Mijn shet heeft ieder jaar wel last van jeuk en dat het al snel te warm word met z'n vacht. Ook vind hij het gewoon lekker om gekriebelt te worden. Als veulen had hij extreem veel last van jeuk tot bloedens aan toe. De dierenarts is toen geweest en heeft vanalles getest en geprobeerd tot we uiteindelijk zelfs biopten hebben laten nemen van de huid. Hierin kwam naar voren dat er een soort van vocht/ ontsteking van de huid gevonden was. Moet er wel bij vertellen dat er alleen een stukje gepakt is wat behoorlijk geschuurd was, verder komt zoiets voor bij allergie reacties. Na een prik tegen de jeuk ging het al beter. Dit jaar word hij 8 jaar en de tussenliggende jaren eigenlijk wel veel kriebel maar niet tot bloedens toe. Ik moet hem wel scheren (helemaal/ of gedeeltelijk) zodat hij de warmte kwijt kan. Dat is dit jaar ook al gebeurd, zijn boeg en buik zijn geschoren.
Nu schuurt die weer en kreeg hij kale plekken in de vacht en ik dacht aan luizen, maar dit is uitgesloten door de da. Zij had het ook over allergie of een schimmel, daarvoor is nu vacht van de plekken gehaald en dit staat op kweek. De volgende optie is om zowiezo bloed te gaan nemen en misschien nog eens biopten te gaan nemen. Al twijfel ik of ik dat laatste wel wil gaan doen want er kan niks defenetiefs uitgehaald worden het is hooguit vergelijk met 7 jaar geleden. Het verslag van toen heb ik naar de da gemaild, zodat zij een compleet beeld krijgt.
Wie herkend dit of weet wat dit kan zijn en als het een allergie is wat dan, want de oorzaak is soms slecht te achterhalen. We hadden het idee dat het binnen in de stal ook te warm was met zijn vacht, hij heeft nu samen met zijn vriendin een stalletje waar ze zelf in en uit kunnen.
Esther43
Geplaatst: 15-03-13 15:52
mischien toch een soort allergie op iets wat er alleen in de zomer is (net als ZE) luizen kun je zelf ook zien rennen dus dat valt gemakkelijk te controleren haha ;p
Ja ik had zelf ook al gecontroleerd op luizen en mijn andere shet had dat eens gehad en daar zag je ze idd lopen (ieks) Toch de da gebeld en zij vond er ook geen ook geen uitwerpselen ofzo. Hij heeft hier het meeste last van in het voorjaar of als het te warm in de winter is. Dus ook echt met broei in die vacht volgens mij. Ik ben best bereid om hem helemaal te scheren en onder dek te zetten, maar vind het erg kwetsbaar voor dag en nacht buiten.
Popstra
Geplaatst: 15-03-13 17:54
Mijn mini shetjes hebben nu ook jeuk en staan ook te schuren waar mogelijk. Hebben ze elk jaar rond deze tijd wanneer ze de vacht gaan verliezen en hun nieuwe zomerjas krijgen. Ik haal nu wat vaker een schuiertje over ze heen om ze door de verharing te helpen.
Ik help hem ook zoveel mogelijk met de furminator maar nu het weer kouder is merk je dat de vacht alweer minder loslaat. Dus ik ben niet de enige met zo'n schurende shet, ik denk van de ene kant ook dat het door die heftige omslag komt. Vorige week was het heerlijk weer en nu was het weer berekoud.
mammaloetje
Geplaatst: 15-03-13 18:00
mijn ene shetlander heeft ook veel last van jeuk en schuurt ook heel erg, maar die verhaard ook helemaal nog niet op het moment terwijl die andere van mij al heel erg verhaard daar heb ik al heel veel haar afgehaald, zou dit ook makkelijker voor hem zijn om hem te gaan scheren of hebben jullie een ander idee?
Opzicht haal je met scheren natuurlijk die hele jeukende bende eraf, maar daarvoor in de plaats heb je wel nog een deken nodig. Want het is nu nog te fris om alles eraf te halen en zonder te laten staan. Dat is juist ook mijn dubio, als het nou ineens veel warmer zou worden overweeg ik wel om hem nog verder de hals te scheren of zelfs helemaal, maar moet dan wel een dekentje hebben als back-up mocht het weer omslaan.
No_No
Geplaatst: 15-03-13 19:14
Ik vermoed toch luizen. Ze hoever er maar een paar te hebben om gek te worden van de kriebel.
Een luizenvacht herken je vaak aan de dikke vacht met pluizige haartjes (koudbloeden hebben dat vaak) en de schilfertjes in vacht Soms moet je ècht zoeken om een luisje te zien. Ze kunnen zich goed verstoppen.
We hebben toch echt goed gezocht ook onder de bos met manen en ik weet van mijn vorige shet die dat toen had en toen zag je ze best goed. Ben ook met zon kammetje door verschillende plekken gegaan, maar helemaal niks gevonden. Maar ik blijf het natuurlijk goed in de gaten houden en de da moet ook nog terugkomen.
No_No
Geplaatst: 15-03-13 20:36
Heel verstandig.
Scheren zou voor beide een goede oplossing zijn maar het weer werkt idd niet echt mee!! Hopelijk wordt het straks beter..
Nee en de kans dat als het goed is, omslaat is ook groot. Het is gewoon nog erg wisselvallig. Zo gauw het kan ga ik hem wel eens wassen met kerato, dat alle vetzooi uit de vacht is en dan laat de volgende dag vaak ook een hoop vacht los.
Ze zijn bij ons op stal bezig met de wasplaats, dan krijgen we ook warm water. Maar die zal denk ik niet op heel korte termijn klaar zijn, helaas voor mij.
Ik heb hetzelfde probleem met onze Shetlander. Ze schuurt zich ook tot bloeden toe open en is inmiddels half kaal... Ik heb er uiteraard een dierenarts bij gehad meteen toen het begon. Die zie dat het luizen waren dus daar tegen behandeld (drie keer gewassen met Sebacil). De DA op de kliniek (waar we voor foto's van haar hoefjes waren) heeft ook nog gekeken en volgens hem was het ook luis. Maar na de behandelingen blijft ze schuren, ik kan er ook hele plukken haar aftrekken met een gelige korst eronder dus voor de zekerheid haar ook nog behandeld voor rainrot (1 keer gewassen met betadine shampoo). Maar ook dat liojkt niet te helpen. Inmiddels zit ik met een half kale pony die blijft schuren en we eten het niet meer. Ik zou haar dit weekend toch maar laten scheren (ook ik ben daar niet zo'n fan van met 24/7 buiten) en heb al een dekentje voor haar besteld. Maar nu zag ik dat het dit weekend extreem koud wordt met een harde oosterwind... Dan lijkt scheren mij ook geen goed plan. Als er nog tips of ideeën zijn hoor ik het graag!
Wat vervelend swift, misschien eens iets anders tegen de luis proberen en anders misschien een deken ritselen en alles eraf scheren. Dat is de beste oplossing, hopelijk gaat dat je pony helpen. Hier is het schuren over, mijn pony had echt last van de warmte op stal in combinatie met zijn vacht. Hij staat nu dag en nacht buiten met een inloopstal en het gaat nu goed. De prik die hij tegen de jeuk heeft gehad zal inmiddels ook uitgewerkt zijn en het gaat nog steeds goed. Heb nog geen uitslag van de kweek dus die wacht ik nog af.
Ik heb inmiddels een 200 grams deken voor haar, gister besteld en vandaag binnen, dat ging dus erg snel. Maar ik ben bang dat de deken minder werkt dat de vacht en ze het dit weekend alsnog koud krijgt als ik haar dan laat scheren. Maar het weekend daarna gaan het weer heel veel regenen (voorspellen ze nu) dus dat is ook niet optimaal. Zit echt te dubben wat wijsheid is...
Ja dat kan ook allemaal lekker broeien en groeien in die vachten. Het is een overweging om hem te wassen met Imavarol, maar aangezien het weer en we nog geen warm water buiten hebben op stal is dat geen doen. Ik zou dan met emmers warm water van binnen moeten zeulen en je moet echt geen plekje vergeten, want dan heeft het al minder zin gehad. Daarbij moet je dat wassen nog enkele malen om de 3/4 dagen nog eens doen. En ik ben bang dat ik hem never meer droog krijg met dit weer. Enten is een goede mogelijkheid maar ook een stuk duurder. Maar heb weinig zin in een pony met longontsteking. Enten is ook effecienter, omdat dit voor langer tijd werkt. Eigenlijk zouden ze vandaag komen enten, maar de entstof was niet in huis. Nu komen ze woensdag.
Bassenqua
Geplaatst: 23-03-13 02:37
Ik heb mijn kleintje geschoren van de week omdat hij naar de keuring moet, die loopt onder 2 dekens van 300 gram en staat in de nacht binnen. Geschoren en dan 200 gram gaat het nu op dit moment niet worden, dan zou ze ziek worden. Als het morgen echt zo koud gaat worden als ze zeggen gooi ik er nog een 150 grams bij. Hier lopen ze overigens wel vol op de wind.Zou echt voor de enting gaan, als je gaat wassen zal je moeten scheren, met de dikke vacht kom je niet goed bij de huid en zoals je zelf al zegt...je krijgt ze niet meer dtoog.
Nee zeker omdat we (nog) geen wasplaats hebben met warm water, moet ik het met emmertje van binnen gaan doen en dan koelt de pony veel te veel af. Plus ik kan hem niet op stal zetten en ik krijg hem nooit droog. Maar ja, normaal was het nu ook weer redelijk fatsoenlijk weer. Dit weekend word nog bar en boos, maar daarna zou het volgens mij wel wat beter gaan worden.
Onze shet is vandaag geschoren en lijkt zich nu al veel beter te voelen. Ging uit zichzelf rondvliegen, bokken en gek doen, erg leuk om te zien. Ik hoop dat haar huid nu snel wat bijkomt, ze heeft heel veel schilferige plekken. Haar huid lijkt ook heel droog te zijn, is daar nog iets aan te doen? Zij staat trouwens wel onder een 200 grams deken en voel nog lekker warm aan. Ze heeft en privé schuilstal met een dikke laag stro dus ik hoop dat ze het zo red.
Ik heb dit ook overwogen om helemaal te scheren maar vind het nog een beetje koud zonder vacht en zonder deken. De droge huid en schilvers herken ik wel, heeft die van mij ook. Da adviseerde wat olie door het voer en misschien dunnetjes met wat babyolie inwrijven. Ik heb wel de hals van mijn pony nog geschoren, als het nou echt wat beter word kan ik hem altijd nog helemaal doen.