Paardenluis behandelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Paardenluis behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:49

Hallo allemaal,
Mijn verzorgpony heeft luis.
Wassen is te koud, welk middel zou dan geschikt zijn tegen de luis (en neten) zonder dat ik hem hoef te wassen?
Wel graag een middel dat gewoon te koop is zodat ik niet gelijk een DA hoef op te roepen.

Ariebren

Re: Paardenluis behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:50

Veerust

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:50

En omdat het een Shetlander is heb ik liever niet dat zijn hele vacht er af gaat.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:54

Veerust is toch niet bestemd om vlooien tegen te gaan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:54

Zeg toch, een spuitbus veerust kopen.
Hoef je alleen maar de shet in te spuiten.

Veerust dood alle insecten en kriebelende beestjes.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:07

Veerust werkt niet tegen luizen. Bij je veearts sebacil halen. Je pony wassen en daarna (ik meen 10 dagen) nog eens herhalen. Laat je wel goed informeren door je veearts.

Mijn shetmerrie, net bevallen maart 2012, bleek luis te hebben. Het was ook toen ook nog vrij koud dus ik heb haar gewassen met warm water. Goed op laten drogen op stal en toen weer het land op met veulen. Het drogen kan wat langer duren met een wintervacht maar dat spul werkt echt goed!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:09

Ik heb voor de mijne vorig jaar gewoon mensenspul gebruikt, werkte prima.
En dat was met -16 en moest 2x en ook uitgewassen worden.
Nu is het niet eens zo koud :)
Als je er gelijk een handdoek en zo opgooit en ff laat drogen is er niks aan de hand hoor.
Die van mij werd verder ook niet geschoren.
Diezelfde moet voor zijn huid nu ook 1x per maand gewassen worden met betadine, dus ook in de kou.
2 weken terug helemaal gedaan met warm water.
Eveb een uur op stal met handdoeken, dekentje om en hij kon de wei weer op

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:12

Yinnar schreef:
Veerust werkt niet tegen luizen. Bij je veearts sebacil halen. Je pony wassen en daarna (ik meen 10 dagen) nog eens herhalen. Laat je wel goed informeren door je veearts.

Mijn shetmerrie, net bevallen maart 2012, bleek luis te hebben. Het was ook toen ook nog vrij koud dus ik heb haar gewassen met warm water. Goed op laten drogen op stal en toen weer het land op met veulen. Het drogen kan wat langer duren met een wintervacht maar dat spul werkt echt goed!

Dus jij beweert dat veerust niet werkt ??

Arme luizen, die mochten dus niet dood gaan van een spuitje Veerust.
Zelfs planten luizen vallen dood neer van de Veerust.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:13

Veeluispoeder van Zerox-P.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:15

de werkzame stof van veerust is pyrethrum....daar gaan luizen dood van.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:17

Klopt Ariebren. Dat werkt niet bij luizen. Misschien bij koeien maar dat heb ik nimmer geprobeerd omdat ik geen koeien heb. Het advies van een veearts hecht ik meer waarde aan dan dat van jou. Zeker omdat ik veerust eens heb gebruikt in het verleden en het dus niet hielp. De hele kudde was in een poep en een zucht besmet. Nu had het veulen en het minishetje wat erbij stond geen luis. Dus ja...dan ga ik geen risico nemen met veerust als mijn eerdere ervaring bagger was.
TS raadpleeg je VA. Hij zal je de juiste informatie verstrekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:18

flesje sebacil of ander geschikt luizenspul halen bij je dierenarts.
hoef je niet te scheren, je verdund het met water en daarmee spons je je dier in.
even laten drogen en dan is het klaar :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:21

frontline voor honden kreeg ik ervoor van de DA :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:25

Spray je (net zoals bij de hond) de frontline over de vacht van het paard of moet het anders?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:28

donna123 schreef:
Spray je (net zoals bij de hond) de frontline over de vacht van het paard of moet het anders?

TS raadpleeg je veearts voordat je zonder enige kennis wat gaat gebruiken. Ik heb weer wisselende verhalen gehoord over het gebruik van frontline. Het toch een kleine moeite om je veearts te bellen en dit voor te leggen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:49

Ach ik heb meer ervaring met paarden als menig DA.
Een DA heeft het uit een boekje geleerd.
Ik doe ervaring op in de praktijk.

En als ik een opmerking lees dat het mischien bij koeien wel werkt en niet bij paarden ??

We hebben het over luis :7

Maar ik ga al weer te veel off topic.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:57

Sorry Ariebren maar ik vind het nogal wat om je boven een veearts te plaatsen. Die mensen doen geen LOI cursus. Mijn veearts adviseerde sebacil. Veerust werkt niet is mijn ervaring en de veearts gaf ook aan dat het niet afdoende werkt dus dan is voor mij duidelijk wat ik moet gebruiken bij luizen. Dit advies geef ik ook aan TS en ook om haar veearts te raadplegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:09

ik heb ervaring met frontline en het werkt niet vind ik
bij paarden zitten de luizen voornamelijk in de manenkam en in de liezen.
als je met frontline bezig gaat heb je echt een behoorlijke hoeveelheid nodig om goed op de huid te komen.
ik heb het wel geprobeerd,maar de luizen bleven lekker zitten.
ik raad het dus af, beter gewoon een speciaal paardenmiddel te kopen bij de veearts,dan behandel je op de juiste manier en zijn je dieren er sneller van af.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:13

Oftewel, raadpleeg je veearts want bij iedereen werkt wat anders.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:17

Topic is verplaatst van WWW naar MD.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 09:10

Ik denk dat ik maar eens het Veeluispoeder van Zerox-P ga proberen aangezien je hierbij je paard niet hoeft te wassen en ook geen DA bij hoeft op te roepen.
Ik hoor het nog graag als er meningen zijn over dit spul.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:43

Ik ben bang dat het een beetje zonde van je geld is. Ik denk niet dat het gaat werken en nog steeds moet je wel jezelf goed laten informeren. Het is met name tegen vliegende insecten en vlooien (die springen). Je hoeft de veearts niet te laten komen maar hem bellen voor advies en het betreffende middel ophalen. En wassen is niet zo'n probleem. Je neemt een emmer warm water en een spons en je sponst de betreffende plekken in. Voornamelijk bij en onder de manenkam afhankelijk waar de luis zit. Ik heb destijds de hele pony gedaan omdat het over der hele lijf zat. Na het wassen lekker droogwrijven met handdoeken en laten opdrogen uit de wind. Een kind doet de was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:32

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:46

geerke schreef:
veerust werkt wel....daar zit pyrethrum in.
http://www.ca.uky.edu/entomology/entfacts/ef513.asp

Ik heb veerust gebruikt en dat werkte niet dus dat mag ik voor zover ik weet aan TS mededelen. Het is niet haar pony en ze zal het misschien zelf willen betalen? Beetje zonde van haar zakcentjes.

Heb jij dan goede ervaringen met veerust? De veearts zei ook dat het niet afdoende was bij luisbesmetting. En daar komt bij TS heeft het niet over veerust in haar laatste post.

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:51

Mijn pony heeft ook luizen. Ze zit er echt helemaal onder en voel me mega schuldig dat ik het niet eerder gezien heb. Had wel gezien dat ze aan het schuren was maar dacht dat dit vooral kwam omdat ze zo'n dikke winter vacht heeft en het momenteel erg warm is voor de tijd van het jaar. En aangezien ze alleen met geitjes in het land staat heeft ze ook geen maatje die haar even lekker kan krabben.
Heb de dierenarts gebeld, die komt morgen. Heb benoemd dat wassen geen optie is en scheren ook niet aangezien het volgende week nog weer gaat vriezen. De assistente had het over een injectie? Ben benieuwd want ik ga het arme beestje (25 jaar) echt niet wassen of scheren terwijl het vriest want vraag me af waar ze dan meer last van zou hebben.
Wat ik me wel afvraag, moet ik de geiten ook meteen behandelen? Die staan namelijk wel bij pony op stal. En er lopen ook kippies rond en ik las ergens op deze site dat ze het ook van kippies kunnen krijgen. Dat is toch geen doen? En de stal ontsmetten, hoe doen jullie dat?? Gezien de temperaturen moet ze echt naar binnen....
Tip? Ik hoor ze graag!