Kale plekken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tess_C

Kale plekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:16

Op zich heel onschuldig.. Kleine kale plekken op mijn pony. Dacht eerst dat het door de rui kwam, die hij heel sterk heeft momenteel.

Toch zie ik de kale plekken vermeerderen. Zie hem niet bijten of schuren.. Wel heeel veel rollen als hij in de rijbak ( zand) komt.

Andere optie was het knabbelen van een ander paard, maar hij heeft sinds gister weer nieuwe plekken. onder zijn deken gekregen.
Nu al paar dagen het net aan het afspeuren wat het zou kunnen zijn, schimmel.. luis..
Al hebben de andere 2 paarden waar hij samen mee staat nergens last van.
(Het enige waar hij altijd jeuk heeft, is zijn hoofd.. loopt altijd tegen mij aan te schuren)

Vandaag wezen "vlooien" en vond niet echt iets geks.. op 1 raar beestje na. Geen idee wat het is, misschien weten jullie het ?

Ik zet hieronder wat foto's van de plekken en het beestje neer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

foto van achterbenen. Andere been precies hetzelfde.. alleen is daar de plek zelfs open..
Afbeelding

En het beestje wat ik in zijn manen vond.. net boven de schoft.
Afbeelding
ingezoomd:
Afbeelding

Tess_C

Re: Kale plekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:43

Ik denk dat het de bijtende luis is trouwens..

als het inderdaad zo is, gaat het nog leuk worden. Ponylief is doodsbang voor water uit de slang..

Wie herkent dit nog meer als luis ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:47

Het lijkt inderdaad op luis.. :j

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:59

Ondertussen ben ik 100 % zeker dat het luis is.. Vanavond opnieuw zijn manen gecheckt.. en hij zit helemaal onder.

Morgen DA bellen.. en kijken of hij geschoren kan worden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:46

dat is luis, lijkt me ook vachtluis en meestal is goed behandelen met een luizenmiddel wel voldoende :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:48

Je hebt ook poeders tegen de luizen. Hoef je ook niet te wassen en scheren. Succes!

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:48

Die heeft mijn shet ook ieder jaar. de andere hebben er geen last van. Mijn shet heb ik daarom twee weken terug geschoren.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:23

Heb sebacil gekregen van de dierenarts en zaterdag wordt hij geschoren. Arme man zit helemaal onder :(
Hopelijk is hij er snel vanaf..

Weet iemand waar ik nog meer rekening mee moet houden na het scheren ? ( Extra dekens oa )

Moet zn dekens natuurlijk ook ontsmetten.

LauraT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:21

he bah wat vervelend :( hopelijk is ie er snel van af.
misschien is het een idee om de stal uit voorzorg ook te ontsmetten/ goed uit te schrobben?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:36

Hij heeft een buitenstal. Staat altijd open en hij heeft er tot nu toe weinig tot niet in gestaan. Denk dat ze de vrieskou en zo zonder gastheer niet overleven. Dus waarschijnlijk is dat niet nodig gelukkig.

Nu heeft helaas mijn scheerster voor zaterdag afgezegd. dus moet even met spoed een ander vinden.. Zelf durf ik het nog niet aan om hem te scheren. Is ook zijn eerste keer en hij moet volledig kaal.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:08

heb die van mij ook vandaag geschoren omdat ze luis heeft....morgen ff sebacilletje halen en van de week maar eens ff in de sebacil..(krijg je kop zorgen van zulke dingen)

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:21

echt he.. denk de hele week al aan niks anders.. om gek van te worden :(

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:21

Heb jij zelf geschoren trouwens nathalietjeB ?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:43

ja ik heb zelf geschoren...dr haar was zo dik dat ik eerst met de haren mee moest scheren om er door heen te komen en daarna gewoon geschoren ....
en daarna brrr... vieze beestjes gelukkig sebacil in huis dus daar ga ik haar zaterdag eens flink mee wassen..en dan over 10 dagen weer en daarna 10 dagen nog maar een keer gewoon voor de zekerheid en me borstels etc ook maar gelijk in de sebacil en me dekens maar ff insprayen met sebacil of ff in de vriezer..
maar echt ik kan er gewoon de hele dag aan blijven denken ik vind t echt zo niks...snap ook niet zo goed waar die krengen vandaan komen..
aangezien ik op bokt ook lees dat t het seizoen is voor die krengen...

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:45

Luis, zonder twijfel!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:42

NathalietjeB schreef:
ja ik heb zelf geschoren...dr haar was zo dik dat ik eerst met de haren mee moest scheren om er door heen te komen en daarna gewoon geschoren ....
en daarna brrr... vieze beestjes gelukkig sebacil in huis dus daar ga ik haar zaterdag eens flink mee wassen..en dan over 10 dagen weer en daarna 10 dagen nog maar een keer gewoon voor de zekerheid en me borstels etc ook maar gelijk in de sebacil en me dekens maar ff insprayen met sebacil of ff in de vriezer..
maar echt ik kan er gewoon de hele dag aan blijven denken ik vind t echt zo niks...snap ook niet zo goed waar die krengen vandaan komen..

Heb ook geen idee waar ze vandaan komen.. pony lief staat samen met nog 2 andere paarden in een kudde.. die hebben nergens last van, en bij hem zijn ze zo agressief :(

Ik had de DA ook gevraagd of ik de dekens moest insprayen.. maar dat hoefde niet zei hij. Nachtvorst eroverheen of even was en dat was het.

Borstels gaan zaterdag lekker mee de emmer in voor de nachtje.

Vind die jeuk zo sneu voor hem :( hij wordt er echt gek van..
Hopelijk werkt hij zaterdag een beetje mee, wassen en scheren kent hij niet en vind hij erg eng. Maar het is voor zn eigen bestwil.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:43

TeSs2411 schreef:
NathalietjeB schreef:

Heb ook geen idee waar ze vandaan komen.. pony lief staat samen met nog 2 andere paarden in een kudde.. die hebben nergens last van, en bij hem zijn ze zo agressief :(

Ik had de DA ook gevraagd of ik de dekens moest insprayen.. maar dat hoefde niet zei hij. Nachtvorst eroverheen of even was en dat was het.

Borstels gaan zaterdag lekker mee de emmer in voor de nachtje.

Vind die jeuk zo sneu voor hem :( hij wordt er echt gek van..
Hopelijk werkt hij zaterdag een beetje mee, wassen en scheren kent hij niet en vind hij erg eng. Maar het is voor zn eigen bestwil.

Wat je ook kan doen is even wat tranqgel even halen bij de DA geef je em daar wat van is hij wat rustiger...hier gister poging gedaan tot hoofd wassen nou daar was madam t dus echt even zo niet mee eens ging ze vet hoog steigeren enzo echt zo tebiel :') gelukkig heb ik haar verder wel kunnen scheren :j ...
hier zit ik op dit moment ook even te twijfelen of ik hem vandaag of morgen ga wassen met die sebacil zooi aangezien t echt heel koud is op t land... -O- en ik heb verder niet echt een stal ofzo tot beschikking maja moet maar ff roeien met de riemen die ik heb..

hier gaan de borstels enzo vanavond ook gelijk in de sebacil en daarna drogen...deken spray ik wel in gewoon met een plantenspuit :j
-O- heb de hele nacht er bekant van wakker gelegen stomme beestjes...hopelijk is ze er ook snel weer vanaf..

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:59

Hier nog een met luis (alweer! -O- ) precies dezelfde als in je beginpost.
Ik heb afgelopen maandag gewassen met Sebacil, toen was het gelukkig nog redelijk weer. Helaas is het nu een stuk kouder en moet hij halverwege volgende week weer gewassen worden :brr:

Hij staat 24/7 buiten en moet ook nog even kijken hoe ik dat ga doen....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:26

ja ik ga dr ook zo wassen met sebacil t is koud maar t moet maar ff met warm water...ze moet er maar gewoon vanaf want t houd me echt bezig de hele dag...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:32

Ik heb het ook bij de shetlanders gehad en ik heb ze gewoon ontwormt met ivermectine. Heeft heel goed geholpen. Evt had je ook de frontline spray kunnen gebruiken. Scheelt weer wassen en scheren in deze periode. Jammer dat jouw da die advies niet heeft gegeven maar wel een dure shampoo.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:45

Ik heb hem de vorige keer, toen stond er ook een frisse wind, een zweetdeken op gedaan en op de plek waar ik bezig was de deken "opengeklapt" en na het wassen deken weer er overheen en naar de volgende plek. Zodat hij niet helemaal "naakt" met een natte vacht stond.

Toen ik klaar was winterdeken over de zweetdeken en gaan stappen. Gelukkig heb ik hem in de ochtend kunnen wassen, tegen de avond was hij zo goed als droog :)

Deze luizen leven van de huidschilfers en voor zover ik begreep helpt ontwormen met Ivermectine niet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:18

hier idd ook ivermectine ontworming gehaald
smiley nou ja t lijkt mij als je een deken op legt dat hij niet goed kan drogen....
heb wel meer gehoord over de frontline spray maar ik pak t liever zelf ook wat drastischer aan en zo in dr korte vachtje ziet ze er ook gelijk een stuk beter uit

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:21

Dit was op advies van de DA, ik heb hem ook niet geschoren dus het drogen duurde echt lang.
Anders had hij tot op de huid nat een hele dag in de wind gestaan (en ja dan was hij ook vast wel droog maar denk ook heel koud :brr: )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:27

1 van de shetten had het ook, die hebben we (en de ander ook) met frontline pipetten behandeld. Daarna zijn de plekken niet meer groter geworden.

Edit: scheren was hier geen optie. 2 shetlandveulens waarvan 1 extreem schuw.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:58

mizora dat is ook wel minder heeft t wel gewerkt die pipetten?? is t helemaal weg gegaan??
ik haat dit enorme koude klote weer schiet echt niet op zo...hopelijk is t morgen en anders zoiezo overmorgen goed weer maar die kou is zooooo vervelend...want heb dr door de kou vandaag niet gewassen maar moet wel echt dit weekend gebeuren... -O-

wat doen jullie eigenlijk met dekens?? stop je dat in een vriezer??? kruipen die beestjes dan niet je vriezer uit?? echt brrr t idee alleen al...
of als je die wast waarmee was je dat dan??

ik word echt helemaal iebelig van die vieze beestjes dit is ook echt de allereerste keer dat ik t meemaak met een pony maar echt bleggh :brr: