Wat kan dit zijn? (met foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne77

Wat kan dit zijn? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:37

Hallo,

Alvast bedankt dat je mijn verhaal wil lezen.
Bij m’n haflinger is 4 weken geleden maanblindheid geconstateerd.
Hier heb ik druppels en pijnstilling voor gekregen en met haar oog gaat het weer goed, de blauwe waas is weg.
Nu heeft ze echter sinds 1,5 week allemaal schuurplekken op haar hoofd.
Het begon bij een kale plek boven haar oog en bij haar neus.
Er zijn echter steeds meer plekken bij gekomen (in een hele korte tijd) en vandaag merkte ik ook dat ze bij
haar borst en onder haar buik bij haar navel wat harde korstjes heeft.
Dit geeft haar jeuk want ze wil maar al te graag zichzelf krabben of schuren.
Die korstjes komen heel makkelijk los en zitten “vast” aan de haren.

Nu komt er nog bij dat ze ook nog zomereczeem heeft, maar het lijkt me sterk dat dit nu al op komt zetten
en dit uit zich bij haar ook nooit op deze manier. Verder zit ze vrij dicht in haar vacht, zal haar vacht haar huid “stikken”?

Hier de foto’s:

Afbeelding
Haar voorhoofd

Afbeelding
Andere kant

Afbeelding
Neus

Afbeelding
Kale plek op haar buik(sorry beetje wazig)

Afbeelding
Buik, als je goed kijkt zie je de kale plek maar ook wat losse korstjes(geelachtig van kleur?)

Afbeelding
Stukje haar met korstje

Wat zou dit nou kunnen zijn? De staleigenaar waar ik sta denkt dat ze misschien luizen heeft of een soort schimmel.
Hij adviseert om haar te spuiten met Dectomax maar heb hier zelf wel mijn hele grote twijfels over…
Kan het komen omdat ze een verminderde weerstand heeft (door maanblindheid aanval) dat ze iets
onder de leden heeft dat zich uit in dit.

Eerst dacht ik dat de kale plekken kwamen door haar maanblindheid, last van haar oog, eventueel hoofdpijn en dat ze
daarop haar hoofd ging schuren. Maar nu zitten de korstjes ook op andere plaatsen dus of het echt met elkaar
te maken heeft vraag ik me af.
Weet iemand misschien wat dit kan zijn? Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Anne77 op 12-01-13 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:38

misschien ring worm. wassen met imafrol ofzo zou kunnen helpen wellicht
Laatst bijgewerkt door Persevero op 12-01-13 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Re: Wat kan dit zijn? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:39

Of schimmel!

vieux2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:41

lijkt mij gewoon schimmel. zweet blijft lang zitten en droogt niet goed op dus ideale broedplaats voor schimmel

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:41

ringworm is toch ook een soort schimmel?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:47

Ringworm is inderdaad een andere benaming voor schimmel.
Maar komen er bij schimmel ook korstjes voor en jeukt dit ook voor een paard?
Heb haar al twee keer behandeld met imaverol.
Op haar voorhoofd heeft ze echter geen korstjes alleen een grote kale plek die van de een op andere dag ineens ontstond...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:48

Ringworm inderdaad.

Ringworm is schimmel, ook zeer besmettelijk voor mensen overigens!!

Goed wassen/behandelen met imaverol. :)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:49

Het kan idd schimmel zijn.
Maar ook een allergische reactie op de medicatie die je heb gebruikt.

Heb je de laatste tijd bijvoorbeeld spullen overgenomen die van een ander paard zijn geweest?
Daar kreeg mijn verzorgpony vroeger van die korstjes en kale plekken van.

Ik zou er als ik jou was wel een DA naar laten kijken voordat je je haffie in gaat smeren met allemaal gekke dingen terwijl ze misschien heel ergens anders last van heeft

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:50

Wat fijn dat ze geen last meer heeft van de maanblindheid, helaas die van mij nog wel..
Maar maanblindheid kan ook worden veroorzaakt door een virus/infectie van binnen uit
misschien dat het zich nu uit door deze plekken omdat het oog onder medicatie staat?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:58

@nenaavdw, heb niks overgenomen of gebruikt van andere paarden.
Ze heeft als pijnstilling buut gekregen en helgritin oogdruppels.

@SuzanLarissa, ik ben blij dat haar oog op dit moment rustig is, ben erg geschrokken en doe mijn best om haar weerstand goed op peil te houden. Ik geef op dit moment niks meer tegen de pijn en druppel haar oog ook niet meer. Hoe behandel jij je paard met maanblindheid? Voor mij is die maanblindheid ook nog allemaal nieuw en nu dit er ook nog eens bij...

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:04

Het is te hopen dat het vanzelf weer weg gaat!
Ik wil je er erg veel sterkte mee wensen!
Ga je paard alleen aub niet insmeren met allerlei spullen enzo voor je er iemand naar heb laten lijken die er echt verstand van heeft!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:04

Ik dacht als eerst aan ringworm en zie nu dat anderen hier ook aan denken. Maar zeker weten doe ik het niet. Beter is wel dat je het zo snel mogelijk behandelt ;)

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:06

Denk zelf aan ringworm of een soort van schurft??

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:07

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:08

Hoi, mijn man is da en toen hij de foto's zag zei hij dat je naar je dierenarts moet gaan omdat het een bacterie is en je haflinger antibiotica nodig heeft.
Groetjes en succes

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:11

Die van mij is zover het er nu uitziet niet meer te redden ( het oog natuurlijk)
Is begonnen als hoornvliesbeschadiging en is nu dus chronische redivicerende uveittus. Wat neerkomt op maanblindheid, al hoewel hij wel anders reageert en in plaats van een blauwe waas, een compleet wit oog heeft op dit moment.
Hij staat nu op Atropine en Pred forte oogdruppels, buut krijgt hij erbij als ik merk dat hij meer last heeft. Hij heeft constant aanvallen, al vanaf augustus zon 6 gehad. Dus lange waslijst met behandelingen en medicijnen.. gewoon slopend kan ik je vertellen.
Belangrijk is dat het ook echt weg is nu bij jou, daarom dacht ik dat het zich misschien nu via de huid is gaan uiten als het om bijvoorbeeld een virus of infectie gaat vanuit het lichaam.
Oog is een makkelijke plek om zicht te uitten.
Nu klink ik heel geleerd erover maar heb zo onderhand elke medisch handboek gelezen en elke stukje tekst en ervaringen van mensen op internet gezocht.
Als je echt wil weten of het echt maanblindheid is en wat voor soort, dus of bacterie leptospira alsgoed schrijf, of trauma of van binnenuit dan moet er een biopt uit het oogvocht worden getest.

Maar aangezien ze er nu geen last meer van heeft, ziet het er wel goed uit voor haar hoor :j
Wel goed in de gaten houden!
de druppels die jij hebt ken ik niet maar even opgezocht en heeft de dezelfde werkzame stoffen als die wie ik heb gehad, alleen deze wie ik heb zit prednisol in

ik zou toch even de Da bellen, wie weet is het wel schimmel maar kan dus ook zijn wat ik had bedacht

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:17

Ik ga ook zeker niet zelf teveel dokteren, maar behandelen met imaverol kan sowieso niet veel kwaad dacht ik. Maar spuiten met Dectomax vind ik zelf wat te ver gaan, dit is meer te gebruiken bij mijt of luis toch?
Heeft iemand dit wel eens gebruikt hiervoor of vinden jullie dit ook te ver gaan?
Stel dat het schimmel is dan zou behandelen met imaverol (+ al haar spullen) voldoende zijn?

Kan ze (als het schimmel is) dit zomaar gekregen hebben of zou het toch te maken hebben met haar maanblindheid. Door een wat verlaagde weerstand of toch een reactie op de medicatie die ze heeft gekregen?

@stroobosje, wat fijn dat je de foto's even aan je man hebt laten zien. Hij benoemt een bacterie, over wat voor bacterie praten we dan denkt hij en kan ze dit zomaar hebben gekregen? Of ligt er wellicht een link met haar maanblindheidaanval?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:23

Het kan natuurlijk wel doordat ze vanwege de omstandigheden wat minder weerstand heeft gehad.
En dan is het natuurlijk logisch dat ze makkelijker een bacterie of schimmel oplopen..

Ik zou er even een DA naar laten kijken.
Vanaf bokt is het moeilijk te beoordelen, zelfs voor een DA..

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:37

Zal nog even erbij vermelden dat ze al een aantal weken niet gereden is dus zweetplekken of wrijving van het tuig kan het niet zijn. Ze draagt een deken en ze staat niet hele dagen in de regen.
De bacterie die er op lijkt omdat haar korstjes dus ook wat nattig zijn als je ze van de huid af haalt en wat geel zijn, is dermatophilose (regenschurft). Op wiki staat dan alleen weer dat dit bijna alleen maar bij de benen voorkomt en het geen jeuk geeft. Daan heeft deze plekken alleen op haar hoofd, wat korstjes op haar borst en kale plekken en korstjes bij haar navel/buik gebied.

Dectomax zal hierbij ook geen effect hebben neem ik aan? (ben hier niet echt een voorstander van maar de staleigenaar is er vrijwel van overtuigd dat dectomax de jeuk bij haar weg haalt en hierdoor de plekken ook weg gaan enz..) Iemand daarmee ervaring mee?

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:43

ik vind het op mijt lijken :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:47

Ik vind dat losse plukje haar wel op regenschurft lijken. Dit kan overal op het lichaam voorkomen, als ze geen dek op hebben vaak op de rug, met dek als de haren eronder verstikken of als ze eronder zweten kan dat ook.
Ik zou voordat ik met van alles begin als ik jou was toch de DA laten kijken en zeker weten niet spuiten met Dectomax, als je googlet kom je regelmatig tegen dat die injecties officieel niet voor paarden zijn en dat het ook goed mis kan gaan met die inspuitingen.
Ik hoop dat je de maanblindheid nu onder controle kan houden, ik heb het nog nooit meegemaakt bij een paard, maar het lijkt me een erg rottig iets!

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:59

Nou de DA is geweest. Het is geen schimmel (ringworm), luis, mijt, schurft etc.
Hij vond haar aardig dicht in de vacht zitten ondanks dat ze al een hele tijd een deken draagt.
Verder zijn koudbloedige paarden gevoelliger voor jeuk enz. Ze heeft ook nog eens zomereczeem dus dat versterkt elkaar nog meer.
Ik heb nu de zalf hydrocortiderm gekregen van de DA en daarvan zou de jeuk en de plekken toch wel van weg moeten gaan.
Ik zou haar eventueel kunnen scheren om haar wat te helpen zei de DA, maar zou dit nu wel slim zijn om dit nu nog te doen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:26

Als ze er zo'n last van heeft, zou ik het wel doen om haar van die jeuk af te helpen. Succes!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:51

ik zeg ook doen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:44

Met scheren zou ik even wachten tot de temperatuur iets hoger is.. het is namelijk wel erg koud.
Hydrocortiderm is super spul, wees er aub wel van bewust WAT cortico's doen.
Het verminderd de jeuk maar maakt wel de huid dunner.. smeer dit niet langer dan echt noodzakelijk.
Cortico steroïde maken op langer termijn meer kapot dan dat ze goed doen...

En trek zelf handschoenen aan wanneer je dit smeert! Jij neemt het namelijk ook op via je huid. Maar neem aan dat je DA dit vermeld heb?