ervaringen peesblessure in de rug van het paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

ervaringen peesblessure in de rug van het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:26

Hallo,

Zoals in de titel al staat ben ik benieuwd naar mensen die ook een paard hebben met een peesblessure in de rug. Gisteren is bij mijn 5 jarige paard een zeer heftig geiriteerde rugpees op de scan vastgesteld, foto's van de ruggewervels gelukkig helemaal goed. Herstel zou helemaal goed moeten komen. Hij is ingespoten met 8 prikjes in de rug met ontstekingsremmers en pijnstillers.

Waarschijnlijk is het begonnen met een beet van een ander paard een paar maanden terug en zo is de pees verkeerd belast (door pijn van de kneuzig) etc. Het kan ook door het zadel komen al is deze om de 4 a 5 maanden gechecked maar daar gaan we over 6 weken op de kliniek ook nog even goed naar kijken. Zadelpasser heeft paar weken geleden bevestigd dat het super ligt, maar neem geen enkel risico. Het is dus eigenlijk een beetje gissen, het is een plek rechtonder het zadel waar ook weer de beet heeft gezeten...moeliijk dus.

Ik was even aan het googlen maar lees alleen ervaringen met toch wel een sombere afloop. Of krijg alleen been peesblessures te zien..

Ben benieuwd waar de behandeling bij andere uit bestond, hoelang en hoe verliep de revalidatie (terugvallen of niet) en is het bijv. altijd een zwakke plek gebleven?

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:48

Een tijdje geleden heb ik hier een topic over gemaakt. Hier staan ook wat ervaringen in. De laatste door mij beschreven problemen waren echter niet te wijten aan de rugblessure maar aan beenproblemen.

Ik heb ook uren gezocht op internet naar ervaringen en behandelmethodes maar ik geloof dat het niet onwijs vaak voorkomt.
[MD] Ervaringen met blessure aan de rugband?

Paperboy

Re: ervaringen peesblessure in de rug van het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 17:58

Hoi Jill, bedankt voor je reactie heb even alles uit jouw topic gelezen.
Misschien een hele domme vraag maar is de rugband hetzelfde als de pees?
Mijn paard moet 3 weken weiderust en dan 3 weken onder het zadel om de dag half uurtje stappen en dan dus 6 weken later op controle met zadel daar even onder het zadel en controle scan. Dan gaan we kijken of we al kunnen gaan opbouwen heeeeeel rustig aan waarschijnlijk eerst longe, of een stapje terug.

Er waren op de scan wat donkere plekken te zien die wit horen te zijn, dat is vocht en dus geiriteerd. Mijn paard loopt verder super en met rijden merk je niets, da zei dat de meeste paarden zouden gaan staken met zijn blessure. Helaas is mijn paard een keiharde...

Hoe is het met jouw paard nu?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:07

Een vriendin van mij haar paard had een ontstoken rugband (is niet hetzelfde maar goed wilde deze ervaring wel delen)
en is met rust en ontstekingsremmers 100% genezen

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 18:19

Dankjewel voor je reactie, mijn paard heeft ontstekingsremmers ingespoten gekregen rechtstreeks in de rugpees. fijn om te horen dat het paard van je vriending helemaal genezen is. Gelukkig was de dierenarts bij mijn paard ook positief over volledig herstel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:02

In welke kliniek loop je? Bodegraven?

Mijn merrie heeft dit ook gehad, echter zit hier wel een heeeel lang verhaal achter. Om dit verhaal kort te maken, paard gleed uit op wedstrijd en scheurde daarbij een buikspier. Echter bleek ze in de kliniek ook gevoelig op de rug te zijn en na een echo bleek dat ze een blessure in de rugband had. In eerste instantie is ze toen een aantal maanden op rust gegaan, waarna de rugband genezen was. We zijn toen heel rustig op gaan trainen maar na drie maanden was de blessure terug, dus wederom aantal maanden rust gehad. Toen weer opbouwen, maar na enkele maanden was de blessure weer terug. Ondertussen was mijn zadel door 4 verschillenden zadelmakers nagekeken en die hadden allemaal bevestigd dat het zadel perfect lag. Ze is toen nogmaals op rust gegaan en we zijn nog rustiger op gaan trainen, echter werdt ze na een aantal weken weer gevoelig op haar rug en werdt ze ineens dusdanig slecht op rechtsvoor dat ik wederom terug ben gegaan naar de kliniek. Daar is uitgebreid onderzoek gedaan en daar kwam uit dat de rugband blessure een gevolg was van een blessure in haar ondervoet. Ze had een beschadiging in haar collaterale hoefbandjes, een vreselijk ellendige blessure die vaak een lange revalidatie nodig heeft en die veel terugslagen kent. Meer info hierover lees je hier: [BEH] Verrekking bandjes hoefgewricht We zijn toen haar ondervoet en haar rug gaan behandelen met IRAP, en dit leek goed te gaan. Wel hebben we al met al 3 jaar moeten revalideren en hebben we ontzettend veel downs gekend maar na 3 jaar leek ze dan goed. Heel rustig door gaan trainen, en op een gegeven moment was ze zo goed dat ik haar terug de sport in heb genomen waar ze enkele maanden zeker niet onverdienstelijk geweest is. Echter kreeg ze na een half jaar wederom last van haar rechtervoorbeen en speelde haar rug weer op. Ze is toen nogmaals behandeld en weer leek het de goede kant op te gaan. Maar na verloop van tijd speelde haar rug weer op, terwijl de ondervoet eigenlijk goed was. Uiteindelijk zijn we verder gaan zoeken ( echt gaan zoeken ) en toen bleek dat de merrie kissing spines en spondylose heeft. Conclusie: paard is op 8 jarige leeftijd volledig ongeschikt als sport/rijpaard verklaard. Het enigste wat nog kan is grasmaaien en op zijn tijd een veulentje fokken.

Dit is ons verhaal in het kort, de ellende is namelijk begonnen begin 2009 en ik weet sinds 3 maanden dat ik haar niet meer kan rijden. Wat ik met dit verhaal probeer te zeggen is dat een rugband blessure vaak ( maar niet altijd natuurlijk ) niet een opzichzelf staand probleem is maar heel vaak voortkomt vanuit een andere blessure of aandoening.

Maar ik hoop heel hard dat het bij jou paard helemaal goed komt. Succes in ieder geval.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:15

Dankje aukelizzy, ik ben helaas bekend met de collaterale bandblesse... Mijn kwpn-er (mijn andere paard) is hier uiteindelijk op afgekeurd in combinatie met een verkalkt hoefgewricht, hij was 12 toen ik te horen kreeg dat hij alleen nog als weidepaard door kon. En dat is hij nu ook alweer 3 jaar, ik weet helaas dus maar al tegoed dat je van het één zomaar in het ander kan vallen met een zeer ellendige afloop. Vind het erg voor je dat je ook zo'n lange revalidatie met geen fijne afloop heb moeten mee maken.

Ik loop al jaren (met mijn andere paard dus ook) bij Teun Sterk in Bodegraven, super fijne dierenarts.
Mijn 5 jarige noordzweed is erg goed en sterk op de benen en loopt helemaal goed en zuiver, Teun heeft hem helemaal bekeken tijdens alle gangen. In april is mijn paard door een goed fysio/chiropractor nagekeken en hij was toen helemaal goed, is ook nooit eerder gevoelig op de rug geweest. In aug. is hij in gevecht geweest met een ander paard (hadden nooit bijelkaar mogen komen) en hij is toen in zijn rug gebeten. Het leek toen mee tevallen en met een week was de wond nagenoeg genezen. Nu sinds een maandje ongeveer was hij ineens bij aftasten op de rug gevoelig, ik vertrouwde het niet en dus naar Bodegraven. Foto's van de ruggewervels waren gelukkig helemaal goed, op de scan was een plek recht onder het zadel geiriteerd rest van pees was goed. Teun vind het bijtincident tot nu het aannemelijks voor de pees. Zadel (wow) is 3 keer dit jaar nagekeken, ik laat het ongeveer om de 5 maanden checken en laatste keer was 4 weken geleden toen ik aan zijn rug ging twijfelen, maar zadel lag goed. Ik neem het over 6 weken mee naar Bodegraven dan willen ze hem even onder het zadel zien en het zadel zelf ook. Een glijer in de weide waar hij de hele dag instaat kan natuurlijk ook..... misschien kom ik er nooit achter wat er precies aan de hand is. ik reed hem maar 3 a 4 keer half uur in de week, puur basis nog...

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:11

Hoi, hier wel een succesverhaal :)
Mijn paard heeft 4 jaar geleden een acute peesblessure (beschadiging aan banden) opgelopen tijdens een val tijdens zijn castratie. In eerste instantie kreeg hij sowieso al 6 weken rust om van de castratie te herstellen, daarna mocht ik opbouwen met longeren en kijken hoe het zou gaan als ik erop ging. Dit bleek nog niet goed te zijn toen ik erop mocht, dus een maand stappen aan de hand. Bij controle geen verbetering. Ik zou nog 3 maanden moeten stappen, maar aangezien mijn paard steeds meer flipte (niet zo gek voor een 4jarig paard die net hengst af is) heb ik overlegd wat de mogelijkheden waren. Omdat ik geen boxrust wilde geven, heb ik gevraagd of ik hem op het land mocht zetten. Dit mocht, maar dan wel dag en nacht (zodat hij niet elke dag zou gaan rennen als hij weer het land op mocht) en moest dan wel 2x zo lang. Dit was in november, best lastig in de winter een stal vinden waar je paard dag en nacht op het land kan met schuilstal in de randstad. Ik vond een stal in Friesland (randje Flevoland) waar ik hem heb gebracht. Paard had het heel erg naar zijn zin, en aangezien het net lekker weer werd na de rustperiode heb ik hem nog even laten staan. Na 9 maanden terug gehaald en naar de dierenarts. Zag er goed uit, dus mocht weer opbouwen. Echter lag hij na een week of 2 vast in zijn stal en speelde de oude blessure weer op. Dit resulteerde in een jaar stappen, oefeningen doen, behandelingen door fysio, werken aan de lange lijnen etc. Na een jaar werden we beloond: hij was helemaal goed!!! Op de scan is er niks meer te zien van de oude blessure, want een peesblessure in de rug kan (in tegenstelling tot benen) volledig genezen zonder littekenweefsel etc. Hierop volgde een lange periode van heel voorzichtig opbouwen, een jaar lang lang&laag rijden, veel rechtuit, veel oefeningen doen en veel longeren. Maar nu is mijn paard wel volledig genezen en is er niets meer te zien op een scan van de oude blessure! Als je de rug van mijn paard en van andere paarden naast elkaar legt, kan je niet meer zien dat mijn paard ooit die blessure heeft gehad.

We zijn nu 2 jaar verder en mijn paard doet het fantastisch. We zijn een jaar geleden voor het eerst gestart en rijden nu m1 dressuur, springen (niet op wedstrijd, maar voor de lol) en kan urenlange buitenritten maken. Het was een heeele lange weg die bloed zweet en heel veel tranen heeft gekost, maar het was het allemaal dubbel en dwars waard.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. Heel veel sterkte voor jou en je paard

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:12

Mijn paard is overigens ook behandeld op bodegraven, bij Bart en Sander.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:26

Mijn merrie heeft jaren geleden ook een peesblessure gehad in haar rug, als gevolg van een niet passend zadel (foute zadelmaker _-:( _-:( , ontkent tot op de dag van vandaag)

Ik heb er in totaal 9 maanden niet op gezeten. In deze periode veel met haar gefietst en veel in de wei/paddock.
Na die 9 maanden een nieuw zadel aan laten meten, uiteraard bij een andere zadelmaker. Inmiddels zijn we 6 jaar verder en het is nooit meer terug gekomen.

Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Oja, mijn merrie is ook in Bodegraven behandeld, echter niet door de zadelmaker daar :x :x :x

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 12:13

:D Bedankt Fabienne_s en judith_irene, hier wordt ik weer vrolijk van.

Mijn paard staat overdag in een groepje in de weide, dat mocht gewoon. Gelukkig is hij ondanks zijn jonge leeftijd een erg rustig en relaxed paard.

Het verbaasd mij dat ik er over 3 weken alweer op moet om te stappen onder het zadel, Teun vond het belangrijk omdat je onder het zadel goed die achterhand in stap erbij kan nemen. Nou doe die drie weken heel rustig aan en bij twijfel bel ik direct Bodegraven. Teun vertelde dat het ook goed is om het paard in een bepaalde mate te belasten in combi met de inspuitingen. Nou ik heb alle vertrouwen in Bodegraven, mijn andere paard hebben ze super opgeknapt, dus ik doe braaf mijn huiswerk ;) . Al vind ik het vreselijk moeilijk om erop te gaan zitten....

Ik zat me net te bedenken dat buiten de beet in zijn rug hij ook in stap is uitgegleden. Tijdens wandelen aan de hand gleed een achterbeen wat weg en zakte hij door zijn achterhand, het koste even moeite om overeind te komen... dat is een paar maanden geleden zelfde tijd als de beet in zijn rug.

Zadel wil Teun over 6 weken even zien!

Ik ben blij met jullie ervaringen en ik heb alle tijd van de wereld om mijn mannetje weer beter te krijgen.
Mocht ik tegen dingen aanlopen die ik nog graag wil weten dan stuur ik jullie graag een pb :D

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:48

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat waren de symptomen?

Ik moet vrijdag namelijk zelf met mijn paardje naar de fysio omdat hij al een week of 5 hele vage rug klachten heeft en er nog niet helemaal duidelijkheid is was er precies het probleem is in zijn ruggetje

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 17:12

hoi lauraenabe; Bij mijn paard waren de klachten eigenlijk wat onduidelijk. Hij is langs de ruggegraad wat gevoelig als je daar over de spieren/pees wat harder wrijft..... Met rijden merkte ik niet veel, maar de da vertelde dat mijn paard wel een hele harde is omdat de meeste paarden gaan staken onder het zadel. Dus bij de mijne gevoelig langs de ruggewervels en richting de lendenen (lendenen waren in orde, maar pijn trekt denk ik wat door en misschien wat gecompenseerd). Merk wel dat de pijnstillers en ontstekeningremmers wat doen hij reageert vrijwel niet en bij de lendenen helemaal niet meer bij aanraking. Oja bij mijn paard hielp de behandeling van de chiropractor ook niet, achteraf natuurlijk wel logisch... Ik hoop dat bij jouw de fysio aanslaat en je paard snel beter is!

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:21

@lauraenabe: bij mijn paard merkte ik met rijden, in eerste instantie werd hij wat minder voorwaarts. Hier zocht ik niet gelijk wat achter (paard was 4 en net onder het zadel) dus zadel na laten kijken en verder blijven rijden. Echter werd het steeds erger, paard ging steeds boller lopen, wilde niet meer voorwaarts lopen en leek een soort van op eieren te lopen. Op de kliniek was de foto goed, maar op de scan zagen ze de blessure. Bij voelen was hij ook heel gevoelig op de rugspieren trouwens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:59

Hoe kwamen jullie achter de blessure? Liep ie niet goed of wat?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:15

Bij mijn paard, eigenlijk alleen de gevoeligheid op de rug. Het gangwerk van mijn paard is uitgebreid op de kliniek bekeken en vonden ze mooi en zeer soepel, ook heupen heel mooi soepel. Ondanks dat dus toch een flinke blessure. In eerste instantie dacht ik ook dat hij alleen wat vast zou zitten in de spieren, juist omdat er verder weinig aan de hand leek.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:28

Sammie schreef:
Hoe kwamen jullie achter de blessure? Liep ie niet goed of wat?

Ik vond die van mij minder 'trainbaar', wat vaker tegen de hand en slecht aan het been. Het ging gewoon steeds minder vanzelfsprekend en ik voelde (gelukkig) aan dat het niet rijtechnisch of puberig was. Heb 'm op de kliniek binnenste buiten laten keren en als hij klinisch gekeurd had moeten worden was hij met vlag en wimpel geslaagd. Foto's rug niks op de te zien dus ook nog echo en daarop kwam het naar voren. Was overigens niet heel ernstig, lichte irritatie/ontsteking, heb advies gekregen om 6 weken er niet op te gaan, aan de longe mag wel, zit nu bijna op 10 weken (better safe then sorry) en ga woensdag terug voor controle.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:36

Mijn paard heeft deze blessure ook gehad, maar kwam, zzoals meerdere verhalen hierboven, uit een andere blessure. Goed na laten kijken dus en niet vertrouwen op de DA als die zegt dat het alleen de rug is, als er niet verder gezocht is. Wij hebben dik een jaar gelopen voordat we erachter kwamen dat er andere blessure was, dankzij 2nd opinion

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:45

Ik heb besloten om mijn paard als ik groen licht krijg eerst helemaal vanaf de grond recht te richten en in balans te krijgen, alleen aan de hand werken zodat de juiste spieren goed ontwikkelen...... Ga Bodegraven ook terugbellen dat ik er echt nog niet op wil (mag eigenlijk over 2 wk stappen onder het zadel, maar heb daar geen goed gevoel over). Even overleggen of ik straks wat aan de hand mag gaan doen zonder zijn rug te belasten door er op te gaan zitten. (De hele werkwijze van Marijke de Jong spreekt mij erg aan)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:01

MyWishMax schreef:
Mijn paard heeft deze blessure ook gehad, maar kwam, zzoals meerdere verhalen hierboven, uit een andere blessure. Goed na laten kijken dus en niet vertrouwen op de DA als die zegt dat het alleen de rug is, als er niet verder gezocht is. Wij hebben dik een jaar gelopen voordat we erachter kwamen dat er andere blessure was, dankzij 2nd opinion

Die van mij heeft heeft inderdaad een afwijking in de hals, maar voor nu gaan we er vanuit dat we dat bij toeval ontdekt hebben. Hij is van de zomer namelijk een keer raar vd klep af gekomen (met zadel) en soort half zittend opzij gevallen. Niet veel later heeft hij ook echt té belachelijk gedaan in het land, dus waarschijnlijk is het een combi daarvan en is daarmee ook goed te verklaren :j.

Ik heb 'm nu ook veel aan de hand gewerkt, maar wel op m'n eigen manier. Vind die 'klassieke' manier zo impulsloos :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:17

;) Ik vind het zo knap al die dressuur oefeningen aan de hand, ben er helemaal enthousiast over!
Maar even on-topic, ik denk wat je ook doet dat het met deze blessure inderdaad gewoon heel belangrijk is de tijd te nemen om rustig te herstellen. Wat je zegt hoor "better safe then sorry".

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 08:15

Mijn paard had ook een blessure aan de doornsteekselpees.
Ik ben bij dezelfde kliniek en DA als de rest in dit topic geweest :+

Eerst zeiden ze dat er bijna niets aan de hand was... Alleen waarom had mijn paard dan sporadisch met rijden af en toe een verlamming in zijn achterhand?
Tweede keer dat ik kwam had ik laten weten mijn paard niet mee naar huis te nemen zonder diagnose. Aan het einde van de dag bleek het dus een zware ontsteking van de doorsteekselpees. Ingespoten, gekraakt en twee maanden op het land gegooid. Daarna bleek er 0,0 verbetering te zijn, dus heb ik de stekker eruit getrokken. Paard was trouwens 16.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:21

hmm ik ga dit wel even in mn achterhoofd houden, klinkt interessant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:59

Ik ben ook heel blij met mijn 2nd opinion Mootje. Dat is de reden dat we erachter kwamen wat er echt mis was, terwijl dezelfde DA uit dit topic vond dat het alleen zijn rug was. Die fout heeft hij 2 maal gemaakt en daardoor was er zoveel schade dat hij nu afgekeurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:01

Wel een goede zadelpasser? Die zijn er maar weinig hoor.

O lees bodegraven, ben daar ook geweest, die spuiten graag in, kost je een berg, helpt geen bal, is pappen en nathouden......achteraf bleek, slecht passend zadel en niet goed op de hoeven. Moet vast ook gemasserd gaan worden daar op de rug? en komt hij met dat hamertje, poem klaar kassa....beetje kneden....