Ze gaan mijn paard opereren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imrexxx

Ze gaan mijn paard opereren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 22:54

Hallo allemaal,

Ik heb een ruin, laatst toen ik hem stond te poetsen zag ik dat er allemaal bloed uit zijn koker kwam. Het was me nooit eerder opgevallen, hij laat het namelijk niet goed schoonmaken. Dus ik de dierenarts bellen, voor een ontsteking. Dat dacht ik teminsten dat het was. Na dat de dierenarts hem een injectie had gegeven en heel zijn zaakje naar beneden kwam zei hij, maar dit is geen ontsteking dit is kanker. Ik schrok enorm natuurlijk maar dat terzijden mijn paard moet nu dus geopereerd worden. We brengen hem maandag naar de kliniek in Moerbeke. Maar ik moet dus alle zorg aan de kliniek overlaten maar toch vraag ik me af wat ik hem het beste kan geven na de operatie. Hij mag vanaf dinsdag avond niet meer eten en hij word woensdag geopereerd. Kan ik hem het beste gewoon zijn brok geven of slobber? Ik lees namelijk enorm veel verschillende verhalen en ik weet niet goed wat ik nu het beste kan doen .. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met de zelfde tumor als die mijn paard heeft?
xx

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:56

Niet eten, is niet eten. Dus je mag vanaf dinsdagavond echt niets meer geven. Na de operatie, als het paard zich goed voelt, kan je rustig hooi geven. Mijn pony is ook aan een tumor geopereerd en stond vrij vlot erna alweer aan zijn hooi te knabbelen :) Juist op een nuchtere maag is het belangrijk eerst ruwvoer te geven, laat dat krachtvoer maar achterwege die dag :) eventueel een handje brok erbij.
(wel tumor op een andere plek).

Imrexxx

Re: Ze gaan mijn paard opereren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 23:01

Maar zou slobber wel kunnen die avond na de operatie of na de operatie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:02

Zou kunnen, als er eerst maar ruwvoer in de maag zit :)
Kan ook best zijn dat paard niet veel eetlust heeft hoor, want als er sprake is van pijn na de operatie dan kan het best zijn dat de eetlust minder is.
Maar je krijgt wel advies mee hoor vanuit de kliniek! :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-02-13 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:02

Dat kan je het best aan je dierenarts vragen, die kent het paard en kan het beste advies geven ;).

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:04

Gewoon even met de artsen van moerbeke overleggen. Hun weten wat het beste is voor jou paard.... Alvast sterkte gewenst!!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:04

ik denk dat je dit beter kan bespreken met de dierenartsen die weten het beste ik denk zelf dat je het eet patroon het beste het zelfde kan blijven houden aangezien er dan weer verandering komen..

igg succes!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:08

Gewoon het meest natuurlijke voer geven na de operatie.

En wat is dat ???

Gras, hooi of voordroog.

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:09

Mijn paard is ook geopereerd geweest in Moerbeke......super kliniek!! Je moet je niet druk maken, want je krijgt daar heel goede begeleiding en ze geven je een voerschema. Succes! (Alles in overleg natuurlijk met jou en de "normale" situatie in acht nemend)

Imrexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 23:12

Dus ik moet wel zijn gewone voer meenemen? Ik heb daar bijna geen info gehad

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:14

Je kan altijd wat voer meenemen natuurlijk, of je het nodig zult hebben is een tweede :)

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:15

Je kan voor de zekerheid wat meenemen. Mocht het om wat voor reden dan ook beter voor je paard zijn, dan heb je het bij je. Die van mij kreeg voer van de kliniek.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:19

Maar zeker niet vooraf voeren! Als de darmen volzitten gaat de operatie moeilijker en je hebt kans dat als je paard onder narcose is, hij stikt in zijn maaginhoud.. Dat wil je natuurlijk niet! Daarom mag je hem niet voeren van te voren..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:21

vuurneon schreef:
Niet eten, is niet eten. Dus je mag vanaf dinsdagavond echt niets meer geven. Na de operatie, als het paard zich goed voelt, kan je rustig hooi geven. Mijn pony is ook aan een tumor geopereerd en stond vrij vlot erna alweer aan zijn hooi te knabbelen :) Juist op een nuchtere maag is het belangrijk eerst ruwvoer te geven, laat dat krachtvoer maar achterwege die dag :) eventueel een handje brok erbij.
(wel tumor op een andere plek).

Dat moet eigenlijk altijd ;) eerst een bodem ruwvoer... Weinig mensen/stallen die dat trouwens doen helaas... Maar voor de paarden wel een stuk beter.

Maar zou gewoon rustig beginnen met ruwvoer, als ie iets wil eten, dan is dat even het beste (vooral omdat hij al een tijd niets mag eten.... zorg alsjeblieft dat hij ruwvoer krijgt en niet meteen brok.) Ga ook niet extra veel brok geven na de operatie, maar bouw het een beetje op. Ik weet niet hoe lang hij moet blijven? Maar ik ben altijd een beetje van "eigen voer wat ie gewend is blijven geven, is fijner dan opeens totaal ander voer... Anders is eigen voer meenemen wel handig zodat ze hem dat kunnen voeren. Gewoon omdat hij dat gewend is...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:22

44Myrthe44 schreef:
Dat kan je het best aan je dierenarts vragen, die kent het paard en kan het beste advies geven ;).

_/-\o_

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:23

Dit kan je het beste overleggen/vragen in de kliniek. Veel sterkte voor jou en je paardje!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:27

Sterkte met de operatie! Ik zou voor de zekerheid zelf voer meenemen, hooi en brok en evt. nog wat slobber, en dan overleggen met de dierenarts wat hij wanneer mag hebben (ws. dus eerst hooi). Dan ben je in ieder geval op alles voorbereid. Ze zullen dat daar wel regelen, maar je weet maar nooit, toch?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 04:32

TVG >> MD

fleurtjuhh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:48

Imrexxx schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een ruin, laatst toen ik hem stond te poetsen zag ik dat er allemaal bloed uit zijn koker kwam. Het was me nooit eerder opgevallen, hij laat het namelijk niet goed schoonmaken. Dus ik de dierenarts bellen, voor een ontsteking. Dat dacht ik teminsten dat het was. Na dat de dierenarts hem een injectie had gegeven en heel zijn zaakje naar beneden kwam zei hij, maar dit is geen ontsteking dit is kanker. Ik schrok enorm natuurlijk maar dat terzijden mijn paard moet nu dus geopereerd worden. We brengen hem maandag naar de kliniek in Moerbeke. Maar ik moet dus alle zorg aan de kliniek overlaten maar toch vraag ik me af wat ik hem het beste kan geven na de operatie. Hij mag vanaf dinsdag avond niet meer eten en hij word woensdag geopereerd. Kan ik hem het beste gewoon zijn brok geven of slobber? Ik lees namelijk enorm veel verschillende verhalen en ik weet niet goed wat ik nu het beste kan doen .. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met de zelfde tumor als die mijn paard heeft?
xx

!!!!!!!! ahhhh! super zielig! heel veel sterkte! :=

Penguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:30

Hoi Imrexxx,

Hoe is de operatie gegaan? Is het allemaal goed verlopen en heb je uiteindelijk een voerschema gekregen? Hopelijk gaat alles goed.

Imrexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 20:22

Alles is super goed gegaan en het gaat nu ook heel goed met hem! Ik heb zijn eigen voer meegenomen en zij hebben daar in de kliniek gegeven wat hij mocht hebben. Dus gelukkig maar!

koeienpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:23

mooi dat het goed afgelopen is!

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:27

Mijn merrie is momenteel ook bezig met revalideren na een buik operatie ivm verwijderen tumor. Ik heb er heel veel aan gehad en nu nog steeds. Om de kliniek een revalidatie schema te vragen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:34

jeetje gelukkig maar hebben ze alles weg kunnen halen denk je?

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:59

net als ij ons zal ik na de operatie weer rustig aan beginnen met eten dus een beetje per x dat is het beste voor hem omdat hij zo lang niet gegeten heeft.