Management van je ex-zandkolieker: hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Management van je ex-zandkolieker: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 11:27

Mijn merrie heeft een aantal malen zandkoliek gehad.
Ze heeft hier zelfs voor op de kliniek gestaan. Inmiddels, klopt af, heeft ze geen kolieken meer gehad. Ik grijp wel direct in wanneer ik vermoedt dat er wel weer eens wat zand dwars zou kunnen zitten.

Ingrepen die ik zelf heb gepleegd zijn:
* verhuizen naar weide met andere ondergrond/ steviger.
* 's nachts op stal (enige controle over inname voeding/ wat/ hoe).
* maandelijks een psylliumkuur.
* regelmatig lijnzaad.
* omdat ze trage darmen heeft voer ik qua vezels en dus wat extra prikkeling bietenpulp.
* bovendien eet ze beperkt hooi, en verder grasslobbers.... omdat ze veel hooi niet kan verwerken.
* regelmatig op zand checken.
* probioticum door het voer.

Nu is het land achter heel nat en durf ik haar daar niet op te zetten. tenzij het vriest, dan mag ze er wel weer een aantal uren op.
Nu staan ze dus op de paddock.
Ik heb haar nooit betrapt op echt 'zand eten'. Hooguit scharrelen. Dus ik kijk uit met zwervende sprieten.
Nu testte ik vanmorgen weer op zand en er zat toch flink wat in.
Kan opgehoopt zand van langere tijd terug zijn die er met het kuren nu uitkomt.
Toch wordt ik dan alweer onrustig: zou ze niet toch zand staan knagen? Maar ik zie geen vieze tong... en zie het haar ook nooit doen.

Ben heel benieuwd hoe jullie het aanpakken, nieuwe episodes voorkomen.... wat zijn jullie tips & tricks?

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:42

Mijn merrie heeft dit ook enkele malen gehad en ze hebben op het punt gestaan om haar te operen. Gelukkig toch nog goed gekomen.
Ze staat van 7 tot 5 buiten en in de zomer 24/7. Ik geef nu gewoon een sandclear kuur iedere 6 weken. Doe jij ook zag ik al. Maar sinsdien ik dit doe heeft ze het nooit meer gehad. Misschien is lucerne voeren een optie? Zorgt voor een goede spijsvertering en schijnt goed te helpen tegen zandkoliek is mij verteld. Succes ermee!

Shirley

Re: Management van je ex-zandkolieker: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:47

Aan je lijstje zou ik zo ook niks toe weten te voegen, dat ziet er prima uit !

Eet ze haar hooi in de paddock toch niet vanuit het zand ?
Daar kan ongemerkt heel wat aan blijven hangen ..

En eventueel een kleine dagelijkse dosering psylliumvezels ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:09

Voor wat ik weet van psyllium is dat je het niet dagelijks moet geven omdat de bacteriecultuur in de darmen zich dan aanpast en de psyllium volledig verteert, waardoor het zijn werking verlies.

De aanbevolen kuur is 5 tot maximaal 8 dagen dacht ik, dan een x aantal weken even niks meer.

Wellicht een idee om psyllium af te wisselen met gekookt lijnzaad?

En verder proberen eten en zand zo ver mogelijk uit elkaar te houden.
Hier at mijn paard uit een slowfeeder op een betegeld stuk van 3x3, en nog steeds kreeg ze zand binnen.
Nu staat de slowfeeder 10 meter weg van het zand en gaat het een heel stuk beter.

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:43

waarom krijgt ze maar beperkt hooi? die darmen moeten toch juist in werking blijven?
blijkbaar zit er dan toch iets niet helemaal goed in het darmstelsel, want een gezond paard zou onbeperkt hooi moeten kunnen verwerken.
en idd afwisselen met gekookt lijnzaad, maar in kleine porties verspreid over meedere dagen.
en standaard lijnzaad olie? legt ook een beschermd laagje in de darmwand.
Als ze niet op het land staat nu, en geen hooi vanaf de grond eet, lijkt het me toch dat ze echt zandeet.
miss heeft je paard daar een reden voor..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:49

Heb je de mogelijkheid om haar enkel op verharding te laten staan buiten? Het is minder comfortabel maar iedere keer zand in de darmen is ook niks.

Hier hebben we een aantal paddocks die helemaal bestraat zijn, dan weet je zeker dat ze geen zand binnen krijgen en dat is ideaal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:15

hafamaz schreef:
waarom krijgt ze maar beperkt hooi? die darmen moeten toch juist in werking blijven?
blijkbaar zit er dan toch iets niet helemaal goed in het darmstelsel, want een gezond paard zou onbeperkt hooi moeten kunnen verwerken.
en idd afwisselen met gekookt lijnzaad, maar in kleine porties verspreid over meedere dagen.
en standaard lijnzaad olie? legt ook een beschermd laagje in de darmwand.
Als ze niet op het land staat nu, en geen hooi vanaf de grond eet, lijkt het me toch dat ze echt zandeet.
miss heeft je paard daar een reden voor..

Ze heeft een hele trage vertering, dit hebben ze op de kliniek onderzocht. Kan aangeboren zijn, kan littekenweefsel van wormen zijn, kan littekenweefsel van een eerdere koliek zijn.... dat is niet duidelijk.
Ze krijgt ook in kleine porties, in 4 tot 5x per dag.... dat is toch zeer riant te noemen (in totaal zo'n 6 kilo, waarvan 2 kilo regulier hooi, en de rest grasbrok + luzerne + soms wat bietenpulp). Verder veel takken/ stammen...

Ze zijn nog maar net van het land, en mogen er wel weer op als het vriest (de grond hard is).
Ik vermoedt dat ze teveel zand heeft binnengekregen toen ze er 24 uur op stonden en er een natte periode was...

Dit paard is op alle mogelijke manieren binnenste-buiten gekeerd, zowel regulier als holistisch....
Ik bespaar daarnaast op niets wat eten/ supplementen/ bloedonderzoek betreft... wanneer nodig.

Op een verharding zetten kan.... maar zou wel erg weinig ruimte geven. Ik ben bezig met een extra stuk land, dan zou ze dus misschien zomer en winter kunnen grazen.... als er maar genoeg land is, heb je ook niet het probleem van kaalgrazen.

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:18

kan het daardoor ook niet komen dan? dat ze
miss net zoveel zand binnen krijgt als een paard met een gezond datmstelsel
maar dat die van jouw daardoor helemaal geen zand afvoert van zichzelf?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:39

Misschien een wilde gok maar heb je de grasbrok wel eens op zand onderzocht? Het is niet persé zo dat de beste grondstoffen worden gebruikt om brok te persen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:55

Ik geef dit topic nog even een schopje....
Het is een poos goed gegaan, maar in de loop van de tijd toch weer meer zand :-(

Misschien zijn er nog mensen die hun ervaringen kunnen of willen delen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:01

Onz tinker is een behoorlijke zandeter, niet zo erg als onze oude merrie trouwens. Die moest echt met een dichte muilkorf buiten op het zand staan, die vrat echt bele bergen zand weg. In de zomer zorgen voor langer gras en in de winter of langer gras of desnoods met muilkorf in de paddock.

Voor onze tinker is het vooral zaak te zorgen voor een goede mineraalhuishouding, extra vitamineshots en vooral geen kans geven wortels met zand te plukken. Gras moet of langer zijn of echt volledig afwezig omdat er anders best veel zand binnenkomt.

Hij krijgt in het winterseizoen regelmatig psyliumzaadjes voor een paar dagen, slobber met lijnzaad erbij en heel veel hooi dat in een bak gevoerd wordt buiten.

Krijgt hij ruwvoer dat te weinig vitamines bevat dan gaat hij onherroepelijk gaten graven en zand eten. Vandaar ook de extra vitamines die hij krijgt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:57

Ik heb al erg veel geprobeerd....
Het handigste zou zijn om onbeperkt hooi te verstrekken, dan is ze daar zoet mee.... Maar omdat ze slechte darmen heeft en ook nog eens snel 'te dik' wordt, is dat nogal spannend....

Ik geef het hooi in een net, in een bak.
Ik ga nu nog maar een inloop bouwen met verharding. Ook zal ik de shet zijn hooi apart geven (draad spannen waar hij alleen onderdoor kan). Hij gooit namelijk altijd zijn bak om, en dan eet mevrouw al zijn hooi uit het zand :-( Ben je alsnog weer terug bij af.

Ik heb haar nu op een zandpaddock. In de zomer op het land.
In de winter ook op het land laten is wat spannend (als het nat is), want ik sta op zandgrond... en ze trekt dan alle polletjes eruit.
Onbeperkt toegang geven tot veel en hoog gras is bij een sober paard ook weer geen goed idee (bevangenheid/ te dik worden/ etc...).

Blijft sleutelen, maar ik geef niet op! :-) Misschien hebben jullie weer tips waar ik niet aan heb gedacht....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:01

Minder rijk hooi voeren waar ze meer van mag hebben? En inderdaad of op zand of op een volle(re) wei.

En iedere dag een scheut zonnebloemolie door het voer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 14:52

Tabaluga12 schreef:
Minder rijk hooi voeren waar ze meer van mag hebben? En inderdaad of op zand of op een volle(re) wei.

En iedere dag een scheut zonnebloemolie door het voer.

Ik heb beschikking over alle soorten ruwvoer.
Maar door haar kapotte darmen mag ze alleen zeer fijn hooi in een afgemeten hoeveelheid. Ze is ook stofgevoelig, en regulier hooi raakte te snel stoffig en vervuild.
Daarom geef ik nu voordroog, maar week het wel.

Ze staat op zand.
En op een goed moment met graasmasker op de wei.

Een volle wei continue aanbieden leidt bij een sober ras tot nog veel meer problemen.

Al deze zaken heb overigens al benoemd hierboven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:25

Onze tinker krijgt geen onbeperkt hoog gras, dan ligt hij zo gestrekt omdat hij ook erg gevoelig is voor bevangenheid. Hij krijgt het in strookbegrazing en dan zo dat hij een uur of drie nodig heeft het nieuwe hoge stukje op te eten, de rest van de dag bezig met de rest van het gras dat ik niet te kort moet laten worden. Ik ga dus vrij snel door het gras heen steeds. Maar omdat het niet kort begraasd wordt trekt dat ook snel weer bij. Daarmee kan ik uit met in totaal ruim 5000 m2 met een tinker en een pony. En ik voorkom daarmee dat het gras te kort wordt en de pollen eruit getrokken worden.

Hoe slow is je slowfeeder? Kun je het ruwvoer zo aanbieden dat ze de hele dag bezig is met hooipeuteren en de shet ook daarvan kan eten. Dan komt er weinig ruwvoer op de grond, als je dat dan ook ng op betegelde grond doet krijgt ze in ieder geval geen zand extra binnen daardoor,

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:40

Helaas vandaag toch weer koliek. Nog verder nadenken over mijn management.... Pfoeh... Dat ellendige zand ook!!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:52

Jeetje mina... hoe gaat het nu?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:26

Wat vervelend dat het zo blijft aanhouden! Hoe is het nu met haar?

Hier ook een pollentrekker.. ook sluimerende zandkoliek. Hier staat ze overdag op de wei met een graasmasker. Kilo bietenpulp, halfje brok, halfje sp, 5 dikke plakken hooi. (Ze komt heel moeilijk aan sinds de zandkoliek, daarvoor was ze altijd te dik)

Hier kreeg ik de tip van de DA heel vlozaad kopen (scheelt ook in euro's ) die kneuzen (ik doe het in een ouderwetse koffiemolen) en dan 300 gram per dag in een kuur van 21 dagen.

Nu gaat het 'goed' op wat lichte buikpijn na. Geen zand meer in de mest en nu moet ik eens in de 4 weken 7 dagen 300 gram pd vlozaad geven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 10:18

Het gaat gelukkig weer wat beter met haar. Ik heb haar in de zomer en het najaar ook met graasmasker gehad.
Toen ging alles goed.
In de winter heb ik het masker afgedaan, en gezorgd dat er geen enkel sprietje te vinden was in de paddock.
Verder natuurlijk netjes kuurtjes blijven geven.

Het verslechterde 8 weken geleden ineens heel geleidelijk.... Ik dacht eerst aan verharen, toen aan hevige eerste hengstigheid.... maar het werd maar slechter en ze blies helemaal op.
Dus begonnen met extra heftige zandkuur.
Achteraf had ik kunnen weten dat er 8 weken geleden overal en nergens al kleine sprietjes de kop opstaken.
Mevrouw heeft die sprieten soldaat gemaakt.

Zonder masker gaat dus gewoon NIET. Tenzij je een zanderij alternatief hebt, en dat heb ik niet. Het is OF paddock OF wei. Ik heb juist afscheid van een stal genomen omdat dat haar mentale gezondheid enorm goed deed: altijd buiten, altijd met andere paarden, kunnen gaan en staan waar je wil.
En dat mag ze nu dus ook.... maar MET masker.

Ik zal het masker 's middags een aantal uren af doen.... maar verder dus altijd dat ding op. Sneu... maar het alternatief is sneuer.
Onbeperkt voeren zou wellicht de prikkel tot 'bodem-snaaien' een beetje doen afnemen, maar met trage darmen en een sober paard vind ik dat toch wel erg spannend.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:59

Je kunt het allicht een paar dagen proberen, zorg voor een goede slowfeeder met heel kleine mazen waardoor ze lang bezig is met kleine plukjes ruwvoer. Ik weet niet hoe snel je merkt dat het fout gaat met haar darmen?

Onze tinker is ook een erg sobere maar alleen onbeperkt ruwvoer houdt hem van wortel en zandeten af. Hij is overigens van de week van de wei afgehaald en weer op het inmiddels wat aangegroeide pad gezet. Ik kan hem nu weer strooksgewijs gras aanbieden, hij is er fijn mee bezig zonder dat hij weer wortels gaat trekken.

De te korte sprietjes in de wei gingen weer met wortel en al eruit. Naast het te hoge suikergehalte in die groeiende sprietjes in combinatie met het zand begonnen hem weer wat dwars te zitten. Het was een experiment maar experiment mislukt. Het is dus onmogelijk hem zonder problemen op een kale wei te zetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 09:11

Toch maar weer even een update en een vraag:

Mijn merrie had op 29 maart koliek.
Ik ben daarna direct maatregelen gaan nemen: ik heb 3x een zandkuur gedaan. Heftig: 2x 200 gram psyllium per dag.
Daarna iedere dag 100 gram lijnzaad door het voer.
Onbeperkt hooi gaan geven in een slowfeeder, en altijd haar graasmasker om.

Ik vind echter evengoed nog wel wat pollen en zand in haar masker.... ze zoekt dus toch wel.
Ze staat 24/7 buiten op zandgrond/ weiland.
Onbeperkt op lang gras zetten gaat niet, dan klapt ze uit elkaar.

Het ging een poos beter, maar sinds een week ineens weer minder.... Ik ben elke dag de mest gaan testen, dat leek aardig. Tot gisteren..... op 1 hand mest zaten maar liefst 4 tot 5 eetlepels zand.
Normaal gesproken zijn 2 theelepels op 2 handen mest acceptabel, en is 1 eetlepel op 2 handen mest alarmerend.
De situatie is dus nogal 'dreigend'.

Mijn vraag: kan dit nog zand zijn wat er nog zat? We zijn nu ruim 2 maanden verder.
Of is dit toch weer nieuw zand dat ze toch binnen heeft gekregen met het masker?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 07:57

Schopperdieschop!!!!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:06

Ik heb echt geen idee wat je nog zou kunnen veranderen
Hier ook een zandkolieker die wel geopereerd is, maar die ook echt volle happen zand eet als hij de kans krijgt

Hoe test jij dat er zand in de mest zit?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:53

Jeetjeeee lastig zeg..

Elke dag olie door het voer doen

Een stuk bestraten en ze daar meer opzetten

Ander hooi (mss te veel zand in dit hooi)

Verschillende soorten likstenen ophangen

Standaard psyllium bij geven

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:29

Hoi allemaal,

Hoop dat het weer goed gaat met jullie paarden? Mijn pony is afgelopen maandag terug gekomen uit de kliniek waar hij de woensdagavond daarvoor (oudjaar) met spoed opgenomen is. Het bleek een verschoven darm, aanleiding zand koliek. Waren al bezig sinds de maandag.

Ook ik maak me echter wel erg zorgen hoe het nu verder moet. Was net een paddock paradise voor onze paarden aan het inrichten. Dat lijkt nu niet meer zo'n goed plan … Het is me nooit zo opgevallen, maar nu zie ik ineens overal zand gevaar. Iets wat wij in ieder geval willen gaan doen is een paddockje met rubberen tegels maken waar we gaan voeren. Dat is minder hard als steen en makkelijk schoon te houden.

Tevens heb ik begrepen dat beweging essentieel is - stalpaarden met dagelijks flink training blijken veel sneller koliek te krijgen dan paarden die niets doen maar wel 24/7 op de weide staan. Het lastige is echter dat mijn Haflinger ook heel snel zwaar is / niet lang op de wei kan. Het zal dus toch primair een paddock leven worden met wat vaker een buitenritje.

Ook ik hoop op meer tips en suggesties.