help ! mijn paard heeft zoveel jeuk !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmloveit

help ! mijn paard heeft zoveel jeuk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:26

hallo,

ik weet niet of ik hier goed zit.... maar anders zeggen jullie het maar.

mijn veulen ( shet) heeft sinds een paar weken zoveel jeuk op zijn hele lijf !
ik weet niet meer wat ik moet doen, hij heeft nou al allemaal kale plekken gekregen door het schuren.
verder had ie niet plekken, dus denk ik niet dat het schimmel is, want hij heeft nog wel een laagje haar.
verder heeft ie een prima gezondheid, en conditie.
kan het misschien luizen of zo iets zijn ? ik zou het niet meer weten.
xx

Borisje

Re: help ! mijn paard heeft zoveel jeuk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:28

De dierenarts bellen? :o?
Het kan door alles komen, mijten, luizen, wormen, last van de vacht.
Gewoon even de DA laten komen, dan kan je er wat aan doen, jeuk is vréselijk om te hebben.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:29

Kan van alles zijn, mijt, rainrot, allergie. Toch even de dierenarts erbij halen. Pas als je weet wat het is kun je op de goede manier behandelen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:29

Ben je misschien overgestapt naar voer, andere koekjes? Weet ik veel wat dat er iets in zit waar hij overgevoelig voor is?
Ook ik ben voor het bellen van de DA

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:32

dankjewel dat jullie zo snel konden reageren, maar ik wil liever niet de DA erbij laten komen.
dat kost ook weer geld, en de pony is van mij en mijn vriendinnetje, en we moeten het zelf betalen allemaal.
mijn andere pony ( e pony) heeft ook al genoeg geld gekost ivm gevoelig heid voor koliek.
me ouders vinden het verder geen probleem maar op dit moment hebben we maar 18 euro...
hij krijgt trouwens, muesli en kuil en hooi,. ( soms biks) is dit misschien verkeerd ?

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:33

oja, kan het door de vacht komen ? het is een erge pluizebol..
en hoe moet je foto's plaatsen, dan kan ik wel een foto laten zien.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:35

hoe kan je nou twee ponies hebben en maar 18 euro? Heb je geen spaarpotje? Verder zou het door de vacht kunnen komen maar ook door heel wat anders.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:36

is die niet gewoon aan het verharen?
ik zou anders wel de da er bij laten komen, dan kost het maar geld :o

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:38

ManonGrr schreef:
hoe kan je nou twee ponies hebben en maar 18 euro? Heb je geen spaarpotje? Verder zou het door de vacht kunnen komen maar ook door heel wat anders.

nou heb wel meer, maar we hebben zegmaar een potje waar we geld in doen voor die pony.
voor mijn eigen pony heb ik wel meer, maar we hebben de pony( de shet) op joustermerke gekocht....
het is zegmaar niet helemaal mijn pony hij is ook nog van iemand anders, maar hij staat bij ons.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:38

Mijn shet had dat vorig jaar ook zo erg, hij heeft toen bijna zijn hele veulenvacht eraf geschuurd, hij zag er niet uit.... Maar dat was wel al in het voorjaar, toen het in mei opeens heel warm werd hebben we hem geschoren en toen was t weg. Maar ook dit jaar hebben zowel mijn oude shet als de 1,5 jarige jeuk. Na een bezoekje van de dierenarts bleken ze allebei luizen te hebben.
Een dierenarts kost nu eenmaal geld, maar als je dat niet kunt opbrengen voor je dieren, dan kun je beter geen dieren houden....

Maar dat is mijn mening. Het is toch ook sneu om hem zoveel jeuk te laten hebben ?
Laatst bijgewerkt door Liefbeestje op 02-02-13 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:39

mariekekroon schreef:
is die niet gewoon aan het verharen?
ik zou anders wel de da er bij laten komen, dan kost het maar geld :o

kunnen de pony's nu al verharen ?? en hij had het al toen het nog -10 was.
ik denk er idd toch maar overna om de DA erbij te halen.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:39

Ik vind het een beetje raar dat je niet voor het welzijn van je dier kiest. Mijn mening is als je niet kunt betalen voor de eventurele kosten die er aan een dier kunnen zitten dat je dan geen dier moet nemen. Maar dat is mijn mening. Verder snap ik niet hoe je als 11 jarig meisje zelf een pony kunt onderhouden. Ik denk dat je ouders vast wel mee betalen als er iets is met je pony.
Dus DA bellen!!!!

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:40

Liefbeestje schreef:
Mijn shet had dat vorig jaar ook zo erg, hij heeft toen bijna zijn hele veulenvacht eraf geschuurd, hij zag er niet uit.... Maar dat was wel al in het voorjaar, toen het in mei opeens heel warm werd hebben we hem geschoren en toen was t weg. Maar dit ook dit jaar hebben zowel mijn oude shet als de 1,5 jarige jeuk. Na een bezoekje van de dierenarts bleken ze allebei luizen te hebben.
Een dierenarts kost nu eenmaal geld, maar als je dat niet kunt opbrengen voor je dieren, dan kun je beter geen dieren houden....

Maar dat is mijn mening. Het is toch ook sneu om hem zoveel jeuk te laten hebben ?

ja vind ik ook, we laten hem waarschijnlijk maar scheren en eerst de DA erbij te laten halen.
we kijken eerst zelf of die misschien luizen heeft

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:44

Kimmloveit schreef:
ManonGrr schreef:

het is zegmaar niet helemaal mijn pony hij is ook nog van iemand anders, maar hij staat bij ons.

Is die andere een volwassen persoon? Kan die dan niet gewoon een dierenarts bellen? Wie betaalt er voor het voer en de rest?

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:45

ManonGrr schreef:

het is zegmaar niet helemaal mijn pony hij is ook nog van iemand anders, maar hij staat bij ons.[/quote]
Is die andere een volwassen persoon? Kan die dan niet gewoon een dierenarts bellen? Wie betaalt er voor het voer en de rest?[/quote]

nee, het is nog een meisje van mijn leeftijd. we gaan hem vanmiddag helemaal controleren en kijken of die luizen heeft.
maar kan het ook een optie zijn om hem te laten scheren ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:47

klinkt als luis.

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:48

3bengels schreef:
Ik vind het een beetje raar dat je niet voor het welzijn van je dier kiest. Mijn mening is als je niet kunt betalen voor de eventurele kosten die er aan een dier kunnen zitten dat je dan geen dier moet nemen. Maar dat is mijn mening. Verder snap ik niet hoe je als 11 jarig meisje zelf een pony kunt onderhouden. Ik denk dat je ouders vast wel mee betalen als er iets is met je pony.
Dus DA bellen!!!!

tuurlijk betalen me ouders wel als er iets ergs aan de hand is.
maar we kunnen niet alles betalen.
ik zou het liefst de DA erbij laten halen, maat dit gaat niet zo gemakkelijk.
we kijken eerst zelf, en ik heb geen geld omdat ik een paar maanden geleden een pony heb gekocht ! mijn eigen e pony.
en ik vind het zelf ook heel erg voor hem..

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:49

spicegirl schreef:
klinkt als luis.

jaa ?? dan gaan we hem vanmiddag wel even controleren.

trouwens ! bedankt allemaal dat jullie meehelpen !'x

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:51

Met scheren raak je de luis niet kwijt. Daarbij komt dat je dan met dekens moet gaan werken. Waar je ook aan moet denken is dat als het luis is (verwacht ik wel) dat je ook de halsters en je andere pony moet nakijken/behandelen en de omgeving waar hij tegen schuurt allemaal ontsmet. Want alleen je ponytje behandelen is een tijdelijke oplossing indien je de rest niet meeneemt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:54

Kimmloveit schreef:
dankjewel dat jullie zo snel konden reageren, maar ik wil liever niet de DA erbij laten komen.
dat kost ook weer geld, en de pony is van mij en mijn vriendinnetje, en we moeten het zelf betalen allemaal.
mijn andere pony ( e pony) heeft ook al genoeg geld gekost ivm gevoelig heid voor koliek.
me ouders vinden het verder geen probleem maar op dit moment hebben we maar 18 euro...
hij krijgt trouwens, muesli en kuil en hooi,. ( soms biks) is dit misschien verkeerd ?

jij en je vriendin zijn allebei 11 jaar en moeten het zelf betalen?!?! ik bedoel, ik snap dat je als je 11 bent je niet meer dan 18 euro hebt, maar ik vind het niet netjes van jullie ouders (zowel van jou áls van je vriendinnetje) dat ze jullie een pony laten hebben maar dan niet de kosten betalen als die nodig zijn voor bijv. de dierenarts. Ik zou hier gewoon met je ouders in overleg gaan want ik hoop toch dat ze niet willen dat 't beestje leidt? Want ook jeuk is leiden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:55

Haal er alsjeblieft een dierenarts bij. Je pony moet er toch niet voor opdraaien dat jij eigenlijk geen geld hebt om hem te verzorgen?
Stel je eens voor dat je zelf vergaat van de jeuk en je ouders zeggen "tja, bij de dokter kan je zalfjes halen en het is zo verholpen, maar daar hebben we nu eenmaal geen geld voor. Laten we eerst zelf maar van allerlei middeltjes proberen die het misschien nog erger maken en anders heb je pech".

Vraag desnoods aan je ouders om het geld voor te schieten en betaal het daarna terug in de vorm van bv klusjes of je zakgeld af te staan.
Anders moet je eens heel eerlijk nadenken hoe eerlijk het is dat je een pony hebt.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:56

Ik zie de dierenarts nog wel eens als iets wat verdere kosten kan voorkomen.
Niet denken dat een dierenarts alleen maar duur is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:02

Je kunt in ieder geval eens bellen naar een dierenarts, om je verhaal te vertellen.
Er is een behoorlijke kans dat het om luis gaat.
Scheren is budgettair niet aantrekkelijk en lost het probleem niet op. Dan zul je verschillende, goed passende, dekens moeten aanschaffen.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:02

Even voor de volledigheid... Ik heb mijn pony's laten scheren omdat die kleine er niet uit zag na het schuren ( hij had toen GEEN luis ). En bovendien was het al een graad of 20-25 overdag.... Als jouw pony 24/7 buiten staat, lijkt het mij niet logisch dat je nu gaat scheren om de luis weg te krijgen.... Bovendien moet je dan dekens gaan kopen en die zijn misschien wel duurder dan de dierenarts laten komen om de pony na te laten kijken....

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:04

Herkenbaar :)
Mijn paard heeft dat ook en sinds een paar dagen weet ik dat het luis is.
De DA heeft me een shampoo gegeven, dus dan zal het wel weer goed komen. ;)