In een ander topic las ik hoe verschillend er gevoerd wordt Sommige paarden krijgen bijvoorbeeld meerdere keren hooi en 1x brok, anderen 3x brok en 2x hooi.
Vandaar deze poll, ik ben wel benieuwd hoe vaak en wat 'bokt' voert, heb voor het ruwvoer even onderscheid gemaakt in wel of geen weidegang.
mijn pony's staan op eigen land en daarnaast heb ik gewoon een baan. In de winter staan ze in een stal met uitloop en in de zomer op de wei. In de winter voer ik 1x krachtvoer en 2x ruwvoer bij. Krachtvoer kan ik niet verdelen over 2x want het is maar een handje.
Hier krijgen ze in de winter als er geen weidegang is 4x per dag krachtvoer en 2x per dag ruime hoeveelheid hooi. In de zomer krijgen ze weidegang 3x per dag krachtvoer en 2x per dag hooi (iets minder als in de winter)
Princesj
Geplaatst: 10-01-13 17:52
In de winter 2x krachtvoer en onbeperkt hooi in 2 hooinetten, die nooit leeg zijn als ik weer kom.
In de zomer in principe 24/7 weidegang en 1x per dag krachtvoer, na het rijden.
A_nouk
Geplaatst: 10-01-13 17:53
Mijn paard gaat dagelijks een uur of 8 de weide op en krijgt daarnaast ochtends en avonds kracht voer en hooi
- 07.00-08.00 uur hooi - 12.00-13.00 uur hooi - 17.00-18.00 uur hooi + mijn paard wat muesli en biks + schone stal met stro - 22.00-23.00 uur hooi + plak stro
Wanneer het mooi droog weer is krijgen ze 's ochtends extra hooi en gaan dan van 11.00 tot het donker wordt eruit. Wanneer het niet zulk mooi weer is gaan ze een paar uur de bak in.
Hier staan ze momenteel nog op de wei, er is wel zo goed als geen gras meer (al eten ze er nog wel!) daarnaast hebben ze onbeperkt ruwvoer en krijgen geen krachtvoer.
Die van mij staat in paddock met schuilstal, krijgt soms wel 5x op een dag ruwvoer. Er wordt sowieso 3x op een dag gevoerd en ik geef zelf vaak ook nog wel wat en de andere meiden ook wel denk ik. Krachtvoer krijgen ze 1 of 2x op een dag, scheelt ook wel eens. De drie pony's krijgen samen 1/2 - 3/4 van een schep en de draver 1/2 schep. Er is niet echt een heel duidelijk voedingsregime, maar het werkt.
Mijn pony,s staan op de paddock, krijgen drie keer per dag hooi en 1 keer krachtvoer. Daarnaast mogen ze een paar uurtjes grazen als er weinig fructaan in het gras zit. In de zomer stonden ze wel 24/7 op gras zonder hooi. Door hoefbevangenheid is het bij hun erg afhankelijk van het weer en de hoeveelheid gras op het land wat ze krijgen..
Mijn paard staat snachts op stal en zolang het licht is op de wei. Daarnaast krijgt hij drie keer per dag hooi, ook in de zomer. Tenzij hij met echt mooi weer 24/7 buiten staat, dan krijgt hij hooi naar behoeft, ligt eraan hoeveel gras er is. En krachtvoer twee keer per dag. Niet tegelijk met het hooi, zodat hij eigenlijk de hele dag kan eten.
HighFly_
Geplaatst: 10-01-13 19:10
mijn 2 paarden krijgen: 07.00 emmer hooi 07.30 krachtvoer 08.30 naar buiten en daar hebben ze een hooibak met 1 slowfeeder vol met hooi waar ze ongeveer tot 11.30 mee doen 15.00-15.30 naar binnen en dan 1/4 plak hooi en ze hebben stro in de box waar ze aan kunnen eten 20.00 paard krijgt 1/2 plak hooi en pony 1/3 plak hooi (grote balen) en krachtvoer
in de zomer staan ze 24/7 buiten en krijgen ze 1x per dag krachtvoer en hooi als dat nodig is
Die van mij krijgt in de ochtend 1 handje krachtvoer(staat stil ivm een blessure) plus een schep lucerne Daarna flinke hoeveelheid hooi. Rond 2 uur meestal weer hooi als er iemand op stal is. Avond twee grote hooinetten en 1 handje muslie met een schep lucerne Hij staat op de paddock nu. Hij krijgt dit in de winter ook als hij het land op gaat.
De meest gebuikte fout is vooral de dag te starten met brok. en daarna na pas ruwvoer.
Hier krijgen ze om 6 uur hooi 12 uur hooi 17 uur hooi en tussen 20:00 en 21:30 ook weer hooi. voor de laatste ronde hooi ook nog twee handjes krachtvoer
geerke
Geplaatst: 10-01-13 20:31
mijn schema:
S'ochtends om half 8 beetje hooi. 8 uur voer(geweekte pulp,lucerne,zemelen) 8.30/9.00 naar buiten weer hooi. 12.00 hooi 15.00 hooi 16.50/17.00 naar binnen beetje hooi. 17.30 voer/oude paard pil(gekookt lijnzaad,lucerne,geweekte pulp,vit/min.supplement,coprameal,zemelen) 20.30 hooi 23.00/23.30 hooi en partje appel
Mijn oude paard heeft IR en kan geen grote hoeveelheden hooi eten,dus hij krijgt vaker kleinere porties. en de andere twee vanzelf ook dus
xApple
Geplaatst: 10-01-13 20:46
Smorgens een beetje kuil en een kwartje muesli Dan naar buiten in de paddock tussen de 4 en 6 uur. Naar stal, daar een hele berg kuil. Savonds weer een kwartje muesli en een berg kuil.
Als ik er ben (en dat is in principe elke dag) krijgt ze nog een aantal wortels meestal een stuk of 4/5. En 2x in de week slobber met lijnzaad.
Nouvel
Geplaatst: 12-01-13 19:17
Mijn beide paarden staan op verschillende stallen, nu beide 's nachts op stal en overdags in de paddock.
De ene krijgt 2x per dag krachtvoer en 4x per dag ruwvoer, de ander krijgt 2x per dag krachtvoer en 3x per dag ruwvoer.
Beide krijgen overdags in de paddock in fijn mazige netten, de ene krijgt binnen een grote hooitas en de ander krijgt het binnen los. Bij het kleine beetje krachtvoer dat ze krijgen krijgt de ene wat grasmix en de ander lucerne.
ochtend (vroeg) kuilgras. 9.30 krachtvoer 13.00 hooi 17.00 krachtvoer en hooi 20.00 als ik er ben geef ik zelf nog een plak hooi en slobber 22.00 kuilgras en krachtvoer.
Ze is nu drachtig en eet echt veel. Bij haar krachtvoer zit ook nog luzerne.
Pony 24/7 paddock, paard van 9-22 uur in de paddock, nu snachts op stal.
* onbeperkt graszaadhooi in stal & paddock
3 ruwvoer beurten naast het onbeperkte graszaadhooi krijgen ze nog voordroog/hooi erbij - sochtends 9 uur in paddock - middag eind middag in paddock - avond in stal (alleen de grote)
Krachtvoer; 1x per dag als ik naar huis ga.
Anoniem
Geplaatst: 13-01-13 11:35
Wintermaanden: 4x hooi 2x krachtvoer
zomers:1tot 3x hooi afhankelijk van gras..en hoelang ze buiten zijn. 2x krachtvoer
bij ons krijgen ze het gehele jaar door s morgens ruwvoer + krachtvoer, overdag gras op de weides en 's avonds weer ruwvoer + krachtvoer. Ruwvoer wordt altijd heel ruim gevoerd bij ons, dus krijgen daar ook ruim genoeg van. Ikzelf bouw wel in de zomermaanden met het krachtvoer iets af, dan krijgt hij wat minder dan in de winter. En als ze in de wintermaanden zoals nu op de wei staan waar nauwelijks nog gras op staat, krijgen ze op de wei hooi bijgevoerd waar ze de hele dag mee kunnen vertoeven Als ze vanwege extreme vorst niet de wei op kunnen, krijgen ze 3x daags hooi
Bij mij verschilt het zomer en winter. Overigens voer ik zo mogelijk graanvrij, dus echt krachtvoer mag je het niet noemen wat ik geef.
Zomer (24/7 paddock met paar grasjes om te knabbelen) 8.00 - vitaminesupplement met muesli en compact gras + op een weitje 13.00 - van het weitje af + net met stro 20.00 - vitsuppl. met muesli en compact gras + net met hooi
Winter (24/7 paddock waar geen gras staat) 8.00 - vitsuppl. met grasbrok/muesli, bietenpulp, olie en compact gras + net met hooi 14.30 - bietenpulp met muesli + net met hooi 20.00 - vitsuppl. met grasbrok/muesli, bietenpulp, olie en compact gras + netten met hooi
Ik zou graag 4x voeren, maar dat zit er niet in omdat we alles zelf doen en mijn zusje en ik ook naar school moeten.