Wormenkuren, goedkoper elders in EU

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjanka11

Wormenkuren, goedkoper elders in EU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:35

Hallo, ik wilde jullie graag informeren, wie weet heeft iemand er iets aan, maar ik heb een jaarrecept van mijn DA gekregen voor ontworming. Omdat de prijs bij mijn DA best stevig is, ben ik gaan googlen. Wat blijkt, uit Engeland en Ierland mogen die dingen ook naar NL verzonden worden, en ze zijn zelfs nog goedkoper dan hier! Kortom, ik heb besteld en het is keurig afgeleverd. Waar ik mij wel over verwonderde, is dat ze daar niet vroegen naar het recept van mijn DA. Nu blijkt dat ze in die landen anders omgaan met ontwormingskuren, waardoor daar geen receptplicht is. Best bijzonder.

Al met al heb ik nu dezelfde wormenkuren als in NL, maar dan fors goedkoper! Dus mocht iemand iets aan deze informatie hebben? Het is tenslotte je eigen portefeuille waar je over wilt waken.

Mocht deze tip verkeerd staan vermeld qua onderwerp/forum, dan vertrouw ik erop dat de moderators het een juiste plek geven!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:49

Marjanka11 schreef:
Mocht deze tip verkeerd staan vermeld qua onderwerp/forum, dan vertrouw ik erop dat de moderators het een juiste plek geven!

Jaja, een enkeltje mesthoop. :')
Helaas. -O-

Marjanka11

Re: Wormenkuren, goedkoper elders in EU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:05

Natuurlijk niet Suzanne F. ! Dat gebeurt heus niet.

Je bent niet verplicht je wormenkuren bij de DA te halen, het kan ook elders in een winkel of via internet, zoals bij Agradi of de Welkoop. Als je dat recept maar hebt van je DA, dat is van belang. En het scheelt financieel behoorlijk, vanuit Ierland en Engeland. Ik kan me niet voorstellen dat bokt iets tegen zo'n goede tip heeft, want het is niet illegaal of anderszins tegen de regels, en zo houden we de paardensport toch weer een beetje betaalbaar. Beter goedkoop (met recept uiteraard) vanuit elders in de EU dan je paard niet ontwormen, toch? Alleen wel eigenaardig dat Ierland en Engeland geen receptplicht hebben en ze niet naar mijn recept vroegen, maar goed, als dat hun werkwijze is, maakt mij dat niet uit. Mijn portefeuille is in ieder geval blij, scheelde soms per type kuur meer dan 20% dan hier in NL. Snel verdiend, dacht ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:07

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:18

De receptplicht in NL is je reinste kolder.
Ipv Bokt-censuur toe te passen, zouden we als collectieve paardenhouders een vuist moeten maken tegen die onzin.

Laat de lobby zich eens inspannen voor nieuwe werkzame stoffen in plaats van 'hoe kunnen we het verbruik zo lastig mogelijk maken'.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:24

Owh. Dat is raar, Suzanne F.,je weet toch dat je receptplichtig bent in NL? Ik doe jaarlijks een mestonderzoek via de DA en krijg dan een recept. Je wilt toch goed voor je dieren zorgen en niet onnodig geld uitgeven aan overbodige wormenkuren, of resistentie in de hand werken.
Ik wist niet dat je het zo kom omzeilen, het viel me alleen op dat ze daar niet vroegen naar het recept. Ik dacht, EU is EU, regelgeving is regelgeving. Mijn DA maakt het verder niet uit waar ik mijn wormenkuren vandaan haal, als ik het ze maar wel geef, daar wordt ie blij van!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:27

Marjanka11 schreef:
Owh. Dat is raar, Suzanne F.,je weet toch dat je receptplichtig bent in NL? Ik doe jaarlijks een mestonderzoek via de DA en krijg dan een recept. Je wilt toch goed voor je dieren zorgen en niet onnodig geld uitgeven aan overbodige wormenkuren, of resistentie in de hand werken.
Ik wist niet dat je het zo kom omzeilen, het viel me alleen op dat ze daar niet vroegen naar het recept. Ik dacht, EU is EU, regelgeving is regelgeving. Mijn DA maakt het verder niet uit waar ik mijn wormenkuren vandaan haal, als ik het ze maar wel geef, daar wordt ie blij van!

Uiteraard weet ik dat. Maar in Ierland bestellen is makkelijker en goedkoper zo zonder recept.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:30

Onderzoek van Berenschot, 2011 (evaluatie invoering receptplicht wormenkuur, uitgevoerd in opdracht van overheid) staat te lezen dat de overheid het in eerste instantie invoerde omdat Belgie en Duitsland al wel receptplicht hadden (dus gingen de grensgevallenn in NL shoppen), en als tweede (!) argument de resistentie. Ierland en Engeland vallen ook onder de regelgeving van de EU, waarin deze receptplicht in is opgenomen, alleen zij hebben formeel gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot het maken van een uitzondering. Zij wilden die uitzondering (en hebben deze dan ook gekregen) omdat die landen er vanuit gaan dat de dierenhouder zelf weet hoe hij zijn dieren houdt en welke maatregelen deze moet treffen om maximale productie (vlees/melk/vacht) uit zijn dieren te houden. De mestonderzoeken etc. hebben ze daar vervolgens anders ingericht; je kan daar GRATIS advies krijgen over ontworming. Goed geregeld daar. De huidige regelgeving in NL zorgt er alleen maar voor dat er meer paarden niet of te laat ontwormd worden, althans, dat is het gevoel dat ik krijg wanneer ik om me heen kijk. Men bezuinigd soms wel eens op de verkeerde dingen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:31

Bij mijn veearts zijn ze anders ook niet zo heel duur, gewoon normaal geprijsd.
Hoe kom je erbij dat het zo duur word voor jou dan? :=
Dan zou ik graag jou website willen ontvangen ter vergelijking aangezien ik een hekel heb om steeds naar die man te moeten :')

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:31

Suzanne F. schreef:
Marjanka11 schreef:

Uiteraard weet ik dat. Maar in Ierland bestellen is makkelijker en goedkoper zo zonder recept.

Ook hier in Nederland kun je de wormenkuren goedkoop en zonder recept verkrijgen. Mijn vader heeft net 3 weken geleden nog 3 wormenkuren besteld, zijn vorige week binnen gekomen. Volgens mij waren we maar 5 euro kwijt :o

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:38

Al moet ik zeggen dat ik nu op een ierse website exact dezelfde kuur zie voor ik meen spoelwormen die wij laatst via de veearts hadden gehad voor een 3 jarige.
Meen me eigen te herinneren dat de boer zei dat hem dat 30 euro gekost heeft en zie hem hier staan voor 13,95.

Even totaal niks mee te maken maar weet iemand waar je snel en gemakkelijk iets kan vinden welke stof tegen welke wormen werkt.
Ik zoek nu eentje voor spoelwormen maar ben even geinteresseerd

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:39

Wat betaal je voor verzendkosten, anders is het zeker de moeite waard.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:42

Google maar eens op 'wormers horse' en dan 'UK' of 'Ireland', kijk en vergelijk. Maar het ontheft je natuurlijk niet van de Nederlandse receptplicht he, ook al kennen ze die daar niet. De verzendkosten zijn niet veel meer dan bij de Wehkamp, maar je moet echt zelf kijken en vergelijken of het voor jou al dan niet zinvol is of niet. Misschien ben je wel heel tevreden met je huidige leverancier en de prijs die je daar betaalt.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:58

de meest uitgebreidde wormenkuur kost 10 euro bij mijn dierenarts, en bestel je voor allemaal voor het hele jaar is het 8, daar ga ik niet voor lopen rondstruinen op internet, dat vind ik reuze meevallen!

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:00

Dan wil ik ook graag jouw dierenarts! Via onze DA zijn er enorme verschillen te bespeuren met dat wat de markt aanbiedt, maar het is fijn als je een DA hebt die goed met zijn klanten omgaat!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:50