Vuurwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:18

Ik moet maandag nog naar de DA voor een middeltje voor de hond, en nu wou ik er ook gelijk een meenemen voor 1 van mijn paarden. Hier is het heel heftig en we hebben haar nog niet zo lang. Ze is behoorlijk stresserig en ze gaan allemaal op stal (2 aan 2 in twee grote schuilstallen).
Nu ben ik dus op zoek naar een middel dat ik haar kan geven om de stress weg te nemen.
Tot een aantal jaar geleden gebruikten wij Sedalin bij de hoefsmid, hier dachten we nu dus ook aan, maar misschien zijn er andere middelen? En zijn die gewoon zo bij de DA te halen?

Don't shoot me! Ik weet dat sommige sedatie middelen geen goede optie zijn, omdat ze alleen de spieren ontspannen. Vandaar mijn vraag hier.

Martine

Re: Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:37

SV -> MD

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:38

Ik lees even mee. Mijn pony is ook als de dood voor vuurwerk.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:35

tranquigel of domosedan

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:36

Ik zou juist denken geen verdovend middel te gebruiken, als ze dan alsnog in de stress schieten kunnen ze niet goed reageren en alleen maar verder in de stress schieten.
En dan krijg je naar mijn idee ongelukken

ManonQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:37

Honden hier zijn ook heel bang van vuurwerk.
Ze zijn hier in de buurt al 3 dagen bezig met afsteken. Heel zielig!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:39

Mijn ervaring is dat op stal zetten de angst alleen maar groter maakt. Probeer je je eens voor te stellen: je bent een vluchtdier, er is een hoop herrie, je ziet niet waar het vandaan komt, en je kunt niet weg... Dat is toch een hel voor paarden?
Laat ze in een grote paddock met een goede omheining en vrij uitzicht zodat ze het vuurwerk kunnen zien en even een run kunnen nemen als ze weg willen. Mijn ervaring is dat ze na 5 minuten niet meer op of om kijken. Of juist wel, en op een rijtje met de bek open naar al die vuurpijlen staan te gapen van verbazing :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:40

Lekker met flink wat hooi buiten zetten

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:41

SuzanLarissa schreef:
Ik zou juist denken geen verdovend middel te gebruiken, als ze dan alsnog in de stress schieten kunnen ze niet goed reageren en alleen maar verder in de stress schieten.
En dan krijg je naar mijn idee ongelukken

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:34

Nou het punt is dat we het een keer meegemaakt hebben dat er een in paniek door de draad is gegaan. De grootste schijtluis van allemaal gaat inderdaad vuurwerk staan kijken om 12 uur en staat op rust, maar in deze merrie heb ik wat dat betreft geen vertrouwen. Er is dus niks wat juist het hoofd kalm maakt?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:40

Als ik jou was zou ik morgen even met de DA overleggen wat er eventueel mogelijk is. Wil ze wel eten ondanks de stress?
Die van mij staan gewoon op stal en reageren er niet echt op. Even voor 12 uur geef ik ze eten en dan staan ze lekker te eten als het begint.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:47

Ibbel schreef:
Mijn ervaring is dat op stal zetten de angst alleen maar groter maakt. Probeer je je eens voor te stellen: je bent een vluchtdier, er is een hoop herrie, je ziet niet waar het vandaan komt, en je kunt niet weg... Dat is toch een hel voor paarden?
Laat ze in een grote paddock met een goede omheining en vrij uitzicht zodat ze het vuurwerk kunnen zien en even een run kunnen nemen als ze weg willen. Mijn ervaring is dat ze na 5 minuten niet meer op of om kijken. Of juist wel, en op een rijtje met de bek open naar al die vuurpijlen staan te gapen van verbazing :D

Zodra mijn paard vuurwerk zag stond ze rechtop in haar schuilstal. Vorig jaar hebben wij haar bij iemand gestald en daar heeft ze de hele nacht rustig gestaan. Wij sluiten haar dus gewoon weer op.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:58

Ik zou sowieso nog langs de DA gaan voor een wormspuit en een pilletje voor een van de honden, dus ik ga het zeker even overleggen. Bedankt voor de input!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:23

Bij ons staat het licht aan de de radio staat hard.
Wij staan alleen midden in een woonwijk in Rotterdam zuid en het vuurwerk is daar echt extreem..
vandaar dat wij ook aanwezig zijn in de stallen om 12 uur.
3 v/d 6 paarden krijgen muisjes om een beetje suf te zijn.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:24

radio keihard aan doen!

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:48

Geen middeltje geven gewoon op stal met vriendjes, grote hoop hooi , radio hard aan en het licht aan zo doen ze dat altijd waar Jorg staat alles staat er altijd rustig bij.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:55

wij doen ook de radoi hard allen met heel rustige klassieke muziek, echt onze paarden worden daar een stuk rustiger van.
zorgen dat ze telkens wat te knabbelen hebben. hooi, een paar wortels.
je weet natuurlijk zelf het beste waar je paard rustig van wordt. misschien flinke poetsbeurt? wel heel erg uitkijken als hij heel erg schrikt dus als je hem buiten hebt nooit vastzetten!
succes iedereen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:57

Bij ons blijven ze ook gewoon buiten staan. Vorig jaar ben ik samen met mijn pa erbij gaan zitten, maar ik vind vuurwerk zelf eng dus ze werden meer gestresst van mij dan van het vuurwerk. Dit jaar ben ik niet thuis en gaat mijn pa even kijken om 12 uur. Vorig jaar stond Amber naast mijn vader vuurwerk te kijken, Grietje liep wat zenuwachtig heen en weer en Hans is normaal overal bang van maar die stond nu heel droog hooi te eten. Ik verwacht dus weinig problemen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 20:39

Ik heb haar een halve dosis tranquigel gegeven en ze staat lekker te suffen op stal. Toch blij dat ik haar iets gegeven heb!

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:52

Die van mij staan ook lekker op stal ,heb 1 keer meegemaakt dat er een een vuurpijl die afgevuurd was op zijn rug kreeg .En de wei vol met die houten achterkanten van pijlen ,daar wordt ik ook niet vrolijk van
Dus dat risico neem ik niet meer.
Hebben te eten krijgen om 12 lekker een bak bol met appels.
Dus die komen de nacht wel door.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:22

deze keer was het verbazend rustig!
de vorige jaren was er grote stras in de stal maar deze keer stonden ze gewoon met een muziekje op vredig voor zich uit te staren.
als er een heel harde knal was voorschoot de jaarling een paar x maar verder geen enkel probleem!
ik ben tevreden!