Veulentakel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Veulentakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:52

Hoi iedereen,

Ik typ het nu op mijn telefoon, vanmiddag zal ik een wat langer verhaal typen. Ik heb een erg zwak veulen, welke onder continue begeleiding staat van een veearts. De voorlopige prognose is een varkensbacterie, het wachten is nu op de bloeduitslagen, alvorens de behandeling te starten.

Het veulen is echter te zwak om op te staan. Het overeind tillen lukt niet meer. Het idee is nu om een takel te maken, heeft iemand hier ervaring mee? Dierenambulance kon niet helpen.

Het veulen heeft in Utrecht gestaan, maar besloten is dat het beter is om hem in zijn thuisomgeving te houden.

Wie heeft de gouden tip?

Edit: als hij eenmaal staat, leeft hij op. Het is puur het overeind komen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:10

Heeft hij al een spierversterker toegediend gekregen door je dierenarts ?
Dat kan 'm net dat beetje extra kracht geven ..

Een takel zou je kunnen maken uit een kettingtakel ( of een liertje ) die je boven zijn box aan een balk maakt en met behulp van twee dik omklede hijsbanden ( achter zijn voorbeentjes en voor zijn achterbeentjes) zou je hem na wat oefenen met één persoon dan wel overeind moeten krijgen.

Zorg dat hij niet met zijn mondje tegen de grond klapt bij het optakelen en zet zo snel mogelijk zijn beentjes recht onder hem.

Wij hebben dat ook een paar jaar geleden een aantal weken moeten doen, dus de ervaring is er helaas, maar dat is ook helemaal goedgekomen, dus houd moed !

Maar nogmaals, vraag even naar die spierversterkers :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:15

:(:) Gadverdamme!
Staan is ook heel erg belangrijk voor hem om goed te kunnen ontlasten/plassen!
je moet het natuurlijk wel in de buurt hebben :P maar anders met een heftruck!? Dan uiteraard wel de banden als hierboven genoemd gebruiken, deze goed bevestigen aan de lepels van de heftruck en hem dan langzaam overeind hijsen.
Heel veel sterkte in het ieder geval!!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:19

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:22

Ben inmiddels even thuis en kan het verhaal wat duidelijker omschrijven.

Het veulen heeft vanaf een paar maanden oud al koliekaanvallen gehad, dit waarschijnlijk door wormen. Er is wel altijd een strak ontwormingsschema aangehouden, zo ook bij de moeder (ook tijdens dracht). Ook is dit veulen nooit heel zwaar geweest, het was altijd een slank veulen. Na 5.5 maanden trapte moeder hem weg en is hij afgespeent (hij was al gewend even bij moeders weg te zijn, ik ging rustig met haar uit rijden). Afspenen is soepel verlopen, zonder problemen, hij is naar een landje verderop gegaan. Hier stonden een paar shetten bij waar hij het niet goed mee kon vinden, deze zijn na 2 weken verplaatst. Zijn kleine grote vriend is wel blijven staan, hiermee kon hij het prima vinden. Wel bleef hij op zijn tijd last houden van koliekaanvallen, de een naar laatste keer wilde ik dat er naar zijn bloed gekeken werd, maar de veearts vond dit niet nodig en gooide het wederom op wormen (ondanks alle kuren die hij inmiddels had gehad). Omdat het steeds kouder werd en hij maar niet aankwam is hij in de nacht op stal gegaan. Hier werd hij op een gegeven moment liggend gevonden, hij heeft ws heel de nacht last van buikpijn gehad, en is hierdoor erg veel vocht verloren en wederom afgevallen. Op dit punt heb ik erop gestaan dat de veearts hem doorstuurde naar Utrecht. Inmiddels was het van een dartel, vrolijk veulen naar een doods geraamte gegaan.

In Utrecht hebben ze een echo van zijn darmen gemaakt, hierop was te zien dat de dunne darm een iets verdikte wand had. De bloeduitslagen waren in orde, op de eiwitten en nierwaarden na. Deze waarden hebben waarschijnlijk met het lange liggen te maken gehad, na een infuus waren ze weer in orde. Ook is er wederom mestonderzoek gepleegd, Hier waren geen wormen in te zien. Maagonderzoek leverde ook niets op. Hierna besloten hem weer naar huis te halen en hem verder in een vertrouwde omgeving te laten onderzoeken. Hij is dus terug naar stal gekomen, en staat nu naast 1 van mijn ruinen in een grote, open box. Pleegpappa is erg lief voor hem, en het zijn dikke vriendjes.

De eerste dag vonden we hem weer liggend in zijn stal. Inmiddels een andere veearts ingeschakeld, welke erom bekend staat dat ze doorgaat tot ze helemaal weet wat er aan de hand is. Ik heb haar ook weer bloed af laten nemen. Ze kon uit de waardes oplezen dat hij waarschijnlijk een varkensbacterie heeft, er is gister overnieuw bloed afgenomen om te kijken naar de witte bloedlichamen. Als hij inderdaad deze bacterie heeft word de behandeling met AB gestart.
Wel hebben we toch weer lintwormen in zijn mest gevonden, en heb ik hem gister wederom moeten ontwormen. Ik ben zelf altijd erg van de mestonderzoeken, en begin het vermoeden te krijgen dat hij een tikkeltje resistent voor de wormmiddelen aan het worden is.
Langzaam komt hij ook aan.

Het goede nieuws is wel dat hij 3 dagen geleden een ommezwaai had, opeens begonnen zijn oren weer te werken, en was de doodse blik uit zijn ogen verdwenen. Vandaag wilde hij zelfs een pasje draven uit zichzelf. Er is dus goede hoop dat hij alles overleefd.

Maar voor nu, het grootste probleem, hij heeft niet genoeg kracht om uit zichzelf op te staan. Eerst redden we het met 3 personen, maar nu hij wat zwaarder word, lukt dat niet meer. in de ochtend lopen we alleen met vrouwen op stal, en we missen toch een stukje kracht. Buiten dat mankeren we allemaal wel wat :+. Vanochtend heb ik na 1.5 uur mijn vader gebeld, omdat hij toch overeind moest komen zo ondertussen. Toen deze er eenmaal was, was het met 4 vrouwen en 1 man zo gepiept. Als hij eenmaal staat, staat hij recht en stevig. Het is puur het overeind komen.

Met de veearts heb ik bijna dagelijks contact!

Helaas is het ook nog eens een bijzonder kieskeurige eter, zijn hooi moet precies goed zijn, niet te droog, niet te nat. Veulenbrok lust hij niet, slobber ook niet. Muesli een handje. Het enige wat hij nu eet is normale biks, en onbeperkt hooi. Zodra ik iets van poeders erover heen gooi, laat hij het staan. De poeders die hij nodig heeft meng ik met water en spuit ik oraal in. Dus erg veel extra vitamines lukt ook niet, hij krijgt nu wekelijks een vitamineshot direct in de bloedbaan. Verder wil de veearts even afwachten met extra dingen tot ze er zeker van is wat de bloeduitslagen zijn.

Hij wandelt enkele keren per dag 10 minuten, en staat (ivm zijn zwakheid) maar een paar uurtjes buiten op de wei. Als hij vanuit de wei binnen komt gaat hij zonder dekens onder het solarium voor 20 minuutjes, en dan weer op stal.

Nog even dit, ik ben absoluut niet voor veulens op stal, veulens met dekens op, veulens teveel brok voeren. Helaas is het bij dit veulen noodzakelijk! Hij heeft echt op het randje van de dood gebalanceerd, en momenteel doen we alles om hem op te laten knappen. Dit houd dus in dat hij onder warme dekens op stal staat. Ik hoop op jullie begrip!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Veulentakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:26

Als je de mogelijkheid hebt om boven de stal een touw 2x rond een balk te slaan ben je een keer zo sterk met hijsen. Van oude brandweerslang een harnasje maken en dan zou je met twee man sterk genoeg zijn om dit klusje te klaren.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:27

Zelf heb ik er totaal geen ervaring mee, ook weet ik niet hoe groot je dier is, maar heb je al aan een rolstoel gedacht?

Hier een artikeltje van een pony die steun heeft van zo'n rolstoel/takel waardoor hij ook nog wat vrijheid heeft om rond te lopen:
(het diertje heeft een andere reden hoor als het veulen, maar misschien dat je er toch nog wat aan kan hebben)
http://www.guidehorse.org/miniature_hor ... chairs.htm

Misschien dat je ze zou kunnen huren ergens, of zelf in elkaar zou kunnen knutselen? Aangezien het echt voor tijdelijk is :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:28

Arm, arm beestje!!
Je kunt ook nog proberen iets van medicijnen met appelmoes in een spuit te doen en dan oraal toe te dienen!
Heb je al eens kruidenmuesli geprobeerd?? Die van mij moet de 'gewone' ook niet, maar de kruiden versie vindt hij heerlijk :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:28

Bedankt iedereen, heb net het verhaal getypt, spierversterkers krijgt hij inderdaad zodra alle bloedwaardes bekend zijn.

Heftruck en alles heb ik bij de hand, helaas kan ik in de paardenstallen de draai niet maken, om de boxen in te draaien. Maar moet zeggen dat ik er vanochtend toe in staat was.

Een vriend van me heeft nog een lier liggen, zo eentje die word gebruikt zodat schilder niet van stellages afvallen. Deze is goed tot 250 kilo, dus dat redden we nog even. Mijn vader gaat vandaag kijken hoe we een dwarsbalk kunnen lassen, zodat de lier bevestigd kan worden. Dan moeten we nog iets van een harnas bedenken, het liefst 1 waar hij in de avond in kan gaan liggen, zodat we hem in de ochtend enkel maar vast hoeven te klikken. Het mag echt op geen enkele manier hinderen voor hem, hij heeft het zwaar zat.

En dat het belangrijk is dat hij kan staan weet ik, daarom maak ik me er ook zo druk over ;)

Anne_GTI, dat hebben we vanochtend geprobeerd. Ik heb van een oude 1000liter zak een soort van hangzak gemaakt, maar ook dit ging niet helemaal. Het probleem is dat hij echt wel op wil staan, maar het meehelpen voor hem echt te vermoeiend is. Hij probeert wel, en wil wel, maar het lukt allemaal niet, en het hummeltje werkt zichzelf enkel tegen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:31

Kentaro, ik dien nu ook de nodige poeders oraal toe, dmv van een lege spuit. Maar bedankt voor het meedenken! Ik heb vorige week met 6 emmers in zijn stal gezeten, maar meneertje wil enkel de grote paarden brok.

Telpeva, het is een KWPNveulen, en het lijkt me daarbij dat hij helemaal niet kan liggen, en niet kan lopen in zijn stal? Dat is ook niet de bedoeling... Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:34

Geen harnasje aanlaten, hoor, dat is veel te gevaarlijk !

Als hij zelf gaat spartelen om overeind te komen, kan hij verstrikt raken en al z'n botjes breken !!

Die hijsbanden zijn heel gemakkelijk aan te brengen en hebben lusjes die je zo aan de haak van de takel kan bevestigen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:35

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:36

Zouden die ergens te huur zijn? DB wist niets, die belde altijd de brandweer.

Maar zoiets zoek ik inderdaad.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:37

Ik zal hier mijn hoofd ook eens op breken Bent. Zo sneu dat hij nog niet zelf op kan staan.

Telpeva, ziet er gek uit die kleine, maar wel een slimme oplossing! Probleem bij dit veulen is echter niet dat hij niet kan staan of lopen. Alleen dat als hij gaat liggen hij niet meer overeind komt. En een veulen verbieden te liggen klopt natuurlijk ook niet helemaal ;)

Shirley, bij een aansluitend tuigje wat alleen om zijn buik (en borst?) zit zou hij daar toch niet in verstrikt kunnen raken? Ik zie dan een soort hondentuigje voor me. Daar kunnen honden ook een hoop mee.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:37

Ik zou dus zelf nooit die gok nemen, om hem de hele nacht in een harnas te laten liggen!! Met 2 personen is iets van bijvoorbeeld brandslang o.i.d. er heel goed onderdoor te halen! Het is maar voor heel even, om hem op de been te helpen.
De kans dat hij sneller aan gaat sterken met medicijnen en als hij beter gaat eten is best groot en wie weet wat hij dan allemaal s' nachts gaat proberen :P
Als de constructie van een balk in de stal maken niet gaat lukken, zou hem in een stal plaatsen waar de heftruck wel bij kan komen dan een eventuele optie??

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:38

Een stal waar de heftruck wel bij kan is een buitenstal. Ben bang dat hij het daar behoorlijk koud gaat krijgen. De wind is hier ijzig koud aan zee.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:39

Brandweer zou ik ook bellen. Vooral in plaatsen waar ze vaak paarden uit het water moeten takelen in de zomer zou het kunnen dat er nu in de winter tijdelijk wel een harnas te leen is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:39

Ik heb helaas geen stal waar de heftruck echt in kan :n

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:40

Dat moet dan dermate strak zitten dat het echt niet comfortabel ligt, Jitske.

Geloof me, we hebben ook werkelijk alle mogelijkheden doorlopen en uitgetest.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:41

We zijn in de ochtend sowieso met 2, dus niet af hoeven te doen is geen groot vereiste hoor.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:43

Dit dan?

Afbeelding

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:44

Juist, zoiets hadden we in gedachten, dan drukt het wellicht ook niet op 1 punt.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:45

Utixo schreef:
Juist, zoiets hadden we in gedachten, dan drukt het wellicht ook niet op 1 punt.

Daisylifter, te koop bij Agradi

google anders op koelift te huur, misschien levert dat hits op.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:47

Ziet er inderdaad super uit, maar zal wel even 2 weken moeten wachten tot ik het geld heb. Hieronymus (het veulen, heb wel de afspraak met de veearts staan dat als hij het overleefd, hij Hero gaat heten) heeft me de afgelopen maand al iets meer gekost dan ingepland :). Heb het ecjt wel voor hem over, maar deze hap heb ik nu even niet... Is het nodig, is het nodig hoor, dan verzin ik wel wat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:49

Maar dan nog heb je iets nodig om hem op te liften. Het is (hopelijk) maar voor eventjes. De kans zie ik heel groot zodra hij de juiste medicijnen gaat krijgen, hij gauw zelf de kracht weer heeft!