Trekpaard Uto's bijzondere gebit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyrella

Trekpaard Uto's bijzondere gebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:20

Hai!

Hierbij wil ik graag het verhaal van trekpaard Uto en zijn bijzondere gebit delen.

Korte intro:
Uto is een bijna 5 jarige trekpaard ruin.
Toen we in mei 2012 onze 2 jarige moesten laten inslapen, zijn wij in juni 2012 opzoek gegaan naar een nieuwe aanwinst. Dit werd Uto, toen nog 4 jaar, hengst en groen. Hij was wat te mager en zat onder de wormen, maar wij zagen het wel zitten met hem. <3
Afbeelding
1.) Uto bij ons eerste bezoek aan hem.

Inmiddels een aantal wormenkuren en een wei vol sappig gras verder, begon hij lekker bij te komen. Zijn ribben werden steeds minder zichtbaar. En ook aan mij en mijn vriend raakte hij vertrouwd. Van zijn gebit leek hij op dat moment ook totaal geen last te hebben.
Afbeelding
2.) Uto is al behoorlijk bijgekomen

Het kies probleem:
Toen Uto op de wei liep, hebben wij nooit gemerkt dat er een probleem was met zijn gebit. Hij at goed, maakte geen proppen o.i.d. en kwam lekker aan.
Echter toen de paarden begin van de winter op stal kwamen en hooi ipv vest en zacht gras, zagen we dat Uto proppen maakte aan de linkerkant van zijn wang en dat hij uit zijn mond ging stinken.

Onze eigen DA en een paardentandarts naar zijn gebit laten kijken. Die kwamen tot het oordeel dat Uto's eerste kies wat te ver richting zijn wang stond. En kies 2 in zijn gehemelte. Tussen kies 1 en 2 was een gat ontstaan, waar eten in bleef zitten. dat eten ging gisten en rotten in dat gat en zou ontstekingen gaan veroorzaken. Conclusie was dat de kies in zijn gehemelte eruit zou moeten.
Wij vonden dat nogal wat om meteen die kies te laten trekken, dus zijn verder gaan zoeken of er wellicht andere oplossingen mogelijk waren. Inmiddels zijn we blij dat we dat gedaan hebben, want die kies laten trekken is blijkbaar veeeeeelste gevaarlijk.

Uiteindelijk zijn we op de faculteit in Merelbeke (Gent) terecht gekomen, bij Dr. Lieve Vlaminck.
Hij vertelde ons dat Uto een extra kies heeft. De kies in zijn gehemelte is niet kies 2. Kies 2 staat gewoon achter kies 1.

Afbeelding
Afbeelding
Onderzoek van Dr. Vlaminck

Afbeelding

Bovenstaande foto's laten erg duidelijk de kies in het gehemelte zien en kies 1 die te ver naar zijn wang staat. Met daartussen het gat, wat vol komt te zitten met eten.

Omdat de extra kies trekken te gevaarlijk is, had Dr. Vlaminck het idee om het gat op te vullen, zodat daar geen etensresten meer in kunnen achterblijven en verdere ontstekingen hopelijk zal voorkomen. Het trekken van de extra kies is te gevaarlijk, omdat er dan een open verbinding met de neusholte zou ontstaan.
Het gat werd dus opgevuld met een soort kiesprothese van klei achtig materiaal en zou hopelijk een jaar tot anderhalf jaar moeten blijven zitten.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TZGSSI76.jpg
Gat opgevuld

Omdat Uto's kiezen niet goed boven elkaar stonden en niet met eten afslijten, moeten we hem zeker halfjaarlijks door de tandarts laten bij vijlen.
Afbeelding Afbeelding

Helaas kwam na 8 weken de prothese los en is deze uit het gat gekomen.
Dat betekende voor ons en Uto terug naar de faculteit in Merebeke en kijken of er eventueel een andere oplossing mogelijk was.
Dr. Vlaminck had eerder al aangegeven dat Uto echt zo'n geval was, dat je maar 1x in je loopbaan tegenkomt en de oplossingen die hij aandroeg ook echt een expiriment waren.
De oplossing die nu geopperd werd, was het plaatsen van een soort springveertje, waarvan de uiteinden in het botweefsel van/bij kies 1 en 2 gezet zouden worden. Dit zou hierin verankeren en vast gaan zitten. Er omheen werd dan weer die prothese van klei geboetseerd om het gat te dichten. Met de hoop dat deze dit keer wel zou blijven zitten.
Afbeelding
De springveer die zich zou moeten verankeren bij kies 1 en 2
Afbeelding
Klei om de springveer heen geboetseerd

Helaas bleef ook dit niet zitten, dit kwam zelfs al na 2 weken al uit Uto's mond.
Na overleg met Dr. Vlaminck besloten om kies 1 te trekken.
Het gat zou hierbij in eerste instantie natuurlijk groter wordden, maaaaar het zou dan zo groot worden, dat er geen eten meer in klem blijft zitten. Zou dit nog wel zo zijn, zou het voor ons veel makkelijker zijn het leeg en schoon te houden. Omdat we dan niet achterlangs de eerste kies om hoeven peuteren.

Afgelopen maandag was het dan zo ver, voor de 3e en hopelijk laatste keer met Uto naar Merelbeke, om zijn 1e kies te laten trekken.
Hij werd wat meer onder zeil gebracht dan de vorige keren, maar was er nog wel gewoon bij (geen volledigenarcose dus). En tevens werd hij plaatselijk ook nog goed verdoofd.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SK4YPFSH.jpg
Afbeelding Afbeelding
De arme schat, flink van de wereld.... Hij hing echt helemaal in die behandelbox

Dr. Vlaminck is toen verdoving en zijn roesje eenmaal goed ingewerkt waren, rustig begonnen. Eerst het tandvlees wat los maken en daarna rustig steed wat draaien, wricken.
Afbeelding Afbeelding
Na een half uur kwam de kies helemaal los en kon er zo uitgedraaid worden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P6KSWNQQ.jpg
Afbeelding
Een flinke kies die eruit kwam, waarop ook goed te zien is hoe diep het gat achter deze kies was. Het gat waar dus eten in bleef hangen. En doordat er seeds maar eten in bleef hangen in dat gat, werd het steeds dieper. Uiteindelijk zou dit tot forse ontstekingen gaan lijden van o.a. wortels, maar ook van zijn kaak.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-33VKOL8S.jpg
Hierop is dus goed de grote van het totale gat in Uto's mond te zien.
Maar naar alle waarschijnlijkheid zal dit over 3 weekjes mooi dicht zijn en zal het botweefsel en gehemelte zich steeds beter herstellen, ook daar waar het oorspronkelijke gat zat.

Momenteel spoelen we zijn mond 2x per dag. Tuinslang in zijn mond, richting het gat wijzend en spoelen marar! en Uto vind het allemaal prima. Hij staat braaf te wachten op wat komen gaat, alsof hij weet dat het allemaal voor zijn eigen best wil is. En hopelijk heeft Uto straks nergens last meer van. Zou zo fijn zijn voor hem!

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, alvast bedankt voor het lezen.
Vragen??? Stel ze gerust!!!

Grtjs Jorien.

Edit: De wat bloederige foto's in link gezet!
Laatst bijgewerkt door Cindyrella op 24-02-13 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Rider01

Re: Trekpaard Uto's bijzondere gebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:24

Beterschap met Uto
Wel enorm interessant om te lezen :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:25

Wat een mooi verslag heb je ervan gemaakt! Erg interessant om te zien/lezen.
Ik hoop dat het hele kiezenavontuur nu een beetje afgelopen is en dat dit een goede oplossing blijft!

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:26

Wat een duidelijk beeld van wat er is gebeurt.
Misschien dat de foto's met bloed beter in link kunnen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:28

Zal de overgebleven kies nu richting gat verschuiven?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:29

Ach, de arme schat. :(:)

Wat een ervaring zeg, voor ons wel erg leerzaam zo! :)
Ik hoop dat het werkt, sterkte ermee!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:30

AngeliqueB schreef:
Zal de overgebleven kies nu richting gat verschuiven?

Dat is niet de verwachting, omdat deze echt IN het gehemelte vast staat.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:32

Heel bijzonder allemaal, vind het allemaal erg overzichtelijk beeld geven, en als het helpt, super toch. Fijn dat hij zich zo goed laat behandelen met de tuinslang.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:33

Zo heel mooi om een beetje te zien hoe ze dat gedaan hebben en wat een enorm ding zeg hoop dat alles goed gaat en hij straks weer normaal lekker kan eten!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:34

Gaef om alle behandelingen nu bij elkaar te zien Jorien!

En wat een lieverd is Uto toch! Nergens ophef over maken, topknol! +:)+

(En idd veel interesse van bokkers zo te zien, leuk!))

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:35

super interresant om te lezen zeg :o gelukkig nooit zoiets vergelijkbaars meegemaakt.. geef Uto maar dikke knuffel :)

Hikarii

Bah, ging zowat over mn nek met die bloed fotos. Linkjes misschien handig? :')

Maar jemig wat een grote kies! :wow:

mmk58

Veel sterkte met je brave paard Uto en vooral beterschap en hopen dat het probleem nu opgelost is.
Mooie en interessante (foto)rapportage van wat er gebeurd is :j
Hou je ons op de hoogte hoe het met hem gaat? Ben erg benieuwd !

Nermal

Zeer interessant en leerzaam om te lezen!! Goed ook dat jullie er professionele hulp voor hebben gezocht en niet hebben opgegeven. Benieuwd hoe hij nu opknapt!

Hebben ze een idee hoe dit gekomen is?
Heeft hij geen last van die kies in z'n gehemelte (en zie ik daar een knobbeltje naast die kies??)?

xjessie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:36

Wat een verhaal en wat een enorm stoer paard! Wa is die braaf zeg! Erg leerzaam hoe je dit verteld en vooral met de foto's erbij. Wel een apart verhaal zeg. Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat nu. Krijgt hij nu ook nog iets van pijnstilling? En is er nog gehecht of moet het zo dicht gaan? Heel veel succes ermee!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:39

Super interessant zeg. Wat een gat is het geworden!!
Hopelijk blijft het nu goed gaan :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:39

heel interessant,fijn dat je het met ons wild delen.zo leer je weer nieuwe dingen bij.sterkte maar het komt vast allemaal goed

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:40

Hij eet overigens alsof er niets aan de hand is.
Basisbrok weken we in water, zodat het een beetje een prutje wordt.

Het is overigens verbazingwekkend om 'te zien' hoe hoog de pijngrens van een paard is, in gevallen van kiespijn. Want als hij at hebben we nooit iets gemerkt.Leegpeutere van het gat of met het indoen/inhebben van een bit.

Als dit mooi en goed geneest binnenkort een pijnvrij gebit voor Uto!! *\o/*

Zal de 'ergste' bloed foto's even in link zetten. ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:42

wauw wat interessant! Zo'n extra kies heeft mijn vriend ook, maar dan bij zijn onderste rij tanden :Y) toen ik dat voor het eerst zag was ik erg verbaasd haha.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:43

Bijzonder hoor Jorien! Zulke gevallen zijn altijd erg interessant, vind ik dan, alleen wil je liever niet dat je eigen paard een leerobject wordt :+
Hopelijk zijn hier mee zijn problemen opgelost!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:46

Ik vind het ook super intressant om te lezen en erg duidelijk zo met de foto's.
Ik hoop voor jullie en uto dat alles voorspoedig mag genezen!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:49

Citaat:
Hebben ze een idee hoe dit gekomen is?
Heeft hij geen last van die kies in z'n gehemelte (en zie ik daar een knobbeltje naast die kies??)?

De kies in zijn gehemelte heeft hij geen last van, mits we die elk half jaar laten bijvijlen. Zouden we dat niet doen, zou het inderdaad voor problemen op zijn tong kunnen zorgen (wondjes veroorzaken)
Tja hoe hij er aan komt?? Het is een extra kies, ipv 6 had hij 7 kiezen... foutje van de natuur.... Zoals bij mensenmet een extra teen of vingen, of bij mensen die juist te weinig tanden hebben.

Citaat:
Wat een verhaal en wat een enorm stoer paard! Wa is die braaf zeg! Erg leerzaam hoe je dit verteld en vooral met de foto's erbij. Wel een apart verhaal zeg. Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat nu. Krijgt hij nu ook nog iets van pijnstilling? En is er nog gehecht of moet het zo dicht gaan? Heel veel succes ermee!

Gehecht is het niet, over 3 weken zou het goed dicht moeten zijn.
We hebben voor 4 dagen pijnstilling en ontstekingsremmer meegekregen en dat gegeven. Na 3 dagen zou de ergste pijn voorbij moeten zijn.
(als ik het vergelijk met het laten trekken van mijn eigen verstandskiezen, was dat bij mij ook wel ongeveer zo... 3 tot 4 dagen pijn gehad en daarna at ik weer gewoon met de pot mee en zat ik op mijn werk.)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:51

Wat interessant zeg! Ik hoop dat de genezing voorspoedig gaat en dat hij er nu geen meer van gaat hebben, en jeetje wat is die kies groot.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:52

Wat een bijzonder verhaal, hoor je niet vaak :)). Veel beterschap voor Uto! ;)

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:53

Super interessant om te lezen haha :)
Maar mijngod wat is die kies groot 8)7