Homeopathie bij Artrose!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Homeopathie bij Artrose!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:29

Ik kom regelmatig hier op Bokt in topics over Artrose het gebruik van homeopatische middelen tegen. Echter word hier nooit verder uitleg over gegeven als je vraagt wat en hoe er dan gegeven word :\

Mijn vraag dus wie (met ervaring) kan en wil het dan wél uitleggen!?

marietje1000

Re: Homeopathie bij Artrose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:53

Er is een groot verschil tussen homeopathie en een homeopathisch middel. Homeopathie gaat uit van een totaalbeeld van mens of dier, dus alle symptomen, karakter enzo. Dit kan de gemiddelde Nederlander niet beoordelen, alleen iemand die ervoor heeft gestudeerd. Het is niet voor niets een 6 jarige HBO-opleiding.
Een homeopathisch middel kun je bij de drogist kopen in een hele lage (in mijn ogen nauwelijks werkbare) potentie en werkt dan alleen op de klacht.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:54

Leuk en controversieel topic trouwens :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:19

ja maar hoe kan het helpen bij artrose dan?
is het alleen pijn stillend of kan de artrose geremd worden door Homeopatie?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:00

Wat je met homeopathie kunt bereiken is dat de kwaliteit van het resterende kraakbeen verbetert. Net zoals alle lichaamscellen verjongt kraakbeen zich ook, alleen langzamer omdat het minder doorbloed is. Als de kwaliteit verbetert is er minder pijn en meer bewegingsvrijheid.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:15

Ik ben het met Marietje1000 helemaal eens.

Voor een goed advies kun je het beste naar een afgestudeerd klassiek homeopaat gaan.
Deze kan inderdaad het individuele dier beoordelen en behandelen.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:25

Ik wist niet dat je in Lochem Cum Laude kon afstuderen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 18:29

Nou Leetje aangezien jij Cum laude afgestudeerd klassiek homeopaat bent kan jij hier in het topic ook wel eens haarfijn uitleggen wat homeopatie nu eigenlijk doet bij artrose :)

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:51

rapido schreef:
Nou Leetje aangezien jij Cum laude afgestudeerd klassiek homeopaat bent kan jij hier in het topic ook wel eens haarfijn uitleggen wat homeopatie nu eigenlijk doet bij artrose :)

Marietje1000 zegt hierboven al iets over, dat bijvoorbeeld het resterende kraakbeen verbeterd. Of dat het proces geremd wordt
Dat is wat zichtbaar wordt, echter dat is jou vraag niet.
Jou opmerking klinkt als dat je exact wil weten hoe iets werkt, welke stof wat precies doet bij een bepaald probleem.
Dit kunnen we niet. Bij homeopathie niet maar ook bij reguliere middelen vaak niet. Dat zegt niets over het feit dat het niet werkt.
Want dat het werkt heb ik ondertussen al zooo vaak gezien. Het zou fijn zijn als andere mensen dat ook is zien, zonder gelijk zulke vragen te stellen als jij doet. T klinkt namelijk niet echt of je geinteresseerd ben in het antwoord, maar meer om weer een heel negatief topic te laten ontstaan over homeopathie.
En dat zijn gemiste kansen, zeker voor de paarden....

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:00

rapido schreef:

Ik dacht dat een en ander inmiddels wel duidelijker zou zijn?
Je toon is wat onvriendelijk. Is het je bedoeling om homeopathie af te branden of wil je een serieuze reactie?

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:53

Ik ben hier wel serieus benieuwd naar :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:29

Homeopatie kan er ook voor zorgen dat de aanmaak van synovia in het lichaam weer op gang komt.

Er zijn verschillende hom. middelen die hiervoor in aanmerking komen. Alleen wat voor het ene paard werkt werkt weer niet voor het andere paard. Je zult dus, wat hier al eerder is gezegd, contact moeten opnemen met een homeopaat.

In eerste instantie zou ik zeggen, voer een glucosamine die ook voor artritis is, dus de synovia aanvult. Dat doet deze http://www.degroeneos.nl/producten/13.html en deze https://www.dierapotheker.nl/product/25 ... Bphytonics
Dit zijn de best opneembare glucosamines voor paarden!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 18:21

ik brand helemaal niks af vind alleen dat geheimzinnige gedoe in andere topics zo storend als mensen serieus vragen wat homeopatie kan doen voor artrose.
En al helemaal irritant is het als mensen mij via een pb een behandeling willen aansmeren!

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:30

Ik had ook een topic opgestart ivm de artrose in mijn paard zn rug en SI-gewricht. Hier werd ook gesproken over homeopathie. Volgens mij bedoeld rapido niets negatiefs hiermee!
Als je behandelingen zoekt voor je paard word er van alles geadviseerd dus moet je jezelf gaan afvragen wat nou eigenlijk de beste behandeling is. Homeopathie blijft altijd een beetje vaag (tot nog toe) omdat het niet echt uitgelegd kan worden. Als ik voor mezelf spreek wil ik vertrouwen hebben in een behandeling die mijn paard krijgt dus moet er wel eerst een duidelijke uitleg aan vooraf gaan. Het is toch niet zo gek dat je wilt weten waar je precies je geld aan uitgeeft?!
Ik hoop dat dit topic meer duidelijkheid schept.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:45

Kruiden vallen ook onder homeopatische middelen.
Duivelsklauw of harpagophytum is een pijnstillende en ontstekingsremmend kruid dat enorm veel word gebruikt bij paarden met artrose, stramme oudere paarden,...
Ik gebruik het voor mijn merrie ook en werkt prima! Is een zeer goede oplossing als een paard al op pensioen is gezet en toch nog lichamelijke klachten heeft maar te goed/gezond is om in te slapen (weet even niet goed hoe het anders te verwoorden). Dierenartsen zetten zo'n paarden dan levenslang op pijnstillende medicatie maar die medicatie gaat dan weer andere symptomen opleveren... De maag reageert niet goed op zo'n langdurig gebruik, is niet gezond etc, etc... Voor zulke paarden word er dan duivelsklauw aanbevolen. :)
Ik zelf gebruik een kruidenmix met duivelsklauw in die mijn dierenarts zelf heeft samengesteld maar je kan ook duivelsklauw in pure vorm aankopen of in vloeibare vorm op paardendrogist.nl :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:17

AnaisEnMieke: Kruiden vallen niet onder homeopathische middelen! Homeopathie is heeeeel iets anders dan kruidgeneeskunde :)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:39

Ik denk dat je o.a. mij bedoeld uit het andere topic.
Ik geef ook een homeopathisch middel aan mijn paard en sindsdien gaat het super met haar. Stop ik ermee dan kan ik merken dat ze weer stijver en strammer wordt.
Wat er precies gebeurd, hoe het werkt en wat er gebeurd in het paardenlijf kan ik je niet zeggen. Simpelweg gewoon niet omdat ik het niet weet. Ik kan alleen zeggen welk middel ik gebruik en hoe ik het geef. En ik kan aangeven wat ik merk aan mijn paard en dat is dat ze soepeler is en beter en vrijer beweegt.
Ik heb zelf geen verstand van homeopathie. Mijn buurman is klassiek homeopaat en heeft voor mij uitgezocht welk middel het beste is en in welke dosering.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 01:08

Annelieke welk middel gebruik jij dan?
En hoe word er precies uitgezocht wat voor jouw paard het beste is?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:16

Ik gebruik rhus toxicodendron. Welke potentie weet ik eerlijk gezegd niet want ik krijg het in korrels van mijn buurman. Deze korrels moet ik oplossen in afgekoeld gekookt water. Dit moet ik dan schudden en dan elke dat een scheutje in het drinkwater doen van mijn merrie.
Mijn buurman wilde wat weten over het karakter van mijn merrie en hij had boeken waarin hij heeft gekeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:21

Uhmm, er bestaat dus geen erkende HBO opleiding homeophatie. Een opleiding kan wel degelijk op HBO niveau zijn, maar dat is wat anders dan rijkserkend en gecontroleerd. HBO niveau kan ik in mijn achtertuin ook in elkaar zetten en verkopen aangezien het niet gecontroleerd wordt. Ik vind het misleidend.

Edit, ik ga ook gelijk uit de discussie omdat anders de vraag van TS ondergesneeuwd kan worden maar wilde dit wel even rechtzetten .
edit 2 toon aangepast, ik formuleerde het te onvriendelijk. Mijn excuses!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:46

Kruiden en planten zijn niet homeopathisch.
Er zit een hoop verschil tussen plantaardige en natuurlijke grondstoffen en echte homeopathie.
Homeopathie werkt met extreme verdunningen van stoffen die dezelfde symptomen als de te bestrijden ziekte zouden oproepen.
Citaat:
Homeopathische middelen worden bereid op basis van een zogenaamde oertinctuur: een geconcentreerd extract van minerale, plantaardige, dierlijke of zelfs menselijke oorsprong (de zogenaamde nosoden). Deze grondstof wordt in stappen verdund waarbij bij elke verdunning telkens flink moet worden geschud, het zogeheten 'potentiëren'. Dit heet zo, omdat bij deze bewerking het middel geacht wordt aan kracht te winnen: de energiesignatuur neemt toe.

De verdunningen gaan zover dat er soms maar een enkele of zelf zelf geen enkele molecuul werkzame stof in zit.
Volg je deze gedachtegang kun je dus ook gewoon leidingwater gebruiken, er verdwijnen dagelijks flinke hoeveelheden medicijnen via het riool die in de waterzuivering flink worden verdund en geschud.
Het is niet voor niets dat op de verpakking van homeopathische middelen moet staan dat de werkzaamheid NIET met wetenschappelijke criteria is beoordeeld door het College ter beoordeling van geneesmiddelen.
Ook hier worden geen antwoorden gegeven op de vraag HOE het werkt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:49

annelieke92 schreef:
Ik gebruik rhus toxicodendron. Welke potentie weet ik eerlijk gezegd niet want ik krijg het in korrels van mijn buurman. Deze korrels moet ik oplossen in afgekoeld gekookt water. Dit moet ik dan schudden en dan elke dat een scheutje in het drinkwater doen van mijn merrie.
Mijn buurman wilde wat weten over het karakter van mijn merrie en hij had boeken waarin hij heeft gekeken.

Rhus tox is het het middel voor peesblessures!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:59

Maar ook voor gewrichten en banden dacht ik.
Maar ach ze loopt er super op dus mij hoor je niet klagen ;)

Edit: dit vond ik net op internet:
Het fundamentele kenmerk van Rhus tox. is dat de symptomen verbeteren door beweging. Dat geldt zowel voor de diverse afzonderlijke symptomen als voor de symptomen van de patiënt als geheel. Met name pijnlijke gewrichten en spieren doen zeer wanneer ze rusten en wanneer ze in beweging komen, maar de pijn wordt steeds minder naarmate de gewrichten door de beweging soepeler worden.

De stijfheid en evt pijnlijkheid als je begint met bewegen en dat het naarmate je meer beweegt beter gaat is wel een kenmerk van artrose.
Laatst bijgewerkt door annelieke92 op 09-02-13 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:00

Offtopic maar wel een mooie uitzending over het homeopathische middel Oscillococcinum:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1114585
Citaat:
Oscillococcinum is een homeopatisch geneesmiddel tegen griep. Lastig om uit te spreken, mysterieus in wat het is. De Keuringsdienst van Waarde krijgt er hoofdpijn van.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:08

Ik ben afgestudeerd klassiek homeopaat en mij wordt ook vaak gevraagd welk middel ik voorschrijf en wat het precies doet.
Helaas is er niet 1 middel wat bij ieder mens/dier werkt.
Er zijn heel veel middelen te bedenken die kunnen werken bij artrose.
Daarvoor zul je een gedegen consult moeten afnemen en daarna uitwerken welk middel het best passend is bij het individu.
En hoe werkt het....ik wéét het echt niet, feit is dat als je het juiste middel hebt het werkt.
Mijn eigen paard heeft artrose fase 4, liep destijds toen ze 4 was stokkreupel, behandeld door uiteindelijk een homeopaat en heeft nooit meer kreupel gelopen. ( ze is inmiddels 19 jaar)
Dat is ook mijn drijfveer geweest om zelf homeopathie te gaan studeren.