Zomer eczeem door voer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DennisXXL

Zomer eczeem door voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 10:02

Hoi,
Mischien een beetje vroeg om over zomereczeem te beginnen maar toch even dit vraagje:
Ik heb mijn pony mei dit jaar van handel stal doorstap gekocht en daar zeiden ze dat hij geen zomer eczeem had en alleen maar een beetje aan het schuren was. Maar na een paar weken bij mij werd het toh wel duidelijk dat het eczeem was dus maar meteen deken erop en zalfjes. Hij heeft gelukkig wel een lichte vorm.
Een paar dagen geleden heb ik zijn fokker gemailt met de vraag wat hij daar aan voer kreeg en die zeiden dat hij Gras, hooi en strucomix pony van Cavalor kreeg want dat was laag in eiwitten. bij ons krijgt hij ook gras en hooi maar ook biks. en bij de handelsstal ook biks.

Kan het zomereczeem van mijn paardje komen door het voer en zo ja, moet ik hem dan strucomix pony van Cavalor of iets anders geven?

ps: mijn paardje is nu 3 en een connemara.

Thanks voor het lezen!

Anoniem

Re: Zomer eczeem door voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:44

Het kan ook IR zijn of gevoeligheid voor suikers.
Connemara's zijn vrij sobere dieren,die sterk kunnen reageren op voer.
Mijn pony reageert ook sterk op voer,met name de suikers maar ook teveel eiwit.

Het is nu niet echt eczeemtijd..
Ik zou dan eerder kijken of het met een soberder voer beter gaat, zoals bijvoorbeeld Vito van Marstall, Dieetmix van Subli, of Care4Life van Pavo.
Dit zijn voeren zonder melasse/toegevoegde suikers en niet op graanbasis.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:49

Het kan aan het voer liggen, het meeste gras in Nederland is sowieso niet goed voor paarden dus als ik jou was zou ik daar beginnen.

Verder kan de omgeving natuurlijk meespelen: als het bij jou minder open is dan bij die stal, of als er open water in de buurt is, of als je stal wat lager ligt kan dat allemaal al van invloed zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:50

zomereczeem is een overgevoeligheid voor het speeksel van de culicoides mugjes.
Dat komt niet door het voer maar voer kan het wel erger maken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:55

Ja, dat kan. In zoverre: de aanleg/gevoeligheid voor ZE moet aanwezig zijn, maar voer met veel suikers en/of eiwitten (zoals biks) kan een uitbraak triggeren. Ik zou dus idd. maar eens beginnen met 'm van de biks af te halen en kijken wat dat oplevert. Het schiet alleen niet zo op, als je er dan via de muesli alsnog een flinke dosis suiker in stopt. Als Cavalor bij jou goed verkrijgbaar is, neem dan liever de Struco Sensitive ipv. de Original of de Pony, dat scheelt al behoorlijk.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:59

Het kan zeker weten aan voer liggen., heb hier met twee paarden ervaring mee, meestal is het een combi maar aleen voor voer kan ook, die van (mij) konden gewoon zonder ook maar iets buiten staan als ze maar niet in te rijk gras stonden, het schuren was daarna meteen over.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:01

Er zijn ook paarden die gaan schuren ten gevolge van voeding wat ze niet kunnen verdragen, te eiwitrijk of teveel suikers. Ziet er hetzelfde uit als ZE, maar is het dus niet.
Je hebt ook paarden die zowel ZE hebben als een overgevoeligheid voor voeding.

Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld kuil of voordroogkuil minder geschikt is voor dergelijke paarden, ook brokken met hoge suiker/melasse gehaltes vallen niet goed.
Overige zaken als snoepjes, brood, appels, wortels etc ook achterwege laten. Zien hoe het dan gaat.

Wat ook nog kan, is dat door het schuren er een schimmeltje of schurftmijt infectie is bijgekomen (immers, wanneer de huid al stuk is, is dat veel sneller opgepakt dan wanneer dat niet het geval is). Daarvan kunnen ze ook nog eens extra gaan schuren.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:40

SV -> VS

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:32

Er zijn momenteel vrij veel paarden die schuren. Dat is dus geen zomereczeem, want die mug heeft inmiddels het loodje wel gelegd. Meestal is er dan toch inwendig iets niet helemaal in orde. Jeuk duidt vaak op een verzuring, doordat organen (lever, nieren) niet optimaal werken.