Mijn shet is al een hele poos zwaar hoefbevangen. Sinds begin afgelopen voorjaar. Bij ons op stal loopt altijd een meisje die voor haar zorgt en bereed. Om eerlijk te zijn, heb ik er nooit erg in gehad dat ze hoefbevangen werd. Mijn shet was samen met een paar andere pony's gewend gewoon zomer en winter op een grote dijk te staan, hoeveel eten er ook stond. Is ook altijd goed gegaan.
Vroeger reed ik veel met Toska, de patient. Ver en veel. Langzamerhand, toen ik groter werd nam de beweging af. Ondertussen werd ze wel bereden door de verzorger. Omdat ik lang niet meer elke dag naar haar keek, omdat ze toch goed verzorgd werd, kwam ik er pas achter toen ik hoorde dat ze niet meer vlot wou lopen. Met andere woorden, ze was kapot. Mensen, je mogen best weten, ik schaam me zwaar zwaar diep, hoe het zóver heeft kunnen komen.
Jullie zullen je wel afvragen, kwam je daar dan niet eerder achter als de hoefsmid kwam? Nou, die hoefde absoluut niet vaak te komen. Ze had sterke hoefjes, liep vaak op het verharde, en zo bleef de verhouding redelijk gelijk, zodat een hoefsmid weinig nodig was. Ongeveer 2 x per jaar was ruim voldoende.
Toen ik er eenmaal aan moest geloven dat Toska verre van gezond was, hebben we haar direct van het gras gehaald, en paddockje in de wei gemaakt met schaduw en zon. Zo stond ze toch nog tussen de andere paarden. Daar stond trouwens geen gras. We voerden ze arm hooi en een beetje muesli. Het ging eigenlijk langzaam aan wel wat beter. We stapten met haar, en de hoefsmid kwam elke 8 weken langs. Het is bijna ongeloofbaar, maar op een duur konden ze er zelfs weer op rijden. Ze liep weer vlot door en ze was weer helemaal de oude. Uiteraard werd er zo weinig mogelijk op de weg gelopen.
Zo ging het best goed. Maar tegen de winter aan, ging het weer slechter en slechter. Ze stond niet meer smiddags een poosje op de wei, maar over dag in de paddock samen met mijn haf. We voerder ze beetje biks, beetje voederbieten en onbeperkt hooi. Ze ging weer langzaam lopen en was niet meer wendbaar.
Hier wil ik jullie een paar foto's laten zien, van hoe ze er nu bij staat: (de hoefsmid is 11 januari voor het laatst geweest)
1. Haar voorhoeven vanaf de zijkant:

2. Voorhoeven vanaf boven:

3. Voorhoeven aan de binnenkant:

4. Achterhoeven aan de binnenkant: (is dat geen rotstraal vanbinnen, rechts?)

5. Haar lieve hoofdje

Ik heb ook nog een paar filmpjes van als ze loopt, maar die zijn voorlopig nog aan het uploaden, dus die zal ik later in het topic plaatsen.
Ik weet wel dat er nog weinig aan te doen valt, maar is het mogelijk dat het beestje nog een beetje normaal leven krijgt? Ik weet dat er speciale ijzers e.d. zijn, maar eerlijk gezegd, ga ik daar echt niet aan beginnen. Dat zou me een vermogen kosten voor een shetje waar ik veel van hou, maar verder alleen maar gezelschap is. Is er een goedkoper alternatief? Bij deze jullie advies en informatie dringend gevraagd! Ik weet er geen raad meer mee

Hou het rustig en netjes,
Groetjes..