalen en ervaringen over hoefschoenen gehoord.
Maar ik heb zo op het moment eigenlijk niet eens nodig.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:58

Ik heb van de hoefsmid te horen gekregen waar ik op moet letten, en hij liep dus ook niet gevoelig nog. Dus ik hou het in de smiezen!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:07

Ik hoop voor je dat 't goed blijft! :j