ervaringen recup-mash van AVEVE?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

ervaringen recup-mash van AVEVE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 11:29

Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een zak Recup-mash (slobber) in de AVEVE gekocht. Met als bedoeling om mijn paard dikker te krijgen. Ik had dit advies gekregen van één van mijn stalgenoten. Nu heb ik even de tijd genomen om wat opzoek werk te doen via bokt en google. Niet zo makkelijk want er zijn al 1000den topic's over slobber. Maar zoals ik al lees hangt de werking en dergelijke echt af van het soort slobber dat je geeft. Nu vond ik niet veel terug over het soort slobber dat ik heb gekocht. Mijn paard is onlangs verhuist van een situatie van bijna (21u) op stal staan naar 24/7 weide + schuilstal.

Wie heeft er ervaring met deze slobber? Maakt het je paard dik? Mijn paard is een luchtzuiger dus ik ben een beetje bang over de samenstelling ervan (zemelen, suikers?) ben echt een groentje op het vlak van paardenvoer en vind het allemaal ingewikkeld. Ik heb het nog niet gebruikt omdat ik eerst nog wat meer informatie wilde winnen.

Momenteel ziet zijn dieet er zo uit (dag 3 op nieuwe locatie)
- voordroog (plastic, 1 dag langer gedroogd op het land dan standaard) het is dus tussen de 2
- 2 keer per week korrel (voor vitaminen en mineralen)
- krijgt af en toe bieten
- krijgt af en toe wortels
- krijgt af en toe mais (maar dit is bijna op heb ik vernomen van de staleigenaar)
- stro in de schuilstal

SmartBH

Re: ervaringen recup-mash van AVEVE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 12:28

niemand die dit soort slobber gebruikt ? :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:09

ik gebruik geen kant-en-klare slobber en geef het waarvoor het bedoeld is. Een lichtverteerbare maaltijd verschaffen bij ziekte of na zware arbeid.
Kijk naar het label en kijk naar de energiewaarde en vergelijk deze met je brok/ander voer...

om een paard te doen aankomen zal je onbeperkt ruwvoer moeten aanbieden en desnoods hoogwaardiger zoals bv luzerne. Af en toe een schep slobber of zelf gewoon brok/muesli gaat het verschil niet maken.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:46

Er zit dik 10 % ruw vet in en is verder nog laag aan suikers en zetmeel (in vergelijking met andere slobbers).
Heb dit ook gevoerd om wat meer 'vlees' aan te kweken. Dit had wel effect !

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:55

ga merrie brok voeren helpt super om te wat dikker te krijgen

duurt even maar resultaat is er ..wij voerde het onze 5 jarige hengst en top!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:07

Recup-mash is om te herstellen na ziekte of zware/intensieve arbeid. Het is niet bedoeld om te verdikken. Dan kan je beter bietenpulp weken en aanvullen met voldoende zemelen om de fosfor en calcium goed te houden. Daar dan eventueel nog luzerne of daily plus doorheen om ze flink te laten kauwen. Maar dat is ook geen wondermiddel. Ruwvoer à volonté zal flink wat meer helpen en een aangepaste basisbrok laag in suikers zoals de Balance mix bijvoorbeeld van Aveve.

Kijk anders eens bij Lannoo of mail hen. De voeders van Aveve komen ook van deze fabriek dus zij kunnen vast wel iets met je probleem.

Merriebrok wil ook nog wel eens helpen en bij een paard tot 3 jaar eventueel Pavo Podo Grow. Mits flink veel ruwvoer. Stro zet de darmen wel goed in werking omdat het ruwe vezels zijn maar of het echt spekjes bijkweekt weet ik niet zeker.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 10:31

Bedankt iedereen voor de reacties, ik zie net dat ik ben vergeten te vermelden dat hij een hele berg hooi (houten bak) ter beschikking heeft om heel de dag op te knabbelen. Hoeveel het gewicht er precies van is weet ik niet maar het is een hele berg. De staleigenaar kijkt naar hoeveel mijn paard ndoig heeft en heeft de hoeveelheid al verhoogt. Hij kan verder ook nog wat gras knabbelen tijdens de dag als de tweede weide open is.

Ik zal kijken om dan bietenpulp te gebruiken met luzerne gebruiken (heb daar al positieve reacties over gehoord i.v.m. luchtzuigen) bedankt om duidelijkheid te scheppen hierin ik vind het nog steeds ingewikkeld om hier mijn weg in te vinden.

Nu ben ik aan het denken of ik al dan niet de zak met slobber zal proberen te verkopen of het hem toch te geven als extra dan? Ik heb eigenlijk geen idee of dit wel een nut zou hebben dan als ik hem dit geef..

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 11:30

Varekaj schreef:
Recup-mash is om te herstellen na ziekte of zware/intensieve arbeid. Het is niet bedoeld om te verdikken. Dan kan je beter bietenpulp weken en aanvullen met voldoende zemelen om de fosfor en calcium goed te houden. Daar dan eventueel nog luzerne of daily plus doorheen om ze flink te laten kauwen. Maar dat is ook geen wondermiddel. Ruwvoer à volonté zal flink wat meer helpen en een aangepaste basisbrok laag in suikers zoals de Balance mix bijvoorbeeld van Aveve.

Kijk anders eens bij Lannoo of mail hen. De voeders van Aveve komen ook van deze fabriek dus zij kunnen vast wel iets met je probleem.

Merriebrok wil ook nog wel eens helpen en bij een paard tot 3 jaar eventueel Pavo Podo Grow. Mits flink veel ruwvoer. Stro zet de darmen wel goed in werking omdat het ruwe vezels zijn maar of het echt spekjes bijkweekt weet ik niet zeker.

Wat zou dan de ideale verhouding zijn voor het bietenpulp en luzerne? Ik heb eigenlijk geen idee van de hoeveelheid die ik heb mag geven en hoeveel keer per week/per dag? Hoeveel van elk product? Nu is het de bedoeling om hem wat te doen aankomen dus mag het dan best veel zijn per week? Of eerder regelmatig kleine porties over een lange periode ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:37

Een paard heeft een kleine maag, je helpt ze niet door een grote hoeveelheid pulp in 1x te geven. Dan geef je beter 2 porties per dag. de ideale verhouding fosfor en calcium is 2:1 dacht ik. Kijk eens op voervergelijk.nl en zoek de recup mash op. Als je dan de vakjes openklikt eronder vind je dat ergens terug.

Je hoeft de zak niet persé te verkopen. Maak een mix van pulp en doe er af en toe een schep mash bij, dan heeft je pulp wat extra smaak. Die zakken blijven best een tijdje goed als je ze droog, uit vocht en vorstvrij kan bewaren. Zo voer ik recup mash altijd, vinden ze heerlijk. Vooral als het nog lauwwarm is in de winter, dan slobberen ze er op los :)
Wel je bietenpulp goed weken voor je'm geeft! Ik doe het steeds met warm/heet water dan gaat dat het snelste. Test het ook steeds door er zelf met mijn handen door te gaan om te voelen of er echt geen brokjes meer achtergebleven zijn. Doe er ook regelmatig een scheut lijnzaadolie doorheen voor de vacht.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:12

Wij zitten momenteel met hetzelfde probleem. Ik heb daarvoor naar mijn DA gebeld want op forums, lees je u gek.

DA raadde ook merriebrok aan. (opletten met die merriebrok van pavo, hier zit dan best veel suiker in) 1 schep extra bij de gewone dagelijkse hoeveelheid.
Deze mengeling op zich weer goed mengen met olie, die je nadien qua hoeveelheid ook kan verhogen.

Mijne heeft continu hooi in een hooinet en savonds krijgt ze deze slobber ook bij.

Wij zouden tegen 2w resultaat moeten zien en anders zou het ook een maagzweer kunnen zijn.