Wel dierenarts, geen dierenarts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Wel dierenarts, geen dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 11:47

Hey Bokkers,

Ik wil toch graag even mijn verhaal kwijt en jullie advies vragen..

Ik heb een 4,5 jarige ruin die sinds zondag erg sloom is. Normaal is hij erg van het spelen met andere ruinen, vrolijk, actief en zeer vlot onder het zadel. Zondag was hij met rijden erg sloom, is een aantal keer gestruikeld met zijn voorhand (wisselend qua benen). Dus lekker op stal gezet met een warme deken en hij had op dat moment 37.9. Sinds die tijd is hij erg sloom en lusteloos. De pony die het laagst in rang staat en normaal door mijn monster geplaagd wordt kan hem in zijn benen bijten zonder dat er echt een reatie komt.
Hij eet en drinkt wel normaal, zij het wat minder vlot dan normaal. Ook mesten / plassen is normaal. Verder heldere ogen/ geen neusuitvloeiing.
Gisteren had hij 38,4 en vanmorgen wordt hij nog een keer getempt door de stalhouder..
Ik twijfel een beetje of ik hem gewoon lekker moet laten uitzieken (warme deken, continue goed ruwvoer etc) of dat ik toch de DA moet bellen. Ergens zit het me niet lekker gezien dat het al sinds zondag zo is.. Aan de andere kant heeft hij geen koorts en is verder alles normaal..

Graag jullie advies :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:50

Als het al sinds zondag duurt zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen, een dagje of twee aankijken is prima, maar na vier dagen vind ik het wat te lang gaan duren. Zeker als hij nu ook koorts krijgt, 38,4 is toch zowat een graad verhoging. (maar mijn pony heeft standaard 37,3, dat kan per paard verschillen natuurlijk).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:53

koorts is voor mij een reden om de da te bellen...die van mij had in ene 40 graden koorts,de da stond binnen 20 minuten voor de deur :D

De symptomen zijn wel wat vaag,ik zou iedergeval even bloed laten afnemen.Misschien dat daar iets uitkomt?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:54

Ik zou gewoon even de DA bellen voor advies en aangeven dat je twijfelt of dat je dit nog aan moet kijken. Wie weet heeft je paard wel een of ander virus onder de leden. Succes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:55

Hmm, mijn pony is laatst ook een dag of 5 niet zo lekker geweest. Er heerste wel droes op stal, maar hij heeft, behalve 1 dag heel lichte verhoging, verder geen tekenen gehad. Misschien toch een virus of droesbesmetting zonder echt ziek te worden.

Had ook geen DA gebeld, wel 2x per dag tempen en in de gaten houden. Vind altijd dat de meeste DA zo snel naar AB of metacam grijpen. Ik ga zelf ook niet naar de HA als ik een paar dagen grieperig ben.

Maar, jij kent je paard het beste, als je je echt zorgen maakt moet je uiteraard de DA bellen. Als je het idee hebt dat ie alleen wat grieperig is, maar verder wel gewoon goed eet en drinkt en het niet koud heeft, dan zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Rchell

Re: Wel dierenarts, geen dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 11:58

Dank jullie wel voor de reacties.. Ik ben het idd met Nelleke eens.. dat is de reden dat ik twijfel. Ik heb de DA intussen gebeld, die vind aan de ene kant 5 dagen wat lang, maar vind 38,3 geen koorts/ verhoging dus komt als ik het wil, maar vind dat ik het ook nog even aan kan kijken.. Ja das dus precies wat ik niet wilde horen haha :+

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:06

Maar je kunt toch ook de DA bellen om even te overleggen wat zij ervan denken? Of zij denken dat het zinvol is dat ze langskomen of dat je 't nog een paar dagen aankijkt?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:21

Ik zou gewoon de temperatuur in de gaten houden en nog een dagje of 2 afwachten. Paard eet verder goed en drinken ook. Ik weet niet hoe dat bij paarden zit en daar zullen we als mens ook niet gauw achter komen maar ook wij zijn weleens even moe of lusteloos. Dus alles verder normaal is zou ik nog even wachten en de temperatuur in de gaten houden en verder gewoon met rust laten.
Het is inderdaad een beetje welles nietes. Maar nog een dagje of 2 aankijken lijkt me verder ook geen kwaad kunnen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:13

je kunt alleen bepalen of een paard koorts heeft als je de normale temp van het paard kent! Een van mijn paarden heeft standaard 36.5, dus als zij 38gr had dan was het wel degelijk koorts.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:26

Mist schreef:
je kunt alleen bepalen of een paard koorts heeft als je de normale temp van het paard kent! Een van mijn paarden heeft standaard 36.5, dus als zij 38gr had dan was het wel degelijk koorts.

Dat is de reden dat ik van al mijn paarden de normale temperatuur weet.. :j . Ik neem, als ze gezond zijn, een paar dagen de temperatuur op zodat ik ik weet wat de "normaal" waarde is van elk paard. Best handig om te weten..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:03

Mist schreef:

en als je weet hoe je moet temperaturen ;) de meesten stoppen hem in het midden in de lucht.
Dan is het altijd vrij laag :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:06

Daar hoef je je bij mij niet echt zorgen over te maken :D maar dat is idd voor sommige mensen ook moeilijk ;)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:21

Wel laten komen. Het duurt nu best lang en na morgen is het weekend. Vind de klachten ook wel dusdanig dat er ook iets ernstigs zou kunnen zijn.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:58

TS ik zou denk ik toch de DA laten komen en controleren op bloedwaardes.
ik denk toch dat er iets niet helemaal pluis is

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:26

DA komt morgen ochtend.. ergens vertrouw ik het niet..

dank jullie wel voor het meedenken.. zal de uitslag even laten weten..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:28

Goed dat je toch een DA laat komen, dan is het zowiezo voor je gevoel ook rustiger!

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:29

hopelijk valt het mee!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:29

wat goed dat je de DA toch even laat komen kijken :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:32

ja ik wil niet zo het weekend in.. :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:33

Ben benieuwd wat de DA er morgen van vind, houd je ons op de hoogte?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:38

ga ik zeker doen!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:11

En hoe was het vandaag gegaan?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 18:45

Dierenarts heeft niets kunnen vinden., Hij heeft dunne mest (geen zand aangetroffen.. hoeft niet alles te zeggen maar ook zijn buikgeluiden zijn oké) en lichte verhoging. Ze houd het op een virus. Dus dagelijks temperaturen en in de gaten houden. Verder alleen licht werk als hij er zelf om vraagt en dan moet hij lekker opknappen.. dus komt goed :D.
Ga hem het weekend verwennen met warme lijnzaad e/o slobber en stappen aan de hand in de bak als het weer het toelaat. Hij was gelukkig al iets helderder vanmorgen.. :D

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 11:32

Helaas gaat het sinds gisteren weer minder goed, toch weer iets verhoging en weer wat slomer als voorheen. Ik heb ook ontdekt dat hij aan het wisselen is met zijn laatste snijtand, dus hopelijk heeft dit er ook mee te maken.. Maar weer temperaturen en afwachten.. :=
Laatst bijgewerkt door Rchell op 10-12-12 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:34

Wisselen kan zeker verhoging en lusteloosheid geven