Zwart korstje, wat is het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

Zwart korstje, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:23

Mijn paard heeft op haar schouder een zwart korstje zitten al een paar weken. Het is klein, ik denk krap een centimeter. Ik dacht eerst aan een teek maar na goed kijken kwam ik tot de conclusie dat het dat niet was. Ik heb het er een paar weken terug afgekrabt, toen was het een kaal, zwart plekje maar verder niks raars.
Na een aantal dagen zag ik dat er weer een korstje op kwam. Ik heb het opnieuw een paar weken laten zitten maar het ging niet vanzelf weg en het leek heeeeeeel langzaam iets groter te worden (of schijn bedriegt en het leek alleen maar zo), het is iig nog steeds niet groter dan een centimeter. Vanmiddag heb ik het korstje er nogmaals afgekrabt, dat ging vrij makkelijk maar toen het korstje eraf was en ik met m'n vinger over het kale plekje ging had ik zwart vocht op m'n vinger. Er bleef steeds wat zwart vocht op het plekje staan. Ik heb haar deken op gedaan en morgen zie ik het wel weer maar ik vroeg me af of mensen dit herkennen en of iemand weet wat het is en of het vanzelf weggaat?

Ik mag er trouwens gewoon over wrijven, maar wanneer ik ga krabbelen wordt ze boos dus dat is gevoelig.

Ik hoop dat iemand dit herkent, in ieder geval bedankt voor het lezen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:32

foto misschien? :)

Ossie96

Re: Zwart korstje, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:59

Nee, heb ik helaas niet...

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:15

Stinkt het ook?

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:38

Moet er toevallig geen dierenarts bij mensen in de buurt komen? Want anders kan je altijd veen raad vragen.
Ik zou het toch goed in het oog houden. Heeft ze nog andere korstjes?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:52

Een zwarte wond betekent dat er weefsel is afgestorven, dus dat zich in de wond necrotisch weefsel bevindt. Necrose is dood weefsel en is een voedingsbodem voor bacterieën. Bij een necrotische wond moet eerst het dode weefsel worden weggesneden door een DA voor het zal kunnen genezen.

Necrose kan zich manifesteren als een harde korst, waaronder de wond probleemloos geneest. Behandeling is gericht op het droog houden en beschermen van de droge necrotische korst totdat deze loslaat van het onderliggende weefsel.

Ook kan er zich onder de korst een weke massa aangetast weefsel bevinden. De huid rondom zal warm, rood en pijnlijk zijn, wat duidt op een ontsteking. Deze vorm van necrose dient beslist verwijderd te worden, zodat de onderliggende ontsteking behandeld kan worden. Alleen dan kan de wond verder genezen.

Kortom: laat er even een DA naar kijken, de boel kan lelijk gaan ontsteken. Ben ook wel benieuwd naar een foto eigenlijk...

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 08:18

TinePine; dat weet ik niet, ik zal vanavond even ruiken!

LindeWondan; voor zover ik weet heeft ze geen andere korstjes. Ik ben nogal een ''zeur'' wat korstjes en bultjes betreft en het valt me heel snel op dus ga er maar vanuit dat dit de enige is.

SaskiaKa; bedankt voor je uitgebreide reactie! Als ik dit zo lees zal ik de DA maar eens raadplegen idd. Beter vroeg erbij zijn dan dat het flink gaat ontsteken, jakkes!

Ik zal vanavond een poging wagen om een foto te maken. Aangezien ze een wintervachtje heeft zit er wel wat haar over maar ik ga mijn best doen (en dan nog de foto hier plaatsen, dat wordt nog wat :Y) ).

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:12

Als het zou stinken had je het wel geweten! Ik doelde ook op necrose en dat meurt onzettend. Dierenarts erbij is een goed plan. Zeker als het er al langer zit en groter wordt. Dat betekent dat het niet vanzelf over gaat....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:35

Is het geen melanoom?
Dit had mijn paard ook, en ook al komen melanomen vooral voor bij schimmels, mijn fries had een knobbeltje/korstje op zn kaak zitten wat soms een kaal plekje was en soms weer een korstje was, begon al 2 mm doorsnede en werd in 1,5 mnd tijd net geen cm doorsnede, groeide dus heel langzaam.
Het korstje was zwart en de huid onder het korstje ook en er kwam idd ook heel donker vocht/bloed uit(maar niet rood echt heel donker)
Bultje deed niet echt pijn maar aan t korstje krabben accpteerde hij niet echt nee.

De melanoom is weggesneden, opgestuurd naar de patholoog en idd was het een melanoom. Hij heeft nog 2 kleine knobbeltjes zitten, die zijn nu nog rustig maar zijn grote kans ook melanomen.

Een melanoom is een (goedaardige) huidtumor, opeenhoping van pigmentcellen, vandaar de zwarte kleur.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:50

Bedankt voor je reactie Renske! Je omschrijving herken ik, ik heb het idee dat het plekje bij mijn paard ook heel langzaam groeit. Zo langzaam dat je eigenlijk twijfelt of het daadwerkelijk ook zo is.
Ik ga nog eens ff googlen voor wat meer info.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:04

Denk dat een foto een goede eerste stap is om hier goed advies te krijgen. Ik ben benieuwd.

jan_ineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:36

Dit is natuurlijk al een aantal jaren terug..maar via google kwam ik op dit topic terrecht.. ik heb bij mijn paard precies hetelfde ontdekt..zwarte korst en als ik het eraf krab komt er zwartachtig vocht onder vandaan.. ik dacht eerst aan een nooit opgevallen tekenbeet, ook omdat er een soort van zwarte kring om de korst zit..maar denk dat dat het niet is.
Ik vroeg me af wat het korstje bij jou paard uiteindelijk was? Heb je er een dierenarts naar laten kijken? :)

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:03

jan_ineee schreef:
Dit is natuurlijk al een aantal jaren terug..maar via google kwam ik op dit topic terrecht.. ik heb bij mijn paard precies hetelfde ontdekt..zwarte korst en als ik het eraf krab komt er zwartachtig vocht onder vandaan.. ik dacht eerst aan een nooit opgevallen tekenbeet, ook omdat er een soort van zwarte kring om de korst zit..maar denk dat dat het niet is.
Ik vroeg me af wat het korstje bij jou paard uiteindelijk was? Heb je er een dierenarts naar laten kijken? :)

Hoi, nee ik heb er geen DA naar laten kijken. Na verloop van tijd is het ook vanzelf weer verdwenen en nu is er niks meer van te zien gelukkig.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:51

Dit is een melanoom, Deze soort melanoom kun je vergelijken met wat bij ons huidkanker is. Mijn paard heeft dit ook gehad een heel klein knobbeltje gevuld met inktzwarte vloeistof. Ik heb dit door de dierenarts weglaten snijden. Gelukkig was ik er snel bij en heeft de melanoom zich niet uitgezaaid bij mijn paard.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:04

Mijn paard lijkt ook melanomen te hebben. Ik verdenk drie plekjes. En ze is een donker bruine draver merrie van bijna vier.
Had dit tot nu toe alleen maar bij schimmels gezien. Ik overweeg nu ook ze weg te laten halen. Maar wat houdt de kwaadaardigheid nu in. Bij schimmels kunnen ze te groot worden maar vaak worden ze niet kwaadaardig. En bij donkergekleurde wel

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:25

Het gevaar is dat de melanoom naar binnen toe gaat groeien of zich inwendig gaat uitzaaien.