Ervaring Verm X

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Ervaring Verm X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:22

Kon via de zoekfunctie geen recente topics vinden, vandaar dit topic.
Wie gebruikt het en wat zijn de ervaringen?

Ik heb het nu voor de eerste keer gebruikt. Normaal altijd met reguliere chemische middelen, maar daar wilde ik vanaf.
Mijn ponies hebben zomers 5 hectare land dat in stukken is verdeeld en elke dag wordt uitgemest. In de winter in een uitloopstal met verharding. Infectiedruk zal dus waarschijnlijk laag zijn.

Heb op 28 dagen na de laatste dosering Verm x een eitelling laten doen en die was 0. Bij de jonge dieren vlak na de kuur wel enkele dode wormen gevonden.

Verm x is geen ontwormingsmiddel, maar ik ben er erg tevreden over.
Gezien de eitelling 0 is, zie ik geen noodzaak om met chemische troep aan de gang te gaan en wil ik nu dus elke 12 weken een kuur Verm X geven.

Ervaringen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:45

Er is geen onderbouwing dat Verm X werkt tegen worminfecties, en bij een in vitro test haalde het een niveau van werkzaamheid die hetzelfde is als dat van een wormenkuur waar al resistentie tegen is. Het kan zelfs zo zijn dat in vivo (dus in het lichaam) het nog slechter werkt, gezien de vertering dan een grote rol speelt.

Persoonlijk zou ik dus nooit Verm X gebruiken tegen worminfecties. Wellicht dat andere (bij) werkingen van de kruiden je wel aanspreken en dat je het daarom gebruikt.

Mijn inziens blijft een chemische ontworming toch nog steeds het meest effectief, en wanneer je deze correct toedient is de kans op resistentie en bijwerkingen zeer klein.

Rivendell

Re: Ervaring Verm X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 22:00

Maar Verm X maakt wel de darm minder vatbaar voor wormen besmetting, omdat het milieu minder aangenaam voor wormen schijnt te worden.
De laatste keer dat ik een reguliere spuit gebruikte, kwamen er geen wormen uit. Eitelling gaf wel een paar eitjes aan. Nu is de telling 0.
Ik weet niet welke werking het middel verder heeft, ik heb het gebruikt voor de eventuele wormen.

tamary

Re: Ervaring Verm X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:26

Cursussen zelf wormeneitjes tellen staan nu stil omdat er in deze periode geen eitjes uitgescheiden worden. Dan is nu 0 wormeneitjes in de mest niks raars en niet terug te voeren op een ontwormingsmiddel.

Ik zit te puzzelen of er met diatomeeënaarde iets te bereiken is omdat dat bv in kippen ook goed tegen wormen schijnt te werken, maar daarvoor eerst cursus doen en dan echt goed kunnen testen (nl 5 dagen achter elkaar) bij lage wormbesmetting. Voor grote aantallen gaat er gewoon pasta in, maar voor een nuttig tussendoor middel kan dit wel eens interessant zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:17

Hallo allemaal
Dit topic is heel oud, maar ik vraag het even hier.
Een van mijn kippen heeft wormen (de anderen ben ik bang nu dus ook )
ik wil haar graag ontwormen maar weet niet goed met welk middel.
Ik las over VErm X maar weet niet of dat meer preventief is of ook echt ontwormt.
Ik hoop dat iemand me een tip kan geven over een goed middel (liefst korrelvorm, ze scharrelen en drinken overal).
Anders ga ik haar vangen en apart zetten om te laten drinken, maar liever voer ik iets omdat ze dat volledig opeten.
Alvast dank, Hannah