Langdurig blauw tandvlees, ook in rust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Langdurig blauw tandvlees, ook in rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:01

Bij een paardje wat ik rij is me al een paar keer op gevallen dat het tandvlees blauw is, aan beide kanten van de mond. In eerste instantie dacht ik dat het misschien van het bit kwam, niet zozeer van het trekken (rij met losse teugel, is nog een jong dier), maar allergie voor het materiaal? Vandaag een ander bitje mee genomen, maar ik zag dat het tandvlees al blauw was toen ik het dier uit de wei haalde, dus dat kan het eigenlijk niet zijn.

Nu las ik op bokt over zuurstof gebrek in het weefsel. Vraag is of je dat verder nog ergens aan zult merken, en of het kwaad kan? Verder lijkt het paard helemaal gezond, is ook niet buitengewoon snel kortademig oid. Enige wat me opvalt is dat het dier extreem lang en veel op het bit blijft kauwen, erg onrustig is in de mond, ook al blijft de ruiter volledig van de teugels af. Lijkt dus wel degelijk ergens last van te hebben.

Dier waar het om gaat is nu 4,5. Het zou dus misschien te maken kunnen hebben met doorkomen van wolfstandjes? Daar kan ik me wel in vinden, maar is het normaal dat het blauwige dan een maand of zelfs langer aan kan houden? Ik ben hem nu zo'n 2 maanden aan het oppakken met rijden (rij eens in de 2 weken een rondje met 'm, erg rustig aan dus, met bit is hij al wel langer bekend, hij is ook aangespannen beleerd)

Deze foto vond ik nog, van februari 2011, toen was hij bijna 3 jaar oud, ook te zien aan het wisselgebit. Echter zit de blauwe plek heel ergens anders?

Afbeelding

Shirley

Re: Langdurig blauw tandvlees, ook in rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:03

Het lijkt mij gewoon pigment, het loopt ook door in de bovenlip namelijk ...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:05

Kijk voor de aardigheid ook eens in zijn onderlip, wellicht komen de "bonte vlekjes" daar ook in voor .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:08

Kan dat? Want zijn onderkaak is dus in het gebied waar een wolfstandje kan zitten helemaal zo'n kleur. Ik rij veel bonte paarden, mijn eigen merrie is ook nagenoeg zwart rondom de mond, maar dit hebben ze op deze na geen van allen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:11

Als je er op duwt krijg je normaal een witte vlek. Duurt het lang eer die weer "gevuld" is zeg maar? Hoe langer het duurt, hoe ernstiger want dat kan ook wijzen op bloedtekort.

Spieren en organen die niet voldoende zuurstoftoevoer hebben kunnen hun werk ook niet optimaal doen en kunnen daardoor (ernstige) schade oplopen. Spieren hebben zuurstoftoevoer nodig om de melkzuren af te voeren. Je lichaam gebruikt je bloedbaan om zuurstof rond te brengen. Zit er te weinig zuurstof in, dan heb je waarschijnlijk meer CO2 zitten en ook dat is schadelijk. Blauw tandvlees kan ook wijzen op stofwisselingsproblemen. In de mond zitten immers de slijmvliezen en de normale gezonde kleur is licht rozig. Als de slijmvliezen rond de ogen en in de neus ook blauw zijn, dan heb je zeker een probleem.

Bij twijfel zeker de DA erbij halen dus.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:17

Verder is het tandvlees mooi roze en goed doorbloed, dat zie je op de foto wel ... geen reden tot paniekzaaien, Varekaj :n

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:21

OK. Bedankt :) Klinkt eigenlijk heel logisch nu je het zo zegt :=

Het paard is niet van mij, ik rij/verzorg het eens in de twee weken, voor de rest loopt hij in de wei. Rond de ogen niks vreemds opgemerkt, neus ook niet, om dat zeker te weten zal ik morgen bij de foto's terug kijken er eens extra op letten. Volgende keer ook met mijn vinger op zn tandvlees duwen, even in de gaten houden of het erger/minder/anders wordt in de loop der weken. En indien nodig kan hopelijk een dierenarts om raad gevraagd worden :)

De foto is wel al 1,5 jaar oud, maar behalve wat andere tanden is er niet zoveel verandert, al zou het best kunnen dat die blauwe plekken ook van plaats veranderen. Moet eerlijk zeggen dat ik niet precies heb opgelet hoe het blauwig is, dacht dat het van het bitje kwam, maar dat lijkt me inmiddels zeer onwaarschijnlijk gezien het dan na 2 weken wel weg zou moeten zijn.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:23

Gezien de vorm van de vlek idd meer een pigment vlek.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:31

Daar twijfel aan, bijna zijn gehele gehemelte is blauw.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:33

Het lijkt mij ook een pigment vlek.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:36

Deze foto geeft geen volledig beeld, als wat dit paard heeft normaal is, ben ik de paashaas. Ook omdat hij zo onrustig blijft met het bit. Voor de rest boeit hem namelijk niks, laat niet snel merken als hij ergens last van heeft.

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:37

Ik zie ook een pigmentvlek. Maar toch zie ik ook een blauwe plek op het tandvlees zitten.
links op de foto net boven de 2e tand van links.
Hoewel ik deze blauwe plek ook misschien wel te plaatsen is door het wisselen

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:39

Misschien een foto maken hoe het nu is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:40

Dat ben ik idd van plan, had ik beter vandaag kunnen doen, moet nu weer 2 weken wachten. Misschien dat ik einde van de week een gaatje vindt om even die kant op te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:57

HijadelaLuna schreef:
Deze foto vond ik nog, van februari 2011, toen was hij bijna 3 jaar oud, ook te zien aan het wisselgebit. Echter zit de blauwe plek heel ergens anders?

Shirley schreef:
Verder is het tandvlees mooi roze en goed doorbloed, dat zie je op de foto wel ... geen reden tot paniekzaaien, Varekaj :n

Kijk even naar het laatste zin van TS. Het is net dat wat toch wel even aanzet tot nadenken. Daarbij zijn die testjes en controlepunten makkelijk zelf uit te voeren en het is altijd goed dat ze er even bij stilstaat en de risico's in het achterhoofd houdt. Je bent trouwens beter om bij twijfel een DA om raad te vragen, al is het maar om er gewoon wat meer van te leren.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:08

Weefsel wat deze kleur vertoont is dood. Slecht doorbloed weefsel is bleek maar dit is moeilijk te zien in een pigmentvlek.
Als dit werkelijk een ischaemische (slechte/geen doorbloeding) verkleuring was zou het paard allang in de eeuwige weiden rondgalloperen.
No worries whatsoever; niets aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:19

Als het alleen een pigmentvlek zou zijn, waarom geeft TS dan aan dat het zich verplaatst?

Ben er nu wel nieuwsgierig naar :j

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:21

Varekaj schreef:
Als het alleen een pigmentvlek zou zijn, waarom geeft TS dan aan dat het zich verplaatst?

Ben er nu wel nieuwsgierig naar :j

Dat is idd bijzonder,maar ook niet relevant;gezond tandvlees met een bijzondere kleur meer niet

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:37

Ik heb een Shetty met zulk tandvlees. Nu heeft mijn Shetty voor hij bij ons kwam ook niet een bijster goed leven gehad, hij was broodmager, nooit bij de hoefsmid geweest en heeft volgens mij altijd op wei gestaan zonder bijvoeding. Hij is nu een half jaar bij mij (en ongeveer 1,5 jaar oud) en krijgt alles wat mijn paard ook krijgt, genoeg hooi, gras, muesli, liksteen, snoepjes, wortels, appels, brood... En naar mijn idee wordt het tandvlees nu meer roze. Misschien een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen?? Ik las ook dat de donkere blauwe kleur van het tandvlees kan wijzen op bloedarmoede??