Supplementen naast granen. Welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Supplementen naast granen. Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 12:17

Ik voer momenteel klaargemaakte muesli en brok. Mijn paard heeft echter iedere morgen dikke benen op stal. Overdag gaat hij buiten en dan trekt het weg. Nu kunnen de reststoffen in het voer ervoor zorgen dat de benen zwellen. En dat zit in klaargemaakte muesli en brok. Vandaar mijn keuze voor enkelvoudige granen die ik zelf meng. Volgende elementen wil ik in het rantsoen.
- spelt (2x per dag een schep)
- gerst ('s morgens een schep)
- haver ('s avonds een schep)
- lucerne (2x per dag een schep)
- lijnzaadbrokjes ('s avonds ca 100 gr)
- vitaminekorrel ('s avonds)
- slobber (klaargemaakt van cavalor of zelf mengen?) ('s avonds één schep)
- gelatinaat van primeval (juiste dosering 's avonds)

Ik voer alles geplet omdat anders gewoon alles er gans uitkomt. Dit is niet de bedoeling..
Nu vraag ik me af welke vitaminekorrel ik best kan nemen. Ik kan namelijk met lucerne niet de hoeveelheid juisttrekken (mijn paard eet het niet meer als ik meer lucerne geef). Mijn paard is maaggevoelig en hij heeft lichte zomereczeem. Zijn gewrichten zijn een gevoelig punt (vorig jaar problemen mee gehad). Vandaar de toevoeging van gelatinaat. Het is prijzig maar ik hoop dat mijn paard er baat bij heeft. Hij wordt dagelijks getraint (1 dag rust) en heeft wedstrijd in het weekend tot op 1,10m hoogte. Overdag op wei met gras of hooi en 's nachts op stal met hooi (wat hij nooit volledig opeet). Hij wordt 2x daags gevoerd. Vanaf de lente krijgt hij waarschijnlijk ook knoflook bij.
Hem enkel op ruwvoer zetten is onmogelijk vanwege de zware trainingen en zijn slecht eten van hooi en dergelijk. Het is een enorme trage eter. Supplementen die me interesseren zijn bijvoorbeeld equitop forte (deze lost de verkeerde Ca/p verhouding niet op). Dus ik zal een ander supplement moeten zoeken of combineren. Dopingvrij uiteraard. Marstall is hier niet te krijgen net als subli.

Ervaringen welkom...
Brand maar los, geen enkele reactie is overbodig!!

Anoniem

Re: Supplementen naast granen. Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:21

ik heb even getemd,dit topic hoort bij Voeding.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:09

VSW -> VS

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:50

Volgens mij doe je het al helemaal goed ;-). Zowel granen als Lucerne hebben een scheve Ca/P verhouding, maar wel tegenovergesteld dus Lucerne als aanvulling zou de scheve Ca/P verhouding van de granen al moeten rechttrekken. Kijk of vraag dit nog wel even na, maar meen me te herinneren dat ooit gehoord te hebben. Succes!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:22

Dat klopt maar dan moet je in gewicht dubbel zoveel lucerne geven als krachtvoer en mijne schat vertikt het om dat op te eten :p

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:25

subli granenmix is 1 zak zit alles in, en geen brok.
Sommige paarden kunnen reageren op brok, bijv dus dikke benen, schuren, schilfers op de huid etc,etc.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:32

Ik kan je van harte Metazoa aanraden.

Dat is een compleet supplement, geperst in een klein brokje.
Zitten alleen vitaminen en mineralen in, geen toegevoegde suikers en andere troep.

Wij voeren het op een stal waar vele Friezen staan.
Dat zijn toch vaak paarden met een wat tragere voedselverwerking. En ze hebben snel last van ophopingen van afvalstoffen, waardoor ze gaan schuren.
Resultaat van de metazoa is verbluffend.

Hier ook wat info:
[VS] Waar krijg je een gedegen, onafhankelijk voedingsadvies?

En de site:
metazoa-horse.nl

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:16

Ik voer de mijne vippagraan van hypostar en als supplement multivit van Phytonics omdat ik anders per dag meer dan 3 kilo graan moet voeren.

Na t werken een halve schep muesli