Hoesten alsof er iets dwars zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Hoesten alsof er iets dwars zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 16:49

Mijn shetlander hoest al een tijdje (ongeveer 3 weken) Maandag 14 dagen geleden kreeg hij van de DA Ventipulmin omdat hij hoorde dat Bam zn bronchiën spasmen hadden. 10 dagen lang 2 keer per dag. Afgelopen donderdag weer gebeld omdat hij er ineens een vieze snotneus bij had en ik het hoesten niet verminderd vond.

Nu ben ik net een klein stukje wezen wandelen en al heel gauw was hij buiten adem. Dus terug op stal even gewacht en al redelijk snel < 30 minuten werd zn ademhaling weer constanter en rustiger.

Maandag 04-03: Ventipulmin siroop 2xdgs
Donderdag 14-03: Sulfatrim 400 mg/g Oral paste 1x dgs halve spuit. Ventipulmin nog 1 dag geven, dan weekend afwachten en per maandag weer opstarten voor x aantal dagen.

Ik probeer steeds filmpjes te maken als Bam gaat hoesten maar ben net te laat of hij hoest niet. Ik vind het eruit zien alsof er iets 'in het verkeerde keelgat is geschoten' Het klinkt ook een beetje schor.
Het wordt niet erger/ minder bij inspanning. Temp was maandag 37.1 Temp net gemeten 37.7

Ik ga morgen dus weer de DA bellen voor advies.
Wat kan het zijn/ wat kan ik als optie voorleggen bij de DA?
Heeft er iemand ervaring met genoemde geneesmiddelen, zo ja wat had je paard en hoelang duurde het voordat je verschil zag?

Edit; vergeten te zeggen. Donderdag constateerde de DA bijholte ontsteking, vandaar de Sulfatrim.

Amalarab

Re: Hoesten alsof er iets dwars zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:34

ik lees even mee, mijn shet is ook wat verkouden en hees.(en geen verhoging)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 23:40

Ben net nog even langs geweest. Zijn ademhaling was gewoon weer normaal, snotneus heeft hij ook niet meer sinds gister.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:50

zou fijn zijn als zijn immuunsysteem het zelf heeft opgeruimd!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:56

Nou helaas gaat het nog steeds niet goed. Vandaag toch weer gebeld, vanochtend zag ik niks maar toen ik vanmiddag weer ging was hij toch weer zwaarder aan het ademen.
Moet doorgaan met Ventipulmin en Sulfatrim (nog 2 dagen) en ik krijg er voor 10 dagen Prednoral bij.

(de Sulfatrim is trouwens vrijdag voorgeschreven, donderdag had de DA een spoed waardoor mijn afspraak naar de volgende dag werd verschoven)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:57

hoe is zijn eet patroon? eet hij al zijn hooi netjes op, op heeft hij daar soms ook moeite mee?
en mest hij verder goed?
het buiten adem, het hoesten, snot uit de neus kan ook duiden op slokdarmverstopping, bij inspanning word dit erger want het drukt op de luchtpijp.
soms lost het zich vanzelf op, maar bij ons paard moest gespoeld worden.
misschien kunnnen ze hier eens op onderzoeken?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:02

Ik denk eigenlijk aan COPD : http://www.eigenpaard.nl/dampigheid-(copd).aspx
Aangezien dit chronisch is gaat dit probleem zich telkens weer herhalen als je stopt met de antibiotica.
Staat hij altijd buiten?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:05

ons paard heeft het ook. Gaat goed op de pred...vorm van copd

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:32

Hij staat in kuddeverband en staat 24/7 buiten met schuilstal. Hooi krijgen ze allemaal tegelijk, is dus niet te zeggen of hij alles opeet. Wel eet hij nu niet zo heel erg graag, hij is wel altijd een zeikerd geweest met eten.

Ik sta hier ook nog niet zolang dus zelf denk ik dat het door het hooi komt. We gaan nu ook over op ander hooi dus hopelijk verminderd het en is het een reactie op het hooi.

Door de overgang heeft hij een tijd met diarree gelopen, maar dat is nu gelukkig gestopt. Hij heeft geen verhoging, geen droes, kwijlt niet en eet zijn brokjes wel gewoon (mits ik er geen medicatie over doe of toevoegingen :') )

Hij stond t/m eind januari op gras met hooi/ voordroog erbij, per februari naar een nieuwe stal gegaan, staat op paddock en krijgen 2 keer per dag een behoorlijke hoeveelheid hooi.
Maar ik moet zeggen dat het hooi van slechte kwaliteit is, vandaar dat we nu ook overgaan op ander hooi.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:10

Je vertelt dat je shetlander al een tijdje hoes (ongeveer 3 weken), hoest hij dan alleen onder het rijden / bij inspanning? Of ook gewoon als hij op stal / in de wei staat?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:17

mijn merrie heeft 2x slokdarmverstopping gehad, uitte zich ook in hoesten en slijm wat uit de neus droop. Die hoestte echt continue en stond er ook ''triest'' bij. Wilde liever niet lopen, at niet meer.
Allebei de keren kunnen oplossen met een spierverslapper en nachtje op een lege stal. Gelukkig!
De eerste keer had ze echter wel nog een tijd last van hoestten door geirriteerd van het hoesten (lekker duidelijk!)
Ruin die ik heb gehad heeft een keer een virusje wat in de lucht hing en dat heeft ook wel een aantal weken geduurd voordat het helemaal over was
Hoop voor je dat jullie er snel achter komen wat het is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:20

Mijn paard is begin februari gaan pompen, volgens de veearts had hij slijm in z'n longen door een irritatie (later vond ik schimmel in het hooi, ik denk dat 't daar aan gelegen heeft, of eerder dat 't net de druppel is. Eind vorig jaar heeft hij namelijk een paar maanden erg stoffig hooi gehad, daarna is hij verhuisd waarbij z'n weerstand al minder werd en ik dat hij mede daardoor last kreeg van een irritatie) Ik heb toen ook ventipulmin gekregen maar 1- het werkte niet, 2- het schijnt verslavend te zijn en 3- heel gezond is het niet om te geven. Ik heb me laten vertellen dat ventipulmin goed kan werken bij beginnende longontsteking maar niet bij een irritatie/slijm.

Wat zegt je veearts er verder van dan? Kunnen ze geen bronchoscopie maken? Mijn veearts had het ook nog over prednisolon maar dat wil ik liever niet, zeker niet als het pompen niet erger wordt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:00

Jooliieen schreef:
Je vertelt dat je shetlander al een tijdje hoes (ongeveer 3 weken), hoest hij dan alleen onder het rijden / bij inspanning? Of ook gewoon als hij op stal / in de wei staat?

Gewoon als hij alleen al staat in de paddock.

De DA had gezegd dat het gister al een stuk minder had moeten zijn. De hoestbuien zijn niet meer zo dat je denkt die valt straks dood neer, maar meer alleen 1 kuch.
Hij is ook een stuk levendiger begint weer een beetje zn oude zelf te worden.

Wij hadden idd ook veel schimmel steeds door het hooi. Zijn inmiddels overgestapt op een andere leverancier.
Prednison heb ik nog t/m donderdag, ventipulmin was tot gister.