Lichaam en hoofd open schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoefje1201

Lichaam en hoofd open schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:07

Hallo,

Mijn tinker heeft zinds een paar dagen dat hij gigantisch aan het schuren is. Maar niet aan zijn staart of manen, hij schuurt zijn lichaam kapot. Hij heeft binnen een paar dagen de zijkanten van zijn gezicht helemaal kaal geschuurt tot op de huid. Op zijn lichaam, met name op de voorhand zaten eerst een paar kale plekken, deze zijn inmiddels zo ver door geschuurd dat er geen haar meer op zijn schouder zit. Ook bij zijn flank schuurt hij heel erg.

Hij schuurt niet aan zijn staart, wel aan zijn manen maar meer voor wat er onder zit.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de warmte lag, maar nu is het weer koud en schuurt hij nogsteeds. Het kon ook aan verveling liggen want hij stond alleen, maar nu met een maatje er bij schuurt hij ook nog. Ook heb ik hem 3 dagen geleden ontwormd, maar hier ligt het blijkbaar ook niet aan.

Hij heeft een hele dikke vacht (een echte tinkervacht) die ook nog eens zwart is. hij heeft de hele winter buiten gestaan dus een hele flinke wintervacht.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? of wat het is?

alvast heel erg bedankt!

tessjaaah

Re: Lichaam en hoofd open schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:08

misschien heeft ie luis?

ratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:09

Het zou kunnen dat hij een schimmel infectie heeft opgelopen.
Dit lijkt me wel een dierenarts verhaal als je niet wilt dat het echt open plekken worden en het allemaal gaat ontsteken.
succes!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:10

Mijt kan het ook zijn, even de DA naar laten kijken

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:18

tessjaaah schreef:
misschien heeft ie luis?

Tegen luis heb ik hem ook al behandelt.

Het is eigenlijk begonnen toen het weer ineens heel mooi werd...

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:21

Ik heb met het mooie weer de eerste muggen al zien vliegen..
Ik zou inderdaad de DA er even naar laten kijken. Het kan van alles zijn. ( al hoor ik dezelfde symptomen deze dagen al vaker voorbij komen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:28

Er is nog een soortelijk topic over op medisch momenteel, ook kont en hoofd. Daar werd rainrot geopperd.

Zomereczeem geloof ik ook niet in, voor zo'n reactie moet het imo dan echt wat langer warm zijn geweest. Niet 2 dagen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:01

Ik denk dat het een combinatie van is!Te warme temperaturen,misschien iets te rijk voer én die kl*te muggen.Dat laatste kan dan de beruchte druppel zijn geweest dat er zo'n plaatselijke jeuk uitbreekt.
Als tip om de plekken te behandelen geef ik je Ecostyle wondzalf.
Dit neemt ook de jeuk weg en geneest de kale plekken heel snel,ik gebruik het zelf ook bij mijn eczemer.
Het is belangrijk dat je iets smeerd wat de jeuk eruit haalt anders word het van kwaad tot erger.Krab zelf maar eens langdurig op je huid dan krijg je elders ook jeuk ervan.

Google eens op Ecostyle wondzalf,is echt een super zalf.

Hier alvast een link.
http://agroveterinair.ecostyle.nl/ervar ... twee.dagen

C_lovertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:33

Kan het misschien een vroege zomereceem zijn ?

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:11

Zou het niet door teveel eiwit o.i.d. kunnen komen? Mijn paard heeft ook veel jeuk gehad. Hij schuurde voornamelijk staart en lijf. Ook vanalles geprobeerd maar niets hielp. Tot ik er zelf achter kwam dat hij met hooi geen last had van jeuk en met kuil wel. Kennelijk is er iets verstoord geraakt waardoor hij dat niet meer kan hebben. Je neemt daarmee de oorzaak natuurlijk niet weg, maar als het helpt voor de jeuk is dat toch ook al wat.

Zou dus ook eens kijken wat je paard voor voer krijgt en of daar iets aan verandert kan worden. Daarna zou je dan verder onderzoek kunnen doen naar de oorzaak.

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 14:20

mistiquem schreef:
Zou het niet door teveel eiwit o.i.d. kunnen komen? Mijn paard heeft ook veel jeuk gehad. Hij schuurde voornamelijk staart en lijf. Ook vanalles geprobeerd maar niets hielp. Tot ik er zelf achter kwam dat hij met hooi geen last had van jeuk en met kuil wel. Kennelijk is er iets verstoord geraakt waardoor hij dat niet meer kan hebben. Je neemt daarmee de oorzaak natuurlijk niet weg, maar als het helpt voor de jeuk is dat toch ook al wat.

Zou dus ook eens kijken wat je paard voor voer krijgt en of daar iets aan verandert kan worden. Daarna zou je dan verder onderzoek kunnen doen naar de oorzaak.

Je hebt helemaal gelijk, hier kan het natuurlijk ook aan liggen. Ik had hier nog totaal niet aan gedacht. Maar hij krijgt al hooi. Misschien dat ik eens kan gaan kijken naar ander hooi want kuil lust hij niet zo graag.

De dierenarts is geweest en die dacht dat het of zomereczeem was, maar ze vond mijten aannemelijker. Hij heeft 2 injecties gehad en ik heb een eczeem deken voor de zekerheid besteld.

Ik zal kijken of ik vanavond even foto's van hem toe kan voegen.

Luizen of wormen zijn al door de da uitgesloten. Over een week komt ze terug.

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:43

Kijk dan ook naar de hoeveelheid zetmeel en suiker. Kan er allemaal mee te maken hebben. Kijk wat voor voer je hebt, wat daar in zit en wat je met je paard doet. Is er mischien iets veranderd qua voer of qua hoeveelheid beweging?

Bij mijn paard werd ook zomerexceem, beestjes e.d. Geopperd en voor behandeld. Als het aan het voer "ligt" zal er intern het e.e.a. Niet goed zijn waardoor dingen niet goed verwerkt of afgevoerd kunnen worden.

Succes met je zoektocht, hoop dat je er snel achter bent. Weet hoe vervelend het is voor je paard als die zoveel jeuk heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:08

C_lovertje schreef:
Kan het misschien een vroege zomereceem zijn ?

Die muggen zijn er niet onder de tien graden en vaak moet je paard toch wel behoorlijk door de mugjes geprikt zijn om zo'n heftige reactie te vormen. Daarvoor zijn er nog wat te weinig warme dagen geweest. Vandaar dat de da het waarschijnlijk minder aannemelijk vindt, puur omdat de muggen er amper tot nog niet zijn en daar geven ze de reactie op. Op het speeksel van die muggen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:14

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dit afgelopen is.
Hoe is het nu met je paard en weet je nu wat het uiteindelijk is??
Heb een soortgelijk probleem [MD] Shet met veel jeuk