Veel zweten tijdens arbeid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

Veel zweten tijdens arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 22:42

Mijn friese merrie zweet naar mijn idee steeds meer tijdens arbeid. Ze is ondertussen bijna een maand geleden geschoren, maar ik vind haar allang niet meer kaal.. Mega veel haar heeft ze ook niet maar het is zo 'dicht'..

Na 10min. rijden begint ze al met zweten. Meestal rij ik hierom maar een half uurtje. Dit is voor haar energie gewoon niet genoeg. Ze wil graag veel lopen (misschien is dat ook een reden van het zweten, een enorme looplust en een beetje drammerig). Als ik klaar ben met rijden stap ik 20min. uit en zet haar daarna met een wollen zweetdeken op de poetsplaats en ga haar stal mesten en voeren. Dan staat ze een half uur. Ook als ik daarna haar zweetdeken afhaal dampt ze nog ontzettend. En hoe graag ik ook wil wachten tot ze droog is, ik heb ook meer te doen. En dan moet ze nat haar winterdeken op. :(

Is er iets dat ik kan doen tegen het ontzettende zweten? Komt ze iets tekort, supplement? Ik weet het echt niet meer. -O-

Mist

Re: Veel zweten tijdens arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:11

fijn baasje ben je. Je hebt nog meer te doen dus je natte paard moet toch maar de winterdeken op...bah!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:14

Lekker kort door de bocht...

Hier ook iemand met een paard wat na 30min stappen nog steeds niet droog is.
Heb haar met een zweetdeken onder het winterdeken weer terug gezet en dan veel later of soms volgende dag weer afgedaan.

Paard heeft conditie zat maar heeft ook als eigenschap snel zweten terwijl ze qua bloed etc helemaal gezond is.
Ben benieuwd of iemand hier een zinnige tip over kan zeggen.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 23:15

Ahh fijn om weer op bokt te zitten. Ondertussen is er bijna een uur voorbij!! En ik weet niet wat voor werkloos persoon jij bent? Maar eerlijk is eerlijk. NIEMAND heeft 3 uur de tijd te wachten tot een paard droog is. Ik vraag om ADVIES. Als je dat niet geven kan, reageer dan even lekker niet.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:17

Mijn friese merrie heb dit ook, dus altijd een halfuur wachten tot ze der deken weer op kan of iemand anders vragen. Misschien kan je je paard droogfohnen haha

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:19

@scim, ik snap je hoor (mijn paard staat op pension stal een stukje uit de buurt) en ook die van mij krijgt na 30 min de gewone staldeken op.(ik heb ook niet uren de tijd om te wachten, gelukkig zit paard zeer kort in het haar en is ze niet nat)

Wellicht nog een x het scheer aparaat er overheen halen? een andere oplossing is er niet (of van die bucas dekens kopen die kun je opgooien na het rijden.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:19

wij hebben er ook een, meestal doen we hem een zweetdeken op en brengt iemand anders hem naar een uurtje of 2 weer naar de wei.
niet echt de fijnste oplossing dus ik volg je topic eventjes :).

@mist , wat een rare reactie, ze vraagt alleen om een oplossing

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:20

Heb je stro op stal?
Misschien kan je haar proberen droog te wrijven zodat het ergste er vanaf is.
En misschien stro onder je zweet deken doen, zodat die nog meer vocht opneemt

Maar als je beestje dampt zou ik echt nog geen winter deken opdoen. Dt lijkt me niet gezond.

Volgens mij zweten sommige paarden meer dan andere.
Net zoals mensen.

Echt dé tip kan ik je niet geven.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:29

Eerder de zweetdeken eraf halen...... Mijn paard is niet geschoren en was laatst ook erg bezweet. Dus zweetdeken op gedaan (twijfelde toen, wel of niet doen)
Was daarna nog warm en dampig en nat. Nu zet ik hem gewoon op stal zonder zweetdeken. Zijn haren doen het werk en is ie veel sneller droog en op temperatuur.
Omdat jouw paard wel geschoren is misschien dikste via deken naar buiten werken en dan af doen en zo nog een tijdje laten staan.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:33

Heb je wel eens andere zweetdekens geprobeerd? Ik heb fleece en andere zweetdekens maar deze zijn lang niet zo fijn als mijn zweetdeken van schockemohle (zit andere stof aan de binnenzijde) dan is ze zo droog.. (Ik wrijf de meest natte plekken wel eerst droog met stro of een doek)

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 23:34

Ik zat ook te denken om nog een keer te scheren, maar ik wil het ook niet overdrijven. Ze staat op stro, dus daarmee droog wrijven kan ik wel doen! Vat ze dan geen kou, als ik haar zonder deken nat laat staan, daar ben ik wel bang voor. Tja, Cchanny, ik wou dat ik alles kon doen wat goed voor haar was. Natuurlijk weet ik dat, maar het is niet altijd haalbaar.

Ik heb een fleece en een wollen. Beide van ej. Maakt die deken zo veel verschil?
Laatst bijgewerkt door AH_scim op 11-11-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:34

Mijn paard is er ook zo een die veel zweet. Gelukkig maar want dan kan ze haar warmte goed kwijt. Ik wrijf droog met een goede dikke badstof handdoek, doe haar daarna een Cooler deken op van Rambo of amigo dat weet ik even zo gauw niet. Die laat ik even om, neemt goed vocht op en doe die na 20 min weer af. stukje stappen zonder deken (als er geen vieze koude wind staat anders vat ze kou, maar als je de beschikking hebt oveer een binnenbak kun je ook daar even gaan lopen) want als je die te lang op laat gaat ze zo nazweten. Dan is ze nagenoeg droog. Kost me half uurtje. Regendek weer op en naar buiten.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:35

hier precies het zelfde met mijn friese ruin, maar die ga ik morgen voor het 1st scheren, kben benieuwd of die dan ook snel weer vacht aan maakt ofniet... maar niemand heeft de tijd om zo lang te wachten, want je moet toevallig alleen savond's kunnen en dan zit je klem...

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:52

AH_scim schreef:
Ik zat ook te denken om nog een keer te scheren, maar ik wil het ook niet overdrijven. Ze staat op stro, dus daarmee droog wrijven kan ik wel doen! Vat ze dan geen kou, als ik haar zonder deken nat laat staan, daar ben ik wel bang voor. Tja, Cchanny, ik wou dat ik alles kon doen wat goed voor haar was. Natuurlijk weet ik dat, maar het is niet altijd haalbaar.

Ik heb een fleece en een wollen. Beide van ej. Maakt die deken zo veel verschil?

Ik merk wel veel verschil kwa dekens! Laat haar wel aan de hand even stappen na de training zonder iets.. Maak op stal de meest natte plekken droog met een handdoek van de Hema :o? of stro en dan de deken op, meestal een klein half uurtje en dan is ze droog..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:31

fleece dekens is vaak polyester he... en plastic neemt niets op;-) wollen deken erop is veel effectiever of van die badstof

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:38

Mijn paard is ook geschoren en zweet ook zoveel dus ik lees alle tips ook lekker mee.
Wat ik ook nog wel eens doe is laten rollen in het (droge)zand, dat scheelt echt enorm in dampen en zweten en dan nog even een zweetdeken op tegen de kou.
Het zand valt er vanzelf af.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 08:34

justkid schreef:
Mijn paard is ook geschoren en zweet ook zoveel dus ik lees alle tips ook lekker mee.
Wat ik ook nog wel eens doe is laten rollen in het (droge)zand, dat scheelt echt enorm in dampen en zweten en dan nog even een zweetdeken op tegen de kou.

Die van mij rolt zelden;-)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:45

Wij leggen altijd een vliegendeken onder de (winter)deken, hierdoor krijg je een tussenlaagje waardoor het beter mogelijk is om uit te wasemen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:53

AH_scim schreef:
justkid schreef:

Die van mij rolt zelden;-)

En die van mij dus helemaal nooit! _O-
Volgens mij vind ze zand vies ofzo want in stal en op de wei ligt ze snachts wel:p

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:49

Mijn paard zweet ook gigantisch. Het is gewoon niet leuk meer hoe snel ze nat is. We rijden hierdoor ook korter of rustiger zodat ze geen kou vat of drijfnat staat. Ik scheer haar bewust niet, omdat ze ook buiten staat elke dag en altijd ligt te rollen. Dus misschien heeft iemand een tip :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:54

Als je je zweetdeken op doet word hij dan wel vochtig aan de buiten kant? anders heb je kans dat je zweet deken helemaal niks op neemt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:49

Ik heb een wollen deken die ik opgooi met een dekensingel en dat gaat nog het beste. Zweetdeken wordt wel vochtig, maar trekt toch minder droog.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:32

Zelfde probleem hier, ook geschoren maar het groet ook snel weer terug, hetzelfde als bij jou paard, het haar zit zo dicht op elkaar als het ware. En bij mij zweet hij dan niet eens zo zeer onder zijn zadel, maar vooral op z'n borst en flanken heel erg. Ik stap vaak goed uit, en als hij dan nog erg nat is zet ik hem onder een speciaal dikke zweetdeken. En dan ook nog wel een sin de molen. Als het goed weer is zet ik hem gewoon zonder deken en dan gaat hij lekker rollen, dan is hij zo droog. Maar met dit weer zonder deken zetten gaat echt niet, veelste koud. Bij ons tocht het sowieso altijd heel erg. Niet bij de stallen gelukkig maar gewoon in de buitenbak, paddocks, molen enz. Dus dan ben ik veelste bang dat hij kou vat. Vaak zet ik hem uiteindelijk ook nat onder z'n deken. Scheelt wel dat hij nauwelijks op z'n rug zweet.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 18:32

malih: vochtig aan de buitenkant wordt ie zeker. Hij hangt elke dag weer te drogen. Maar toch wordt zei niet droog.
Mijne is toch wel echt op het hele lichaam nat. Tot boven op de kont..

Ik kwam via het zoeken op google tot:
- Paard afsponsen met koud/lauw water, want gewoon water schijnt sneller te drogen als zweet.
- Elektrolyten, ik heb hier geen ervaring mee maar via een ander forumlaat iemand weten dat ze sommige paarden hierdoor minder ziet zweten.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:27

Paard afsponseb heb ik ook al eens gehoord idd. Of beter zei spoelde het paard gewoon af. Al eens een andere deken geprobeerd