Insuline resistent, maar we hebben het gered!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Insuline resistent, maar we hebben het gered!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:07

Hallo,

Figor is lange tijd besproken geweest in het insuline resistentie topic en zoals de mensen van jullie weten die daar bekend waren, zijn er meerdere dierenartsen geweest die Fiek zijn leven al lang hadden opgegeven..

In 2008 ging hij plots van een fjord met een goed gewicht en een topconditie, naar een fjord met een slechte gezondheid en liep zijn gewicht op van zo'n 450 kilo, naar 630 kilo, in een periode van een paar maanden.. In de winter van 2008 bereikte het zijn hoogtepunt

Afbeelding
Meetlint gaf hier 630 kilo aan wat hij zou wegen..

Pas na een lange zoektocht kwamen we erachter dat hij insulineresistent was. De insuline waardes waren enorm hoog en eigenlijk hadden de dierenartsen daar al geen ervaringen meer met een goede afloop..
Na allerlei dingen proberen, teveel om op te noemen, zijn we uiteindelijk via een alternatieve route bij een behandeling aan gekomen die bij Fiek leek te werken..
Heel langzaam aan begon hij wat af te vallen maar had onderweg veel terugslagen..

Inmiddels zijn we ruim 4 jaar verder en ben ik blij dat ik de volgende foto met jullie kan delen van vandaag

Afbeelding
Meetlint geeft nu 440/450 kilo aan, wat een gezond fjordje van Fiek zijn grootte hoort te zijn...

Heb er vaak geen vertrouwen meer in gehad, na vele terugslagen, maar eindelijk zijn we er.. Een strijd van ruim 4 jaar.. En nu van het voorjaar hopelijk alle trainingen weer oppakken om ook zijn spieren weer goed in vorm te krijgen..
Afgelopen maanden begint zijn hals eigenlijk pas goed te slinken en weer zacht te worden, hopelijk gaat dat nog even door want dat is het laatste wat je nog echt goed aan hem ziet vind ik zelf

Ik hoop dat ons verhaal anderen kan helpen om niet te snel op te geven bij deze ziekte maar te blijven zoeken naar een behandeling die werkt bij jouw paard..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:18

zo super zeg! hij ziet er echt goed uit!

Collie2008

Re: Insuline resistent, maar we hebben het gered!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:18

wat een verschil joh!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:20

Leek wel een plof-pony op de 1e foto.
Wat ziet hij er nu goed uit!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:23

Mirgino: Dankje, hoe is het met jouw paard inmiddels? Die was toen toch ook IR?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:33

SuperRoos schreef:
Mirgino: Dankje, hoe is het met jouw paard inmiddels? Die was toen toch ook IR?

Cheyenne mijn appaloosa had acute EMS

Gringo gaat nu super :j gelukkig geen IR is wel op getest nadat hij bevangen raakte in de kliniek, maar bleek spierbevangen te zijn geweest

en paard van stalhoudster staat op GB en is nog steeds te dik,maar die kan niet meer gereden worden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:35

Van Cheyenne wist ik inderdaad, ik dacht dat Gringo het toen ook had, maar was dus iets anders, gelukkig maar!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:39

Wat een verschil :wow:

Hij ziet er nu weer lekker gezond uit!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:42

wat ziet hij er goed uit!
Hoe kwam hij zo dik?

theo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:44

Als ik het woord alternatief lees, spits ik mijn flaporen. Wat is precies de weg die je hebt bewandeld om tot dit resultaat te komen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 16:55

Geerke, dit is dus wat gebeurd als je paard zeer ernstig IR wordt.. Zoals ik beschreef in de post is hij in enkele maanden tijd zo dik geworden.. Dit komt dan omdat de hele werking van de alvleesklier, de aanmaak van insuline en alle andere organen die daarmee van doen hebben ontregeld zijn. Doordat de insuline niet zakte kon hij ook niet meer afvallen en werd hij enkel dikker..

Theo, dat kan ik me goed voorstellen. Voordat Fiek zo ziek werd greep ik ook nooit naar de alternatieve kant. In dit geval was het een laatste optie want 3 dierenartsen hadden afmaken al voorgesteld, zij hadden geen behandeling. Ik praat dan over 2 grote dierenartspraktijken, en 1 bekende grote dierenkliniek.
Via via kwam ik bij een homeopaat terecht en hoe en wat allemaal is te veel om te benoemen, maar het verschil is duidelijk bij het zien van de foto's denk ik..
Ik hoef in dit topic trouwens geen discussie over het wel of niet werken van alternatieve dingen, als dat nodig is, dan liever via pb :-) dankjewel

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:03

;) mijn paard is ook zeer ernstig IR,maar nooit te dik geweest.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:06

Zo, wat een verschil! Ziet er nu toppie uit hoor _/-\o_
Dat je geen discussie wilt over alternatief kan ik begrijpen. Maar zou denk ik voor velen best interessant zijn om te horen wat je precies hebt gedaan/gegeven.
Al zou je er 1 paard mee kunnen helpen, dan zou dat toch al mooi zijn? Dus van mij mag je best het 1 en ander hier neerzetten hoor...

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:07

Met mij hoef je geen discussie te voeren over homeopathie hoor. Ik ben heeeeel populair op dit forum met mijn constante verwijzingen naar alternatieve therapieën en lach nu in mijn vuistje met je succesverhaal. :D
De ongelovigen zullen dit wel afdoen als broodje aap. Laat ze maar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:11

Wat fijn! Hoe staat het met zijn voer? Vier jaar lang niet kunnen trainen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 17:22

geerke schreef:
;) mijn paard is ook zeer ernstig IR,maar nooit te dik geweest.

Volgens mij hebben wij toen ook samen in het IR topic gezeten toch? Kreeg jouw paard die schildklierhormonen of was dat die van iemand anders?
Er zijn verschillende vormen van IR eigenlijk ook weer en bij elk paard geeft het andere reacties. Kan zelfs extrem ondergewicht veroorzaken.. In Fiek's geval was de insuline zo hoog en dat zorgde ervoor dat hij niet meer af kon vallen. Wat dat betreft is er ook nog zo weinig over bekend hoe het precies in elkaar steekt..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 17:24

Zammie schreef:
Zo, wat een verschil! Ziet er nu toppie uit hoor _/-\o_
Dat je geen discussie wilt over alternatief kan ik begrijpen. Maar zou denk ik voor velen best interessant zijn om te horen wat je precies hebt gedaan/gegeven.
Al zou je er 1 paard mee kunnen helpen, dan zou dat toch al mooi zijn? Dus van mij mag je best het 1 en ander hier neerzetten hoor...

Wanneer mensen die vraag specifiek hebben dan mag dat via prive berichten.
Het is hier op bokt al eerder zo ver gegaan dat alternatief therapeuten bijna zijn aangeklaagd omdat mensen twijfelen bij de echtheid van behandeling. Ik ga dat risico voor mijn behandelaars niet lopen en hoop dat daar ook begrip voor is.
Dit topic is inderdaad om mensen met zulke paarden te helpen, liefst nog meer dan 1 :-)
Maar die informatie vestrek ik verder dan liever prive.
Wat ik wel verteld heb is dus dat het om een alternatieve behandeling gaat, in dit geval homeopathie.
Wanneer iemand daarin geinteresseerd is ook echt voor zijn paard weten ze de weg naar mij te vinden :-)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 17:27

Hannanas schreef:
Wat fijn! Hoe staat het met zijn voer? Vier jaar lang niet kunnen trainen?

Klopt, we hebben 4 jaar bijna niks gedaan.. Afgelopen zomer rustig aan wat rijden, 15 minuten per keer ofzo en beetje grondwerk.. Hopelijk komend jaar weer fanatieker..

Zijn voer. Hij krijgt een natuurlijke mix nu, hooi en staat ook gewoon dag en nacht op de wei in de zomer.
Hij staat op kleigrond. De grond is vruchtbaar en het gras kan goed groeien waardoor het minder fructaan bevat. Dit gaat beter dan op zandgrond (Waar hij zo ziek op is geworden) die grond was te arm, bevatte veel fructaan, en heeft dus een grote rol gespeeld in het versnellen van het proces (waar hij al in zat toen ik hem kocht als 2 jarige, snel hoefbevangen etc.)

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:31

wow wat een verschil zeg!, hoe kan hij in een keer deze ziekte krijgen dan? of hebben ze dit dan al bij de geboorte?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:38

Complimenten hoor TS, wat een verschil met waar hij weg kwam.

Ook ik lach hier in mijn vuistje dat je dit hebt kunnen bereiken door middel van homeopathie, ook ik werk véél met alternatieve manieren en weet dus dat het werkt, heb al vaker kleine wondertjes zien gebeuren. :D Top dat je ondanks je eerdere weerstand hier tegen het toch aan gedurfd hebt om op de alternatieve manier te starten. Ik ben blij voor je paard dat je dit gedaan hebt. +:)+

Wel jammer dat je de behanndelwijze niet in het topic wil zetten, hierbij hoeft de naam van de behandelaar niet vermeld te worden. Ben er nieuwsgierig naar maar ben niet zo van de PB's. ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:42

Mijn complimenten!! Een oud-stalgenootje van me had ook een merrie met IR en die kwam ook al aan door naar eten te kijken. Erg lastig om het er weer af te krijgen, om nog maar te zwijgen over alle risico's als hoefbevangenheid en dergelijke.

Hopelijk kan je hem goed houden en weer genieten van je paard!!!

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:44

De behandelwijze is homeopathie. Er zijn verschillende homeopathische methoden maar wat bij de een werkt hoeft niet bij de ander te werken. Vandaar dat de bewijslast moeilijk is, je kunt immers geen testgroepen samenstellen omdat ieder dier anders is.
Feit blijft, het werkt, en dat is fantastisch.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:23

Respect. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:53

Zo Roos dat hebben jullie toch maar mooi voor elkaar gekregen ;) +:)+

Fiek ziet er super uit!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 19:55

marlonFloris schreef:
wow wat een verschil zeg!, hoe kan hij in een keer deze ziekte krijgen dan? of hebben ze dit dan al bij de geboorte?

Daar weten ze eigenlijk nog heel weinig over..
Wel lijken er paarden met aanleg te zijn, zoals ook paarden die bijvoorbeeld erg gevoelig zijn voor hoefbevangenheid..
Of het ook echt erfelijk is, en of hele jonge paarden het al in zo'n ernstige vorm kunnen krijgen weet ik niet..

Het is een vorm van suikerziekte, bij mensen kan dat ook erfelijk zijn maar hoeft niet..
Tegenwoordig soms ook al op zeer jonge leeftijd maar het voedsel en de leefwijze is bij ons mensen ook erg slecht geworden, bij paarden is dat niet anders dus misschien zit daar best een gelijkenis in..